AVmania.e15.cz

Hudba na Radiožurnálu zblízka, v číslech a grafech

Seznam kapitol
Hudba na Radiožurnálu je téma věčných debat. Zjistili jsme, že stanice skladby sice tolik neopakuje, ale když je v playlistu drží celé roky, je výsledek stejný. Analýza a komentář.

Proč se u skladeb Českého rozhlasu Radiožurnálu zdá, že je člověk slyší stále dokola? Asi je často opakuje, ne? Ve skutečnosti je to naopak, v tomto ohledu patří k lepším rádiím. Stejnou skladbu přehraje znovu průměrně až po 4,6 dne

Problém je jinde: v málo aktualizovaném playlistu. Vždyť 79 % skladeb, které jste mohli na Radiožurnálu poslouchat v prosinci 2015, hrál už loni v lednu. Za jedenáct měsíců obměnil pouze 21 % svého seznamu aktivních skladeb.

Konkrétně v prosinci zaznělo 1274 skladeb, každá průměrně 4,9×, a pouze 269 z nich jste na Radiožurnálu nemohli slyšet v lednu 2015. A jak zjistíte dále z článku, ještě překvapivější je srovnání s předchozími roky.

Však já si vás změřím!

Hudba na Radiožurnálu je – subjektivně – mnohem lepší než před lety. Na výběr skladeb si už nemohu moc stěžovat. Ale to opakování… Když proto začal Český rozhlas na webu zveřejňovat své playlisty, rozhodl jsem se je zaznamenávat a vyhodnocovat, abych si své dojmy podložil čísly. V tomto článku je výsledek ročního sledování.

Když už jsem měl tenkrát hotové zaznamenávání Radiožurnálu, přidal jsem k němu ještě Radio Wave a ČRo Dvojku. A také komerční rádia, která zveřejňují playlisty na webu: Evropu 2, Frekvenci a a Impuls. I když pro mě zůstává hlavní Radiožurnál, pro srovnání ukážu i ty ostatní.

Važte si Radiožurnálu

Podívejte se na tabulku s mediány opakování skladeb pro jednotlivé stanice a rok 2015. Medián (střední hodnota) v tomto případě popisuje realitu lépe než průměr, protože intervaly mohou jít do velkých extrémů.

Stanice Medián opakování
Dvojka 9,2 dne
Wave 5,9 dne
Radiožurnál  4,6 dne
Impuls 3,8 dne
Frekvence 1 2,2 dne
Evropa 2 0,6 dne

Lepší než Radiožurnál je Wave a hlavně Dvojka (9,1 dne). Oproti tomu komerční stanice si s častým opakováním hlavu nelámou.

Podívejte se na histogram, který znázorňuje opakovanost skladeb na Radiožurnálu v roce 2015. Na ose X jsou intervaly opakování ve dnech, osa Y ukazuje počet opakování v těchto intervalech. Useknul jsem je po třiceti dnech, pak už v grafu stejně není nic vidět.

Klepněte pro větší obrázek

Že byste jednu skladbu na Radiožurnálu slyšeli v jednom dni dvakrát, to se prakticky nestává. Opakování po jednom dni je častější, výrazně nejvyšší sloupec ale najdete u intervalu pěti dnů.

A teď srovnání Radiožurnálu s ostatními rádii. V grafu teď ukazuji už jen sedm dnů, to pro přehled stačí. Z plochy celého grafu také zhruba poznáte, jak velký podíl tvoří hudba ve vysílání.

Klepněte pro větší obrázek

Rádia hity opakují častěji

Jediné číslo ale pro charakteristiku opakovanosti skladeb nestačí. Rádia totiž točí velké hity mnohem častěji než průměrnou skladbu; natož hudbu, kterou vytáhnou jen pro určitou příležitost párkrát za rok.

Podívejte se proto na následující graf. Ukazuje, jak se vyvíjí opakovanost skladeb, když playlist postupně zmenšuji a nechávám v něm čím dál víc opakovanější skladby.

Začal jsem s kompletním playlistem (část vlevo) a pomalu ho zmenšoval k největším a nejopakovanějším hitům. Bod úplně vpravo odpovídá u každé stanice 95. percentilu počítanému z počtu opakování skladeb. Jinými slovy je v něm jen horních 5 % nejhranějších písniček

Klepněte pro větší obrázek

Všimněte si netypické křivky Radiožurnálu. V prvních třech čtvrtinách klesá velmi pozvolně, ze 4,6 dnů spadne na 3,4 dne. Oproti ostatním stanicím, kde je změna téměř lineární až do konce, ale potom nastane sešup. Skladby, které si Radiožurnál oblíbí, pak opakuje v průměru jednou za dva dny.

To ale není nic proti komerčním stanicím, ze kterých vyčnívá hlavně Evropa 2. Její medián opakovanosti je už od začátku pod jedním dnem. A největší hity je schopná opakovat i každé tři hodiny. Loni se to stalo u 45 skladeb v 289 dnech roku (počítám 8 a 9 přehrání denně).

Tohle všechno bylo pro Radiožurnál ještě dobré. V další kapitole článku ale vykopu pěkně uleželého psa…

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 14 komentářů

Nejnovější komentáře

Současnou hudbu na Radiožurnálu v roce 2017 … Tomas 11. 8. 2017, 13:26
Rád poslouchám zdroj informací Radiožurnál, … Tomas 24. 7. 2017, 16:47
Radiožurnál by měl hrát mnohem širší výběr h… Tomáš 30. 3. 2017, 16:06
Vy máte dost! A co by jako RŽ měl hrát? To, … Petr 22. 1. 2017, 22:05
Hudba na radiožurnálu stále nekoresponduje s… Tomáš 30. 9. 2016, 16:08

Další podobné články

BML E3 – bezdrátové špunty za babku [test]

BML E3 – bezdrátové špunty za babku [test]

Malá sluchátka do kapsy, která můžete kdykoliv snadno připojit k mobilu anebo si je zavěsit na krk jako náhrdelník. To vše za méně jak 600 Kč. Má smysl takový model kupovat?

Evolveo SupremeSound E7: bezdrátová sluchátka s vyměnitelnou baterií [test]

Evolveo SupremeSound E7: bezdrátová sluchátka s vyměnitelnou baterií [test]

Společnost Evolveo je známá jako výrobce různorodé elektroniky. V oblasti osobního audia a videa se etablovala jako producent povedených levných přehrávačů a nyní se pouští sluchátkových vod. Jaká je Bluetooth novinka?

B&O BeoPlay P2 – minimalistické řešení na cesty [test BT reproduktoru]

B&O BeoPlay P2 – minimalistické řešení na cesty [test BT reproduktoru]

O tom, že Bang & Olufsen vyrábí designová zařízení není třeba déle diskutovat. Bluetooth reproduktor BeoPlay P2 vyniká nejen svými rozměry, ale také tím, že na něm najdete pouze jedno tlačítko pro zapnutí...

iPod Nano a iPod Shuffle končí

iPod Nano a iPod Shuffle končí

Klipsh znovu uvádí na trh reproduktor Forte III

Klipsh znovu uvádí na trh reproduktor Forte III

Jestli ještě neposloucháte hudbu ze streamu, jste out. Budoucnost patří Spotify

Jestli ještě neposloucháte hudbu ze streamu, jste out. Budoucnost patří Spotify

Smrtelené zlo 2: soundtrack legendárního hororu vyjde na LP

Smrtelené zlo 2: soundtrack legendárního hororu vyjde na LP

Xiaomi Mi Sports Bluetooth: sportovní sluchátka s dlouhou výdrží [test]

Xiaomi Mi Sports Bluetooth: sportovní sluchátka s dlouhou výdrží [test]

Čínská značka Xiaomi pronikla v posledních letech do všemožných odvětví, v současné době se můžete s Xiaomi setkat prakticky ve všech skupinách výrobků souvisejících s audiovizuální zábavou.