AVmania.e15.cz

iTunes: Stačí 256 kb/s pro kvalitní poslech hudby?

Z iTunes si nyní můžete za peníze legálně koupit hudbu. Jsou ale prodávané soubory dostatečně kvalitní? Není lepší koupit stále CD? A co vy? Jaká kvalita stačí vám?

Konečně i v České republice pár dní můžeme legálně nakupovat hudbu. Tentokrát ponecháme stranou, zda je 10 Euro za album moc, či málo. Spíše se radujme, že konečně po letech čekání můžeme v České republice bez problémů koupit hudbu on-line. A to bez ochrany, která by limitovala hudební soubor jen na použití v počítači, či jedním MP3 přehrávače, o časovém omezení už nemluvím.

Zastavme se ale u formátu, ve kterém nám Apple hudbu prodává. Nedávná anketa v článku Posloucháte MP3? Patříte k zabijákům kvality nám řekla, že 72 % poslouchá hudbu výhradně ze ztrátových audioformátů. Z toho plyne závěr, že většině posluchačů tato kvalita postačuje. Skutečně?

Nad klasické CD stále není

Ač je MP3 formát velmi rozšířený, dá se říci, že je zastaralý – pro veřejnost byl uvolněn v roce 1994. Formát, který používá Apple a ve kterém nakupujete hudbu, se jmenuje AAC (Advanced Audio Coding). Formát AAC byl představen o tři roky později, v roce 1997. Navíc AAC formát je zcela volný, nemusí se platit žádné licence, nebo poplatky.

Asi největším záporem formátu AAC bude prostý fakt, že ho nepodporují všechny přehrávače. I když budete nakupovat z iTunes, ne každý má iPod či iPhone. Mezi přehrávače, které AAC formát přehrají, patří výrobky firem Creative, Sony, Philips, dále pak mobilní telefony jako například Nokia. U většiny levných MP3 přehrávačů máte smůlu, tam je třeba AAC formát převést do MP3.

Výhodou AAC proti MP3 je několik, z těch základních stojí za zmínku:

  • Více samplovacích frekvencí (od 8 do 96 kHz) proti MP3 (16 až 48 kHz)
  • Až 48 kanálů (MP3 standardně 2, možno i 5.1)
  • Vyšší přesnost a efektivnost kódování
  • Lépe zvládá frekvence nad 16 kHz

Lepší kvalita komprese znamená menší soubor než v MP3 formátu při stejné kvalitě, dá se říci, že odpovídá 128kbps mp3 = 96kbps AAC, v případě hudby prodávané Applem platí, že 320 kbps mp3 = 256 kbps AAC. Což pravděpodobně bohatě stačí. Ale že by šlo o CD kvalitu, tak na to zapomeňte.

Pro zajímavost se můžeme podívat na měření, která provedli specialisté časopisu stereophile.com. Jde o porovnání signálů z CD, které jsou následovně převedeny do MP3 a AAC.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Původní signál z CD a FLAC soubor (bezztrátová komprese)
 

Na prvních dvou grafech je vidět, že bezztrátová komprese má minimální vliv na kvalitu zvuku, zatím co druhé dva grafy ukazují, co nám udělá se zvukem 128kbps kódování v obou komprimovaných formátech. Všimněte si razantního snížení odstupu signálu od šumu, přičemž AAC je na tom trochu lépe v nižších frekvencích, ale za cenu ořezání frekvencí nad 16 kHz.

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
MP3 a AAC - 128kbps

Na dalších dvou grafech už máme větší datový tok, 320kbps. Zde si můžete všimnout, že zatím co u AAC formátu je původnímu zvuku podstatně bližší, MP3 stále razantně zvyšuje šum. U AAC tímto jevem trpí jen nejvyšší kmitočty na 18 000 Hz.
 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
MP3 a AAC - 320kbps
 

Pro potvrzení těchto změn v nahrávce se můžete podívat na měření jiného signálu. I zde MP3 ukazuje, že zkrátka AAC dokáže zachovat signál kvalitnější s výrazně menším šumem ve všech pásmech, s výjimkou nejvyššího.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Původní nekomprimovaný PCM audiosignál a MP3 + AAC - 320kbps
 

Z výše uvedeného vyplývá, že nyní hudba prodávaná v České republice na iTunes sice nabízí relativně vysokou kvalitu zvuku převyšující MP3 formát, zvukové kvality v obchodě zakoupeného CD ale nedosahuje. A hudba v bezztrátovém formátu se na iTunes zakoupit nedá.

Co nám stačí?

Druhou stranou mince, a možná daleko problematičtější, je "Loudness war". Tomuto tématu jsme se věnovali v článku Loudness war: válka, kterou prohrává posluchač. Zjednodušeně jde o to, že se stalo zvykem nahrávky upravovat a vyrábět je co nejhlasitější, zesilovat například tiché pasáže u starších nahrávek, a tak likvidovat přirozenou dynamiku nahrávky. Více najdete v odkazovaném článku, včetně ukázkových skladeb. Z toho vyplývá, že možná stahovaná nahrávka stejně už ani kvalitní nekomprimovaný audioformát nevyužije, protože kde nic není... však to znáte.

Osobně se domnívám, že ale problém s kvalitou nahrávky z iTunes drtivá většina posluchačů mít nebude. A to nejen z důvodu, že na podprůměrně, nebo průměrně kvalitních sluchátkách či reproduktorech zmíněný případný rozdíl v kvalitě nahrávky stejně nepoznají, ale že zkrátka rozdíl nemáte šanci slyšet.

Nebo ano? A co vy, je pro vás kvalita nahrávky z iTunes dostačující?

Další článek



Související články


celkem 89 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Tak především je absurdní porovnávat kva… Neath 8. 3. 2016, 15:25
Re: Tak především je absurdní porovnávat kva… Neath 8. 3. 2016, 15:21
K poslednímu odstavci - ten FLAC ti přijde s… peliculiar 19. 10. 2015, 09:44
Tak především je absurdní porovnávat kvalitu… peliculiar 19. 10. 2015, 09:37
Tak jsem si to prectl 2x a porad se nemohu r… Pete 6. 11. 2011, 09:41

Další podobné články

Sennheiser PXC 550: bez hluku na cestách i v kanceláři [test]

Sennheiser PXC 550: bez hluku na cestách i v kanceláři [test]

Sluchátka s aktivním potlačením hluku tvoří stále ještě minoritní skupinu na trhu, přesto se však objevují stále častěji v nabídce různých výrobců. Sennheiser se pustil do konkurenčního boje s modelem PXC 550.

Xavian Bon Bonus: výborné a přitom dostupné malé reprosoustavy [test]

Xavian Bon Bonus: výborné a přitom dostupné malé reprosoustavy [test]

Tajný tip pro audiofily a milovníky rozličné muziky od akustické až po elektronickou představují regálové reprosoustavy Bon Bonus. Pokud po nich nebudete chtít ozvučení velkých prostor jsou prostě moc fajn.

KZ-ES3: skvělá levná dvouměničová Hi-Fi sluchátka [test]

KZ-ES3: skvělá levná dvouměničová Hi-Fi sluchátka [test]

Není tomu tak dávno, co jsme testovali čtyřměničová sluchátka KZ-ZS5, tentokrát jsme si vybrali k poslechu levnějšího sourozence. Model KZ-ZS3 má měniče pouze dva a stojí přibližně polovinu, jak hraje?

Jamo DS7: stylový 2.1 BT reprosystém s aktivním subwooferem [test]

Jamo DS7: stylový 2.1 BT reprosystém s aktivním subwooferem [test]

Velmi hezký, kompaktní 2.1 systém Jamo DS7 je zajímavostí pro ty, kteří chtějí ozvučit buď prostor designově "jiný", nemají moc prostoru. Dostanou překvapivě dobrý a vyrovnaný zvuk za dobrou cenu.

Pioneer představil dva nové Hi-Fi stereopřijímače

Pioneer představil dva nové Hi-Fi stereopřijímače

Westone W80: High-End in-ear sluchátka pro nejnáročnější [test]

Westone W80: High-End in-ear sluchátka pro nejnáročnější [test]

Když se výrobci povede schovat 8 měničů do překvapivě malé konstrukce, dostaneme jedny z nejpohodlnějších high-end in-earů. Bohužel ale svým zvukem už tolik neoslní, především při ceně přes 40 000 Kč.

Beyerdynamic DT240 Pro: nová profesionální sluchátka za nízkou cenu

Beyerdynamic DT240 Pro: nová profesionální sluchátka za nízkou cenu

Dali Spektor 2: malé a dostupné Hi-Fi reproduktory [test]

Dali Spektor 2: malé a dostupné Hi-Fi reproduktory [test]

Jestli hledáte levné reprosoustavy, které neurazí ani vzhledem, ani zvukem a budou vám příjemně zprostředkovat hudbu, pak nové Spektor 2 určitě stojí za zvážení. Udělají dobrou službu v entry-level sestavách v menších místnostech.