AVmania.e15.cz

Jak se letos zpívalo o Vánocích

Mezi desítkami stejných a ještě stejnějších vánočních alb se každý rok najde několik kolekcí hodných pozornosti. Doporučíme vám čtyři z nich.

Například loni na české scéně zazářil Sváteční Čechomor, rozverné vánoční album Neřež nebo příjemná kolekce znojemské folkové skupiny Lucrezia Borgia. V předchozích letech se dalo sáhnout například po Šumařích Hany a Petra Ulrychových nebo po Hovadech božích skupiny Jablkoň. Letošní úroda na české scéně byla oproti tomu slabá: jediné vánoční album opravdu hodné pozornosti vydala Irena Budweiserová (Jakuba Smolíka za hodna pozornosti nepovažuji). A zahraničí? Tam je nabídka samozřejmě pestřejší. Vedle obskurních projektů typu reedice vánočního alba projektu Gregorian se tak na náš trh dostalo několik docela zajímavých titulů.

Klepněte pro větší obrázek

Z vánočních alb roku 2008 mě nejvíc oslovila kolekce A Night Before Christmas americké pop-jazzové formace Spyro Gyra. Kapela hraje známé vánoční skladby v pětičlenném obsazení (saxofon, klavír, kytara, basa, bicí) a jen do některých písní si přizve hostující zpěváky. Repertoár je částečně tradiční (Silent Night, Carol Of The Bells – s melodií tradicionálu Green Sleeves – nebo německá O Tannenbaum), částečně postavený na vánočních a ještě častěji zimních standardech (Baby It’s Cold Outside, The Christmas Song). Aranže nejsou nijak zvlášť sofistikované; prostě kvalitně zahraný jednodušší jazz, vhodný i pro méně náročného posluchače. Ve většině písní hraje hlavní melodickou roli saxofon Jaye Beckensteina, za zaznamenání stojí pěkně nazvučená kytara Julia Fernandeze. Kapela dobře pracuje s dynamikou a zvláště úprava Green Sleeves má hodně daleko k lacinému kýči.

Klepněte pro větší obrázek

Zasněné a mlžným oparem kláves zahalené skladby irské autorky Enyi zimní atmosféru navozují bez ohledu na texty. Proto není zpěvaččino vánoční (či zimní) album žádným překvapením. Pod názvem And Winter Came… se skrývá kolekce, která Enyiny fanoušky nadchne (zpěv je ještě zasněnější a klávesy ještě mlžnější), ale ostatním k irské interpretce cestičku nevyšlape. Zde už se bohužel (mimo jiné vinou titulní fotografie se zpěvaččinými bělostnými šaty) na hraně kýče pohybujeme, avšak originální autorce se ještě daří výsledek vybalancovat. Za nejzajímavější považuji závěr alba: v rámci možností dynamickou a melodickou My! My! Time Flies! a především Oíche chiúin, což je Tichá noc v keltské irštině. Už kvůli tomuto spojení notoricky známé melodie s exotickým jazykem má smysl si album poslechnout.

 Klepněte pro větší obrázek

Tichá noc nechybí ani na prvním vánočním albu jedno z nejslavnějších zpěvaček hudební historie, Arethy Franklin. Zralá dáma s image operní divy se především v klasických písních (vedle Silent Night je to například Bachovo Ave Maria) snaží rozezvučet hlasivky, jak to jen jde. Bohužel však výsledkem nejsou znělé árie ani vrcholný soul, který paní Aretha předváděla v 60. a 70. letech. Její hlas stárne a i když stále zvládá vystoupat do úctyhodných výšek, roztřesenost nezapře. Přes tento handicap však album doporučuji všem, kdo dávají přednost uhlazenému popu a klasickým orchestrálním úpravám.

Klepněte pro větší obrázek

Naopak komorně natočila své sólové vánoční album další dáma charakteristického hlasu, Irena Budweiserová. Ta svou kolekcí O Vánocích zpívám navazuje na své předchozí CD Nobody’s Fault…, zaměřené na černošské spirituály. Tentokrát je repertoár různorodější (vedle písní americké provenience zde najdeme koledy české a moravské, ale také francouzské nebo španělské), avšak aranže na pomezí akustického jazzu a folku zůstávají. Budweiserová ve spolupráci se svou kapelou Fade In (v čele s kytaristou Miroslavem Linkou) nabízí jak očekávatelné, tak překvapivé aranže. Nejzajímavější je původně španělská píseň Hleď, mámo, kdo je u dveří, přetavená do flamencového rytmu. Zatímco k hlasovému projevu Ireny Budweiserové lze mít subjektivní výhrady (podobně jako například k Enyinu stylu), jako objektivní výtku bych uvedl ne zcela přesvědčivou výslovnost francouzštiny (např. v úvodní písni O Vánocích zpívám). Kdyby zpěvačka zůstala jen u českých textů a nesnažila se sloky zpívat střídavě česky a v původním jazyce, dopadlo by album lépe.

  • Spyro Gyra: A Night Before Christmas. Heads Up/Classic 2008, celkový čas 53:25
  • Enya: And Winter Came… Warner Music 2008, celkový čas: 45:05
  • Aretha Franklin: This Christmas. Rhino/Warner Music 2008, celkový čas: 51:14
  • Irena Budweiserová: O Vánocích zpívám. Indies MG Records 2008, celkový čas: 44:04
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.