Karlovarské ohlédnutí – 10 nejlepších festivalových filmů

14. července 2013
TWEET SDÍLET
Karlovarské ohlédnutí – 10 nejlepších festivalových filmů
Velká nádhera, Futurologický kongres, vítězný Velký sešit nebo nekompromisní a syrové počiny Heli a Tore tančí. Nechte se pozvat na rekapitulaci toho nejzajímavějšího z letošního karlovarského festivalu.

48. ročník mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech minulou sobotu po devíti hektických dnech skončil a my vám nyní přinášíme jeho rekapitulaci. Ve Varech jsem vždy nejvíce zvědavý na sekci Horizonty, která nabízí filmy, ověnčené nějakými vavříny, kontroverzí nebo pouhou pozitivní šuškandou z filmových festivalů (Sundance, Berlinale, Cannes), jež západočeskému dostaveníčku na počátku prázdnin předcházejí.

Z tohoto pohledu mi letos ve Varech oproti předešlým dvěma ročníkům chybělo víc z filmů z Cannes, čehož jsem si všiml už po prostudování programu před odjezdem na festivalu. Na novinky od bratrů Coenů, Romana Polanskiho, Jima Jarmusche, Alexandera Paynea nebo na vítězný snímek z Cannes Adélin život Abdellatifa Kechicheho si zkrátka budeme muset počkat, až je nějaký osvícený distributor uvede do kin.

Dlouho jsem zde postrádal i festivalovou pecku typu loňského Caraxova Holy Motors, než do kin vplula opravdová Velká nádhera. Nejnovější opus Paola Sorrentina, považuji spolu s režisérským sestřihem Nebeské brány Michaela Cimina a Futurologickým kongresem Ariho Folmana za tři nejsilnější festivalové zážitky. Ano, kvůli těmto filmům se vyplatí chodit do kina. Neboť přinášejí zážitek, který trvá, nemizí a s přibývajícím odstupem roste. Na rozdíl od současných blockbusterů, na jejichž nicotnost a hraní na efekt zapomenete dřív, než vyjdete z kina.

Na festivalu jsem viděl 43 filmů, vstřebal jsem je v poměrně bdělém stavu, s minimem mikrospánků během jejich promítání. Kdybych měl naopak jmenovat ty, které mi přivodily zklamání, byl by to psychedelický houbičkový úlet Pole v Anglii Bena Wheatleyho a Sezóna zabíjení s dvojicí Travolta - De Niro. Travoltův směšný přízvuk, jeho lesknoucí se havraní vlasy a podivnou variaci na Ramba, kořeněnou balkánským traumatem, nezachránila od nechtěné směšnosti ani účast slavného Vincenta Vegy při uvedení filmu ve Velkém sále hotelu Thermal.

Z těch zbývajících čtyř desítek filmů mě minimálně polovina z nich oslovila velmi silně a rád bych vás proto s nimi seznámil. Některé z nich přijdou brzy do kin, jiné si snad časem najdete třeba na druhém programu České televize v rámci Filmového klubu nebo jinde. Karlovarské ohlédnutí za první desítkou těch nejlepších začíná.

Velká nádhera (r. Paolo Sorrentino, Itálie / Francie 2013)

Paola Sorrentina po stylizovaném portrétu italského politika Giulia Andreottiho a dušezpytné road-movie Tady to musí být, vnímám jako jednoho z nejlepších a nejzajímavějších filmařů současnosti, na jehož každý další film se nesmírně těším. Jeho Velká nádhera patřila k vrcholům festivalu v Cannes a nejinak tomu bylo i ve Varech.

Italský režisér se rozhodl se svou typickou vytříbenou vizualitou (opulentní a nekončící kamerové jízdy) složit poctu městu Řím. Ve felliniovském duchu, blízkém Mistrovým filmům Sladký život, 8 ½ nebo Řím.

Průvodcem města se stává „duchovní příbuzný“ Marcella Rubiniho ze Sladkého života, novinář a autor jediného románu Jep Gambardella (Toni Servillo). Nonšalantní král mondénních večírků, jiskřivě ironický glosátor, melancholik, blazeovaný požitkář a neúnavný svůdník, bydlící na dosah Kolosea.

Po oslavě jeho pětašedesátých narozenin, konaných na střeše jednoho ze starých domů v centru, se ale v jeho životě něco změní. Zestárlý světák, který zná snad každou dlaždici v římských ulicích a vymetl snad každý okázalý mejdan, který se v posledních desetiletích konal, si najednou začíná uvědomovat prázdnotu vlastního konání.

Tato absence smyslu života, který až dosud vedl, se zrcadlí na pozadí bizarních večírků, které navštěvuje. Jep rekapituluje a začíná být znechucený sám sebou, životem, který vede i suitou podobných snobských existencí jako on, která ho obklopuje. Doléhá na něho věk a uvědomuje si svou konečnost. Zvlášť, když začínají umírat jeho vrstevníci, mezi nimiž je i jeho mladická a možná jediná opravdu velká láska.

Cítí, že by rád ještě napsal onu velkou knihu, ale o čem by měla být? Pokud by vypovídala o jeho životě, tak by musela být o nicotnosti, prázdnotě, strachu ze stáří a osamění jednoho zvolna odkvétajícího šviháckého cynika. Jak ale napsat knihu „o ničem“?

Sorrentino Jepeho tázání o smyslu života propojuje s univerzálními úvahami o významu a postavení umění nebo náboženství. Toto komplexní, hluboké a rozjímavé dílo je podobné Jepeho životu. Je stejně tak opojné, jako marnotratné v ukázce nesnesitelné lehkosti bytí jeho prázdného života.

A je opravdu nádherné. Zvlášť ve spojení s hudebním podkresem. Režisér ho pojímá jako vizuální poctu Římu, městu, v němž se spojují sakrální i profánní aspekty života, městu, v němž se světci páří s děvkami, jak sám říká.

Proto se v hudební složce jeho filmu vedle sebe potkávají spirituální kompozice autorů jako Bizet nebo Arvo Pärt, s komerčním technem, dunícím v čtvrthodinovém úvodu na večírku, jehož extravagantní ráz vám připomene Luhrmannova Velkého Gatsbyho.

Sorrentino natočil velké dílo, pracující s krásou nebo nádherou jako estetickou kategorií. O vyprázdněnosti pompézního života vypráví těmi nejpompéznějšími prostředky a já už jsem teď zvědavý, jaký styl vyprávění zvolí režisér pro svůj další film. Tipoval bych, že zkusí zas něco minimalističtějšího.

Témata článku: Filmy, Filmový festival

Určitě si přečtěte

Onkyo CS-N575D: výborný síťový hudební Hi-Fi minisystém [test]

Onkyo CS-N575D: výborný síťový hudební Hi-Fi minisystém [test]

Hraje tak, že vás hudba naprosto pohltí. Systém našlapaný technologiemi potěší geeka i náročného posluchače, jeho místo je v obyváku, kde vám bude dělat radost jak u filmů, tak při poslechu hudby.

29 Jakub Michlovský

15 nejlepších komedií roku 2018

15 nejlepších komedií roku 2018

Ztratili jsme Stalina, BlacKkKlansman, Psí ostrov, Tři billboardy kousek za Ebbingem, Čtverec, Úžasňákovi 2, Oni a Silvio, Já, Simon, Pěkně blbě. Třetí letošní výběr se nese v uvolněném duchu silvestrovské zábavy.

11 Marek Čech

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

Sharon Stone, Gina Gershon, Salma Hayek, Cameron Diaz, Demi Moore, Pamela Anderson, Kate Winslet, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley nebo Nicole Kidman a jejich odhalené scény ve filmech.

7 Marek Čech

10 nejlepších filmů, kde hrdina bere spravedlnost do svých rukou [video]

10 nejlepších filmů, kde hrdina bere spravedlnost do svých rukou [video]

Soudcova noc, Pokrevní bratři, Muž v ohni, Rozsudek smrti, Mé druhé já, 96 hodin, Gran Torino, Harry Brown, Ctihodný občan, Equalizer. Když selhává právní systém, přichází čas vzít spravedlnost do svých rukou.

14 Marek Čech

14 tipů na bezdrátová sluchátka s nejlepším poměrem cena/výkon

14 tipů na bezdrátová sluchátka s nejlepším poměrem cena/výkon

Bezdrátová sluchátka už dokážou nabídnout kvalitní zvuk, dlouhou výdrž. Vybrat si můžete z dostupných modelů kolem tisíce korun, ti náročnější si rádi připlatí nejen za kvalitnější zvuk, ale i za aktivní potlačení okolního hluku.

31 Jaromír Puk

Denon PMA-800NE: výborný integrovaný Hi-Fi zesilovač [test]

Denon PMA-800NE: výborný integrovaný Hi-Fi zesilovač [test]

Finančně přátelský, výbavou solidní a hlavně svým zvukem nadstandardně dobrý - takový je integrovaný zesilovač PMA-800NE. Lepší vstup do třídy seriózního Hi-Fi si jen tak nepořídíte.

3 Daniel Březina

14 tipů na nejlepší televizory pod stromeček

14 tipů na nejlepší televizory pod stromeček

Kvalitnější a prémiové televizory v cenové relaci od 20 000 Kč slibují lepší obraz i zvuk, pohlednější design a především ostřejší obraz a špičkové zpracování obrazu. Vybrali jsme ty nejzajímavější.

61 Jaromír Puk

ELAC Debut B6.2: dobré, malé a levné regálové Hi-Fi reprobedny [test]

ELAC Debut B6.2: dobré, malé a levné regálové Hi-Fi reprobedny [test]

Tyto reprobedny jsou příkladem toho, jak by měl vypadat dostupný a vyrovnaný zvuk, který je věrný a realistický - realistický nejen ve smyslu respektu k nahrávce, ale i ke svým vlastním schopnostem.

4 Daniel Březina