AVmania.e15.cz

Hotel Artemis – recenze filmu

Drew Pearce ve svém debutu spoléhá na noirovou atmosféru zašlého hotelu, přebudovaného na supermoderní nemocniční zařízení pro členy zločineckého podsvětí, méně už na rozvíjení zápletek, s nimi spjatých.

Scenárista a nyní i debutující režisér Drew Pearce se v minulosti podílel na scénářích k filmům Iron Man 3 a Mission: Impossible - Národ grázlů. Oba filmy jsou blocbustery akčního ražení, a i jeho režijní debut se v trailerech prezentuje jako akční gangsterka s noirovou atmosférou starého hotelu, který zároveň slouží jako nemocnice pro zločineckou elitu.

Akce tu je, ale hned dopředu je třeba říct, že na ní film rozhodně nestojí. Všechny potenciální konflikty jsou ve fázi diváckého očekávání, kdy vyvřou na povrch.  A tak se staví právě na oné noirové atmosféře, jež panuje v přítmí hotelových pokojů a tajemstvích postav, které se v hotelu sejdou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 

Hi-tech nemocniční zařízení

Děje se tak v atmosféře nejnásilnějších demonstrací v dějinách Kalifornie, provázených mohutným zatýkáním protestujících. Píše se rok 2028 a v Los Angeles probíhají bouřlivé demonstrace proti privatizaci dodávek vody, které je nedostatek a stává se tak výhodným obchodním artiklem.

Zmatku v ulicích se rozhodne využít čtveřice ozbrojených lupičů, která vyloupí banku. Střet s policií jeden z nich nepřežije, další dva jsou v kritickém stavu. Sherman (Sterling K. Brown), který z nich vyvázl relativně nejlíp, proto zbývající dva přivede do Hotelu Artemis, který je skrytým zdravotnickým zařízením. V hotelu ale platí přísná pravidla placeného členství, jež splňuje jen jeden ze dvou vážně zraněných, Shermanův bratr Honolulu (Brian Tyree Henry).

Třináctipatrový hotel v centru Los Angeles je už dlouhá léta zavřený, ale zločinci nejtěžšího kalibru ví, že právě zde naleznou útočiště i potřebnou zdravotní péči na té nejmodernější úrovni. Hotel nechal na hi-tech nemocniční zařízení přebudovat král losangeleského podsvětí, zvaný Wolf King (Jeff Goldblum). Vlčí král či Král vlků vedení tohoto zařízení svěřil svérázné manažerce a sestře bez licence Jean Thomas, zvané Sestra (Jodie Foster), která ho vede už 22 let.

Zašlý hotel dávné krásy v sobě ukrývá labyrint chodeb a hotelových pokojů, které ústí do jedné vstupní haly. V nemocničním vybavení nalezneme skenery těl a 3D tiskárny, které dokážou replikovat lidské orgány, stejně dobře jako střelné zbraně.

Pravidla, která vám připomenou Johna Wicka

Není proto divu, že tyto exkluzivní služby jsou jen pro smetánku mezi zločinci. A aby se tito mezi sebou nepozabíjeli, v hotelu platí přísná pravidla, o nichž se nediskutuje a na něž dohlíží Sestřin obrovitánský pomocník Everest (Dave Bautista).

Zločinci si zde nesmějí jít vzájemně po krku. Žádné rvačky nebo zabíjení ostatních pacientů se tedy nepřipouští. Nesmí mít u sebe žádné zbraně a musí se uctivě chovat k personálu. Členství je třeba platit v předstihu, protože propadlé členství znamená zákaz vstupu. O členství je možné přijít v případě, že je člen kompromitován nebo jeho jednání vede k prozrazení tohoto místa.

Pravidla, která v hotelu platí a jež se vztahují k fungování zločineckého polosvěta v tomto místě, vám připomenou Johna Wicka. Nápad z něj je jen obohacen o proměnlivá krycí jména zločinců a futuristické nemocniční zařízení, na němž je za pomocí robotů možné provádět operace, které by normálně vyžadovaly velký lékařský tým.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Sestra do něj přijme dvojici bratrů, aniž by tušila, že si z bankovní loupeže odnesli předmět v podobě pera, které je ve skutečnosti přenosným trezorem v hodnotě 18 milionů dolarů. A to pero patří samotnému majiteli hotelu Wolf Kingovi, což zavdává důvod, proč se vykašlat na pravidla, která v něm platí. Z dříve bezpečného místa pro zločince se tak během jedné rušné noci stává to nejnebezpečnější.

Ne všichni sem totiž přišli kvůli tomu, aby si nechali ošetřit zranění. Do hry se zapojuje francouzská nájemná vražedkyně Nice (Sofia Boutella), která má spadeno na jednoho z klientů hotelu, prostořeký narcistní obchodník se zbraněmi Acapulco (Charlie Day) i syn Wolf Kinga Crosby (Zachary Quinto).

Sestřina minulost

Někdo z nich nebo možná všichni se chystají porušit pravidla, která v hotelu platí a jež poruší i Sestra, když přijme k ošetření policistku Morgan (Jenny Slate). Její známou, která nám nasvítí Sestřinu utajovanou tragickou rodinnou minulost. Tedy, co bylo důvodem toho, že jako sestra přišla o licenci, propadla alkoholu a po 22 letech pobytu v hotelových prostorách má strach z těch otevřených venku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Postava Sestry je nejlépe napsaná a působí nejkomplexněji z hlediska minulostního zázemí této postavy a jejího propojení se současností. Jenom trochu překvapí, že si osobitá herečka i režisérka Jodie Foster po pětileté herecké pauze od natočení Elysia vybrala zrovna tento film a ne nějakou ambicióznější látku.

Sestru modeluje jako úzkostlivou, agorafobií trpící zajatkyni vlastního smutku, která našla svou realizaci v práci, kterou dělá. Vnitřní bolest, která ji sužuje, se promítá do jejího vzhledu a držení těla. Herečka v této úloze vypadá mnohem starší než ve skutečnosti, šedivé vlasy a vrásky doplňuje stařecky opatrná cupitavá a nohama šoupající chůze.

Zápletky, které vyznívají do ztracena

Kontrastně k její malé postavě působí vzhled jejího i hotelového ochránce Everesta v podání Davea Bautisty. Jde o dvoumetrovou horu svalů, která vzbuzuje respekt, ale současně působí v něčem i dojemně komicky. Například v tom, jak nosí kolem pasu ledvinku a snaží se, aby jej zločinci respektovali jako zdravotníka. Nice, ztvárněná francouzskou herečkou alžírského původu Sofií Boutellou, do choreografie akčních scén vložila svou taneční průpravu z minulosti a v šarlatových šatech v nich oslňuje svým sex-appealem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Každá z postav, na nichž režisér a scenárista v jedné osobě staví své vyprávění, do něj vnáší nějakou podzápletku. Kromě rodinného příběhu Sestry ale tyto zápletky zůstanou jen u expozic, neuspokojivě rozvedených dále v příběhu. To je i příklad motivu s vodou a demonstrací, které probíhají venku, zatímco hotel si žije svými problémy. Tento motiv je použit pouze jako varovné dystopické memento, ale víc se s ním nepracuje.

Sci-fi dystopie se v Hotelu Artemis potkává s lupičskou historkou, akcí, stylizovanými postavami z brakových gangsterek a melancholickou, noirovou atmosférou zašlého hotelu, již dotváří kamera zkušeného Jung Jung-hoona (Komorná, To).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Noirová atmosféra ale nedokáže zakrýt, že většina zápletek, spojených s postavami ze zločineckého podsvětí vyznívá do ztracena a že i ta spojená se Sestrou má poměrně předvídatelné vyústění. Tato skutečnost, v kombinaci s tím, že film má spíše konverzační než akční ráz, se zřejmě podepsala na tom, že film v zámoří propadl. Za měsíc a půl od premiéry snímek se skromným rozpočtem 15 milionů dolarů vydělal jen osm. Průšvih to určitě není, jen si scenárista ve svém režijním debutu měl víc ohlídat věci, spojené s jeho původní profesí. Potenciál téhle látky mohl být tak lépe naplněn.

AVmania.cz
Hotel Artemis   5

Hotel Artemis

  • Žánr: noirová gangsterka
  • Původní název: Hotel Artemis
  • www.hotelartemismovie.com/
  • Velká Británie / USA, 2018
  • Scénář: Drew Pearce
  • Režie: Drew Pearce
  • Hrají: Jodie Foster, Jeff Goldblum, Sterling K. Brown, Sofia Boutella, Dave Bautista, Charlie Day, Jenny Slate, Zachary Quinto, Brian Tyree Henry
  • Distribuce: Bioscop
  • Distribuční premiéra v ČR: 26. 07. 2018
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Miss Hanoi: recenze filmu

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Nejlepší díl série a akční film roku, plný zvratů a spektakulární akce. Agent Ethan Hunt se ocitá na šachovnici mocenských zájmů různých tajných agentur, které proti sobě intrikují a vzájemně si nevěří.

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.

Alita: Battle Angel – nový trailer ke Cameronovu filmu

Alita: Battle Angel – nový trailer ke Cameronovu filmu

Střídavá péče – recenze filmu

Střídavá péče – recenze filmu

Rodinné drama o manipulaci a domácím násilí přerůstá do dech beroucího thrilleru, který v sobě spojuje přednosti evropské i zámořské produkce. Debut francouzského režiséra Xaviera Legranda, oceněný v Benátkách i na Febiofestu.

Aquaman, Godzilla, Fantastic Beast, Glass, Shazam – nové trailery od WB

Aquaman, Godzilla, Fantastic Beast, Glass, Shazam – nové trailery od WB

S novinkami na filmovém trhu se roztrhl pytel – producentské společnosti vydávají jeden trailer za druhým, a tak si můžeme udělat obrázek, na co se těšit v následujících měsících. Jak to vypadá, tak nás neminou fantasy žně.