Iron Man: recenze filmu

Do marvelovské rodiny komiksových superhrdinů přibyl ke Spider-Manovi nebo X-Menům jejich cyničtější souputník, který se z nonšalantního playboye a ochmelky mění v dalšího zachránce lidstva.

Superhrdina bez superschopností

Oproti svým kolegům ale miliardář Tony Stark (Robert Downey, Jr.) nedisponuje žádnými nadpřirozenými schopnostmi, způsobenými silou z jiné planety, radioaktivním pavoučím kousnutím nebo samovolnými genetickými mutacemi. Své protivníky odzbrojuje geniálním mozkem, suchými hláškami a využitím v praxi získaných zkušeností s výrobou a prodejem ultramoderních zbraní a vojenských technologií.

Stark jako další „obchodník se smrtí“ se od Cageovy postavy liší hlavně v tom, že je víc vizionář než kuplíř, zneužívající trhliny v systému. Svou práci si sám pro sebe omlouvá tím, že svými nápady zásobuje americkou armádou k „bohulibým“ účelům šíření míru, až si jednoho dne při pracovním výletě na Střední Východ při prezentaci nových raket sám vyzkouší, k jakým účelům a jakým lidem jeho výrobky také slouží.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zbrojní magnát je v afghánských horách zraněn, zajat a teroristy přinucen ke zkonstruování nového modelu své raketové střely Jericho. Ve vězení mu zachrání život Asiat Yin Sen (Shaun Toub), který mu pomocí silného elektromagnetu pomůže zmírnit poranění šrapnelem, který ho zasáhne blízko srdce. Zároveň přijde i s nápadem na konstrukci prototypu neprůstřelného „brnění“, které Starka vysvobodí ze zajetí a zachrání mu život. Na svobodě se v něm ozve svědomí a uvědomí si, jaké důsledky jeho práce nese. S vylepšeným červenozlatým oblekem, který ho mění v chodící a létající moderní superzbraň se rozhodne skoncovat nejen s teroristy, ale i s moci a peněz chtivým škůdcem ve vlastních řadách. Ten má pocit, že až příliš dlouho stál ve stínu svého šéfa a jeho proměna v pacifistického lidumila mu také zrovna nesedí.

Ironické pomrkávání na diváka

Tvůrce komiksového Iron Mana Stan Lee se před pětačtyřiceti lety inspiroval pro vznik této postavy Howardem Hughesem (Scorseseho životopisný Letec), vynálezcem, dobrodruhem, multimiliardářem, megalomanem a člověkem, jenž na svůj dar výjimečnosti doplatil šílenstvím.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ač se tvůrci dopředu zaklínali, že jejich hrdina nebude žádný skautíkovský teenager v přiléhavém trikotu, což se pro comicsovou typologii jeví jako osvěžující oživení, i Tony Stark si musí v duchu pohádek pro dospělé nakonec projít typickou charakterovou proměnou. Scenáristé si byli dějových i typových klišé podobných filmů dobře vědomi a dovedli je s hravostí využít ve svůj prospěch. Neustále pomrkávají na diváka a zásobují ho množstvím gagů, vyplývajících ze Starkova nově získaného spasitelství, jež mu přináší soužití s kovovým oblekem a jeho dovednostmi.

Tento nadhled, k němuž přispívá i Downeyho uvolněné herectví, odzbrojující nás desítkami sebeironických bonmotů, ale dostává trhliny v konstrukci a motivovanosti hlavního záporáka, jehož Jeff Bridges s holým temenem hlavy obdařil možná až příliš předvídatelnou a ke karikatuře se blížící démonickou vizáží.

Starkův tajemník Obadiah Stane se ve finále, jež připomene závěrečný souboj plecháčů z Bayova megahitu Transformers, promění v maniakálního mstitele, jež chce svého konkurenta po vzoru bondovek sprovodit ze světa co nejefektnějším způsobem. Závěrečný souboj ale postrádá velkolepost obdobných scén a ukazuje režijní limity svých tvůrců.

Samolibý požitkář

Pro ztvárnění komplikované postavy, jež má daleko k „dušínovskému“ charakteru, našel režisér Favreau ideálního představitele v Robertu Downeym, Jr.. Herec, jenž si prošel peklem drogové a alkoholové závislosti, se dokázal vrátit a postavu Tonyho, jež by mohla kvůli své hejskovské neomalenosti snadno sklouznout k nesympatickému přehrávání, vybavil takovou dávkou charismatu, bezprostřednosti a suchého humoru, že mu ty peníze i slečny na jednu noc budete přát.

Tony Stark čile obchoduje s americkou armádou a vydělávává na tom neskutečné jmění, které si rád užívá při alkoholových dýcháncích a ve společnosti modelek z titulních obálek časopisu Maxim. Z comicsových postav má díky bohatství a šarmu asi nejblíže k civilnímu Bruceovi Wayneovi, jen místo depresí z traumatizující dětské zkušenosti nabízí její antitezi a chce hlavně bavit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jeho chování má mnohem méně ušlechtilé rysy než skutky „netopýřího muže“ a z každého jeho pohybu je za kamennou tváří a živýma očima cítit požitkářství a samolibá radost z výstřelků, jež musí občas před veřejností krotit a urovnávat jeho asistentka Virginia Pepper Pottsová (Gwyneth Paltrowová). Ta slouží nejen jako firemní „čistič“ šéfových nevybíravých způsobů jednání, ale i jako objekt i subjekt romantického škádlení se svým nadřízeným, s nímž jí to v konverzačních scénách velmi příjemně jiskří.

Zrod hrdiny i série?

Režie Jona Favreaua, od něhož známe komedii Vánoční skřítek s Willem Ferrellem nebo rodinnou podívanou Zathura: Vesmírné dobrodružství, má daleko k osobitosti „batmanovských“ adaptací Tima Burtona i Christophera Nolana nebo „pavoučího“ Sama Raimiho. Favreau je spíš zručný řemeslník a víc než na akci se zaměřuje na budování charakterů a ironickou nadsázku, při níž režisér nezapře své původní povolání komika.

Příznivci akce a triků se ale nemusí obávat, i oni si přijdou na své, i když tempo a napínavost akčních dobrodružství má značně kolísavou úroveň. Přesto, když si „muž se železnou maskou“ zaletí za zvuků nadupaného hardrockového soundtracku vyřídit účty s afghánskými „svatými válečníky“, trhá stíhačky nebo hází tanky, bude každý správný komiksový fanoušek vrnět blahem.

Film, jímž začalo comicsové impérium Marvel produkovat sérii snímků s jejich populárními postavami (následovat má Hulk s Edwardem Nortonem) již plně ve vlastní finanční režii, se ukazuje být zdařilým počinem pro zahájení nastávající blockbusterové sezóny. Příběh o zrodu hrdiny v sobě nese mnoho naznačených linií (včetně té milostné) a postav (Terrence Howard jako Starkův armádní přítel Jim Rhodes), které dostanou zajisté větší prostor v dalších pokračováních. Úkol představit postavu a nastartovat další populární a výdělečnou řadu, v níž se nám dostane zábavného a nekomplikovaného mixu akce a humoru, splňuje ale velmi dobře.

P.S. A počkejte si až na konec závěrečných titulků, kdy dojde na provázání s dalším marvelovským komiksovým universem.

Iron Man

• Žánr: komiksová adaptace