AVmania.e15.cz

Fischer & Fischer SN/SL70: břidlicový High-End [test repro]

Seznam kapitol
Jsou tak odlišné, přitom ale dělají jen to, co je cílem high endu – blíží se původní ideji věrné reprodukce za pomoci neokázalých a neexotických prostředků.

Německo je zem high endu věru zaslíbená, podobně jako Anglie či Japonsko – na rozdíl od zmíněných se tu však projevuje cit pro technickou přesnost a nekompromisnost, vlastní do určité míry celému tomuto území a jeho obyvatelům. Kromě těch více či méně mainstreamových jmen tu najdeme i vyslovené obskurnosti, ale i malosériovou produkci, která spíše než na efekt sází na kvalitu. Jednou za takových značek je i Fischer&Fischer.

Klepněte pro větší obrázek

Ta je jednoduše „jiná". Její duší jsou Thomas Fischer a jeho manželka Riva a tím, proč si jejich produkty jednoduše zapamatujete, je materiál, s nímž si zvolili před cca 40 lety pracovat. Existují reprosoustavy z MDF, z masivu, z různých kovů nebo třeba betonu, ovšem sáhnout po břidlici, tomto 500 000 000 let starém kameni, se rozhodli patrně právě jen u Fischer&Fischer.

Vzhled a konstrukce

Měli jsme možnost pár týdnů pobýt se základním firemním modelem SN/SL70, který je ale pro firmu lehce atypický – charakteristickým produktem je totiž středně velký sloupek s poměrně vysokou cenou, určený pro ozvučení velkých prostor při realistických hlasitostech. Nicméně zpět k SN/SL70...

Klepněte pro větší obrázek

Jde o relativně kompaktní stojanovou reprosoustavu, dostupnou buď v přírodním provedení černé břidlice (Surface Natural), případně v leštěném a lakovaném provedení (Surface Lacquered), kdy si můžete zvolit libovolný odstín ze vzorníku RAL, hlavně proto, že každé reprosoustavy jsou unikát vyráběný ručně a na zakázku.

Fischer&Fischer SN/SL70 se vám snadno vejdou vlastně kamkoliv – s rozměry 33 x 19 x 25 cm (v x š x h) a ortodoxními tvary jsou až nenápadné. Ozvučnice má pouze seříznuté rohy, respektive místa, kde se stýkají břidlicové desky (použity jsou 1,5 cm tlusté desky, na čelní stěně dokonce 2 cm). Reprosoustavy samotné váží 17,5 kg, což už je hodně znát. Navíc je vhodné k nim dokoupit i stojan, což jsou tři hliníkové nohy vysypané pískem, které přišroubujete k ozvučnici a dole k masivní břidlicové základně s integrovanými hroty. Tento stojan přidá k hmotnosti dalších 11 kg. Díky zvolenému materiálu a hmotnosti je celá reprosoustava naprosto „mrtvá" a ani při vysoké hlasitosti neprochází zevnitř ven ani opačným směrem žádná rezonance. SN/SL70 jsou prostě jedny z nejpevnějších reprosoustav vůbec, a to i bez ohledu na cenovou kategorii.

Klepněte pro větší obrázek

SN/SL70 jsou koncipovány jako dvoupásmové bassreflexové monitory s dvojicí měničů. Dvojice bytelných bassreflexových nátrubků je vyvedena vpředu dole, spolu s velice rigidní ozvučnicí to zajišťuje možnost postavit je i relativně blízko zadní zdi. O výšky se stará měkká kopulka s průměrem 2,8 cm, zatímco středobasy vyzařuje kónická membrána s dlouhým zdvihem, která je vyrobena ze slitiny s dominancí hliníku se speciální povrchovou úpravou. Průměr této membrány činí 14,5 cm. Za ní je pak ještě jedna, která kopíruje jejich chod a linearizuje chod té první.

Vzadu na ozvučnici nalezneme jen relativně malou destičku, skrze niž z výhybky druhého řádu vystupují single wire konektory. Jsou to nesmírně masivní terminály, do nichž snadno vetknete holý vodič, lopatky i banánky – konektory se snadno utahují a vůbec se s nimi příjemně pracuje.

Fischer&Fischer SN/SL70 dostaly do vínku spíše průměrnou citlivost 86 dB / W / 1m. Nominální impedance je stanovena na 4 Ohmy. V toleranci +/- 3 dB by tyto monitory měly zahrát od 45 Hz po 25 000 Hz. Tak jako u všech stránek těchto reprosoustav, i u hodnoty frekvenčního rozsahu je to neefektní, ale v kontextu kategorie rozhodně hodně nadprůměrné.

Klepněte pro větší obrázek

Firma Fischer&Fischer doporučuje jako ideální systém elektroniku od TEAC Esoteric, dle zkušeností ale hrají reprosoustavy dobře v podstatě s čímkoliv a není složité je rozehrát. Ostatně obecně se s nimi jednoduše žije, byť čím lepší podmínky jim zařídíte, tím více rozkvetou.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Klepněte pro větší obrázek

Na to, jak jsou SN/SL70 malé, jsou až neskutečně „plnokrevné". Solidní odezvu u nich najdete i někde kolem 40 Hz a to už je co říct. Slíbený nástup na 45 Hz je tak naprosto bez problémů splněný. Reprosoustavy také nemají žádné divoké výkyvy a pro reálný svět mají v kontextu své kategorie (ale vlastně i podstatně vyšší) v podstatě ideální frekvenční charakteristiku.

Klepněte pro větší obrázek

Impedanční charakteristika je spořádaná, ale propad u horních basů a nejvyšších tónů někam ke 3 Ohmům je už na pováženou a rozhodně je tu na místě kvalitní, stabilní elektronika. To by ale snad u high endu měl být samozřejmý předpoklad.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 25 komentářů

Nejnovější komentáře

Kdo ty zkušenosti a znalosti má, tak nemusí … xxx 26. 6. 2015, 21:51
S těma zkušenostma souhlas. Kdo je nemá, ne… xxx 26. 6. 2015, 08:15
samozrejme ze som sa strapnil, vsak som pisa… xxx 25. 6. 2015, 21:02
No, v ničem jsem nesoutěžil... Jen jsem se … xxx 25. 6. 2015, 13:36
nemam slov :-D ,vyhral si ,gratulujem ti B-]… xxx 25. 6. 2015, 11:28
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

AKG K240 Studio MK II – polootevřená sluchátka s dobrým zvukem [test]

AKG K240 Studio MK II – polootevřená sluchátka s dobrým zvukem [test]

Nedávno testovaná otevřená sluchátka K612 Pro jsme při poslechu doplnili také inovovaným polootevřeným modelem K240 Studio MK II, který je určen především pro studiové použití.

Sony KD-55XF9005: prémiový 4K HDR LCD televizor s výborným obrazem [test]

Sony KD-55XF9005: prémiový 4K HDR LCD televizor s výborným obrazem [test]

Sony se snaží navázat na úspěšnou XE9005. Údajná vylepšení by novější typ mohly posunout do ještě vyhledávanější kategorie LCD. Bude i letos Sony patřit do naprosté špičky?

NHT C-3: povedené a přesné americké regálové reprobedny [test]

NHT C-3: povedené a přesné americké regálové reprobedny [test]

Pokud hledáte regálové bedny, které mají šmrnc, tak NHT by se vám mohly líbit. A pokud oceníte úderný, jasný a utažený zvuk, tak byste jim rozhodně mohli dát šanci.

KZ ZS6: výborné levné čtyřměničové hybridní špunty pro každého [test]

KZ ZS6: výborné levné čtyřměničové hybridní špunty pro každého [test]

Jestli sluchátka ZS5 u vás zabodovaly mimořádně nízkou cenou a dobrý zvukem, tak ZS6 se vám budou líbit ještě víc. Přidávají odolnější materiál, plnější zvuk a jsou méně náročné na zdroj zvuku.

AKG K612 Pro – skvělá referenční sluchátka za dobrou cenu [test]

AKG K612 Pro – skvělá referenční sluchátka za dobrou cenu [test]

Velká circumaurální sluchátka jsou doménou značky AKG již dlouhou dobu. Po velmi úspěšném modelu K-701 a K-702 přišel rakouský výrobce s levnějším modelem K612, který je na trhu už nějaký ten rok. Jak sluchátka obstála?

IKEA Eneby: nové bezdrátové Bluetooth reproduktory domů i ven

IKEA Eneby: nové bezdrátové Bluetooth reproduktory domů i ven

Pioneer: nová kvalitní sportovní sluchátka s volitelným uchycení v uších

Pioneer: nová kvalitní sportovní sluchátka s volitelným uchycení v uších

Tangent Spectrum X5 BT: aktivní regálové reprobedny s Bluetooth [test]

Tangent Spectrum X5 BT: aktivní regálové reprobedny s Bluetooth [test]

enově dostupné lifestyle reprosoustavy, o tom žádná - jejich primárním cílem je být zaplatitelné (což jsou), nabídnout všechno, co domácnost potřebuje z pohledu drátové i bezdrátové konektivity (což nabízí), vypadat dobře (což vypadají) a hrát