AVmania.e15.cz

Jen Bůh odpouští: recenze filmu

Dánský režisér natočil těžko stravitelný slepenec, který svou podivností dráždí i fascinuje, ale přesto určitě stojí za pozornost.
Jen Bůh odpouští: recenze filmu

Pro plné docenění novinky dánského kouzelníka Nicolase Winding Refna Jen Bůh odpouští si divák musí počkat na samý konec titulků. Filmař v nich vedle jiných poděkuje i dvěma enfants terribles světového filmu – Alejandru Jodorowskému a Gasparu Noé. Tím se jasně přihlašuje k tradici svébytných filmařů, kteří s prominutím kašlou na všechny.

A právě Refnova novinka, jež letos soutěžila v Cannes a minulý týden hned vstoupila do českých kin, je ze všech jeho děl zcela nejméně divácky přátelskou (a to včetně Valhalla Rising). Naneštěstí to pro mnoho lidí znamená, že je to i jeho nejhorší film.

Pravda je však složitější. Ano, na brilantní díla jako Drive, Valhalla Rising či trilogii Pusher Refnova novinka nestačí. Leč i to platí čistě z diváckého hlediska. Pro Refnovu kariéru je Jen Bůh odpouští téměř stejně důležitým filmem jako hlavní mezníky jeho filmografie. Dánský filmař totiž doposud sice točil v mnoha zemích, vždy jeho snímky vycházely z euroamerické tradice. Jen Bůh odpouští odehrávající se v thajském Bangkoku je ale téměř výlučně asijským filmem.

Pracuje jinak s dramaturgií, konfliktem, časem, prostorem, kontinuitou (tedy spíše diskontinuitou, jíž si divák užije dosyta). Pro nezkušené tak snímek bude nejvíce připomínat hypnotickou halucinaci plnou šokujících výjevů, explicitního násilí a sexu. A podivná pěvecká vystoupení připomenou nejlepší momenty Davida Lynche. To vše Refn navléká na tradiční asijský (ale i evropský a americký) rámec – příběh pomsty. Americký mladík (Ryan Gosling) žijící v Bangkoku musí na nátlak své matky pomstít smrt svého bratra, což jej dostane do konfliktu s místním šéfem policie.

Přesto nečekejte druhého (vlastně třetího) Kill Billa. Refn nepřebírá kulisy, jak učinil Tarantino. Jde mnohem více do hloubky, což však z jeho filmu udělalo těžko stravitelný slepenec. Co však zůstalo, je filmařova nevídaná schopnost spojovat obrazy s hudbou. Tentokrát snad zamrzí nepoužívání klasických šlágrů osmdesátých let, které tak skvěle fungovaly v Bronsonovi a Drive. Jen Bůh odpouští je namísto toho plný ambientních ploch, které evokují Valhalla Rising.

Refn určitě natočil dílo, které se z celé jeho na kvalitní snímky bohaté dráhy nejhůř hodnotí. Také natočil dílo, kterým si v Česku pravděpodobně nedobude Cce nových diváků. Ale také natočil film, který bude svou podivností dráždit stejně jako dnes ještě za pár let. A to se mnoha filmařům nepodaří. Že to Refn dokázal hned po natočení svého nejlepšího filmu, je snad ještě více obdivuhodné, než kdyby tak učinil na počátku své kariéry.

Jen Bůh odpouští

  • thriller
  • Thajsko/Dánsko/ Francie/Švédsko, 90 minut
  • Režie: Nicolas Winding Refn Hrají: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas
  • Premiéra: 6. června
  • Hodnocení: 80 %
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Na ČSKR jsou 2 kritiky k filmu Jen Bůh odpou… Jirka B 11. 6. 2013, 20:23
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Úsměvy smutných mužů: recenze filmu

Úsměvy smutných mužů: recenze filmu

Přes dno lahve na samé dno života. David Švehlík v hořké tragikomedii, stojící na dobrých hereckých výkonech, autentickém prostředí a upřímném a tedy syrovém podání toho, co představuje boj s démonem alkoholu.

Muž, který zabil Dona Quijota: recenze filmu

Muž, který zabil Dona Quijota: recenze filmu

Terry Gilliam po třicetiletých přípravách představuje svůj „prokletý“ donkichotský projekt, do něhož imaginativní formou vnáší téma odpovědnosti umělce za své dílo a lidi, zapojené do jeho přípravy.

Ant-Man a Wasp: recenze filmu

Ant-Man a Wasp: recenze filmu

Svižná, vtipná a emotivní dvojka přichází se záchrannou misí do kvantové říše. Sází přitom na vícegenerační rodinný model vyprávění a vizuální gagy se zmenšováním a zvětšováním.

10 nejočekávanějších letních filmových hitů

10 nejočekávanějších letních filmových hitů

Šestý díl Mission: Impossible, dvojky Úžasňákových a Mamma Mia!, Mrakodrap s Dwaynem Johnsonem, Hotel Artemis, MEG: Monstrum z hlubin a čtyři české novinky na vás čekají v letních měsících v kinech.

První člověk: nový trailer na očekávaný film o první cestě na Měsíc

První člověk: nový trailer na očekávaný film o první cestě na Měsíc

Sicario 2: Soldado – recenze filmu

Sicario 2: Soldado – recenze filmu

Válka proti drogovým kartelům dostává nový rozměr s podezřením, že se podílí na pašování teroristů přes mexické hranice. Syrový pohled do světa tajných operací, v němž postavy hájí svou lidskost.

Predátor: Evoluce - nový oficiální trailer na očekávané akční sci-fi

Predátor: Evoluce - nový oficiální trailer na očekávané akční sci-fi

10 filmů, které si nenechte ujít na festivalu ve Varech (a poté v kinech)

10 filmů, které si nenechte ujít na festivalu ve Varech (a poté v kinech)

Breivikovo řádění z pohledu jeho obětí, psychothriller z tísňové linky, brežněvovská éra očima rockerů i nechtěného spisovatele, Javier Bardem a Penélope Cruz v novince Asghara Farhadiho, transgender baletka. To nejlepší z nabídky karlovarského festivalu.