Jak prodat Ultra HD televizor aneb chcete vyšší rozlišení?

Jak prodat Ultra HD televizor aneb chcete vyšší rozlišení?

Rok 2014 bude rokem, kdy se masově začnou prodávat Ultra HD televizory. Chceme a potřebujeme ale vyšší rozlišení, nebo to dopadne podobně jako s 3D?

Oba nedávné veletrhy spotřební elektroniky, IFA 2013 a CES 2014, byly ve znamení nových velkých televizorů s novým velkým rozlišením a nového pojmu - Ultra HD. Ale je tu problém. Jak to vlastně prodávat.

P1011951.JPG 

Když místo velkých CRT televizorů nastupovaly ploché LCD a plazmy, začali se lidé zajímat, na základě čeho televizor vybírat. Přišla vlna zájmu o seznámení s pojmy HD ready a Full HD. To zákazník pochopil poměrně rychle. I když to znamenalo zjednodušení, že zkrátka Full HD je to pravé a označení se změnilo na magické zaklínadlo. Podobně jako později pojem „LED TV“. Že LED TV je pouhý a obyčejný LCD televizor s LED podsvícením překvapuje stále hodně lidí.

Výrobci řeší problém, jak lidi přesvědčit, že Ultra HD rozlišení potřebují. A jak je seznámit s tím, co to vlastně je. Popravdě většina lidí asi tuší, co je to Full HD. Že je to obraz s rozlišením 1920 x 1080 bodů. A že HD ready znamená minimálně 720 řádků.

4k_comparison.png 
Porovnání rozlišení SD, HD, Full HD a UHD
 

Je ale velmi překvapující, že s nástupem rozlišení 3840 x 2160 lidi poněkud začínají tápat. Jeden výrobce používá pojem 4K, druhý Ultra HD, třetí UHD. Přitom značují to stejné. Velmi mne pobavilo, když jeden odborný web ukazoval telefon s 2K displejem. Ano, bylo to staré známé Full HD, jen jinak pojmenované, pokud pojmem "K" rozumíme horizontální rozlišní obrazu. Ale pokud to mate i relativně znalého člověka, co potom na to laik?

Staré známé pravidlo říká, není důležité něco lidem vysvětlit, aby to pochopili, ale přesvědčit je, že to potřebují a chtějí. Což v dnešní civilizaci a přetechnizovaném světě vystavěném na principu vytvářeni a uspokojování umělých potřeb (nikoliv těch reálných) je to nejdůležitější.

Jakmile přesvědčíte lidi, že „toto musí mít“, máte dobrý obchod v kapse. Jakmile zvažují, zda to skutečně potřebují, či jaké ta věc má skutečně vlastnosti a zda boudou přínosem, něco je špatně. Minimálně z hlediska marketingového.

ultrahd4KVideoSupport.jpg
Porovnání rozlišení SD, HD, Full HD a UHD
 

Když konečně lidem vysvětlíme, že 4K, Ultra HD a UHD je vlastně to stejné, jak lidi přesvědčit, aby to kupovali. Skutečně potřebují vyšší rozlišení u televizoru? V případě smartphonu je situace jiná, tam obraz není pohyblivý a na displeji s vyšším rozlišením máte zkrátka více informací a detailů. Proto má 5“ displej s Full HD rozlišením smysl, podobně jako u počítačového monitoru. Zkrátka má konkrétní, viditelný a hmatatelný přínos. Ale u televizoru?

Zatím nejlepší reklama na Ultra HD televizor:

O potřebě vyšší snímkové frekvence u Ultra HD televizorů, aby lidské oko bylo rozdíl mezi Full HD a Ultra HD jsme již psali v jiném článku. Pokud tento předpoklad splníte (vyšší snímkovou frekvenci + UHD rozlišení), skutečně budete mít reálnější dojem z obrazu. Krásně se tento fakt snaží vyzdvihnout LG ve své reklamě na Ultra HD televizor. LG tyto reklamy umí. Ale stačí to? Uvidíme.

Sám jsem zvědav, do jaké míry se podaří výrobcům přesvědčit zákazníky, že Ultra HD je to pravé, že takový televizor doma potřebují. Náročného zákazníka, fanouška filmů, majitele domácího kina se podaří přesvědčit asi poměrně lehce. Ale ty další? Co vy? Chcete UHD, 4K či Ultra HD televizor?

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Určitě si přečtěte

Články odjinud