AVmania.e15.cz

DK: Neklidná mozaika o neklidném umělci

DK: Neklidná mozaika o neklidném umělci

Architekt David Kopecký zemřel v roce 2009 na mozkový nádor. Jeho žena Bára, absolventka a pedagožka FAMU, se nedlouho poté pustila do filmové koláže o této výrazné osobnosti české architektury.

Věrná své profesi si v osobní terapii proměnila práci na dokumentu nazvaném iniciálami DK, který letos, kdy by Kopeckému bylo padesát let, jako jediný domácí zástupce soutěžil na karlovarském filmovém festivalu. Z koláže vyprávění, starých videodeníků, ukázek architektonických návrhů a rozhovorů s kolegy jí ovšem nevyšla žádná plačtivě sentimentální vzpomínka na milovaného ztraceného génia. Bára Kopecká si dokázala udržet odstup a představit svého manžela jako komplikovaného umělce i komplikovaného člověka.

Její vlastní hlas neškoleně, ale věcně převypravuje historky z Kopeckého barvitého života. Vzpomíná, jak těžce se s ním často žilo, protože někdy ani neměli jídlo nebo postel. Popisuje jeho záchvaty kreativity i frustrace, nadšení, osobité názory na život, na práci, nespolehlivost omlouvanou jako hledání absolutní svobody a existence bez kompromisů a bez pravidel.

Mnohým může Kopecký připadat jako nedospělý, bezohledný sobec a iritovat je. Ani jeho práce, strohé, extrémní návrhy „čistých“ domů-soch, které někdy jejich majitelé shledali nepraktickými, jasně nepřesvědčí, že sledujeme tragédii nepochopeného génia jdoucího důsledně na doraz. Dokument jeho vdovy Kopeckého nečiní hezkým a nepřesvědčuje nás, jak přesně jej máme vnímat.

Autorka filmu navíc vtiskla formu kongeniální s představeným charakterem a obsahem. Její koláž má v sobě nervní energii, určitou syrovost a zběsilost. Rozhovory natočené po smrti jsou většinou černobílé. Vše končí v tichu.

Sledování dekonstrukce Davida Kopeckého tak nemusí být zrovna příjemné. Ale právě proto má emocionální sílu, proto může zaujmout i jiné diváky než architekty. A také díky tomu funguje nejen jako intimní domácí portrét nekonvenčního svéráze, dokument na jedno použití. Je v něm i něco navíc. Rýsování hranic ochoty ostatních snášet takového muže, obraz tvrdého a bolestného střetu snílka a jeho nápadů s realitou.

DK

  • dokument, Česká republika, 73 minut
  • Režie: Bára Kopecká
  • Vystupují: David Kopecký, Bára Kopecká
  • Premiéra: 7. listopadu
  • Hodnocení: 80 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.

40 sex symbolů italského filmu

40 sex symbolů italského filmu

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Laura Antonelli, Ornella Muti nebo Monica Bellucci. Největší hvězdy italského filmu poodhalují závoj své nevšední krásy.