John Wick 3: nejlepší zabiják v nejlepším dílu série  [recenze filmu]

John Wick 3: nejlepší zabiják v nejlepším dílu série [recenze filmu]

Nejlepší díl dosavadní série, který se stává poctou akčnímu žánru v jeho rozmanitosti a kreativitě. Trojka zachovává přednosti předchozích dílů a snaží se je posunout zas na o něco vyšší úroveň.

Plusy
Spolu s dalším rozšířením vědomostí o fungování zabijáckého polosvěta blíže poznáváme i minulost Johna Wicka, včetně jeho etnického původu.
Minusy
Žádné.
8  /10

Padesátiletý režisér Chad Stahelski jde s o čtyři rok starším hercem Keanu Reevesem a postavou Johna Wicka už od prvního dílu. Jejich tvůrčí partnerství ale začalo už mnohem dřív.

Tento původně kaskadér, učitel bojových umění a herec malých roliček s Reevesem spolupracoval jak na Constantinovi, tak na Matrixu, kde mu dělal dubléra v náročných bojových scénách (závěrečná bitva v dešti). Vzniklo z toho přátelství, parťáctví, které se promítlo do teď už trilogie o Johnu Wickovi.

Na kolik způsobů a se zapojením jakých rekvizit se dá zabíjet

Chad Stahelski se přitom ukázal být šikovným realizátorem akčních scén. V jedničce Johna Wicka se nebál brutálních full contact soubojů a přestřelek zblízka, po nichž končili zabijáci s prostřelenou hlavou na dlažbě. Byla v tom nadsázka, ale i otisk staré dobré hongkongské školy, tak ji definoval svým „krvavým baletem“ John Woo.

Ve dvojce byly akční scény opět choreograficky na výši. Ladná elegance asijského krvavého baletu si v nich podávala rukou s bourneovskou syrovostí a zemitostí. Režisér navíc tyto akční scény povýšil až na jakýsi umělecký zážitek, když je zasadil do lokací jako je Muzeum moderního umění.

Trojka v tomto ladění akčních sekvencí pokračuje. Režisér se přitom snaží překonat předchozí dva díly jak v nápaditosti nových prostředí, do nichž akční scény zasazuje, tak co do kreativnosti jejich provedení. Jestliže dvojka převyšovala jedničku ve skóre počtu mrtvých v poměru asi 140 ku 80, tak trojka ještě dvojku překonává a je ze všech dílů nejbrutálnější. Ale současně také nejzábavnější, když celému tomu krvavému řádění nechybí nadsázka a černý či absurdní humor. Třeba v tom, na kolik způsobů a se zapojením jakých rekvizit se dá zabíjet.

V úvodní akční scéně ve veřejné knihovně jsou to knihy, v té následné v muzeu starožitné zbraně a tak dále. Ke slovu se tak postupně dostane kůň, motorky, auta nebo vycvičení bojoví psi, kteří se tu ukazují být stejně důležití jako ono zabité štěně v jedničce. Jen tentokrát pro jinou postavu, než je John Wick. Je to jejich chovatelka Sofia (Halle Barry), která Johnovi pomáhá ve střední části vyprávění.

Poctivá kaskadérská škola

Pro charakter těchto akčních scén platí to, co v minulých dílech. Poctivá kaskadérská škola je tu kombinovaná s CGI triky způsobem, který působí zemitě, ale současně velmi elegantně. Doslova cítíme, jak je kaskadéři museli dlouho zkoušet, aby to pak působilo takto přirozeně.

Režisér ve spolupráci s dánským kameramanem Danem Laustsenem, který se podílel i na předchozím dílu (v jedničce to byl Jonathan Sela), sází opět na kontinuální, nepřerušované záběry, které nám dávají dokonalý přehled o dění na scéně.

Scény, točené často na jeden záběr a s minimem střihů, mají dokonale promyšlenou choreografii i kompozici. Režisér v nich nápaditě využívá kombinace do nich zapojených dopravních prostředků, bojového umění a zbraní nebo předmětů (vedle knihy třeba propiska), jež se zbraněmi mohou stát, přičemž z opravdových zbraní dostávají přednost ty, které nejsou střelné.

Gangsterský stát ve státě

John Wick v nich sice vykazuje odolnost Terminátora, ale jak je útok na něj opravdu frontální a souboje se odehrávají tělo na tělo, dostává i on zabrat. Oživením těchto akčních scén jsou rovněž prostředí, v nichž se odehrávají a kde opět v souladu s předchozím dílem dochází k jejich posunu na vyšší umělecký level.

To, když jsou zasazeny do lokací, jako je muzeum zbraní nebo baletní divadlo. A také do Casablancy a pouštních dun. Přesunem z New Yorku do Maroka a zase zpět vyprávění dostává exotičtější nádech v duchu sérií o agentech Jamesu Bondovi nebo Ethanu Huntovi.

Režisér zároveň tímto výletem opět rozšiřuje naše povědomí o gangsterském polosvětě, jehož je John Wick součástí. Už minule jsme při výletu do Říma poznali, že hotel Continental nesídlí jen v New Yorku, ale má celou řadu poboček, ve trojce je to právě ta v Casablance.

Tento zabijácký polosvět se ukazuje být čím dál silněji něčím na způsob státu ve státě, nebo spíš ve světě, se svou historií, měnou, hierarchií, administrativou a pravidly fungování, až to vzbuzuje otázku, zda ten skutečný svět není tomuto gangsterskému podřízen.

Exkomunikován

A právě ony pravidla fungování zločineckého světa minule John Wick (Keanu Reeves) porušil, když na půdě luxusního hotelu pro hitmany zabil toho, který si od něj požadoval splnění nezrušitelného závazku, aby se dostal do Nejvyšší rady zločineckého syndikátu.

Tato Nejvyšší rada nad ním za to zrušila ochranu a on byl exkomunikován z hotelu Continental, poskytujícího asasínům zázemí a servis. Děj trojky tak navazuje bezprostředně na události předchozího filmu. Na hlavu Johna Wicka je vypsána odměna 14 milionů dolarů a od té doby se stává lovnou zvěří pro gangstery a zločinecké organizace z celého světa.

Manažér hotelu Continental v New Yorku a jeho přítel Winston (Ian McShane) mu dává hodinu náskok, aby se na tuto situaci mohl připravit. John Wick se tak vydává na cestu, na níž hledá nejen pomoc u těch, kteří by mu ji mohli poskytnout, ale současně i způsob, jak se dostat k osobě, která Nejvyšší radě poroučí.

Prohloubení mytologie

Tato cesta slouží k dalšímu rozšíření znalostí o mytologii a osobách, jež tvoří tento zabijácký polosvět. Poznáváme ruskou Romku, zvanou Ředitelka (Anjelica Huston), která je členkou Nejvyšší rady a Wickovou ochránkyní, která se podílela na jeho výchově.

Arbitrem nebo rozhodčím této Nejvyšší rady je postava, již ztvárňuje herečka Asia Kate Dillon. Ta po Johnových stopách vysílá zabijáka jménem Zero (Mark Dacascos). Pomoc naopak nachází John Wick v Casablance u oné majitelky bojových psů, jménem Sofia (Halle Berry).

Opět se tu vynořují tajemné medailony, náhrdelníky, úpisy a laskavosti, které si zabijáci vzájemně prokazují a které patří k mytologii či zákonitostem tohoto světa. Spolu s jeho poznáváním nebo rozšířením vědomostí o něm blíže poznáváme i minulost Johna Wicka, včetně jeho etnického původu.

Pocta akčnímu žánru v jeho mnoha podobách

U John Wicka se na jeho cestě proměňuje pozice kořisti a lovce. Je pronásledován zabijáky a současně se snaží získat informace, které by ho přivedly k tomu, kdo Nejvyšší radě šéfuje. Když se tak stane, do vyprávění to vnese téma přátelství a zrady.

Celý ten jeho postup připomíná počítačovou videohru, kdy v atraktivních lokacích získává poznatky, které mu umožňují zdolat různé levely obtížnosti této hry, při likvidaci těch, kteří se mu během ní postaví do cesty. Tato videoherní struktura vyprávění se propojuje s poctou akčnímu žánru. A to nejen špionážním agentským sériím o Jamesi Bondovi a Ethanu Huntovi, ale především jeho asijským kořenům ve filmech Bruce Leeho, Jackieho Chana a krvavém baletu režiséra Johna Woo.

Ten vždy vnášel do akčního žánru uměleckou stylizaci, která je patrná i zde. Ve způsobu svícení scén, jejich výtvarném provedení i hudebním podkresu (Vivaldi), který je doprovází. Dobře je to vidět v závěrečném souboji v prosklené místnost, který odkazuje k americkému filmu Johna Woo Tváří v tvář.

Celé to působí velmi ladně a vizuálně opojně, choreograficky nápaditě v tom, jak se mění způsoby boje podle toho, odkud zabijáci, kteří jdou Johnovi po krku, pocházejí, a přitom to díky kaskadérským zůstává stále ještě při zemi, na rozdíl třeba od série Rychle a zběsile. Závěr s vůdcem podzemního hnutí Bowery Kingem (Laurence Fishburne), který zase odkazuje k Matrixu, ostatně dává najevo, že John Wick se v další takovou sérii proměňuje.

Její třetí část je z dosavadních dílů nejlepší a rozhodně nepůsobí jako nastavovaná kaše. Zachovává přednosti předchozích dílů a snaží se je posunout zas na o něco vyšší úroveň. Ukazuje se tak, že bondovkám a sériím Mission: Impossible a Rychle a zběsile tu začíná růst další konkurence, která vykazuje dokonce stoupající tendenci kvality. Tady rčení, že v nejlepším se má přestat, rozhodně neplatí.

John Wick 3

  • Žánr: akční
  • Původní název: John Wick: Chapter 3 - Parabellum
  • www.johnwick.movie/
  • USA, 2019
  • Scénář: Derek Kolstad, Shay Hatten, Chris Collins, Marc Abrams
  • Režie: Chad Stahelski
  • Hrají: Keanu Reeves, Halle Berry, Ian McShane, Asia Kate Dillon, Laurence Fishburne, Anjelica Huston, Lance Reddick, Mark Dacascos, Jason Mantzoukas
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 16. 05. 2019

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud