AVmania.e15.cz

DK: Neklidná mozaika o neklidném umělci

DK: Neklidná mozaika o neklidném umělci

Architekt David Kopecký zemřel v roce 2009 na mozkový nádor. Jeho žena Bára, absolventka a pedagožka FAMU, se nedlouho poté pustila do filmové koláže o této výrazné osobnosti české architektury.

Věrná své profesi si v osobní terapii proměnila práci na dokumentu nazvaném iniciálami DK, který letos, kdy by Kopeckému bylo padesát let, jako jediný domácí zástupce soutěžil na karlovarském filmovém festivalu. Z koláže vyprávění, starých videodeníků, ukázek architektonických návrhů a rozhovorů s kolegy jí ovšem nevyšla žádná plačtivě sentimentální vzpomínka na milovaného ztraceného génia. Bára Kopecká si dokázala udržet odstup a představit svého manžela jako komplikovaného umělce i komplikovaného člověka.

Její vlastní hlas neškoleně, ale věcně převypravuje historky z Kopeckého barvitého života. Vzpomíná, jak těžce se s ním často žilo, protože někdy ani neměli jídlo nebo postel. Popisuje jeho záchvaty kreativity i frustrace, nadšení, osobité názory na život, na práci, nespolehlivost omlouvanou jako hledání absolutní svobody a existence bez kompromisů a bez pravidel.

Mnohým může Kopecký připadat jako nedospělý, bezohledný sobec a iritovat je. Ani jeho práce, strohé, extrémní návrhy „čistých“ domů-soch, které někdy jejich majitelé shledali nepraktickými, jasně nepřesvědčí, že sledujeme tragédii nepochopeného génia jdoucího důsledně na doraz. Dokument jeho vdovy Kopeckého nečiní hezkým a nepřesvědčuje nás, jak přesně jej máme vnímat.

Autorka filmu navíc vtiskla formu kongeniální s představeným charakterem a obsahem. Její koláž má v sobě nervní energii, určitou syrovost a zběsilost. Rozhovory natočené po smrti jsou většinou černobílé. Vše končí v tichu.

Sledování dekonstrukce Davida Kopeckého tak nemusí být zrovna příjemné. Ale právě proto má emocionální sílu, proto může zaujmout i jiné diváky než architekty. A také díky tomu funguje nejen jako intimní domácí portrét nekonvenčního svéráze, dokument na jedno použití. Je v něm i něco navíc. Rýsování hranic ochoty ostatních snášet takového muže, obraz tvrdého a bolestného střetu snílka a jeho nápadů s realitou.

DK

  • dokument, Česká republika, 73 minut
  • Režie: Bára Kopecká
  • Vystupují: David Kopecký, Bára Kopecká
  • Premiéra: 7. listopadu
  • Hodnocení: 80 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.

Já, Simon: recenze filmu

Já, Simon: recenze filmu

Feel-good movie a gay varianta oblíbených romantických teenagerských komedií nabízí pozitivní pohled do světa, jemuž vládne tolerantní a liberální duch.

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

Bird, Great Balls of Fire!, The Doors, Ray, Walk the Line, Control, Edith Piaf, Serge Gainsbourg, Get On Up - Příběh Jamese Browna, Nico, 1988. Nejslavnější muzikanti na filmovém plátně.

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Upínání se k nepřítomnému otci, špatná komunikace v rodině, milosrdná lež a ztráta iluzí díky ní. Adaptace předlohy Petry Soukupové, oceněné Magnesiou Literou jako Kniha roku.

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Zlodějská „rodina“ ze supermarketu, černošská infiltrace do Ku-Klux-klanu, romance ze světa, rozděleného studenou válkou, taneční drogový trip nebo masové vraždy jako umění. To nejlepší z Cannes brzy i v našich kinech.