Karlovarské ohlédnutí – 10 nejlepších festivalových filmů

Karlovarské ohlédnutí – 10 nejlepších festivalových filmů

Kapitoly článku:


Omar (r. Hany Abu-Assad, Izrael 2013)

Palestinský scenárista, režisér a producent Hany Abu-Assad (1961), působící v Nizozemsku, vzbudil mezinárodní pozornost už svým druhým filmem Ráj hned teď (2005). Hledání odpovědi na otázku, odkud se berou sebevražední atentátníci a jaké jsou jejich motivy, bylo oceněné Modrým andělem pro nejlepší evropský film na Berlinale 2005.

Nyní přichází se svým čtvrtým celovečerním filmem, který byl s úspěchem uveden v Cannes v rámci sekce Un certain regard. Můžeme ho brát jako moderní arabskou variaci na Sheakespearova Romea a Julii nebo Othella.

Motiv lásky, zrady, žárlivosti a vzájemné nedůvěřivosti v milostném trojúhelníku tří mladých lidí získává zasazením do prostředí okupované Palestiny mnohem širší politický a společenský rámec. Najednou tu nejde jen o ně tři, ale i o dívčina bratra, který je vůdcem bojovníků za svobodu své vlasti.

Po smrtí končícím útoku na příslušníka policie, který tři mladí muži (Omar, vtipálek Amjad, militantní vůdce Tarek) provedou coby akt odporu proti okupaci své země, je Omar chycen. Proti své vůli je zatažen do smrtící hry na kočku a myš s vojenskou policií, která chce, aby jmenoval toho, kdo policistu zastřelil. Mefistovská volba (ne)spolupráce s policií se zkomplikuje v momentě, kdy Omar zjistí, že jeho láska Nadia čeká dítě s jeho přítelem Amjadem.

Romantická a politická linie se zde osudově proplétají do atmosférického thrilleru, kde protistrana využívá milostného trojúhelníku a citové zranitelnosti jeho jednotlivých protagonistů ke svým cílům.

Určitě si přečtěte

Články odjinud