AVmania.e15.cz

Drákula: Neznámá legenda – recenze filmu

V až příliš rutinním fantasy balení dochází k rehabilitaci krvavého vladaře. Ta poslouží jako základ nové série, která místo Avengerů nabídne klasická monstra studia Universal.

V posledních letech se u zavedených filmových sérií čím dál častěji setkáváme s tzv. origin story, které nám známé komiksové nebo jiné ikonické postavy představují v časech, kdy jejich mýtus teprve vznikal. Restartu se dočkal Batman, Superman, Spider-Man nebo X-Meni. Sebereflexi neunikl ani agent 007 v podání Daniela Craiga.

Všechny tyto filmy ctí původní fikční mytologii, ale zároveň k ní přistupují revizionistickým způsobem. Dekonstruují ji, podrobují ji zkoumání a zjišťují přitom, co z ní je schopno oslovit dnešního diváka, který už odvykl osmdesátkové přímočarosti ve vykreslení hrdinů s výjimečnými nebo nadpřirozenými schopnostmi.

Proto působí tyto filmy mnohem realističtěji než jejich předchůdci, byť máme stále na vědomí, že jde o zábavné žánrové počiny. Postavy v nich mají psychologickou hloubku, perou se svými démony a vyprávění má díky tomu mnohem temnější nádech. Tvůrci se je snaží představit z nového, nečekaného nebo ozvláštňujícího úhlu pohledu, který má přímou souvislost s tím, s jakými výzvami se zrovna musí vypořádat.

Drákula začíná

Nejinak je tomu i v případě legendy o hraběti Drákulovi, kterou většina z vás asi zná z románu Brama Stokera nebo klasických filmů z Maxem Schreckem, Bélou Lugosim nebo Christopherem Lee. Stylisticky vytříbeně k ní přistoupil i Francis Ford Coppola, který Drákulu představil jako rozpolceného romantického rozervance, který vzbuzuje hrůzu i lítost.

Právě ve srovnání s Coppolovou postmoderní aktualizací této legendy, která díky množství popkulturních odkazů a současně věrnosti gotické předloze potěšila všechny poučené cinefily, se vyjevuje rutinní charakter nového zpracování. Nejde o to, že se debutující tvůrci odchylují od Stokerova románu a vycházejí víc z historických pramenů, jež se vážou k osobě knížete valašského Vlada III. To bych naopak bral jako přednost tohoto snímku.

Rehabilitace sadistického vladaře

Scenáristé Matt Sazama a Burk Sharpless se pokouší o jakousi rehabilitaci tohoto vladaře, jenž proslul svou krutostí. Jeho sadistické sklony a záliba v popravách narážením na kůl byly popsány už za jeho života ze strany jeho nepřátel. Scénář tyto skutečnosti nezamlčuje, ale ukazuje je jako důsledek nedobrovolné a kruté výchovy ve válečníka na tureckém dvoře. Tam byl dán svým otcem, který tím zabránil krveprolití.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

V současnosti, tedy v patnáctém století, kdy se příběh odehrává, je ale představen především jako milující otec a manžel, který vládne malé zemičce Transylvánii. Tu se snaží spravovat ku prospěchu jejího lidu. S mocným sousedem, Osmanskou říší, udržuje křehké spojenectví, které je vykoupeno dodávkami stříbra. Teď chce ale sousední říše mnohem víc. Pro své plány na ovládnutí Evropy po něm žádá tisícovku dospívajících jinochů do své armády. Včetně jeho syna.

Vlad (Luke Evans) se rozhodne diktátu sultána Mehmeda (Dominic Cooper), jehož zná z dětství, kdy byli vychováváni takřka jako bratři, vzepřít. Nechce, aby jeho syna Ingerase (Art Parkinson) potkal stejný osud jako jeho. Je si ale zároveň vědom, že jeho království nemá proti obří armádě Osmanské říše šanci a vydává se proto do hor za někým, kdo by mu mohl pomoci.

Smlouva s ďáblem

Dle legendy by zde měl sídlit osamělý krvelačný vampýr (Charles Dance) s nímž uzavře osudovou smlouvu. Pro záchranu svých poddaných i vlastní rodiny se spřáhne se zlem ještě větším, než to, které ho ohrožuje. Zaprodává duši i vlastní svobodu ďáblu, jen aby získal výjimečné schopnosti, za pomocí nichž by mohl uchránit svůj národ před sultánovou odvetou.

Stává se hrabětem Drákulou, monstrem, které bojuje se sebou samým, chutí na lidskou krev i ohromnou armádou. Dle smlouvy by se mu mohla vrátit jeho dřívější lidská identita, ale to by musel po tři dny ovládnout svou žízeň po krvi. Propůjčené schopnosti může ale před rozhodující bitvou ztratit, od čehož se odvíjí i jeho morální dilema. Rodina nebo vlast. Jak dopadlo, jistě všichni tušíte.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Příběh Vlada Napichovače či Narážeče je nám tedy představen jako vyprávění o někom, kdo se poučil z vlastní krvavé minulosti a nyní se snaží o to, aby ochránil rodinu a svůj lid. Vzhledem k tomu, že Transylvánie leží na strategicky významném místě mezi mocnými říšemi, mohl by jeho odpor zbrzdit i turecký vpád do Evropy.

Tragičnost tohoto jeho snažení spočívá v tom, že ty, které chtěl svým zoufalým činem nejvíce ochránit (rodina), tím vlastně ztratil. Jak známo, cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly a jeho nesmrtelnost a síla se mu stala zároveň prokletím.

Rutinní fantasy balení

Proměna v krvelačnou stvůru v zájmu vyššího, nadosobního dobra, může jistě k rehabilitaci Drákuly jako historické postavy přispět. Tento film ale drákulovské filmové adaptace nebo variace o nic významného neobohatí.

Na to zůstává až příliš ve vleku nápodoby populárních televizních fantasy seriálů i celovečerních filmů z tohoto žánrového soudku. Debutující režisér Gary Shore, který si udělal jméno na reklamách, se snaží zavděčit především mladým divákům, kteří sledují seriály jako Spartakus: Krev a písek nebo Hra o trůny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rating PG-13 mu ale neumožňuje, aby byl jeho film podobně krvavý nebo obsahoval erotické scény, na jaké jsme zvyklí právě ze Spartaka. Ke Hře o trůny se tu odkazuje nejen skrze postavu Prvního upíra v podání Charlese Danceho, ale i skrze spolupráci s německým hudebním skladatelem Raminem Djawadim. Ten zde odvádí velmi dobrou práci, která podtrhuje epické vyznění jednotlivých scén.

Seriálové inspirace ale nejsou těmi jedinými. Vizuální ztvárnění má velmi blízko k Pánovi prstenů, Třístovce, Van Helsingovi nebo sérii Underworld. Šedomodré filtry, které mají zvýraznit ponurou a nehostinnou atmosféru středověku a CGI nálety netopýrů na tureckou armádu mi ale nepřijdou ničím originální. Působí spíš jakoby povinný výtvarný a digitální kabátek tohoto druhu filmů.

Mistr a žák

Režisér umí vykouzlit zajímavé záběry a Vladovo první setkání s vampýrským mistrem má tu správnou hororovou atmosféru. Akce je tu dost, ale trpí nejen nadužíváním digitálních triků, ale i menší přehledností v důsledku toho, že se odehrává většinou ve tmě.

O nějaké hloubce postav nebo charakterovém vývoji nelze v tomto béčku za sedmdesát milionů dolarů příliš hovořit. V Drákulovi se sváří nemilosrdný zabiják, starostlivý otec a manžel i obětavý vládce, který trpí tím, jak se stává monstrem. Luke Evans, který si udělal jméno v Rychle a zběsile 6 a druhém dílu Hobita, tuto rozpolcenost umí ve svém výrazu odstínit tak, aby výsledný dojem z jeho postavy byl ten kladný.

Charles Dance je jako upírský mistr potěšen, že našel svého nástupce. Po letech samoty ve Vladovi nachází někoho, s kým si může v patřičně démonickém aranžmá popovídat o základních ontologických tématech, jež se dotýkají každého člověka a jak se ukazuje i upírá. Dobro, zlo, prokletí, hrdinství, láska, věrnost, zrada. Jako na filozofickém semináři.

Monster Avengers

Jeho angažmá vyjeví svůj další smysl pak na konci filmu, který nás přenáší do současnosti. Závěrečná scéna připomíná ty potitulkové marvelovské, které nám naznačují, kam se v marvelovském vesmíru podíváme příště a kdo by u toho mohl také být.

Marvely zde nezmiňuji náhodou, protože i studio Universal plánuje podobný koncept, kdy nejprve představí svá jednotlivá klasická monstra, tedy Frankensteina, Mumii či Vlkodlaka v samostatných filmech, aby je pak spojila v crossoverovou obdobu Avengers. Kdo jim bude po vzoru Nicka Furyho šéfovat, asi není těžké odhadnout.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V Drákulovi je k tomuto konceptu dobře našlápnuto, jen by nebylo špatné, kdyby se recyklace dalšího monstra chopil nějaký osobitější režisér. Gary Shore totiž v případě Drákulova zrození nenabídl víc než akční fantasy se superhrdinskými prvky, která svůj potenciál víc promrhala, než naplnila.

Režisér měl k ruce dobrý námět, kterému ale podkopává nohy jeho rutinní provedení, inspirující se ve vizuální složce i skladbě vyprávění u svých podstatně zdařilejších seriálových a filmových vzorů. Tento restart tak až příliš připomíná hollywoodské nakládání s antickou mytologií. Což rozhodně nelze brát jako pochvalu.

Drákula: Neznámá legenda
 

  • Žánr: upírská fantasy
  • Původní název: Dracula Untold
  • www.draculauntold.com.au/
  • USA 2014
  • Scénář: Matt Sazama, Burk Sharpless
  • Režie: Gary Shore
  • Hrají: Luke Evans, Dominic Cooper, Sarah Gadon, Samantha Barks, Zach McGowan, Charlie Cox, Paul Kaye, Art Parkinson, Charles Dance, Dilan Gwyn, William Houston
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 16. 10. 2014

Drákula: Neznámá legenda
Film 5

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Film se mi líbil do poslední čtvrtiny kdy to… Michal 31. 10. 2014, 10:15
Supr, recenzent se trefil do průměru, - <a r… Jirka 21. 10. 2014, 14:21

Další podobné články

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.