16
Fotogalerie

Grass Valley Canopus ADVC300: Jak dokonale digitalizovat VHS

Kapitoly článku:


3D odstraňování šumu

Šum je na kazetách VHS častý problém. Pokud máte originální kazetu z kamery, šum bývá poměrně nízký. Prakticky vždy se však setkáte i se šumem, který se projeví jako určitá barevná nervozita - obraz je dobrý, ale barvy jsou jakoby nestabilní. 3D filtr porovnává několik obrázků za sebou a podle výsledku určuje, co je šum a co obraz. V praxi je tento filtr efektivní. Viditelně stabilizuje obraz a to jednak "nejisté" barvy, tak i klasický šum. Výsledkem je klidnější obraz.

  • Odstranění šumu lze regulovat ve čtyřech stupních intenzity, nebo zcela vypnout.
  • Odděleně se reguluje odšumnění pro intenzitní i barvonosnou složku signálu.

2D odstraňování šumu

Druhý šumový filtr je určen k odstranění šumu pomocí jemného horizontálního zneostření obrazu zhruba o jeden pixel. I tato možnost má 4 možnosti nastavení. Každá samostatně pro intenzitu i barvonosnou složku signálu. Při 2D filtraci naplno však obraz ztrácí ostrost.

npise-max.jpg

Zde je vidět šum z kamery, obraz snímán v tmavém prostředí. Vlevo bez filtrace. Vpravo je naplno odstraněn šum - zapnuto všechny filtry 3D i 2D na maximum. Vidíte, že i nejvýraznější odstranění šumu vnáší do obrazu jen málo změn a artefaktů. Skoky a rozdíly mezi jednotlivými nastaveními jsou jemné.

Odšumování naplno se vyplatí až v případě, že do počítače provádíte video mimořádně špatné kvality. Například pokud vám kameraman nafilmoval rodinnou událost a přepsal vám záznam na VHS kazetu. Pak je už ostrost obrazu snížená a zatížena různými chybami. Zde nasazení jemného zneostření nezjistíte jako chybu ostrosti, naopak uvidíte podstatně pokjojnejší obraz s potištěným šumem. Obraz působí plynuleji.

Pro kvalitní záznam VHS bych však 2D filtr doporučil nepoužívat. I jeho nejmenší míra už obraz mírně rozostří. Je škoda, že chybí skok mezi žádným a nejmenším nastavením. Má smysl mírně filtrovat 2D šum ve barvonosné složce signálu a intenzitní nechat. Právě barvy ve videu VHS bývají trochu neklidné.

Digital Auto Gain Control (AGC)

Tato funkce je také užitečná. Umožňuje automaticky, ale i zcela manuálně, nastavit úroveň signálu. VHS signál poskytuje určitý rozsah mezi nejsvětlejším a nejtmavším místem na obraze. Velmi často je nejsvětlejší místo obrazu poměrně tmavé a nejtmavší zas světlé. Jinak řečeno bílá není bílá, ale šedá a černá není černá, ale tmavší šedá.

Tato funkce se dá přirovnat k funkci Levels (úrovně) při retušování fotografií. Pomocí ní "roztáhnete" data obrazu na celý rozsah pásma, jaké je k dispozici. Protože ne vždy je dobré vše "vytnout" naplno, je možné tuto funkci regulovat i manuálně. V praxi tuto funkci využijete zejména ve dvou situacích:

  1. Převážně tmavý záznam. Tehdy se i za cenu mírného oříznutí světlých oblastí dá obraz krásně vyjasnit.
  2. Chcete obraz rozjasnit, ale zároveň chcete zachovat všechny náznaky podrobností v nejvyšších světlech.

Přitom nejméně bod číslo dvě bude aktuální snad pro každý záznam.

auto-gain-komp.jpg
Vlevo originální záznam VHS vpravo optimalizovaný obraz pomocí AGC

Jas, kontrast

Pokračováním funkce AGC jsou klasické posuvníky, které umožní manuálně měnit jas a kontrast obrazu. Tu a tam se tímto způsobem dá zachránit mizerný záznam. Pokud již mluvíme o nekvalitním záznamu, pro havarijní situace je k dispozici nastavení okrajů přenášeného obrazu - stínů a světlých oblastí.

Expanze černé a bílé

Zejména kopie záznamu VHS bývá obrazově plochá. Tímto nastavením můžete dosáhnout "roztažení" okrajových částí přenášeného jasu. Pokud obraz nemá příliš mnoho kresby v tmavých oblastech, tímto filtrem se dá nastavit, aby nejtmavší části obrazu byly ještě tmavší. Nebo světlejší oblasti měkčí, zda světlejší - podle potřeby. Tím lze dosáhnout dojem kontrastnejšieho, plnějšího obrazu aniž by se tím podstatně ovlivnil celkový obraz. Tmavá, nebo mdlá videa tak doslova ožijí, osvěží je to. Z mdlého videa uděláte brilantní. V rámci možností, samozřejmě.

Nedoporučuji tyto funkce použít pro kvalitní VHS záznam. Přikláním se spíše ke koncepci přiznat, že jde o VHS zdroj. Pokud je však obraz příliš mdlý a nudný, touto funkcí se mu může dost pomoct. Počítejte však s tím, že s nastavováním této funkce se budete hrát dlouho a asi nebude lehké rozhodnout se, jaké nastavení zvolit tak, aby byla filtrace ještě nepozorovatelná a přitom už účinná. Není nic horšího, než zatížit video příliš výrazným filtrem, který na první pohled prozradí, že s videem jsme něco dělali a neuměli jsme to...

black.jpg
Příklad expanze černé - vlevo originální záznam VHS. Vpravo mírně prohloubena černá

Během recenze jsem nenašel kazetu, na níž bych srozumitelně demonstroval expanzi bílé.

Určitě si přečtěte

Články odjinud