AVmania.e15.cz

DK: Neklidná mozaika o neklidném umělci

DK: Neklidná mozaika o neklidném umělci

Architekt David Kopecký zemřel v roce 2009 na mozkový nádor. Jeho žena Bára, absolventka a pedagožka FAMU, se nedlouho poté pustila do filmové koláže o této výrazné osobnosti české architektury.

Věrná své profesi si v osobní terapii proměnila práci na dokumentu nazvaném iniciálami DK, který letos, kdy by Kopeckému bylo padesát let, jako jediný domácí zástupce soutěžil na karlovarském filmovém festivalu. Z koláže vyprávění, starých videodeníků, ukázek architektonických návrhů a rozhovorů s kolegy jí ovšem nevyšla žádná plačtivě sentimentální vzpomínka na milovaného ztraceného génia. Bára Kopecká si dokázala udržet odstup a představit svého manžela jako komplikovaného umělce i komplikovaného člověka.

Její vlastní hlas neškoleně, ale věcně převypravuje historky z Kopeckého barvitého života. Vzpomíná, jak těžce se s ním často žilo, protože někdy ani neměli jídlo nebo postel. Popisuje jeho záchvaty kreativity i frustrace, nadšení, osobité názory na život, na práci, nespolehlivost omlouvanou jako hledání absolutní svobody a existence bez kompromisů a bez pravidel.

Mnohým může Kopecký připadat jako nedospělý, bezohledný sobec a iritovat je. Ani jeho práce, strohé, extrémní návrhy „čistých“ domů-soch, které někdy jejich majitelé shledali nepraktickými, jasně nepřesvědčí, že sledujeme tragédii nepochopeného génia jdoucího důsledně na doraz. Dokument jeho vdovy Kopeckého nečiní hezkým a nepřesvědčuje nás, jak přesně jej máme vnímat.

Autorka filmu navíc vtiskla formu kongeniální s představeným charakterem a obsahem. Její koláž má v sobě nervní energii, určitou syrovost a zběsilost. Rozhovory natočené po smrti jsou většinou černobílé. Vše končí v tichu.

Sledování dekonstrukce Davida Kopeckého tak nemusí být zrovna příjemné. Ale právě proto má emocionální sílu, proto může zaujmout i jiné diváky než architekty. A také díky tomu funguje nejen jako intimní domácí portrét nekonvenčního svéráze, dokument na jedno použití. Je v něm i něco navíc. Rýsování hranic ochoty ostatních snášet takového muže, obraz tvrdého a bolestného střetu snílka a jeho nápadů s realitou.

DK

  • dokument, Česká republika, 73 minut
  • Režie: Bára Kopecká
  • Vystupují: David Kopecký, Bára Kopecká
  • Premiéra: 7. listopadu
  • Hodnocení: 80 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.