AVmania.e15.cz

Drive: recenze filmu, který nesmíte propást

Gangsterka s hypnotickou atmosférou nočních ulic města andělů a nekompromisním vyobrazením násilí. Film ověnčený cenou za režii na festivalu v Cannes.

Dánský režisér Nicolas Winding Refn si vydobyl jméno jako tvůrce vizuálně vytříbených opusů, jež neskrývají svou fascinaci extrémně násilnými stránkami lidské povahy (trilogie Pusher, Bronson, Barbar). Nekompromisní je i jeho poslední film, za nějž si odnesl cenu za režii z letošního festivalu v Cannes. Temný, krutý, chladný, ale i cituplně podmanivý a hlavně fascinující příběh ze zákulisí organizovaného zločinu podává s estetickou vznešeností, jež přináleží artovým festivalovým snímkům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek.

Meditativní gangsterka

Při pohledu na název filmu vás asi hned zkraje napadne: brzda, spojka, plyn a jede se. Drive ale není adrenalinovým francouzským Kurýrem ani akčním nářezem na způsob Rychle a zběsile. Není ale ani Bullittovým případem nebo Francouzskou spojkou. Pokud bychom hledali nejbližšího žánrového spřízněnce, našli bychom ho v kultovním filmu z druhé půle sedmdesátých let Řidič Waltera Hilla. V něm si Ryan O'Neal zahrál rovněž bezejmenného protagonistu, který provozuje nelegální živnost, při níž řídí auta, která odvážejí lupiče z místa zločinu. Pro oba filmy je kromě téměř identického názvu příznačná jednoduchá story, s níž se v rámci děje operuje, minimum dialogů a drsné vyobrazení násilí.

 

Ve fascinaci odvrácenou stranou městského zločinu pak navazuje Drive na tradici existenciálních nebo chcete-li meditativních gangsterek Jeana-Pierra Melvillea s Alainem Delonem (Samuraj) nebo melancholických nočních filmů Michaela Manna (Collateral, Miami Vice). V nich se přes den svým běžným životem tepoucí velkoměsto mění se západem slunce v přízračnou krajinu s vlastním temporytmem i nepsanými zákony přežití v ní. Takovým městem je i Los Angeles, v jehož uličkách se odehrává mrazivě fatální příběh osamělého muže beze jména i minulosti.

Únikový jezdec

Bezejmenný hrdina, kterému můžeme říkat Řidič (Ryan Gosling), pracuje v autoopravně. Jeho šéf Shannon (Bryan Cranstop) by ho rád viděl na závodní dráze, ale zatím mu dohazuje jiné kšefty. Přes den u filmu, kde zaskakuje v náročných kaskadérských kouscích, po nocích jako námezdní síla u nepoměrně nebezpečnějších zaměstnavatelů.

Řidič se nechává najímat pochybnými existencemi všeho druhu jako únikový jezdec z místa činu. Stačí určit trasu a místo akce. Na víc se neptá, zbraň u sebe nemá. Klientovi dá vždy pět minut času, což je doba, kdy na něj bude chladnokrevně čekat, ať už se okolo bude dít cokoliv. Pak se svým Chevroletem vpluje do ulic města temných andělů, ať zákazník svůj plán stihne nebo ne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Změnu do jeho osamělého, k osudům druhých lhostejného a hlavně prázdného života vnese až setkání se sousedkou Irene (Carey Mulliganová). S mladou ženou a s jejím dospívajícím synkem Beniciem (Kaden Leos), toužícím po otcovském vzoru, se spřátelí. Jemné pouto, které mezi nimi vzniká, přeruší záhy návrat Irenina manžela Standarda (Oscar Isaac) z vězení.

Láskou na scestí

Napravený recidivista, zaštiťující se dobrými předsevzetími o nových a lepších začátcích, ale musí mafii, z jejichž osidel se tak nesnadno uniká, splatit ještě jeden dluh. A Řidič se rozhodne mu s loupežnou akcí pomoci. Láska ho přivede na scestí a přinutí ho podobně jako Bessonova Leona opustit bezpečí přísně vymezeného písečku sobeckých zájmů v obětování se pro druhé. Aby se pak sám mohl vydat na dráhu automobilového závodníka, v čemž ho podporuješ jeho přítel a manažer Shannon.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Jak to v gangsterských nebo kriminálních dramatech bývá, věci se zkomplikují, velký peněžní obnos skončí v jiných rukou, než měl a životy vinných i nevinných se rázem ocitnou v ohrožení. A do tvrdé mafiánské hry nechtěně zatažený bude mít možnost ukázat, co se doopravdy skrývá za jeho pokerovou tváří. Ke slovu přijde kladivo nebo podrážky jeho bot a před vámi se otevře explicitní podívaná pro opravdu otrlé povahy. Sofistikovaný snový thriller se mění na surovou vyvražďovačku, na stříbrném bombru s vyšitým zlatým škorpiónem (jehož symbol má hodně společného s bajkou o žábě a štírovi) přibývají krvavé skvrny a počet hráčů v nebezpečně rozehrané partii se rapidně snižuje.

Působivý kontrast

Hned úvodní minuty filmu v předtitulkové sekvenci, zachycující průběh jedné z Řidičových zakázek, nám dávají na srozuměnou, jak moc suverénně má režisér Winding Refn zvládnutý styl vyprávění. Bez zbytečných efektů a okázalých triků předvede strhující automobilovou honičku s helikoptérou v zádech a vy si rázem uvědomíte, v čem tkví kouzlo starosvětsky natočené akce.

A tím prezentace jeho režijních schopností zdaleka nekončí. V často citované výtahové scéně dosahuje šokujícího, ale působivého kontrastu tím jak kloubí něhu s brutalitou. Představte si, že byste do jedné scény spojili jemnost dotyků Wong Kar-waiova mistrovského díla Stvořeni pro lásku s běsněním vyřizování účtů z nějakého mafiánského spektáklu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  

Režisér brilantně pracuje s atmosférou vyprávění tím, jak její intenzitu posiluje a zvýrazňuje jejím zpomalováním. Hypnoticky vláčné tempo, dlouhé a pečlivě nasvícené záběry, časté zpomalovačky, nečekané střihy. Sugestivní zážitek z promyšlené kompozice záběrů na město andělů umocňuje elektronický soundtrack skladatele Cliffa Martineze, doplněný synthi-popovými skladbami jak vystřiženými z 80. let. Jemné ambientní a náladotvorné plochy se potkávají s posmutnělými písněmi, jejichž obsah a citové zabarvení koresponduje se spíše v náznacích se odvíjející romantickou linií příběhu.

Ikonická řeč gest a pohledů

V Drive se s náznakem pracuje i v rovině charakteristiky postav. Scenárista Hossein Amini nezkoumá jejich psychologii ani motivace, ale dává přednost řeči gest a pohledů, jež mnohdy řeknou o postavě více než stovky slov. Z krimi předlohy Jamese Sallise, již jsem nečetl, extrahuje pro potřeby vyprávění především archetypální zakotvení postav. Křehká dívka v nesnázích. Dobrácký šéf autobazaru. Ukázkoví padouši, dohnaní až na hranici karikatury, což platí především u židovského gangstera Nina v podání Rona Perlmana. Naopak proti obvyklému komediálnímu typu obsazený Albert Brooks zosobuje zdánlivě přátelské samolibé zlo, jemuž bych se opravdu nechtěl dostat pod břitvu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nejikoničtější figurou je pochopitelně Řidič v podání Ryana Goslinga, který opět prokazuje skvělý čich na role. Řidič je vzdáleným žánrovým příbuzným všech těch mlčenlivých antihrdinů od Clinta Eastwooda po Chow Yun-Fata, k nimž symbolicky odkazuje i párátko, jež žmoulá v koutku úst. Neproniknutelný, chladný, zdánlivě bezcitný. Ale i zranitelný a leonovsky sebeobětující. Samuraj, řídící se vlastním kodexem cti. Surový a nebezpečný i stoický a zasmušilý.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Minimalistický ve výrazu, ale uvnitř doutnající, což se projeví v momentech, kdy explodují jeho emoce. V té chvíli jde všechna destruktivní energie a agresivita ven a vy přemýšlíte, koho máte vlastně před sebou. Hrdinu, který s kamennou tváří ochraňuje ty, co miluje nebo násilného a emočně chladného psychopata s nejednoznačnou sexuální orientací? K dohadům o Řidičově sexuální orientaci a zřejmě nezáměrnému homosexuálnímu podtónu filmu přispívá výtvarně - hudební ladění snímku, jež se odráží v sytě růžových titulcích a retro nádechu zvoleného písňového podkresu.

Jeden z filmů roku

Gangsterská romance, neo-noirová lahůdka i melancholický thriller artového ražení. Film, který má blízko k loňskému Američanovi nizozemského fotografa a režiséra videoklipů Antona Corbijna. Precizní, uhrančivé a intenzivní dílo, při jehož sledování budou asi víc vrnět blahem studenti filmové vědy a návštěvníci karlovarského festivalu než ti, co vyhledávají jednostrunné adrenalinovky s Jasonem Stathamem. Což je škoda, protože ti druzí se ochudí o zážitek z jednoho z nejlepších filmů letošního roku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jednoduchý příběh s ikonickým rozvržením rolí neoslňuje originalitou dějovou ale formální. Ano, forma s dokonalou souhrou obrazu a zvuku zde vítězí nad obsahem pulpové zápletky historky z podsvětí, ale natolik podmanivým způsobem, že až se budou vyhlašovat nominace na Oscara v kategorii nejlepší režie, neměl by tam dánský režisér Winding Refn rozhodně chybět. A možná nejen v nich.

 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Drive

  • Žánr: gangsterská romance
  • Původní název: Drive
  • www.blueskyfilm.cz/drive
  • USA 2011
  • Scénář: Hossein Amini (podle předlohy Jamese Sallise)
  • Režie: Nicolas Winding Refn
  • Hrají: Ryan Gosling, Christina Hendricksová, Ron Perlman, Bryan Cranston, Carey Mulliganová, Oscar Isaac, Albert Brooks, Chris Muto
  • Distribuce: Blue Sky Film
  • Distribuční premiéra v ČR: 15. 09. 2011

AVmania hodnotí
Film 9

 

Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Pro mě jasný film roku.Komentáře typu"kravin… Jirka 14. 3. 2012, 01:48
První film, co vybíral partner po 1 1/2 roce… Pavlína 21. 9. 2011, 10:21
3-[ Film úplně o ničem. Pochmurný, temný,… Martin 20. 9. 2011, 00:12
Obsah filmu : O deťoch, pre deti. NOWOCAYN 19. 9. 2011, 09:40
Včera jsem si to dal v kině a musím říct, že… Honza Homola 19. 9. 2011, 08:58

Další podobné články

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Jo Nesbø, Michael Fassbender jako detektiv Harry Hole a smrt s tváří sněhuláka. Silný tvůrčí tým obtížně hledá klíč k dramaturgicky konzistentní adaptaci první ze zfilmovaných „holeovek“.

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Blade Runner 2049: recenze filmu

Blade Runner 2049: recenze filmu

Denis Villeneuve v pokračování kultovní sci-fi v obrazech chladné krásy rozvíjí filozofická témata o hranicích lidství a identity do nekompromisního tvaru, přinášejícího výzvu současným blockbusterům.

Liga spravedlnosti: finální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Liga spravedlnosti: finální trailer na očekávaný filmový hit [video]

10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

Čtverec, O těle a duši, Ta, která odešla, Nikdys nebyl, Zabití posvátného jelena, Nemilovaní. Do českých kin míří oceněné filmy z trojice neprestižnějších festivalů Berlinale, Benátky a Cannes.

Blade Runner: Black Out 2022 – čtvrthodinový animovaný prequel k filmu [video]

Blade Runner: Black Out 2022 – čtvrthodinový animovaný prequel k filmu [video]