8
Fotogalerie

Jak správě nakupovat kvalitní audiotechniku z druhé ruky

Kvalitní zařízení a audiokomponenty nemusí stát horentní sumy, pokud nepotřebujete nový. Na co dát pozor při nákupu bazarové audiotechniky a jak se nespálit?

Kapitoly článku:


Někteří hifisté by označili konec minulého století za zlatou éru domácího High-Endu. Byl to čas překrásných reproduktorových soustav kde každý světový výrobce High-Endu měl svůj specifický rukopis.

Byl to čas lesknoucích se vinylů, rozpálených lampových zesilovačů, mohutných dělených integrovaných zesilovačů a kotoučových magnetofonů. Na sklonku minulého tisíciletí jsme byli svědky velkého souboje, který vyhlásil digitální záznam svému starému panovníkovi jménem analog. Tento článek bude malým poohlédnutím do doby minulé. Je věnován právě těm čtenářům, kteří zachraňují tento někomu již zapomenutý věk audia. Těm, kteří chtějí rozšířit svou sbírku komponentů o nějaký ten starý, dobrý kousek.

philips_ah_series.jpg 

Pokusím se o částečné popsání aktuálního stavu v problematice nákup bazarové audiotechniky a pokusím se v něm vyzdvihnout základní rizika na cestě za staršími „stroji“. Pro někoho může být článek samozřejmě jen opakováním již řečeného, ale i malé opakování je před plánovaným nákupem jistě na místě.

Na co nezapomenout při výběru bazarového komponentu

Před vlastním nákupem bazarové elektroniky je velmi dobré znát výrobek, který chceme koupit v bazaru, či prostřednictvím internetové aukce. Abychom se vyhnuli nemilému překvapení, položíme si několik základních otázek týkající se vybraného komponentu:

  • V jakých letech se komponent prodával?
  • Za jakou cenu se komponent prodával?
  • Je možné tento komponent v budoucnu opravit?
  • Jak je to se servisní sítí a náhradními díly?
  • Jsem osobně schopen sehnat nějaké ND na komponent zde v ČR, nebo ve světě?
  • Do jaké třídy komponent patří, jde o pouhou spotřební záležitost, o standard, o high-end, či o profesionální zařízení?
  • Je funkce komponentu omezena v opačném případě podpořena dalším komponentem stejné značky?
  • Kdo elektroniku prodává, překupník, nebo přímo majitel?
  • Z jaké země je prodejce? Mimo EU se nám může prodražit o daň a vyšší poštovné.
  • Pro jaký kontinent byl komponent určen? Zde velký pozor na napájecí napětí, koncovky kabelů, kontinentální kódování (platí u DVD).
akai_aa_1115_stereo_receiver_04b.jpg 

V jakém je komponent vizuálním stavu? Je třeba si důkladně všímat čelních panelů (časté je retušování škrábanců a vrypů), přívodních kabelů a jejich certifikace (absence napoví o výměně), u reproduktorových soustav by neměla chybět detailní prohlídka měničů a jejich závěsů, stejně tak i ozvučnic a jejich povrchové úpravy.

Zamysleme se i nad funkčním a technickým stářím vybraného komponentu v návaznosti na již vlastněné komponenty.

Kontrolovat, či ne?

Seriózní prodejce, který zná historii svého komponentu, nám nebude bránit pohledu do jeho útrob a kontrole stavu. V kamenných bazarech, kde jsou komponenty v komisním prodeji, nám obsluha v 90% této prosbě nevyhoví. Jednak je to vlastní nechuť bazarníků rozdělávat všem zvědavcům vlastní komponent. Také fakt, že častá a mnohdy neodborná demontáž krytů navěky poznamenává vlastní komponent. Nejvíce je to patrné na spojovacím materiálu. To je důvod proč bazarníci tuto prosbu striktně zamítají.

Uvedu vlastní příklad, kdy jsem se setkal s dvěma integrovanými zesilovači japonské značky SONY, které nesly naprosto stejné označení (TA F50 ES), ale každý z nich měl své ovládací prvky na předním panelu jinak rozmístěny. Po nahlédnutí do střev jsem zjistil i jiné uspořádání a všiml jsem si drobného zásahu na napájecích terminálech.

 DSC02613.JPG
 

Někdo tu vyměnil přívodní kabel. Proč? Zadní panel napověděl. Větší část varovných popisů byla japonsky. Ano, jednalo se o zesilovač určený pro asijský trh. Cena tohoto zesilovače byla velmi atraktivní. Zásah v napájecím obvodu byl proveden celkem zdatně. Otázkou je co v budoucnu? Budu schopen zajistit takovému zesilovači odpovídající servis a náhradní díly?

DSC02606.JPG

S postupem času se nám může servis tohoto zesilovače vyšplhat daleko nad jeho původní atraktivní bazarovou cenu. Proto se vyplácí přesně vědět, co si pořizuji a odkud. Mé zkušenosti hovoří kladněji o pořizování komponentů z vyšších tříd. Komponenty z vyšších tříd bývají často svými majiteli hýčkány, oprašovány a spouštěny jen v časech svátečních. Opačnou zkušenost mám s profesionálními komponenty.

Uvědomme si, že tyto komponenty jsou pořizovány především pro každodenní práci. A na bazarový trh jsou často nabídnuty takové komponenty, které mají svá nejlepší léta již za sebou, nebo jsou již technologicky překonané. Ale pro věčné sběratele a opraváře nabízí tato kategorie stále atraktivní výzvy.

Dále je dobré vědět jaké příslušenství je k výrobku nezbytné pro jeho správnou funkci. Jedná se především o originální příslušenství, které často s každým dalším majitelem u výrobku chybí. Bývají to například speciální propojovací kabely pro vzájemnou komunikaci přístrojů, antény, dálkové ovladače. U dálkových ovladačů se nám cena běžně pohybuje až k hranici 2.000 Kč za nový.

mcintosh-mxa60-amplificateur-hifi-retro.jpg

U reproduktorových sestav bych uvedl zejména krycí rámečky, které nám chrání reproduktorové závěsy před slunečním UV zářením. Pokud svědomitě chráníme měniče před slunečními paprsky, prodlužujeme funkční dobu závěsů. U některých komponentů je příslušenství zcela atypické a jen těžko se nahrazuje, případné objednání originálního (pokud je to ještě možné) bývá dosti finančně nákladné a cílová cena komponentu již nebude tak zajímavá.

Určitě si přečtěte

Články odjinud