AVmania.e15.cz

Jak se letos zpívalo o Vánocích

Mezi desítkami stejných a ještě stejnějších vánočních alb se každý rok najde několik kolekcí hodných pozornosti. Doporučíme vám čtyři z nich.

Například loni na české scéně zazářil Sváteční Čechomor, rozverné vánoční album Neřež nebo příjemná kolekce znojemské folkové skupiny Lucrezia Borgia. V předchozích letech se dalo sáhnout například po Šumařích Hany a Petra Ulrychových nebo po Hovadech božích skupiny Jablkoň. Letošní úroda na české scéně byla oproti tomu slabá: jediné vánoční album opravdu hodné pozornosti vydala Irena Budweiserová (Jakuba Smolíka za hodna pozornosti nepovažuji). A zahraničí? Tam je nabídka samozřejmě pestřejší. Vedle obskurních projektů typu reedice vánočního alba projektu Gregorian se tak na náš trh dostalo několik docela zajímavých titulů.

Klepněte pro větší obrázek

Z vánočních alb roku 2008 mě nejvíc oslovila kolekce A Night Before Christmas americké pop-jazzové formace Spyro Gyra. Kapela hraje známé vánoční skladby v pětičlenném obsazení (saxofon, klavír, kytara, basa, bicí) a jen do některých písní si přizve hostující zpěváky. Repertoár je částečně tradiční (Silent Night, Carol Of The Bells – s melodií tradicionálu Green Sleeves – nebo německá O Tannenbaum), částečně postavený na vánočních a ještě častěji zimních standardech (Baby It’s Cold Outside, The Christmas Song). Aranže nejsou nijak zvlášť sofistikované; prostě kvalitně zahraný jednodušší jazz, vhodný i pro méně náročného posluchače. Ve většině písní hraje hlavní melodickou roli saxofon Jaye Beckensteina, za zaznamenání stojí pěkně nazvučená kytara Julia Fernandeze. Kapela dobře pracuje s dynamikou a zvláště úprava Green Sleeves má hodně daleko k lacinému kýči.

Klepněte pro větší obrázek

Zasněné a mlžným oparem kláves zahalené skladby irské autorky Enyi zimní atmosféru navozují bez ohledu na texty. Proto není zpěvaččino vánoční (či zimní) album žádným překvapením. Pod názvem And Winter Came… se skrývá kolekce, která Enyiny fanoušky nadchne (zpěv je ještě zasněnější a klávesy ještě mlžnější), ale ostatním k irské interpretce cestičku nevyšlape. Zde už se bohužel (mimo jiné vinou titulní fotografie se zpěvaččinými bělostnými šaty) na hraně kýče pohybujeme, avšak originální autorce se ještě daří výsledek vybalancovat. Za nejzajímavější považuji závěr alba: v rámci možností dynamickou a melodickou My! My! Time Flies! a především Oíche chiúin, což je Tichá noc v keltské irštině. Už kvůli tomuto spojení notoricky známé melodie s exotickým jazykem má smysl si album poslechnout.

 Klepněte pro větší obrázek

Tichá noc nechybí ani na prvním vánočním albu jedno z nejslavnějších zpěvaček hudební historie, Arethy Franklin. Zralá dáma s image operní divy se především v klasických písních (vedle Silent Night je to například Bachovo Ave Maria) snaží rozezvučet hlasivky, jak to jen jde. Bohužel však výsledkem nejsou znělé árie ani vrcholný soul, který paní Aretha předváděla v 60. a 70. letech. Její hlas stárne a i když stále zvládá vystoupat do úctyhodných výšek, roztřesenost nezapře. Přes tento handicap však album doporučuji všem, kdo dávají přednost uhlazenému popu a klasickým orchestrálním úpravám.

Klepněte pro větší obrázek

Naopak komorně natočila své sólové vánoční album další dáma charakteristického hlasu, Irena Budweiserová. Ta svou kolekcí O Vánocích zpívám navazuje na své předchozí CD Nobody’s Fault…, zaměřené na černošské spirituály. Tentokrát je repertoár různorodější (vedle písní americké provenience zde najdeme koledy české a moravské, ale také francouzské nebo španělské), avšak aranže na pomezí akustického jazzu a folku zůstávají. Budweiserová ve spolupráci se svou kapelou Fade In (v čele s kytaristou Miroslavem Linkou) nabízí jak očekávatelné, tak překvapivé aranže. Nejzajímavější je původně španělská píseň Hleď, mámo, kdo je u dveří, přetavená do flamencového rytmu. Zatímco k hlasovému projevu Ireny Budweiserové lze mít subjektivní výhrady (podobně jako například k Enyinu stylu), jako objektivní výtku bych uvedl ne zcela přesvědčivou výslovnost francouzštiny (např. v úvodní písni O Vánocích zpívám). Kdyby zpěvačka zůstala jen u českých textů a nesnažila se sloky zpívat střídavě česky a v původním jazyce, dopadlo by album lépe.

  • Spyro Gyra: A Night Before Christmas. Heads Up/Classic 2008, celkový čas 53:25
  • Enya: And Winter Came… Warner Music 2008, celkový čas: 45:05
  • Aretha Franklin: This Christmas. Rhino/Warner Music 2008, celkový čas: 51:14
  • Irena Budweiserová: O Vánocích zpívám. Indies MG Records 2008, celkový čas: 44:04
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Deadpool 2: finální trailer na očekávaný komiksový hit je tu [video]

Deadpool 2: finální trailer na očekávaný komiksový hit je tu [video]

Rampage Ničitelé: recenze filmu

Rampage Ničitelé: recenze filmu

Dwayne Johnson versus zmutovaná zvířata v zaměnitelné destrukční monster podívané, které chybí osobitější režijní otisk.

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

King Kong, Faunův labyrint, Mlha, Monstrum, Pacific Rim, Godzilla, Jurský svět, Kong: Ostrov lebek. Monstrum jako symbol našich strachů a úzkostí i archetypální síla, která na planetě obnovuje její původní rovnováhu.

Solo: A Star Wars Story – nový trailer na očekávané sci-fi [video]

Solo: A Star Wars Story – nový trailer na očekávané sci-fi [video]

Ztratili jsme Stalina: recenze filmu

Ztratili jsme Stalina: recenze filmu

Diktátor je mrtev a oportunistické krysy z politbyra začínají intrikovat a prát se o jeho nástupnictví. V mrazivě vtipné satiře, jejíž uvedení bylo v Rusko zakázáno.

Upgrade: první trailer na nové akční sci-fi [video]

Upgrade: první trailer na nové akční sci-fi [video]

Souboj pohlaví: recenze filmu

Souboj pohlaví: recenze filmu

Šovinistické prase proti feministce s chlupatýma nohama. Tenisová exhibice, na jejímž pozadí probíhá zápas o rovnoprávnost mužů a žen v tenisovém prostředí i přiznání si vlastní sexuality.

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Kim Basinger, Kathleen Turner, Melanie Griffith, Bo Derek, Nastassja Kinski, Phoebe Cates, Rebecca De Mornay, Valérie Kaprisky, Sophie Marceau, Francesca Dellera, Isabelle Adjani a jejich smyslné scény ve filmech.