I Love You Phillip Morris: recenze filmu

Když muž miluje muže. Přestane odborový předák Dušek pro jistotu používat na psaní tužky?

Z kýčovitě rozverných plakátů se žlutým pozadím, jež lákají na snímek do kina, i ti méně obeznámení pochopí, že tématem filmu asi nebude cituplné vyznání lásky tabákovému průmyslu. O vášeň zde ale půjde, byť ne tu, jejíž původ pramení v nikotinové závislosti.

Falické mráčky

Scenáristická dvojice John Requa a Glenn Ficarra, jež má za sebou spolupráci na rodinném animáku Jako kočky a psi, sportovní komedii Špatné zprávy pro Medvědy a hlavně ironicky nekorektní vánoční nadílce Santa je úchyl!, při konstrukci příběhu vycházeli z knižní předlohy Houston Chronicle od reportéra Stevena McVickera. Zápletka vyprávění ze všeho nejvíc opisuje známé přísloví, že nejbizarnější a nejdivočejší fabulace se nerodí v počítačích scénáristů, ale píše je sám život.

Ten Stevenův měl nakročeno k podivným zákrutám osudu už ve svém vínku. Steven Russell (Jim Carrey) záhy zjišťuje nejen to, že byl adoptovaný, ale že i jeho sexuální preference jsou jiné než většinové. Přestože se mu už v brzkém věku mráčky na obloze v představách spojovaly ve falické skupenství, rozhodne se nevzdorovat mechanismům fungování majoritní společnosti. S tváří bohabojného věřícího vstupuje do svazku manželského a stává se otcem. Díky policejní profesi pokračuje v soukromém pátrání po své biologické matce. Pak ale přichází automobilová srážka, která v jeho životě zapůsobí jako velký třesk.

Útěkový Houdini

Po procitnutí z ní se Steven ve svém znovuzrození rozhodne odhodit masku přetvářky a pokrytectví a plně se přihlásit ke své menšinové sexuální orientaci. Sebezapření a ohledy na to, jak ho vidí okolí, nechává za sebou. Konečně bere život do svých rukou a nakládá s ním podle svých nejextravagantnějších přání. Dlouho skrývanou nejniternější identitu ale s nově nabytým smyslovým uvolněním přehlušuje maskami jinými. Nákladný styl přijímání radostných požitků i jejich sdílení s obdarovávanými partnery ho přivede na dráhu podvodníka, využívajícího slabiny systému, nestojícího o problémy s negativní reklamou svého hladkého chodu. Všeho ale do času, ruka spravedlnosti už si poradila s většími vykuky.

Stevenovy machinace jsou odhaleny a on se ocitá v texaském nápravném zařízení. Doba, kdy guvernérské křeslo tohoto státu zahříval svým pozadím George Bush mladší před svým nástupem do nejvyšší funkce v zemi, příliš nepřála jinakosti nejen v prožívání milostného citu. Přesto se ve vězení zrodí silný cit. Jeho aktéry se stali excentrický ženáč s psychopatickými sklony (alespoň ve filmové podobě) a modrooký blonďák Phillip Morris (Ewan McGregor), jehož jemné rysy věrně zrcadlí jeho introvertní povahu. Propuknuvší lásce se do cesty postaví násilné odloučení. Ani to ale nezabrání aktivnějšímu Stevenovi v mnoha převlecích navštěvovat svého partnera a utíkat znovu a znovu z cely.

Na půli cesty

V naznačené dějové synopsi, jejíž reálnou věrohodnost stvrzuje po úvodních titulcích ještě ujišťující dovětek se slovem „Opravdu“, uviděl jeden z dvojice ústředních představitelů velkou šanci jak oživit svou pohasínající hvězdnou slávu. Jim Carrey po ne vždy šťastném tápaní při výběru rolí (psychothriller Číslo 23), způsobeném hledáním herecké polohy, ve které by mohl ještě překvapit, přijal výzvu na odvážnou úlohu z hlediska většinového přijetí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jeho uchopení postavy Stevena zůstalo někde na půli cesty mezi divokou obličejovou eklibristikou, doprovázenou trhavými pohyby těla, známou z komedií Ace Ventura nebo Maska a zádumčivější polohou, jíž zaujal například v originální romanci Věčný svit neposkvrněné mysli. Gumově tvárné mimické svaly tentokrát tolik nenapíná a živelnou fyzickou expresivitu využívá především ve scénách nezákonného přilepšování si rodinného rozpočtu. V existenciálnějších momentech, přítomných v srdceryvně klamné závěrečné třetině vyprávění, v nás mistr převleků, zručný defraudant a baronprášilovský filuta, užívající si se zalíbením postavení finančníka nebo právníka, vyvolává dojetí.

Proměnu z nenápadného spořádaného manžela, svázaného sebekontrolními modely chování, v zamilovaného „vykrouceného“ šílence zvládá představitel Muže na měsíci na hraně variabilní přijatelnosti. Ta nikdy nesklouzne k trapně prvoplánovému exhibicionismu, jaký předvádí v domácím showbyznysu například Martin Hranáč. K vyhnutí se přehrávání, k němuž Carreyho způsob herectví a zvlášť tato figura mohly svádět, pomáhá herci i funkce vypravěče příběhu.

Ewan McGregor představuje Carreyho dokonalý protipól a jako plachá, křehčí a submisivnější polovina zamilovaného páru okouzluje svou sladkou něžností. Fanouškům Hvězdných válek, natěšeným na svého hrdinu, by přesto mohla zaskočit oblíbená pražená pochutina při spatření toho, jak si jejich rytíř Jedi poradí s mužským ejakulátem po milostné scéně na lodi.

Když muž miluje muže

V této souvislosti je třeba zmínit, že při vykreslení světa homosexuálů si tvůrci počínají otevřeně, ale bez známek vulgárně explicitní doslovnosti. Přeloženo do spojení zpopularizovaných slovních obratů českého odborářského bosse i bývalého premiéra: Neuhýbají, když jde do tuhého jako milý Gusta, ale ani nešokují většinové heterosexuální publikum něčím, po čemž by se bálo v kině sehnout pro popcorn či colu.

Ve vnějškové charakterizaci postav skrze jejich mluvu, pohyby a gesta ale stále ulpívají na povrchu a přitakávají tím stereotypním představám o gayích jako trochu excentrických „exotech“. Zvlášť pro vykreslení rozvíjejícího se vztahu Stevena a Phillippa je na škodu, že jeho peripetie nejsou prokresleny víc do hloubky a s „in“ zaujetím. Takto zůstáváme pořád u zobrazení, kdy je nám překládán heterosexuální pohled na homosexuály.

Žánrově I Love You Phillip Morris brouzdá hned v několika vodách. Romantická tragikomedie se potkává s vězeňským dramatem a podvodnickým odlehčeným spektáklem z rodu Chyť mě, když to dokážeš. S ním má společnou inspiraci v reálné biografii žijících osob. Důmyslnost a vysokou inteligenci (u Carrella se uvádí IQ 169) jen každý z nich dovedl zúročit trochu jinak.

Zatímco Frank W. Abagnale, jemuž ve Spielbergově retro oddychovce propůjčil tvář Leonardo DiCaprio, skončil po dopadení jako špičkový odborník ve službách FBI, skutečný Carrell si po posledním útěku v roce 1998 odpykává trest v celkovém úhrnu 144 let. Po čtrnácti zmizeních zpoza mříží, kdy se vydával za svého právníka, vězeňského lékaře, údržbáře nebo bachaře a kdy při zatčeních neváhal fingovat, že má infarkt nebo je že je HIV pozitivní, si svůj trest za neschopnost podřídit se standardnímu jednání vybírá až do dna.

Střídání identit

Scénáristický a režijně debutující tandem úskalími jeho hořkého příběhu o hledání a využívání různých identit proplouvá ve svižném tempu. Žádné pozvolně meditační krocení hory dvojicí novodobých kovbojů v sofistikovaném aranžmá Anga Leeho, ale rychle pádící smršť gagů, které ve stopáži lehce nad hodinu a půl nestihnou otravovat. Právě ony nám dávají zapomenout na otazníky ohledně ne vždy dostatečně naznačených i dořečených motivací jednání ústředních postav a chybějícího podrobnějšího zasvěcení do tajů Carrellova manipulativního způsobu zacházení s lidmi.

Přesvědčovací síla Carreyho šálivých masek zaznamenala úspěch na loňském festivalu Sundance. Od té doby trvalo takřka rok, než se tvůrcům podařilo sehnat pro jejich film amerického distributora. Zkušený evropský producent Luc Besson vycítil šanci, pomocí níž se rozhodl dát svým zámořským kolegům lekci z tolerance a otevřenosti vůči ne až tak mainstreamovým látkám. Uvidíme, jak u nás při uvedení filmu na trh zafunguje tento reklamní nádech kontroverznosti, který může v současnosti podpořit a umocnit mediální vlna zájmu o téma ošidného hledání a chápání vyvážené roviny mezi politicky korektním nezúčastněným odstupem a liberálně vstřícným vnímáním lidské barvitosti či chcete-li odlišnosti.

I Love You Phillip Morris

• Žánr: romantická tragikomedie
  • Původní název: I Love You Phillip Morris