Poslední víkend v březnu si fanoušci audio techniky vyšší cenové kategorie dali dostaveníčko v Praze.
Přesněji Praha 4, hotel Corinthia Towers, sobota 29.3. 2008 a neděle 30.3. 2008, třetí a deváté patro. To bylo to správné místo a to byl ten správný čas, který nadšence i odborníky dal opět dohromady.
Ač se to možná na první pohled nezdálo, letošní High End Praha 2008 se od toho loňského mírně odlišoval. Ani ne tak v počtu vystavovatelů či vystavovaných značek, ale hlavně v úbytku domácího kina. Ano, domácí kino se zdá být v dražším segmentu opět na ústupu ve prospěch klasického sterea. Tedy aspoň se tak mohlo zdát návštěvníkům, kterých oproti loňsku subjektivně přibylo.
Stejně jako loni Audio Ego v salónku Tiber hlavního křídla třetího podlaží hotelu předvádělo, mimo jiné, reprosoustavy Martin-Logan v kombinaci se zajímavými produkty z dílen Theta a Ayre Acoustic. A stejně jako loni jsem málem přehlédl značku Linn.
Celá výstava byla rozdělena do dvou pater a návštěvníkům poskytovala průřez celosvětovou produkcí audio zařízení. Kvalitativně i kvantitativně tak toho bylo k vidění a slyšení opravdu nemálo a na své si určitě přišly i rodinné rozpočty nejednoho návštěvníka. Hi-Fi není opravdu levná záležitost a High End už vůbec ne.
Přesto se daly v záplavě starých i nových produktů nalézt výhodné nabídky, i když technické skvosty a cenové výstřelky převažovaly. Na poslechové porovnání to však moc nebylo, v hluku konkurenčních expozic a debatujících návštěvníků si více přišly na své oči než uši.
Absolute Audio rozestavělo Focaly, Lindemanny, Meridiany, Mark Levinsony tak, že vybízely se v salónku Seine jen usadit a poslouchat. Pro velký hluk procházejících návštěvníků však tenhle záměr ztratil smysl.
Výstava celkově nepřekvapila, ani nezklamala. Novinek poskromnu, hluku přebytek. Mnoho průměrného a málo vynikajícího. Na své si ale v obrovském množství produktů asi přišel každý. Stejně tak jako se ve velké míře dostalo uším hudby i příslušné marketingové masáže.
Z technického hlediska velmi potěšil stoupající trend malých zajímavých firem, z hudebního hlediska ale bohužel prostory hotelu neumožnily vyniknut zvukovým aparátům v celé kráse. Na jednu stranu to bylo sice u kvalitních sestav skličující, na druhou stranu to pro některé výrobky bylo milosrdným faktem.
Podtrženo a sečteno, výstava byla příjemným zpestřením v nabídce běžně dostupné spotřební elektroniky. A nejen pro potencionální kupce i velkou inspirací. Sluší se ještě ke cti pořadatele dodat, že výtěžek ze vstupného byl věnován na dobročinné účely.
Marantz byl téměř všude a tak nepřekvapila rozsáhlá expozice v salónku Rhine, kterou pro návštěvníky připravil Media Control. Druhé a třetí housle tentokrát zbyly na reprosoustavy Mordaunt Short a domácí kino Creston.
Ostravský Eurostar přivezl opět „šneky“, tentokrát již s vytaženou promáčklou kalotou. Trošku hlasitější pohodu v salónku Rhone doplňovaly značky známých to výrobců AudioQuest, Denon, Classé, Rotel.
JBP Tech v potemnělém salónku Vistula prezentoval novinky NADu i u nás méně známé značky Audica, Audiovector, Hantarex, Heco, Myryad, QED. Pro upřesnění doplňuji: A/V příslušenství, reprosoustavy, ploché televizory, reprosoustavy, komponenty, kabely. Novinky u NADu zaujaly, Audiovector překvapil.
Na reprosoustavy Trinagle a zesilovač Šroll jsem se těšil a tak jsem byl v salónku Vltava několikrát. Nepomohlo to. Expozice, kterou připravil Luděk Šroll ve spolupráci s Media Controlem sice zaujala, ale díky zvolené hudbě a nájezdu žadatelů o přehrání nahrávek nevalné kvality nepřesvědčila. Na loňskou poslechovou pohodu s původním zesilovačem a reprosoustavami tuzemské výroby tentokrát nebylo místo.
High End Audio Studio opět prezentovalo průřez svého prodejního portfolia a tak v salónku Thames byly viděny takové libůstky, jako Clearaudio, Creek, Copland, Epos, Pathos, Primare, Van den Hul, Velodyne a jiné. A taky něco málo k zakoupení z produkce známých Hi-Fi vydavatelství.
Pioneer, to je u nás BaSys CS. Ale nejenom Pioneer byl zastoupen v salónku Severn. Kdo se díval a poslouchal, nalezl a uslyšel dále TAD a Focal.
Panter Praha vystavoval nejen spotřební elektroniku vyšší třídy, ale i něco málo profesionální zvukové techniky. Nejvíce místa však v salónku Clyde měly, stejně jako vloni, tři značky: Sennheiser, Elac a Linear Acoustic. A kdo chtěl, mohl si reprosoustavy Elac zakoupit přímo od obchodního ředitele firmy, O. Johna. No kdo by odolal ;)
A BaSys CS ještě jednou, ob jedny dveře v salónku Shannon – tentokráte s produkty Bose a Monster Cable. Letos jedna z mála expozic zaměřená hlavně na domácí kino.
Oproti loňsku se v atriu, konkrétně break-out lounge sekci, objevily tři nevzhledné veletržní boxy. V jednom představil LUV Design své „čtyřnohé“ mazlíčky, ve druhém Soundsquare Technology domácí kino a ve třetím RP Audio mimo jiné Audionet a Quad.
Druhé křídlo hotelu čítalo o tři salónky méně. Pořadím prvním byla expozice Finale Audio v salónku Oder. Zde dominoval gramofon Michell, komponenty McIntosh a z hlediska designu má oblíbená značka reprosoustav Sonus Faber.
CPT Praha zaujala v salónku Douro nejednoho návštěvníka modelem Jamo Reference 909. Tedy asi až na mě, pominu-li zajímavý design. Prostě i přes všechny žhavé ohlasy mě tyhle reprosoustavy po zvukové stránce nechávají klidným. Nechyběl pochopitelně ani malý výřez z produkce Onkya a reprosoustavy Piega.
Další salónek, konkrétně Danube, a opět Media Control, opět Marantz a opět Triangel. Přibyly však produkty s logem Cabasse a Waterfall. Triangel mě ani zde příliš zvukově nezaujal, zato Watefall alespoň designově ano.
Přeskočím salónek Amstel s konkurenčním vydavatelstvím a jsme u Hifi Studia Tykon v salónku Elbe. Většina návštěvníků se zastavila u produktů Cambridge Audio a subwooferu Wilson Beneesch Torus. Byl jsem ale upozorněn na zajímavý pasivní předzesilovač Music First Audio, který mám slíbený do redakce na test. Tak uvidím, pardon, uslyším.
Nejmenší a nejhlučnější na třetím patře. Salónek Elbe a Hifi Studio Panský Dvůr. Zněly převážně rockové šlágry a pěkně nahlas.
Z toho měli logicky ve vedlejším salónku Loire zástupci Gaia Connection pramalou radost při poslechových testech kabelů Nordost a zasvěcených komentářích konstruktéra Nordostu, B. Bengtssona. Mimochodem, tyhle dobré, ale nekřesťansky drahé kabely, byly k vidění i slyšení u mnoha vystavovatelů. Že by nějaká zaváděcí cenová akce o které nevím?
Do devátého patra a na druhou část výstavy High End Praha 2008 se
podívejte zde.