AVmania.e15.cz

Dalších 10 filmů, které musíte vidět 2×

Lost Highway, Donnie Darko, Mulholland Drive, Fontána, Strom života nebo Zdrojový kód. Druhá desítka filmů, jež se vzpírá jednoznačné interpretaci a vyžaduje opakované zhlédnutí.
Dalších 10 filmů, které musíte vidět 2×

Na začátku května jsme vám přinesli speciál s filmy, které je třeba vidět dvakrát, protože jejich způsob vyprávění v sobě ukrývá past v podobě pointy, dramaturgického twistu nebo scénáristickému naschválu, který celý předchozí děj postaví na hlavu. A před vámi se najednou při druhém zhlédnutí či zpětné vnitřní rekonstrukci toho, co jste právě viděli, otevírá úplně jiný příběh.

10 filmů, které musíte vidět 2×

10 filmů, které musíte vidět 2×

Jsou filmy, které obsahují překvapivý zvrat. Ten postaví celé vyprávění naruby a vy můžete začít znovu. Obvyklí podezřelí, Klub rváčů, Šestý smysl, Memento nebo Počátek.

V něm rázem snadněji objevujete indicie k správnému chápání příběhu, jichž jste si předtím nevšimli nebo je přehlédli. A začínáte oceňovat, s jakou mazaností si tvůrci celou dobu pohrávali s vašimi diváckými jistotami a očekáváními a jak je s rozkošnickým zaujetím obraceli naruby.

V závěru prvního speciálu byl učiněn příslib, že příště dojde na další filmy, které se sem nedostaly a jež do tohoto výběru po právu patří. S koncem prázdnin tedy tak rádi činíme a přicházíme s druhou desítkou filmů, jež se nespoléhající na klasické vyprávěcí vzorce, ale snaží se je nějak inovovat nebo posouvat.


Lost Highway

r. David Lynch, Francie / USA 1997

Klepněte pro větší obrázek

Nejistotou a žárlivostí sžíraný jazzový saxofonista Fred Madison (Bill Pullman) již dlouho svou krásnou tmavovlasou ženu Renée (Patricia Arquette) podezírá z toho, že vede dvojí život a je mu nevěrná. Vzápětí poté, co objeví videokazetu s její vraždou, je z brutálního mordu obviněn právě on. Při výslechu ve vyšetřovací místnosti si na nic nepamatuje a tvrdí však, že je nevinný.

Přesto je odsouzen k trestu smrti na elektrickém křesle. V cele trápí Freda vzpomínky na zohavené manželčino tělo. Dozorci jednoho dne ale místo něj najdou v cele zcela jiného muže. Mladého automechanika Petea Daytona (Balthazar Getty), kterého musí propustit, protože proti němu nejde vznést žádné obvinění. Pete se po propuštění zaplete s blonďatou milenkou gangsterského bosse Alice Wakefieldovou (Patricia Arquette v dvojroli), nápadně se podobající zavražděné Renée.

David Lynch dvě zdánlivě samostatné povídky, které se liší rytmem, barevným laděním i hereckým obsazením, splétá v jeden kompaktní celek, jehož smysl se vyjeví až na konci. Alespoň pro ty, kteří se ho budou snažit analyzovat a interpretovat.

Znalci jeho tvorby jistě vědí, že příběh je jen jedním z prostředků, za pomocí něhož skládá mozaiku svého díla. A že s ním velmi zachází podobně specificky jako s koncepcí obrazu a zvuku. Pokud se jeho předchozí počiny Modrý samet a Zběsilost v srdci vyznačovaly víceméně konvenčními prvky obrazového vyjadřování, tak v Lost Highway experimentuje s kamerou mnohem radikálnějším způsobem.

Rozostřování obrazu, hypnotické „zrnění“ obrazovek, to vše nás spolu s drásavým industriálním zvukem a skvělým soundtrackem (Trent Renzor, David Bowie, Barry Adamson, Rammstein) připravuje na takové sugestivní zlomy, jako že se jedna postava uprostřed filmu změní v jinou.

Lynch nás prostřednictvím svého surreálného mystéria zve opět do světa, plného perverzních vášní, nočních můr a sadistických zločinů, kde jekyll-hydeovská rozštěpená osobnost, ztrácející kontakt s reálným světem, způsobí zločin, který se pak snaží vytěsnit za pomocí schizoidní metamorfózy vlastní identity. Příznačné je, že i v té vytěsněné identitě se znovu setkává s „nesprávnou ženou“, chcete-li femme fatale, takže se dá očekávat podobně tragické vyústění.

Pokud budeme vycházet z Freudova Výkladu snů, kde je sen chápán jako iluze, vycházející z útržků reality, s cílem plnit přání spícího, pak si Fred Madison opravdu vytvořil psychogenní fugu. Tedy jakýsi obranný val proti stresu v podobě nové identity.

Lynchovy filmy se ale většinou takto jednoznačně interpretovat nedají, neboť režisér diváka bere jako partnera, jemuž nechává prostor pro dotváření díla na základě jeho vlastních prožitků a emocí. A také znalostí popkulturních kódů, k nimž je zde hustě odkazováno. Třeba za pomocí postavy Renée/Alice, prostřednictvím níž skládá poctu Hitchcockově Vertigu. V něm se Kim Novak také navrátila z říše mrtvých se změněnou identitou a barvou vlasů.

Ve svém výsostně stylizovaném noirovém cvičení, které vzniklo ve spolupráci s Barry Giffordem (autor románu Zběsilost v srdci), Lynch zahrnuje diváka tolika matoucími klíči k branám narušené lidské psyché, že film vyžaduje opakované zhlédnutí. Možná že potom ten klíč k jeho interpretaci objevíte.

Předchozí KAPITOLY Následující


celkem 33 komentářů

Nejnovější komentáře

David Lynch je geniální a neskutečně sympati… Petr Fabián 2. 9. 2014, 22:14
Kdo pochopí tento film napoprvé, je velmi by… X 2. 9. 2014, 05:32
Fucking Amal = Laska je laska Full Metal … Martin Schwartz 1. 9. 2014, 11:57
Já třeba zrovna Lynchovy filmy nemám rád - k… Hunter 1. 9. 2014, 11:55
Matrix je "matice". Hunter 1. 9. 2014, 11:53
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.

40 sex symbolů italského filmu

40 sex symbolů italského filmu

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Laura Antonelli, Ornella Muti nebo Monica Bellucci. Největší hvězdy italského filmu poodhalují závoj své nevšední krásy.