Souhlasím, naprosto souhlasím.
Minulý rok jsem byl ve Španělsku a objevil nádhernou aplikaci, zvanou SPOTIFY. Je to systém autorských práv řízený, né vyžranými úředníky, ale serverem. V Praxi to pak funguje tak, že si uživatel stáhne aplikaci a platí 10 EURO/měsíc paušál. Za tenhle paušál pak může poslouchat 90% hudby, co kde kdy byla vydaná, v plné kvalitě a ještě se hudebně vzdělat. Je docela běžnou praxí, že tzv. DJs často pouští muziku přímo ze SPOTIFY, tedy z internetu. Systém rozdělování odměn pro muzikanty je přímo závyslej na četnosti poslechů toho, kterého interpreta.
Tento systém je dnes už běžný v Angliglii, Francii, Španělsku a USA (jmenoval jsem jen ty země, u kterých jsem si jistý).
V Čechách je tento systém ZAKÁZANÝ!!??
Proč? Protože OSA je dinosaurus na vyhynutí, kterej sežere i tu poslední pampelišku, i když si s tím nijak nepomůže.
V podstatě to dnes v Čechách nesou na svých bedrech JEN MUZIKANTI a POŘADATELÉ.
Musíme si počkat, až se naše známější kapely a muzikanti naučí cejchovat si svá díla na serverech ležící mimo ČR a svým fanouškům pak posílat na tato díla linky ze svých webů. CD je dnes již jen zběratelský artefakt, který se prodává na živácích, nebo se rovnou rozdává jako vizitka.
Dobře fungující systém (SPOTIFY, JAMMENDO, apod.) by pak velice rychle naučil lidi platit za hudební díla. Tak rychle, jak rychle se rozrostl např. Facebook. Uživatel nechce ztrácet čas vyhledáváním špatně kvalitního a mnohdy špatně dostupného materiálu. Když mu nabídnete možnost, která je cenově dostupná, rád zaplatí.
Bohužel s tímto nátlakem ze strany velkých společností přichází mnohem horší fenomén, než jen nevyplacenej muzikant. Díky tomuto hudebně-totalitnímu systému ubývá lidí, kteří hudbu skutečně poslouchají a přibívá konzumentů, kterým je v podstatě úplně jedno, že ani nevědějí, co si přehrávají a co se jim líbí. Chci říci, že pocituji jistou kulturní degeneraci ze strany našich lidových vrstev a nezájem. Přibývá lidí, kteří využívají hudbu jen jako kulisu, na které se stávají více a více zavyslí. A zvuková kulisa nesmí hrát dynamicky, nesmí obsahovat silné emoce, musí být sterilní, jinak by jako kulisa nefungovala dobře.
Čili muzikanti nemají jen problém s penězma, ale s totálním nezájmem ze strany lidí. Uděláte koncert, kde Vám hrají prvotřídní muzikanti, každý z jiného státu (např. Brazílie, Mexico, USA, UK apod..), dáte na to vstupný 50,- aby jste Čechům nechali prachy na pivečko a stejně se u 60% lidí u v stupu hádáte o zaplacení.
Závěr: Myslím, že Českej muzikant bude muset do čtyřech zaměstnání, pak ukrojit trochu času jinde (spánek, přítelkyně, výlet, apod..) aby mohl skládat a cvičit a pakt to všechno za posluchače zaplatit (Struny, aparáty, nástroje, doprava, strava, nahrávání, výlis, WWWs, plakáty, zvukař, konzumačka, ubytování) aby si mohl zahrát před "lidma". To bude totální krach na nejnižší úrovni - na úrovni muzikanta. Potom, by si musela OSA a jí podobné společnosti vymyslet autorská práva např. za vzduch, aby to přežila.
Jestli se muzikantům takto podaří zlomit toho přežranýho manona, mohlo by se od té chvíle do nějakých 30-40ti let vrátit vše zase do pořádku)PS: Buďte prosím trochu uvědomělí velké tíhy, jakou na sebe dnes berou pořadatelé a muzikanti a nedivte se nám u vstupného, že za to chceme peníze. Jinak nám utečou všichni muzikanti ven a zbydou tu jen voskové figuríny a zdegenerovaná lidová vrstva, která si bude vklidu pobrukovat melodie, vyprodukované automaty, jak o tom psal pan Orwel v knize 1984.