Jak správně postupovat při reklamaci

Jak správně postupovat při reklamaci

Kapitoly článku:


Odstoupení od smlouvy

Co je odstoupení od smlouvy, jaké s sebou nese konsekvence a za jakých okolností (ve vztahu k vadnému výrobku) lze od kupní smlouvy odstoupit, již bylo taktéž zmíněno. Odstoupení od smlouvy jsem zařadil před reklamační postup proto, že po uplatnění odpovědnosti za vady už nemusí být odstoupení od smlouvy možné.

Výhody odstoupení od smlouvy jsou zřejmé (kupující vrátí výrobek, dodavatel vrátí kupujícímu zaplacenou kupní cenu), ne vždy však musí být pro kupujícího výhodnější než reklamace. V rámci našeho modelového případu by bylo odstoupení od smlouvy úspěšné, pokud by se vada ukázala jako neodstranitelná.

ksicht.jpg 

Je více než doporučeníhodné, aby kupující odstoupení od smlouvy činil v písemné formě. Směřuje ho dodavateli (osobě, která notebook prodala), nikoli servisu, ani nikomu jinému. Z textu odstoupení od smlouvy by mělo být zřejmé, o jaký úkon se jedná (odstoupení od kupní smlouvy), kdo úkon činí (kupující), kdo je jeho adresátem (dodavatel – prodávající), kdy byla smlouva uzavřena (11. 5. 2011), co je jejím předmětem (notebook).

V příloze by pak měla být listina prokazující uzavření kupní smlouvy, tedy pokud budete odstoupení posílat, buď kopie záručního listu nebo kopie prodejního dokladu. Originál dejte z ruky pouze k případnému nahlédnutí, je to váš doklad o koupi, nikoli prodejcův.

VZOR odstoupení od smlouvy v pdf ke stažení

Do kamenné prodejny donesete dva výtisky odstoupení od smlouvy, jeden předáte prodejci, druhému dáte dataci a necháte prodejcem podepsat – ten si ponecháte. Nejde o podmínku, odstoupení od smlouvy je jednostranným úkonem, v případě sporu ale máte důkazní prostředek o provedeném úkonu. Následně prokážete uzavření kupní smlouvy (záruční list, prodejní doklad) a v ideálním případě okamžitě navrátíte věc a dostanete zpět peníze, to když prodejce uzná nárok.

Pravděpodobnější scénář bude obsahovat tvrzení, že si prodejce nejprve servisem nechá posoudit povahu vady (resp. zda má věc 3 a více vad bránící řádnému užívání věci nebo 3 po sobě jdoucí různé vady – i tehdy můžete od kupní smlouvy odstoupit) a poté zvolí další postup. Za této situace na svůj výtisk odstoupení ještě před jeho podpisem napište, že souhlasíte s posouzením vad a výrobek ponecháváte pro tyto účely po dobu 14 dnů (domluvte si přiměřenou lhůtu) prodejci. Při komunikaci s e-shopem volíte postup obdobný, při čemž se zbožím naložíte dle domluvy (např. odeslání do servisu) - výhodou je kompletně písemná forma.

Výsledkem bude buď úspěšný proces, na jehož závěru dostanete peníze, nebo neúspěšný proces, kdy bude prodejce argumentovat neoprávněností úkonu – povaha vady bude jiná, výrobek nebude mít 3 a více vady bránící řádnému užití věci,… Poté už je na vás, jak důrazně chcete dále postupovat, otevírá se možnost znaleckého zkoumání, soudního sporu.

Tady může být obecná rada drahá, musíte dobře zvážit pro a proti, u televizoru za 50 000 Kč asi nemávnete rukou, jako u sluchátek za 300 Kč. Se zaběhnutými a známými prodejci dle mých zkušeností nebývají žádné problémy. Před nákupem tedy vezměte do úvahy i tento aspekt.

Určitě si přečtěte

Články odjinud