AVmania.e15.cz

DK: Neklidná mozaika o neklidném umělci

DK: Neklidná mozaika o neklidném umělci

Architekt David Kopecký zemřel v roce 2009 na mozkový nádor. Jeho žena Bára, absolventka a pedagožka FAMU, se nedlouho poté pustila do filmové koláže o této výrazné osobnosti české architektury.

Věrná své profesi si v osobní terapii proměnila práci na dokumentu nazvaném iniciálami DK, který letos, kdy by Kopeckému bylo padesát let, jako jediný domácí zástupce soutěžil na karlovarském filmovém festivalu. Z koláže vyprávění, starých videodeníků, ukázek architektonických návrhů a rozhovorů s kolegy jí ovšem nevyšla žádná plačtivě sentimentální vzpomínka na milovaného ztraceného génia. Bára Kopecká si dokázala udržet odstup a představit svého manžela jako komplikovaného umělce i komplikovaného člověka.

Její vlastní hlas neškoleně, ale věcně převypravuje historky z Kopeckého barvitého života. Vzpomíná, jak těžce se s ním často žilo, protože někdy ani neměli jídlo nebo postel. Popisuje jeho záchvaty kreativity i frustrace, nadšení, osobité názory na život, na práci, nespolehlivost omlouvanou jako hledání absolutní svobody a existence bez kompromisů a bez pravidel.

Mnohým může Kopecký připadat jako nedospělý, bezohledný sobec a iritovat je. Ani jeho práce, strohé, extrémní návrhy „čistých“ domů-soch, které někdy jejich majitelé shledali nepraktickými, jasně nepřesvědčí, že sledujeme tragédii nepochopeného génia jdoucího důsledně na doraz. Dokument jeho vdovy Kopeckého nečiní hezkým a nepřesvědčuje nás, jak přesně jej máme vnímat.

Autorka filmu navíc vtiskla formu kongeniální s představeným charakterem a obsahem. Její koláž má v sobě nervní energii, určitou syrovost a zběsilost. Rozhovory natočené po smrti jsou většinou černobílé. Vše končí v tichu.

Sledování dekonstrukce Davida Kopeckého tak nemusí být zrovna příjemné. Ale právě proto má emocionální sílu, proto může zaujmout i jiné diváky než architekty. A také díky tomu funguje nejen jako intimní domácí portrét nekonvenčního svéráze, dokument na jedno použití. Je v něm i něco navíc. Rýsování hranic ochoty ostatních snášet takového muže, obraz tvrdého a bolestného střetu snílka a jeho nápadů s realitou.

DK

  • dokument, Česká republika, 73 minut
  • Režie: Bára Kopecká
  • Vystupují: David Kopecký, Bára Kopecká
  • Premiéra: 7. listopadu
  • Hodnocení: 80 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Poválečná doba přeje byznysu s lidským zármutkem, na němž se chtějí přiživit různí podvodníci. Potměšilé účtování s dějinami i lidskými slabostmi v adaptaci ceněného francouzského románu.

Jurský svět: Zánik říše - první oficiální trailer je tu [video]

Jurský svět: Zánik říše - první oficiální trailer je tu [video]

15 vánočních filmových tipů: sci-fi a komiksové adaptace na DVD/Blu-ray

15 vánočních filmových tipů: sci-fi a komiksové adaptace na DVD/Blu-ray

Příchozí, Ghost in the Shell, Vetřelec: Covenant, Válka o planetu opic, Valerian a město tisíce planet, Doctor Strange, Logan: Wolverine, Wonder Woman. První výběr z letošní DVD a Blu-ray produkce.

Kvarteto: recenze filmu

Kvarteto: recenze filmu

Bára Poláková a Jaroslav Plesl v hořké komedii Miroslava Krobota o generaci třicátníků, která si uměle prodlužuje mládí a zmítá se v neperspektivních vztazích.

Rock’n Roll: recenze filmu

Rock’n Roll: recenze filmu

Herec a režisér Guillaume Canet si v satiře na pomezí reality a fikce sebeironicky utahuje ze čtyřicátnické krize, své profese, soukromí po boku Marion Cotiilard, mediálního obrazu umělců a především sebe sama.

Avengers: Infinity War – první oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Avengers: Infinity War – první oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

7 životů: recenze filmu

7 životů: recenze filmu

Orwellovská federace budoucnosti, v níž platí přísná politika jednoho dítěte a sedm sester s tváří Noomi Rapace, které jí vzdorují. Dystopie s dynamickou a krvavou akcí od režiséra Jeníčka a Mařenky.

Zahradnictví: Nápadník – recenze filmu

Zahradnictví: Nápadník – recenze filmu

Čistá láska naráží na odpor despotického otce v podobě předchůdce Jiřího Kodeta v Pelíšcích. Trilogie dvojice Hřebejk a Jarchovský vrcholí divácky nejvstřícnějším a pro autora scénáře i nejosobnějším dílem.