AVmania.e15.cz

iTunes: Stačí 256 kb/s pro kvalitní poslech hudby?

Z iTunes si nyní můžete za peníze legálně koupit hudbu. Jsou ale prodávané soubory dostatečně kvalitní? Není lepší koupit stále CD? A co vy? Jaká kvalita stačí vám?

Konečně i v České republice pár dní můžeme legálně nakupovat hudbu. Tentokrát ponecháme stranou, zda je 10 Euro za album moc, či málo. Spíše se radujme, že konečně po letech čekání můžeme v České republice bez problémů koupit hudbu on-line. A to bez ochrany, která by limitovala hudební soubor jen na použití v počítači, či jedním MP3 přehrávače, o časovém omezení už nemluvím.

Zastavme se ale u formátu, ve kterém nám Apple hudbu prodává. Nedávná anketa v článku Posloucháte MP3? Patříte k zabijákům kvality nám řekla, že 72 % poslouchá hudbu výhradně ze ztrátových audioformátů. Z toho plyne závěr, že většině posluchačů tato kvalita postačuje. Skutečně?

Nad klasické CD stále není

Ač je MP3 formát velmi rozšířený, dá se říci, že je zastaralý – pro veřejnost byl uvolněn v roce 1994. Formát, který používá Apple a ve kterém nakupujete hudbu, se jmenuje AAC (Advanced Audio Coding). Formát AAC byl představen o tři roky později, v roce 1997. Navíc AAC formát je zcela volný, nemusí se platit žádné licence, nebo poplatky.

Asi největším záporem formátu AAC bude prostý fakt, že ho nepodporují všechny přehrávače. I když budete nakupovat z iTunes, ne každý má iPod či iPhone. Mezi přehrávače, které AAC formát přehrají, patří výrobky firem Creative, Sony, Philips, dále pak mobilní telefony jako například Nokia. U většiny levných MP3 přehrávačů máte smůlu, tam je třeba AAC formát převést do MP3.

Výhodou AAC proti MP3 je několik, z těch základních stojí za zmínku:

  • Více samplovacích frekvencí (od 8 do 96 kHz) proti MP3 (16 až 48 kHz)
  • Až 48 kanálů (MP3 standardně 2, možno i 5.1)
  • Vyšší přesnost a efektivnost kódování
  • Lépe zvládá frekvence nad 16 kHz

Lepší kvalita komprese znamená menší soubor než v MP3 formátu při stejné kvalitě, dá se říci, že odpovídá 128kbps mp3 = 96kbps AAC, v případě hudby prodávané Applem platí, že 320 kbps mp3 = 256 kbps AAC. Což pravděpodobně bohatě stačí. Ale že by šlo o CD kvalitu, tak na to zapomeňte.

Pro zajímavost se můžeme podívat na měření, která provedli specialisté časopisu stereophile.com. Jde o porovnání signálů z CD, které jsou následovně převedeny do MP3 a AAC.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Původní signál z CD a FLAC soubor (bezztrátová komprese)
 

Na prvních dvou grafech je vidět, že bezztrátová komprese má minimální vliv na kvalitu zvuku, zatím co druhé dva grafy ukazují, co nám udělá se zvukem 128kbps kódování v obou komprimovaných formátech. Všimněte si razantního snížení odstupu signálu od šumu, přičemž AAC je na tom trochu lépe v nižších frekvencích, ale za cenu ořezání frekvencí nad 16 kHz.

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
MP3 a AAC - 128kbps

Na dalších dvou grafech už máme větší datový tok, 320kbps. Zde si můžete všimnout, že zatím co u AAC formátu je původnímu zvuku podstatně bližší, MP3 stále razantně zvyšuje šum. U AAC tímto jevem trpí jen nejvyšší kmitočty na 18 000 Hz.
 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
MP3 a AAC - 320kbps
 

Pro potvrzení těchto změn v nahrávce se můžete podívat na měření jiného signálu. I zde MP3 ukazuje, že zkrátka AAC dokáže zachovat signál kvalitnější s výrazně menším šumem ve všech pásmech, s výjimkou nejvyššího.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Původní nekomprimovaný PCM audiosignál a MP3 + AAC - 320kbps
 

Z výše uvedeného vyplývá, že nyní hudba prodávaná v České republice na iTunes sice nabízí relativně vysokou kvalitu zvuku převyšující MP3 formát, zvukové kvality v obchodě zakoupeného CD ale nedosahuje. A hudba v bezztrátovém formátu se na iTunes zakoupit nedá.

Co nám stačí?

Druhou stranou mince, a možná daleko problematičtější, je "Loudness war". Tomuto tématu jsme se věnovali v článku Loudness war: válka, kterou prohrává posluchač. Zjednodušeně jde o to, že se stalo zvykem nahrávky upravovat a vyrábět je co nejhlasitější, zesilovat například tiché pasáže u starších nahrávek, a tak likvidovat přirozenou dynamiku nahrávky. Více najdete v odkazovaném článku, včetně ukázkových skladeb. Z toho vyplývá, že možná stahovaná nahrávka stejně už ani kvalitní nekomprimovaný audioformát nevyužije, protože kde nic není... však to znáte.

Osobně se domnívám, že ale problém s kvalitou nahrávky z iTunes drtivá většina posluchačů mít nebude. A to nejen z důvodu, že na podprůměrně, nebo průměrně kvalitních sluchátkách či reproduktorech zmíněný případný rozdíl v kvalitě nahrávky stejně nepoznají, ale že zkrátka rozdíl nemáte šanci slyšet.

Nebo ano? A co vy, je pro vás kvalita nahrávky z iTunes dostačující?

Další článek



Související články


celkem 89 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Tak především je absurdní porovnávat kva… Neath 8. 3. 2016, 15:25
Re: Tak především je absurdní porovnávat kva… Neath 8. 3. 2016, 15:21
K poslednímu odstavci - ten FLAC ti přijde s… peliculiar 19. 10. 2015, 09:44
Tak především je absurdní porovnávat kvalitu… peliculiar 19. 10. 2015, 09:37
Tak jsem si to prectl 2x a porad se nemohu r… Pete 6. 11. 2011, 09:41
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

LEGENDY: CD přehrávač Pioneer PD-S503 – High-End pro chudé

LEGENDY: CD přehrávač Pioneer PD-S503 – High-End pro chudé

Začátkem 90 let CD přehrávače byly na svém vrcholu, ale jejich mechanická řešení i vzhled byl podobný. Změnu přinesly až japonské CD přehrávače Pionner. Za nejznámějším se ohlédneme.

Wharfedale Diamond 11.4: skvělé, univerzální sloupové Hi-Fi repro [test]

Wharfedale Diamond 11.4: skvělé, univerzální sloupové Hi-Fi repro [test]

Třípásmový sloupek představuje výtečnou volbu ve světě zaplatitelného Hi-Fi. Jestli hledáte moderní balení a vyrovnaný zvuk se schopností hrát opravdu stejně dobře a zábavně jakýkoliv žánr a jakoukoliv hlasitost, zde je tip.

Uzavřená vs. otevřená sluchátka Sennheiser – která jsou lepší?

Uzavřená vs. otevřená sluchátka Sennheiser – která jsou lepší?

Možná vás napadne, že chceme porovnávat prakticky neporovnatelné. Na jednu stranu máte pravdu, ovšem na druhou stranu úplně – ve finále nám jde přeci především o zvuk a pohodlí. Nikoli o konstrukci a technické parametry.

McIntosh MC611 – nový výkonový zesilovač za 20 000 liber

McIntosh MC611 – nový výkonový zesilovač za 20 000 liber

10× bezdrátová Bluetooth sluchátka do 4 000 Kč [srovnávací test]

10× bezdrátová Bluetooth sluchátka do 4 000 Kč [srovnávací test]

Bezdrátová sluchátka s náhlavním mostem jsou hned po špuntech nejčastěji nošenou skupinou modelů. Tentokrát jsme vybírali ve vyšší cenové hladině, což by se mělo pozitivně projevit po všech stránkách – zvuk, konstrukce i výdrž.

Dynaudio rozšířilo nabídku aktivních reproduktorů o modely Xeo 20 a Xeo 30

Dynaudio rozšířilo nabídku aktivních reproduktorů o modely Xeo 20 a Xeo 30

Erato Muse 5 a Apollo 7s – miniaturní bezdrátové špunty [test]

Erato Muse 5 a Apollo 7s – miniaturní bezdrátové špunty [test]

Bezdrátová sluchátka mají různorodou konstrukci, stále častěji se však objevují modely, které jsou opravdu bez jakýchkoli drátů i v kategorii malých špuntů. Vyzkoušeli jsme hned dva zástupce taiwanského startupu Erato.

Arcam rHead: povedený analogový sluchátkový zesilovač [test]

Arcam rHead: povedený analogový sluchátkový zesilovač [test]

Máte rádi zvuk s tahem na branku, vyznáváte hutnou plnost, razanci, rytmiku a energickou výbušnost, oceníte třeba i symetrické vstupy a nevadí vám absence digitálních vstupů?