Hunger Games: Vražedná pomsta – recenze filmu

Po roce a půl a více než 690 milionech vydělaných dolarů přichází do kin druhý díl Hunger Games. Akčnější, drsnější, političtější, emotivnější.

V době, kdy nejvýdělečnější hity bývají pokračováním dlouhodobých sérií, už publikum musí být zvyklé na příběh bez konce a začátku. Novinka proto předpokládá, že diváci vědí, z čeho mají Katniss a Peeta noční můry. Že si vzpomenou, proč hrdinové žijí v tak nuzném kraji, že všemu vládne nelítostný prezident v podání Donalda Sutherlanda a jeho vláda je totalitní a krutá.

Zatímco jednička se věnovala hlavně monotónní vybíjené na zabijácké reality show a příliš nevyužívala alegorický potenciál tématu, dvojka má dvě části. Turné, které Katniss s Peetou jako vítězové musí absolvovat a kde samovolně vyvolávají jiskry vzpoury proti dekadentní moci. A pak další kolo her, kde už nejde jen o přežití, ale o změnu systému, a kde všechno probíhá dravěji než dřív.

Zatímco jedničku měl na starosti Garry Ross, známý laskavějšími pohádkami jako Městečko Pleasantville, dvojku převzal Francis Lawrence, který natočil i sci-fiJá legenda a hororovou fantasy Constantine. Scénář od Rosse a autorky předlohy převzali Simon Beaufoy (držitel Oscara za Milionáře z chatrče) a Michael Arndt (držitel Oscara za Malou Miss Sunshine). Jejich Hry jsou akčnější, drsnější, političtější, emotivnější. Kamera už není zběsilá jako v o 50 milionů dolarů méně zajištěné jedničce, opět často zaujímá úhel pohledu hlavních hrdinů, aby s nimi diváky víc ztotožnila.

Divák po prvním dílu už také ví, co může asi čekat, a dvojka se svým revolučním zápalem, nehrdinskými emotivními výkyvy temperamentní Katniss, poměřováním důvtipu mezi diktátorem a jeho odpůrci a novými mladými hezkými herci mu nabídne v rámci svého jednoduchého světa, kde hudba diktuje emoce, možná i víc. Hunger Games mohou být pořád točené hlavně pro Twilight generaci, ale samy o něco dospěly.

Hunger Games: Vražedná pomsta

• akční dystopie, USA 2013, 146 minut
  • Režie: Francis Lawrence