AVmania.e15.cz

Jen Bůh odpouští: recenze filmu

Dánský režisér natočil těžko stravitelný slepenec, který svou podivností dráždí i fascinuje, ale přesto určitě stojí za pozornost.
Jen Bůh odpouští: recenze filmu

Pro plné docenění novinky dánského kouzelníka Nicolase Winding Refna Jen Bůh odpouští si divák musí počkat na samý konec titulků. Filmař v nich vedle jiných poděkuje i dvěma enfants terribles světového filmu – Alejandru Jodorowskému a Gasparu Noé. Tím se jasně přihlašuje k tradici svébytných filmařů, kteří s prominutím kašlou na všechny.

A právě Refnova novinka, jež letos soutěžila v Cannes a minulý týden hned vstoupila do českých kin, je ze všech jeho děl zcela nejméně divácky přátelskou (a to včetně Valhalla Rising). Naneštěstí to pro mnoho lidí znamená, že je to i jeho nejhorší film.

Pravda je však složitější. Ano, na brilantní díla jako Drive, Valhalla Rising či trilogii Pusher Refnova novinka nestačí. Leč i to platí čistě z diváckého hlediska. Pro Refnovu kariéru je Jen Bůh odpouští téměř stejně důležitým filmem jako hlavní mezníky jeho filmografie. Dánský filmař totiž doposud sice točil v mnoha zemích, vždy jeho snímky vycházely z euroamerické tradice. Jen Bůh odpouští odehrávající se v thajském Bangkoku je ale téměř výlučně asijským filmem.

Pracuje jinak s dramaturgií, konfliktem, časem, prostorem, kontinuitou (tedy spíše diskontinuitou, jíž si divák užije dosyta). Pro nezkušené tak snímek bude nejvíce připomínat hypnotickou halucinaci plnou šokujících výjevů, explicitního násilí a sexu. A podivná pěvecká vystoupení připomenou nejlepší momenty Davida Lynche. To vše Refn navléká na tradiční asijský (ale i evropský a americký) rámec – příběh pomsty. Americký mladík (Ryan Gosling) žijící v Bangkoku musí na nátlak své matky pomstít smrt svého bratra, což jej dostane do konfliktu s místním šéfem policie.

Přesto nečekejte druhého (vlastně třetího) Kill Billa. Refn nepřebírá kulisy, jak učinil Tarantino. Jde mnohem více do hloubky, což však z jeho filmu udělalo těžko stravitelný slepenec. Co však zůstalo, je filmařova nevídaná schopnost spojovat obrazy s hudbou. Tentokrát snad zamrzí nepoužívání klasických šlágrů osmdesátých let, které tak skvěle fungovaly v Bronsonovi a Drive. Jen Bůh odpouští je namísto toho plný ambientních ploch, které evokují Valhalla Rising.

Refn určitě natočil dílo, které se z celé jeho na kvalitní snímky bohaté dráhy nejhůř hodnotí. Také natočil dílo, kterým si v Česku pravděpodobně nedobude Cce nových diváků. Ale také natočil film, který bude svou podivností dráždit stejně jako dnes ještě za pár let. A to se mnoha filmařům nepodaří. Že to Refn dokázal hned po natočení svého nejlepšího filmu, je snad ještě více obdivuhodné, než kdyby tak učinil na počátku své kariéry.

Jen Bůh odpouští

  • thriller
  • Thajsko/Dánsko/ Francie/Švédsko, 90 minut
  • Režie: Nicolas Winding Refn Hrají: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas
  • Premiéra: 6. června
  • Hodnocení: 80 %
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Na ČSKR jsou 2 kritiky k filmu Jen Bůh odpou… Jirka B 11. 6. 2013, 20:23

Další podobné články

Alita: Bojový anděl – první trailer na očekávané sci-fi [video]

Alita: Bojový anděl – první trailer na očekávané sci-fi [video]

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Poválečná doba přeje byznysu s lidským zármutkem, na němž se chtějí přiživit různí podvodníci. Potměšilé účtování s dějinami i lidskými slabostmi v adaptaci ceněného francouzského románu.

Jurský svět: Zánik říše - první oficiální trailer je tu [video]

Jurský svět: Zánik říše - první oficiální trailer je tu [video]

15 vánočních filmových tipů: sci-fi a komiksové adaptace na DVD/Blu-ray

15 vánočních filmových tipů: sci-fi a komiksové adaptace na DVD/Blu-ray

Příchozí, Ghost in the Shell, Vetřelec: Covenant, Válka o planetu opic, Valerian a město tisíce planet, Doctor Strange, Logan: Wolverine, Wonder Woman. První výběr z letošní DVD a Blu-ray produkce.

Kvarteto: recenze filmu

Kvarteto: recenze filmu

Bára Poláková a Jaroslav Plesl v hořké komedii Miroslava Krobota o generaci třicátníků, která si uměle prodlužuje mládí a zmítá se v neperspektivních vztazích.

Rock’n Roll: recenze filmu

Rock’n Roll: recenze filmu

Herec a režisér Guillaume Canet si v satiře na pomezí reality a fikce sebeironicky utahuje ze čtyřicátnické krize, své profese, soukromí po boku Marion Cotiilard, mediálního obrazu umělců a především sebe sama.

Avengers: Infinity War – první oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Avengers: Infinity War – první oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

7 životů: recenze filmu

7 životů: recenze filmu

Orwellovská federace budoucnosti, v níž platí přísná politika jednoho dítěte a sedm sester s tváří Noomi Rapace, které jí vzdorují. Dystopie s dynamickou a krvavou akcí od režiséra Jeníčka a Mařenky.