AVmania.e15.cz

Cosi je ve vzduchu: poklidný film o neklidné době

Cosi je ve vzduchu: poklidný film o neklidné době

Olivieru Assayasovi bylo v roce 1971 šestnáct. Gilles, hrdina jeho zatím posledního snímku Cosi je ve vzduchu a v podstatě jeho alter ego, je jen o něco starší. Na začátku 70. let maturuje na škole nedaleko Paříže. Jako skoro každý maturant také přemýšlí, co se sebou a se životem. Jen o tom přemýšlí mezi kamarády, kteří by chtěli dělat revoluci, burcovat dělnickou třídu, demonstrovat, provokovat nepřátele, nadávat na buržoazní média a stát se nekonvečními velkými umělci.

Assayas natočil film o dospívání, ale v politicko-společenských kulisách. A s filozofováním o roli umění jako bonusem. Podstatné je, že Gilles, sympaticky ztvárněný pohledným Clémentem Métayerem, se sice profiluje jako příznivec levicových hnutí, ale ne jako fanatik. Udržuje si odstup a film spolu s ním. Původní název Po květnu snímku sedí mnohem víc než ten český, přeložený z anglického titulu.

Nečekejte bouřlivý portrét mladického vření a boje za ideály, ale pohled na doznívající revoluční hnutí, které nic nezměnilo. Pohled klidný a lyrický, díky nenápadně vtahujícímu stylu mixujícímu poetiku s distancí pozorovatele. Gilles, stejně jako Assayas syn scenáristy televizních filmů s Maigretem, a jeho kamarádi největší protesty z května 1968 kvůli svému mládí prošvihli. A duch doby minulé se těžko chytá.

Assayas s tímto filmem sice loni na festivalu v Benátkách bodoval díky scénáři, ale jeho první snímek po mezinárodním úspěchu biografie teroristy Carlose je silnější v pasážích, kdy kamera v dlouhých záběrech plynule sleduje postavy, za doprovodu ideálně náladotvorné dobové muziky, která se neuchyluje k provařeným hitům.

Naopak skoro všechny rozpravy o politice znějí Středoevropanovi pozérsky, povrchně či hloupě, činy nabuzené mládeže můžou vypadat jako nezodpovědné vandalství. Assayas ale své seriózní a přitom naivní hrdiny (a tím ani své mládí) nesoudí, alespoň ne explicitně. Prostě je nechává tápat, hledat, v politice, kariéře i v lásce. Tím poměrně dostatečně nastiňuje splasknutí revoluční bubliny.

Velké scény emocí nebo objevů záměrně vynechává, Gilesova dospělost přijde postupně a neokázale. Cosi je ve vzduchu nemůže nabídnout strhující příběh, ale dokáže zaujmout atmosférou, která je tu výmluvnější než slova.

Cosi je ve vzduchu

  • drama, Francie 2012, 122 minut
  • Režie, scénář: Olivier Assayas
  • Hrají: Clément Métayer, Lola Crétonová, Felix Armand, Carole Combesová
  • Premiéra: 10. října
  • Hodnocení: 70 %
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

pripojte se k hnuti nova doba (na fb), pokud… sx 24. 10. 2013, 13:31
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Equalizer 2: recenze filmu

Equalizer 2: recenze filmu

Temný rytíř z taxíku v podání Denzela Washingtona altruisticky napravuje špatnosti světa. V béčkovém špionážním příběhu, který se opírá o áčkového herce, je přitom konfrontován s vlastní minulostí.

BlacKkKlansman: recenze filmu

BlacKkKlansman: recenze filmu

Chytrá satira, která si utahuje z hloupých rasistů. Spike Lee natočil podle skutečného případu politicky angažované dílo, které je současně velmi zábavné v tom, jak si pohrává s filmovými žánry a jejich postupy.

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Miss Hanoi: recenze filmu

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Nejlepší díl série a akční film roku, plný zvratů a spektakulární akce. Agent Ethan Hunt se ocitá na šachovnici mocenských zájmů různých tajných agentur, které proti sobě intrikují a vzájemně si nevěří.

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Hotel Artemis – recenze filmu

Hotel Artemis – recenze filmu

Drew Pearce ve svém debutu spoléhá na noirovou atmosféru zašlého hotelu, přebudovaného na supermoderní nemocniční zařízení pro členy zločineckého podsvětí, méně už na rozvíjení zápletek, s nimi spjatých.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.