AVmania.e15.cz

Deepwater Horizon: Moře v plamenech - recenze filmu

Dantovské ohnivé peklo na moři. Peter Berg křísí žánr katastrofických filmů v sugestivní rekonstrukci ekologického 11. září.

Žánr katastrofických filmů byl populární především v sedmdesátých letech minulého století (Letiště, Dobrodružství Poseidonu, Skleněné peklo). V poslední době se s rozvojem triků a technické stránky filmů objevují v kině adaptace skutečných dramatických příběhů, které mají k tomuto žánru blízko. Everest režiséra Baltasara Kormákura, před měsícem Eastwoodův Sully: Zázrak na řece Hudson.

Místa, kde se tyto katastrofy odehrávaly, byly různé. Letadlo, moře, mrakodrapy, hory. Ohrožení přicházelo ze strany meteoritu, blížícího se k Zemi (Drtivý dopad) nebo sopky v blízkosti malého města (Rozpoutané peklo). Na plovoucí vrtné plošině se ale dosud žádný áčkový snímek tohoto žánru neodehrával.

Ekologické 11. září

Scenáristická dvojice Matthew Michael Carnahan (Království, Hrdinové a zbabělci, Na odstřelSvětová válka Z) a Matthew Sand (Ninja Assassin) se pro vznik snímku nechala inspirovat skutečnou událostí, která se odehrála před šesti lety. Jistě si ji ještě dobře pamatujete z novin nebo televizního zpravodajství.

20. dubna roku 2010 došlo v Mexickém zálivu, osmdesát kilometrů od Louisiany, k explozi plovoucí vrtné plošiny Deepwater Horizon. Tu postavila společnost Transocean, od níž si ji pronajala britská těžařská společnost British Petroleum. Na její palubě bylo 126 lidí, přičemž jedenáct z nich během výbuchu nebo následné evakuace zahynulo.

Do moře se během této katastrofy vylily stovky hektolitrů ropy, což tuto událost pasovalo na nejhorší ropnou pohromu v historii Ameriky, způsobenou člověkem. Nedozírné ekologické důsledky úniku neprostupné ropné skvrny (jež se odstraňovala čtyři měsíce) do volného moře tvůrci zmiňují, ale spíš okrajově. Mnohem víc je zajímá vykreslení samotné havárie a jejího dopadu na ty, kteří byli jejími účastníky.

Dantovské ohnivé peklo

Pohnuté události vnímáme perspektivou několika postav. Především však tou hlavního bezpečnostního technika Mikea Williamse (Mark Wahlberg). Důležitý je i pohled jeho šéfa a vedoucího plošiny Jimmyho Harrella (Kurt Russell), přezdívaného Mr. Jimmy a operátorky řízení Andrey Fleytas (Gina Rodriguez). Byrokraty z vlastnické společnosti British Petroleum (dále jen BP), která si plošinu pronajímá, zastupují úlisný pan Donald Vidrine (John Malkovich) a Robert Kaluza (Brad Leland).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Mike se vrací z dovolené, strávené s rodinou a čeká ho pravidelná třítýdenní směna na průzkumné ropné plošině, jejíž zkušební vrty sondují neznámý terén a označují vhodná místa pro těžbu. Na ní ho ale hned zkraje čeká nepříjemné překvapení, když zjistí, že zmínění zástupci společnosti BP nenechali z důvodu časového skluzu a úspor provést kontrolu zpevňování vrtu betonem. Jimmy úředníky přesvědčí, že tlakový test je nezbytný, ale ten neodhalí žádný zádrhel. Nebo odhalí, ale jeho výsledky jsou sporné.

Zakrátko dojde k průsaku bahna. Mike telefonuje po skypu se svou ženou Feliciou (Kate Hudson) a na palubě i v podpalubí začíná pravé peklo. Nepředstavitelný tlak ropy na všechny možné trubky a šachty, jejichž poklopy odlétávají kosmickou rychlostí. Explodující methan. Všudypřítomný nedýchatelný kouř. Hladina, pokrytá plameny z unikající ropy. Bortící se Deepwater Horizon a ledový oceán, v němž těm, kteří do něho skočí, hrozí okamžité podchlazení.

Realistický boj o přežití

Režisér Peter Berg (Království, Hancock, Bitevní loď) s Markem Wahlbergem spolupracoval už na jiném filmu podle skutečné události. Šlo o rekonstrukci operace Red Wings ve snímku Na život a na smrt (2013). Při ní měli čtyři členové elitní jednotky Navy SEALs na území Afghánistánu zajmout či zlikvidovat čelního představitele Al-Káidy Ahmada Shaha. Jejich střet s mnohonásobnou přesilou Talibánců režisér pojmul v žánrovém duchu akční heroické podívané, zkombinované se survival thrillerem.

Jeho novinka vykazuje oproti tomuto snímku mnohem realističtější charakter, i když i do ní pronikají žánrové prvky. Onen civilní ráz si nejlépe uvědomíte, když vás postavy v úvodní polovině vyprávění začnou zasvěcovat do svého pracovního žargonu. Technickými odbornými pojmy (vakuový efekt, tlaková kapsa) se to zde jen hemží, a i když jim asi nebude rozumět, velmi záhy z nich pochopíte, že se dotýkají onoho nestabilního vrtu, který přispívá k napětí mezi pracovníky ropné plošiny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Realistický je i způsob, jakým režisér zachází se samotným inscenováním celé události. Nehraje si na žádný Armageddon, plný heroický proslovů a činů, ale radši nás postupně seznamuje s okolnostmi, jež vedly k této tragédii.

Tlak vedení BP na uzavření vrtu kvůli dalšímu možnému zpoždění, střídání směn a špatně odvedená práce té předchozí, rozporuplné vyhodnocení situace. S využitím dokumentárních záběrů nám pak přibližuje ekologické i právní konsekvence případu této katastrofy, jejíž rozsah v oblasti ekologických škod přirovnal prezident Barack Obama k 11. září.

Realistické je rovněž vyobrazení figur. Nejde o žádné heroické typy, ale spíš o lidi, kteří se hrdiny stávají pod tlakem okolností. Jejich jedinou motivací je přežít a vrátit se ve zdraví zpět domů k rodinám. Tématem se stává elementární boj o přežití, tedy téma příbuzné Bergově předchozímu filmu Na život a na smrt.

Profesní expozice

Kompozice vyprávění se tomuto tématu přizpůsobuje. Úvodní polovina nám nabídne detailní vhled do pro mnohé fascinujícího prostředí ropné plošiny a seznámí nás s jednotlivými aktéry příběhu a jejich profesním mikrosvětem, odříznutým od pevniny. Jde o expozici poměrně dlouhou a v mnohém symbolicky naznačující, jaké události nás čekají v druhé, katastrofické půlce 107 minut dlouhého snímku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vnímáme milující se manžele Williamsovy a jejich dcerku Sydney (Stella Allen), která je na tátu patřičně hrdá a vidí v něm jakéhosi novodobého Indiana Jonese. Když připravuje referát do školy o jeho práci a kým je, dojde k explozi coca-coly v plechovce, která předznamenává explozi mnohem hrozivější. Stejně tak purpurová barva kravaty jednoho z pohlavárů BP je dána do souvztažnosti s barvou alarmu výstražného světla na ropné plošině, který značí, že je zle.

Po příjezdu na směnu se rozehrává trochu modelová hra na hodné a tedy zodpovědné zaměstnance Deepwater Horizon, jimž šéfuje otcovsky respektovaná postava, ztvárněná Kurtem Russellem, a zlé a ziskuchtivé petrolejáře pod vedením Johna Malkoviche. BP šetří na bezpečnostních testech, plíživé náznaky budoucí katastrofy se kumulují, až k ní skutečně dojde.

Lidské selhání

Mohutná tlaková vlna, spojená s ohnivou explozí, je opravdu sugestivně zachycena. Stejně jako následná snaha zachránit si vlastní holé životy i životy svých spolupracovníků na rozpadající se ropné plošině. Těch necelých 160 milionů dolarů rozpočtu je v druhé půli metráže využito maximálně k vyobrazení dantovského pyrotechnického pekla.

Klaustrofobicky stísněnými prostorami chodeb létají trosky lodi, spolu s lidskými těly, ale Berg přitom nerozehrává megalomanské popcornové inferno alá Michael Bay nebo Roland Emmerich. Z destruktivních záběrů je vždy patrné, že důležitější je pro něj vžití se do strachu lidí, ocitnuvších se uprostřed neskutečného zmatku, než samotná explozivní show. Mark Wahlberg jako Mike se i v tomto chaosu snaží zachovat chladnou hlavu a pomáhat. Třeba tím, že vyděšenou kolegyni hodí přes palubu.

Atmosféru burácejícího ohnivého pekla dokresluje soundtrack Stevea Jablonskyho, který zesiluje emotivní dopad těchto scén. Na slzné kanálky pak zatlačí tvůrci v závěru, když ukazují za doprovodu písně Take Me Down od Garyho Clarka Jr. fotky obětí havárie.

Jinak ale Berg patosem spíš šetří. Jde mu totiž o něco jiného než o heroickou podívanou, k níž patří. Realisticky vyobrazuje ohnivou katastrofu a pojmenovává faktory, které k ní přispěly. Především ten lidský v jeho selhání, které má dopad na životy nevinných lidí i přírodu. Režisér se nestaví do role soudce, ale jasně a přitom komplexně poukazuje na ty, kdo za celý ropný průšvih mohli. Ve vyprávění, které vás strhne svou intenzitou a mrazivou realistickou autentičností.

Deepwater Horizon: Moře v plamenech

  • Žánr: katastrofické drama
  • Původní název: Deepwater Horizon
  • www.deepwaterhorizon.movie/
  • USA, 2016
  • Scénář: Matthew Michael Carnahan, Matthew Sand
  • Režie: Peter Berg
  • Hrají: Mark Wahlberg, Kurt Russell, John Malkovich, Brad Leland, Gina Rodriguez, Kate Hudson, Joe Chrest, Chris Ashworth, J.D. Evermore, Deneen Tyler
  • Distribuce: Freeman Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 29. 09. 2016

Hodnocení filmu: 7/10 

 

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.