Femme fatale, krásná Marine Vacth, na hranici mezi dětstvím a dospělostí vzbuzuje erotickou žádostivost i množství otázek ohledně motivovanosti jejího chování.
François Ozon jako scenárista filmu tento fakt velmi dobře odpozoroval a proto nám vodítka k motivacím jejího chování neposkytuje. Hrdinku neodsuzuje, jen popisuje. Ale pouze po povrchu, ne zevnitř.
Otázka charakteru
A my se ptáme, zda hledala pouhé dobrodružství či únik z nudy, když peníze nepotřebovala? Její rodina byla přeci dobře situovaná. Možná jí právě vědomí toho, že si umí peníze sama vydělat a ne málo, dodávalo na vlastní sebejistotě a nezávislosti.
Možná ji bavilo si s muži, kteří byli ve věku jejího otce a někdy i dědy, hrát a manipulovat. Prostřednictvím těchto her a mužských reakcí na ně jakoby si pak ohledávala prostor a způsob, jak se k mužům chovat do budoucna už v plnohodnotných partnerských vztazích.
Bude jich ale Isabelle schopná? Nevypovídá výběr její „brigády“ v sedmnácti letech o tom, že s její sexualitou je něco v nepořádku? Je Isabelle jen postavou zpovykanou, která zneužila přílišné svobody nebo je v ní něco úchylného, co potřebovalo svůj ventil?
Estetizovaná a explicitní erotika
Na všechny tyto otázky si budete po zhlédnutí filmu odpovídat sami. Odpovědi se pak budou lišit podle segmentu diváctva, které snímek navštívilo. Rodiče sedmnáctiletých dívek budou asi znepokojeně přemýšlet, s kým si to jejich dcery píší na internetu a kam tak často odchází. Muži budou možná shovívavější a nechají se unášet krásou tajemné, zmatené, osamělé, náladové, nezralé a unikavé Isabelle v podání dosud neznámé herečky Marine Vacth.
Jejího půvabu a smyslnosti si je François Ozon dobře vědom a zachycuje ho vysoce estetizovaným způsobem snímání jejího sošného těla i tváře. Marine Vacth jako štíhlá, vysoká dlouhovláska s jemnými pihami v obličeji je onou uhrančivou femme fatale na hranici mezi dětstvím a dospělostí, která si neví rady se svou probuzenou sexualitou a nakládá s ní tím nejméně vhodným způsobem.
V oblasti sexuality je dětsky zvědavá i dospěle pragmatická. Režisér svůdnost jejího zjevu zachycuje v explicitně pojatých erotických scénách, které jsou ale prosty jakékoliv vulgarity. Přesto mu budou asi kritici vyčítat, že byl obnaženou krásou hlavní třiadvacetileté představitelky unešen natolik, že zapomněl na její hlubší charakterové prokreslení.
Variace na Krásku dne
Řekl bych, že to byl ale záměr, kterým se Jen 17 přibližuje svému slavnému předchůdci a vzoru, filmu Kráska dne (1967) Luise Buñuela. Rozdíl mezi dvěma filmy, jež dělí takřka půl století, je patrný v míře otevřenosti sexuálních scén. V obsahu zůstává Buñuel stále radikálnější a odvážnější.
Zatímco on kontroverzní příběh úniku z maloměšťáckého svazku zabalil do surrealistického kontextu, Ozon si může dovolit být realističtější. Oba dva vypráví o ženách, které skrze sexualitu hledají prostředek k vlastní emancipaci.
Isabelle je následnicí zralejší Séverine v podání Catherine Deneuve, která stejně jako ona teprve ohledává možnosti vlastního sexuálního uspokojení, jež neumí (stejně jako její předchůdkyně) realizovat v plnohodnotném partnerském svazku.
Melancholické ladění
François Ozon tápání své hrdinky nezachycuje formou syrového dramatu, které by se možná nabízelo, ale naopak poetickým, melancholickým a mnohdy úsměvným způsobem, který polemizuje s hrdinčiným chováním, ale primárně ho nezavrhuje.
K lavírování na hranici mezi seriózním dramatem a humorným odlehčením přispívá i melancholická nálada čtyř ročních období, podbarvených písničkami (Françoise Hardy), jež se nějak vztahují k tomu, co hlavní postava během svého vývoje zažívá. Právě z těchto písniček se o Isabelle dozvídáme zas o něco víc než ze samotného vyprávění.
Otázky, které zůstávají nezodpovězené, vás přivedou k hloubání nad motivy nevyzpytatelného chování Isabelle a zasazením takového jednání do širšího rodinného, výchovného a společenského kontextu. Její krása vás pak od těchto úvah bude odvádět k smyslově mnohem víc vzrušujícímu zážitku.
Jen 17
- Žánr: iniciační příběh
- Původní název: Jeune et jolie
- www.hce.cz
- Francie 2013
- Scénář: François Ozon
- Režie: François Ozon
- Hrají: Marine Vacth, Charlotte Rampling, Frédéric Pierrot, Géraldine Pailhas, Fantin Ravat, Nathalie Richard, Jeanne Ruff
- Distribuce: H.C.E.
- Distribuční premiéra v ČR: 28. 11. 2013
Hodnocení filmu: 7/10