AVmania.e15.cz

Equalizer: recenze filmu

Denzel Washington jako Temný rytíř z Hornbachu stojí proti ruské mafii v béčkovém akčně thrillerovém příběhu s áčkovou sedmdesátkovou atmosférou.

The Equalizer byl populární americký televizní seriál z druhé půli osmdesátých let. Hlavní hrdina Robert McCall v podání britského herce Edwarda Woodwarda se v něm snažil napravit své hříchy z minulosti tím, že v New Yorku pomáhal lidem v nouzi nebo těm bezbranným proti zločineckým šmejdům.

O filmové verzi tohoto námětu se v Hollywoodu mluvilo několik let. Zájem projevil Russell Crowe i režisér Zrození Planety opic Rupert Wyatt, ale nakonec celý projekt skončil v rukou afroamerického režiséra Antoina Fuquy (Střelci na útěku, Slzy slunce, Král Artuš, Nejlepší z Brooklynu, Pád Bílého domu), který to s kriminálním dramatem podle Training Day (2001) dotáhl až na Oscara.

96 hodin s Mužem v ohni

Oscara získal za tento film podle scénáře Davida Ayera Denzel Washington a tak není divu, že právě jeho oslovil Fuqua pro hlavní roli v jeho novince. Ta je devětapadesátiletému Washingtonovi psána přímo na tělo a veze se na současné vlně „důchodcovských“ thrillerů typu 96 hodin.

Testosteronové muskulatury osmdesátých let dostávají svůj prostor k nostalgické připomínce starých nekomplikovaných časů v týmovce Expendables a renomovaní charakterní herci typu Liama Neesona nebo Denzela Washingtona zas ztvárňují osamělé muže s tajemstvím, kteří berou zákon do vlastních rukou.

Právě proto, že těmto postavám umějí dát i jiný rozměr než ten ryze akční. Washington si obdobný typ rolí vyzkoušel už v Muži v ohni Tonyho Scotta, na něhož si v Equalizeru několikrát vzpomenete. Oba filmy spojuje nejen představitel ústřední role, ale i suverénní režijní vedení a nekompromisní eRkové podání násilných scén, při nichž kamera neuhýbá pohledem.

Sedmdesátková atmosféra

Že je scénář Richarda Wenka (Mechanik zabiják) v podstatě ryzí béčko, v němž by úlohu bývalého člena elitní tajné vojenské jednotky na vejminku mohl hrát klidně Steven Seagal nebo Jean-Claude není třeba moc připomínat. Antoine Fuqua ale umí toto béčko díky pozvolna budované a dávkované gradaci vyprávění povýšit na něco, co připomíná sedmdesátkou thrillery.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

I v nich se sázelo především na atmosféru a oddalování toho, kdy akce udeří. Režisér si pečlivě připravuje každou situaci, rozvážně dávkuje informace o hlavní postavě i jeho protivnících a za pomocí filtrů vykresluje náladu pochmurného deštivého města.

Předchozí zaměstnání výhodou

Když potom pustí Washingtona do akce a nechá ho srovnat do latě (nebo spíš do rakve) v přehledně natočené a výborně načasované scéně ruské mafiány, uvědomíte si, že s tímto chlápkem není radno si zahrávat. A že asi nepůjde jen tak o obyčejného zaměstnance hobby marketu, jak je nám v úvodu představen.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Robert McCall je vdovec, který žije v Bostonu. Pracuje jako skladník v americké variantě OBI, Hornbachu či Baumaxu a je to samotář, který se s nikým moc nekamarádí. To ale neznamená, že by byl netečný k osudům a problémům druhých. Svým spolupracovníkům i jejich příbuzným rád poradí nebo vypomůže s jejich drobnými nesnázemi. Třeba jak zvládnout dietu, když na něm samém je vidět, že se tělesně udržuje fit.

A nejen tělesně. K jeho každodenním rituálům patří posezení v bistru, kde si rád čte Hemingwaye nebo jinou kvalitní literaturu. Právě zde se seznámí i s mladičkou ruskou prostitutkou Teri (Chloë Grace Moretz), která sem chodí na kafe. Občas spolu prohodí pár slov, z nichž je znát že dívka na šťastné konce, jež se v knihách objevují, moc nevěří.

Není se ani čemu divit, když žije nedobrovolně v područí ruských pasáků, kteří ji jednoho dne zřídí tak, že skončí v nemocnici. V té chvíli se v Robertovi něco pohne a rozhodne se ji od těchto mafiánů vykoupit. Těm se zdá jeho nabídka směšná a odmítnou ji. To ale neměli dělat, jak se záhy přesvědčí poté, co jim během necelé půlminuty předvede, co vše se naučil ve svém předchozím působišti.

McCall by se po tomto aktu milosrdenství zas rád stáhl do své anonymity, což mu ale není umožněno. Protože aniž si toho byl vědom, tak zlikvidoval celou východoamerickou pobočku ruské mafie. A ta si rozhodně nechce nechat něco takového líbit. Hlavní ruský boss a oligarcha Puškin (český rodák Vladimír Kulich) proto vyšle do Ameriky svého elitního zabijáka Teddyho (Marton Csokas), který má popravčího jeho chlapců najít a zlikvidovat. Osobní válka dobře vycvičeného jednotlivce s ruskou mafií začíná.

Ve skladu u Bédy Trávníčka

O tom, kým McCall byl, se dozvídáme právě ze situací, jako je ta v mafiánské jámě lvové. Během vteřiny umí vyhodnotit situaci a pak koná. Nechce zabíjet, protože si je vědom, že násilí plodí vždy ještě násilí. A také že zabíjení po sobě zanechává stopy, jež mohou narušit jeho dosud poklidnou existenci.

Dává protivníkovi šanci, ale když ji nevyužije, bere do ruky vývrtku nebo něco z kutilského arzenálu Bédy Trávníčka a vydává se znovu na cestu, z níž už doufal, že už jednou provždy sešel. Nemůže jinak, protože batmanovských Temných rytířů se tomuto světu moc nedostává.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Equalizer skvěle graduje. Zdánlivě klidné scény, při nichž Robert hraje poker face s naoko distingovaným, ale vevnitř psychopatickým ruským zabijákem Teddym, ústí do krátkých, ale o to intenzivnějších a brutálnějších scén výbuchů násilí.

Závěrečná dvacetiminutovka, podbarvená adrenalinovou hudbou Harryho Gregson-Williamse (který složil i tu pro Muže v ohni) pak představuje ono očekávané akční inferno. McCall si to v něm ve skladu stavebního materiálu rozdává s ozbrojeným ruským komandem a využívá přitom všech nástrojů, jež toto prostředí skýtá (vrtačky, zahradní nůžky).

Charisma na rozdávání

Vynalézavost a šikovnost MacGyvera si v osobě Roberta podává ruku s bondovskou elegancí muže, který takřka nehne brvou při likvidaci protivníků. Denzel Washington ho hraje tím správným cool způsobem, který tato přiznaně nadnesená figura vyžaduje. Podobně je tomu v případě jeho ruského protivníka, který už hrozivým tetováním v azbuce dává najevo, že doba studenoválečnických zlosynů zdaleka neskončila.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Equalizer je béčko, ale prodané s takovým audiovizuálním šarmem, že mu to rádi odpustíte. Sedmdesátková thrillerová atmosféra a pomalé tempo vyprávění intenzivně graduje do akčního finále, jež potěší všechny, kteří rádi nakupují v kutilských marketech.

Děj vás asi nepřekvapí originalitou, ale Denzel Washington má pár měsíců před šedesátkou charismatu na rozdávání a jako Temný rytíř z Hornbachu si vás získá. Pokud hledáte velice slušnou chlapskou žánrovku, jíž nechybí drive, emoce i drsná akce, Equalizer je filmem právě pro vás.

Equalizer
 

  • Žánr: akční thriller
  • Původní název: The Equalizer
  • www.equalizerthemovie.com/
  • USA 2014
  • Scénář: Richard Wenk
  • Režie: Antoine Fuqua
  • Hrají: Chloë Grace Moretz, Denzel Washington, Marton Csokas, Bill Pullman, Melissa Leo, Johnny Messner, Haley Bennett, Vladimír Kulich, Robert Wahlberg, David Harbour
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 25. 09. 2014

 

Equalizer
Film   7

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Avengers: Endgame – první oficiální trailer [video]

Avengers: Endgame – první oficiální trailer [video]

Smrtelné stroje: recenze filmu

Smrtelné stroje: recenze filmu

Města budoucnosti jako motorizovaní predátoři, pohlcující slabší kusy. V Peterem Jacksonem produkované teenagerské dystopii, jejíž ambice stát se sérií zůstanou zřejmě nenaplněny.

Záhada Silver Lake: recenze filmu

Záhada Silver Lake: recenze filmu

Pátrání po zmizelé krásné sousedce proměňuje režisér David R. Mitchell v podvratnou hru s konvencemi žánru filmu noir, plnou popkulturních odkazů, utahování si z konspiračních teorií a lynchovského matení diváků.

KEF Q550: povedené kompaktní sloupové reprobedny [test]

KEF Q550: povedené kompaktní sloupové reprobedny [test]

Malé a kompaktní sloupečky KEF Q550 jsou velmi realistickými, velmi spořádanými a velmi kultivovanými hráči a ve své cenové třídě nabízí překvapivě delikátní hodnoty. Ocení je vyznavači starého dobrého anglického zvuku.

3 dny v Quiberonu: recenze filmu

3 dny v Quiberonu: recenze filmu

Na stříbrném plátně zářila tak jasně, až sama vnitřně zcela vyhořela. Empatický portrét krásné herečky s tragickým osudem Romy Schneider, oceněný sedmi německými filmovými cenami Lola.

Sony WH-1000XM3: nejlepší bezdrátová sluchátka s potlačením hluku [test]

Sony WH-1000XM3: nejlepší bezdrátová sluchátka s potlačením hluku [test]

Už první generace sluchátek s aktivním potlačením hluku Sony se řadila mezi naprostou špičku. Po vylepšené druhé Sony přišla letos s třetí. Ta přináší nový analogový zesilovač a ukazuje konkurenci definitivně záda.

Creed II – recenze filmu

Creed II – recenze filmu

Rocky Balboa a Ivan Drago se po třiatřiceti letech znovu utkávají v ringu prostřednictvím svých svěřenců. Ve filmu o vině, pomstě, vykoupení a snaze synů vyrovnat se svým otcům i ochotě naplnit jejich očekávání.

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]