AVmania.e15.cz

Dalších 10 filmů, které musíte vidět 2×

Lost Highway, Donnie Darko, Mulholland Drive, Fontána, Strom života nebo Zdrojový kód. Druhá desítka filmů, jež se vzpírá jednoznačné interpretaci a vyžaduje opakované zhlédnutí.
Dalších 10 filmů, které musíte vidět 2×

Na začátku května jsme vám přinesli speciál s filmy, které je třeba vidět dvakrát, protože jejich způsob vyprávění v sobě ukrývá past v podobě pointy, dramaturgického twistu nebo scénáristickému naschválu, který celý předchozí děj postaví na hlavu. A před vámi se najednou při druhém zhlédnutí či zpětné vnitřní rekonstrukci toho, co jste právě viděli, otevírá úplně jiný příběh.

10 filmů, které musíte vidět 2×

10 filmů, které musíte vidět 2×

Jsou filmy, které obsahují překvapivý zvrat. Ten postaví celé vyprávění naruby a vy můžete začít znovu. Obvyklí podezřelí, Klub rváčů, Šestý smysl, Memento nebo Počátek.

V něm rázem snadněji objevujete indicie k správnému chápání příběhu, jichž jste si předtím nevšimli nebo je přehlédli. A začínáte oceňovat, s jakou mazaností si tvůrci celou dobu pohrávali s vašimi diváckými jistotami a očekáváními a jak je s rozkošnickým zaujetím obraceli naruby.

V závěru prvního speciálu byl učiněn příslib, že příště dojde na další filmy, které se sem nedostaly a jež do tohoto výběru po právu patří. S koncem prázdnin tedy tak rádi činíme a přicházíme s druhou desítkou filmů, jež se nespoléhající na klasické vyprávěcí vzorce, ale snaží se je nějak inovovat nebo posouvat.


Lost Highway

r. David Lynch, Francie / USA 1997

Klepněte pro větší obrázek

Nejistotou a žárlivostí sžíraný jazzový saxofonista Fred Madison (Bill Pullman) již dlouho svou krásnou tmavovlasou ženu Renée (Patricia Arquette) podezírá z toho, že vede dvojí život a je mu nevěrná. Vzápětí poté, co objeví videokazetu s její vraždou, je z brutálního mordu obviněn právě on. Při výslechu ve vyšetřovací místnosti si na nic nepamatuje a tvrdí však, že je nevinný.

Přesto je odsouzen k trestu smrti na elektrickém křesle. V cele trápí Freda vzpomínky na zohavené manželčino tělo. Dozorci jednoho dne ale místo něj najdou v cele zcela jiného muže. Mladého automechanika Petea Daytona (Balthazar Getty), kterého musí propustit, protože proti němu nejde vznést žádné obvinění. Pete se po propuštění zaplete s blonďatou milenkou gangsterského bosse Alice Wakefieldovou (Patricia Arquette v dvojroli), nápadně se podobající zavražděné Renée.

David Lynch dvě zdánlivě samostatné povídky, které se liší rytmem, barevným laděním i hereckým obsazením, splétá v jeden kompaktní celek, jehož smysl se vyjeví až na konci. Alespoň pro ty, kteří se ho budou snažit analyzovat a interpretovat.

Znalci jeho tvorby jistě vědí, že příběh je jen jedním z prostředků, za pomocí něhož skládá mozaiku svého díla. A že s ním velmi zachází podobně specificky jako s koncepcí obrazu a zvuku. Pokud se jeho předchozí počiny Modrý samet a Zběsilost v srdci vyznačovaly víceméně konvenčními prvky obrazového vyjadřování, tak v Lost Highway experimentuje s kamerou mnohem radikálnějším způsobem.

Rozostřování obrazu, hypnotické „zrnění“ obrazovek, to vše nás spolu s drásavým industriálním zvukem a skvělým soundtrackem (Trent Renzor, David Bowie, Barry Adamson, Rammstein) připravuje na takové sugestivní zlomy, jako že se jedna postava uprostřed filmu změní v jinou.

Lynch nás prostřednictvím svého surreálného mystéria zve opět do světa, plného perverzních vášní, nočních můr a sadistických zločinů, kde jekyll-hydeovská rozštěpená osobnost, ztrácející kontakt s reálným světem, způsobí zločin, který se pak snaží vytěsnit za pomocí schizoidní metamorfózy vlastní identity. Příznačné je, že i v té vytěsněné identitě se znovu setkává s „nesprávnou ženou“, chcete-li femme fatale, takže se dá očekávat podobně tragické vyústění.

Pokud budeme vycházet z Freudova Výkladu snů, kde je sen chápán jako iluze, vycházející z útržků reality, s cílem plnit přání spícího, pak si Fred Madison opravdu vytvořil psychogenní fugu. Tedy jakýsi obranný val proti stresu v podobě nové identity.

Lynchovy filmy se ale většinou takto jednoznačně interpretovat nedají, neboť režisér diváka bere jako partnera, jemuž nechává prostor pro dotváření díla na základě jeho vlastních prožitků a emocí. A také znalostí popkulturních kódů, k nimž je zde hustě odkazováno. Třeba za pomocí postavy Renée/Alice, prostřednictvím níž skládá poctu Hitchcockově Vertigu. V něm se Kim Novak také navrátila z říše mrtvých se změněnou identitou a barvou vlasů.

Ve svém výsostně stylizovaném noirovém cvičení, které vzniklo ve spolupráci s Barry Giffordem (autor románu Zběsilost v srdci), Lynch zahrnuje diváka tolika matoucími klíči k branám narušené lidské psyché, že film vyžaduje opakované zhlédnutí. Možná že potom ten klíč k jeho interpretaci objevíte.

Předchozí KAPITOLY Následující


celkem 33 komentářů

Nejnovější komentáře

David Lynch je geniální a neskutečně sympati… Petr Fabián 2. 9. 2014, 22:14
Kdo pochopí tento film napoprvé, je velmi by… X 2. 9. 2014, 05:32
Fucking Amal = Laska je laska Full Metal … Martin Schwartz 1. 9. 2014, 11:57
Já třeba zrovna Lynchovy filmy nemám rád - k… Hunter 1. 9. 2014, 11:55
Matrix je "matice". Hunter 1. 9. 2014, 11:53
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

The Equalizer 2: první oficiální trailer na očekávaný akční hit [trailer]

The Equalizer 2: první oficiální trailer na očekávaný akční hit [trailer]

Hastrman: recenze filmu

Hastrman: recenze filmu

Ondřej Havelka debutuje s adaptací ceněného románu Miloše Urbana, kdy v kulisách 19. století rozehrává variaci na příběh o Krásce a zvířeti s démonickou tváří Karla Dobrého.

Deadpool 2: finální trailer na očekávaný komiksový hit je tu [video]

Deadpool 2: finální trailer na očekávaný komiksový hit je tu [video]

Rampage Ničitelé: recenze filmu

Rampage Ničitelé: recenze filmu

Dwayne Johnson versus zmutovaná zvířata v zaměnitelné destrukční monster podívané, které chybí osobitější režijní otisk.

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

King Kong, Faunův labyrint, Mlha, Monstrum, Pacific Rim, Godzilla, Jurský svět, Kong: Ostrov lebek. Monstrum jako symbol našich strachů a úzkostí i archetypální síla, která na planetě obnovuje její původní rovnováhu.

Solo: A Star Wars Story – nový trailer na očekávané sci-fi [video]

Solo: A Star Wars Story – nový trailer na očekávané sci-fi [video]

Ztratili jsme Stalina: recenze filmu

Ztratili jsme Stalina: recenze filmu

Diktátor je mrtev a oportunistické krysy z politbyra začínají intrikovat a prát se o jeho nástupnictví. V mrazivě vtipné satiře, jejíž uvedení bylo v Rusko zakázáno.

Upgrade: první trailer na nové akční sci-fi [video]

Upgrade: první trailer na nové akční sci-fi [video]