AVmania.e15.cz

Co zabíjí hudbu: kopírování, streaming nebo nenasytnost?

Hudební průmysl se za poslední desetiletí velmi změnil. Od poslechu rádií, gramofonových desek, CD až k digitální streamované hudbě. Co bude dál?
Co zabíjí hudbu: kopírování, streaming nebo nenasytnost?

V posledních dnech se proslechlo, že Twitter prý chce koupit Soundcloud a Spotify . Nedávno také Apple koupil za tři miliardy dolarů společnost Beats, která kromě výroby sluchátek se také nabízí internetové streamování hudby. Podívejme se ale na poslední vývoj z dalších hledisek. 

V loňském roce se prodeje digitální hudby v ČR vyšplhaly na 41 % celkového objemu prodané hudby. Lidi se zkrátka i u nás naučili platit za hudbu stahovanou z internetu. Nicméně z popularity digitální hudby se příliš neradují vlastníci autorských práv a samotní interpreti. Online prodeje jim totiž přináší daleko menší zisky než prodeje fyzických nosičů. Publicista Veselý potvrzuje, že zatímco s CD kupují lidé všechny písně, při online nakupování je běžné, že si koupí jen jednu píseň alba.

 Klepněte pro větší obrázek
 

Ze streamování hudby přímo z internetu jsou příjmy autorů ještě nižší. Zde jde o velmi malé částky, které se přerozdělují dále. Spotify přes rostoucí počet platících i neplatících uživatelů je stále v červených číslech, proto je s podivem, že o Spotify jeví zájem ztrátový Twitter. Ten navíc nemá žádné závratné částky, které by mohl na akvizice utratit. Loňský vstup na burzu vynesl 2,1 miliardy dolarů a má zajištěnou úvěrovou linku na jednu miliardu dolarů, ale firma samotná zůstává nadále prodělečná. 

Jak ukazují lednová čísla z USA za rok 2013 od výzkumné společností Nielsen Soundscan zájem o digitální hudbu začíná klesat i v zemi, ve které se tento způsob prodeje odstartoval. Prodej digitální hudby ve Spojených státech loni vůbec poprvé klesl. Počet stažených skladeb se snížil o 5,7 procenta na 1,26 miliardy, přestože podíl prodejců digitální hudby na tomto trhu pokračoval v růstu a vyšplhal se na 40,6 procenta.

Celkový prodej hudebních alb v USA loni klesl o 8,4 procenta na 289,4 milionu, kompaktních disků se loni v USA prodalo o 14,5 procenta méně. Rostl jedině prodej vinylových desek – stoupl na šest milionů z předloňských 4,55 milionu. 

Klepněte pro větší obrázek

Vývoj v hudbě začíná působit, jako kdyby se stroj na peníze začínal zadrhávat. Před vynálezem gramofonu hudebních hvězd moc nebylo, celebrit bylo pomálu a těch opravdu bohatých ještě méně. Teprve poté, co se začaly prodávat gramofonové desky, tak se z hudby stal skutečný průmysl a stroj na peníze.

Hudební vydavatelství, hudební superhvězdy s miliónovým majetkem, pomíjivá sláva, to vše přineslo dvacáté století. Ve známé lidské historii neexistoval způsob, jak prostřednictvím hudby přijít tak rychle k bohatství a slávě. Stačí jedna povedená skladba a po celém světě ji lidé znají. Ale autorské a ochranné svazy, vydavatelství, prodejci kamenní i ti internetoví, ti všichni chtějí z peněz, které lidé za svoji oblíbenou hudbu vydají, ukrojit svůj díl. I kvůli tomu mnoho menších hudebníků si vydělává peníze už opět koncerty, nikoliv prodejem nahrávek jako dříve. Zkrátka zlatá doba je pryč.

Samozřejmě že hudbu stále budou lidé skládat, nahrávat, prodávat. Ale s rostoucím množstvím prodejních kanálů a streamovacími službami roste i počet lidí, kteří si chtějí ukrojit svůj desátek, přitom se objem peněz pomalu, ale jistě už začal snižovat.

Kam to tedy všechno povede? S jistotou lze prohlásit pouze jediné – klasické gramofonové desky hned tak nezmizí. Co vlastně posloucháte vy?
 

Další článek




celkem 55 komentářů

Nejnovější komentáře

Dneska snad není problém pro kapely a interp… milanS 3. 9. 2014, 17:43
Čítal som všetky prispevky a vcelku aj súhla… eugen1 30. 6. 2014, 11:56
Hezky to napsal na FB <a rel="nofollow" href… Janek Wagner 26. 6. 2014, 09:15
Koncerty boli ziskove vzdy - aj pri predajoc… jj 25. 6. 2014, 09:26
Coze? Jaky "zabiji hudbu"? Vzdyt dneska hudb… Michal Sukatý 24. 6. 2014, 14:50

Další podobné články

Sennheiser PXC 550: bez hluku na cestách i v kanceláři [test]

Sennheiser PXC 550: bez hluku na cestách i v kanceláři [test]

Sluchátka s aktivním potlačením hluku tvoří stále ještě minoritní skupinu na trhu, přesto se však objevují stále častěji v nabídce různých výrobců. Sennheiser se pustil do konkurenčního boje s modelem PXC 550.

BML E3 – bezdrátové špunty za babku [test]

BML E3 – bezdrátové špunty za babku [test]

Malá sluchátka do kapsy, která můžete kdykoliv snadno připojit k mobilu anebo si je zavěsit na krk jako náhrdelník. To vše za méně jak 600 Kč. Má smysl takový model kupovat?

Evolveo SupremeSound E7: bezdrátová sluchátka s vyměnitelnou baterií [test]

Evolveo SupremeSound E7: bezdrátová sluchátka s vyměnitelnou baterií [test]

Společnost Evolveo je známá jako výrobce různorodé elektroniky. V oblasti osobního audia a videa se etablovala jako producent povedených levných přehrávačů a nyní se pouští sluchátkových vod. Jaká je Bluetooth novinka?

B&O BeoPlay P2 – minimalistické řešení na cesty [test BT reproduktoru]

B&O BeoPlay P2 – minimalistické řešení na cesty [test BT reproduktoru]

O tom, že Bang & Olufsen vyrábí designová zařízení není třeba déle diskutovat. Bluetooth reproduktor BeoPlay P2 vyniká nejen svými rozměry, ale také tím, že na něm najdete pouze jedno tlačítko pro zapnutí...

iPod Nano a iPod Shuffle končí

iPod Nano a iPod Shuffle končí

Klipsh znovu uvádí na trh reproduktor Forte III

Klipsh znovu uvádí na trh reproduktor Forte III

Jestli ještě neposloucháte hudbu ze streamu, jste out. Budoucnost patří Spotify

Jestli ještě neposloucháte hudbu ze streamu, jste out. Budoucnost patří Spotify

Smrtelené zlo 2: soundtrack legendárního hororu vyjde na LP

Smrtelené zlo 2: soundtrack legendárního hororu vyjde na LP