Co zabíjí hudbu: kopírování, streaming nebo nenasytnost?

17. června 2014
TWEET SDÍLET
Co zabíjí hudbu: kopírování, streaming nebo nenasytnost?
Hudební průmysl se za poslední desetiletí velmi změnil. Od poslechu rádií, gramofonových desek, CD až k digitální streamované hudbě. Co bude dál?

V posledních dnech se proslechlo, že Twitter prý chce koupit Soundcloud a Spotify . Nedávno také Apple koupil za tři miliardy dolarů společnost Beats, která kromě výroby sluchátek se také nabízí internetové streamování hudby. Podívejme se ale na poslední vývoj z dalších hledisek. 

V loňském roce se prodeje digitální hudby v ČR vyšplhaly na 41 % celkového objemu prodané hudby. Lidi se zkrátka i u nás naučili platit za hudbu stahovanou z internetu. Nicméně z popularity digitální hudby se příliš neradují vlastníci autorských práv a samotní interpreti. Online prodeje jim totiž přináší daleko menší zisky než prodeje fyzických nosičů. Publicista Veselý potvrzuje, že zatímco s CD kupují lidé všechny písně, při online nakupování je běžné, že si koupí jen jednu píseň alba.

 Klepněte pro větší obrázek
 

Ze streamování hudby přímo z internetu jsou příjmy autorů ještě nižší. Zde jde o velmi malé částky, které se přerozdělují dále. Spotify přes rostoucí počet platících i neplatících uživatelů je stále v červených číslech, proto je s podivem, že o Spotify jeví zájem ztrátový Twitter. Ten navíc nemá žádné závratné částky, které by mohl na akvizice utratit. Loňský vstup na burzu vynesl 2,1 miliardy dolarů a má zajištěnou úvěrovou linku na jednu miliardu dolarů, ale firma samotná zůstává nadále prodělečná. 

Jak ukazují lednová čísla z USA za rok 2013 od výzkumné společností Nielsen Soundscan zájem o digitální hudbu začíná klesat i v zemi, ve které se tento způsob prodeje odstartoval. Prodej digitální hudby ve Spojených státech loni vůbec poprvé klesl. Počet stažených skladeb se snížil o 5,7 procenta na 1,26 miliardy, přestože podíl prodejců digitální hudby na tomto trhu pokračoval v růstu a vyšplhal se na 40,6 procenta.

Celkový prodej hudebních alb v USA loni klesl o 8,4 procenta na 289,4 milionu, kompaktních disků se loni v USA prodalo o 14,5 procenta méně. Rostl jedině prodej vinylových desek – stoupl na šest milionů z předloňských 4,55 milionu. 

Klepněte pro větší obrázek

Vývoj v hudbě začíná působit, jako kdyby se stroj na peníze začínal zadrhávat. Před vynálezem gramofonu hudebních hvězd moc nebylo, celebrit bylo pomálu a těch opravdu bohatých ještě méně. Teprve poté, co se začaly prodávat gramofonové desky, tak se z hudby stal skutečný průmysl a stroj na peníze.

Hudební vydavatelství, hudební superhvězdy s miliónovým majetkem, pomíjivá sláva, to vše přineslo dvacáté století. Ve známé lidské historii neexistoval způsob, jak prostřednictvím hudby přijít tak rychle k bohatství a slávě. Stačí jedna povedená skladba a po celém světě ji lidé znají. Ale autorské a ochranné svazy, vydavatelství, prodejci kamenní i ti internetoví, ti všichni chtějí z peněz, které lidé za svoji oblíbenou hudbu vydají, ukrojit svůj díl. I kvůli tomu mnoho menších hudebníků si vydělává peníze už opět koncerty, nikoliv prodejem nahrávek jako dříve. Zkrátka zlatá doba je pryč.

Samozřejmě že hudbu stále budou lidé skládat, nahrávat, prodávat. Ale s rostoucím množstvím prodejních kanálů a streamovacími službami roste i počet lidí, kteří si chtějí ukrojit svůj desátek, přitom se objem peněz pomalu, ale jistě už začal snižovat.

Kam to tedy všechno povede? S jistotou lze prohlásit pouze jediné – klasické gramofonové desky hned tak nezmizí. Co vlastně posloucháte vy?
 

Témata článku: Hudba

Určitě si přečtěte

15 nejlepších komedií roku 2018

15 nejlepších komedií roku 2018

Ztratili jsme Stalina, BlacKkKlansman, Psí ostrov, Tři billboardy kousek za Ebbingem, Čtverec, Úžasňákovi 2, Oni a Silvio, Já, Simon, Pěkně blbě. Třetí letošní výběr se nese v uvolněném duchu silvestrovské zábavy.

10 Marek Čech

Technisat Digipal ISIO HD: německý kralevic v DVB-T2 vodách [test STB]

Technisat Digipal ISIO HD: německý kralevic v DVB-T2 vodách [test STB]

Co všechno umí set-top-box od populárního výrobce (nejen) satelitních přijímačů? Znamená vyšší cena i vyšší kvalitu?

30 Alexandr Bray

Má 8K televizor smysl? Ukážeme vám, jak na 8K šel Samsung [video]

Má 8K televizor smysl? Ukážeme vám, jak na 8K šel Samsung [video]

Ještě jsme si plně nezvykli na 4K rozlišení a už tu máme 8K televizory. Samozřejmě 8K vysílání k dipozici v Evropě není, a tak jsme pořádně prozkoumali, jak si poradí 8K QLED Samsung i s 4K, Full HD a SD obrazem.

33 Jaromír Puk, Tomáš Holčík

Samsung QE55Q7FN: prémiový 4K HDR QLED televizor [test]

Samsung QE55Q7FN: prémiový 4K HDR QLED televizor [test]

QLED řada Q7 od Samsungu má být prémiový televizorem s maximální výbavu, výborným obrazem a pohodovým ovládáním. Míří zejména a ty, kdo chtějí televizor vybalit z krabice a v pohodě si užívat.

22 Alexandr Bray

Jak na Googlecast a Chromecast pro začátečníky: funkce a instalace [video]

Jak na Googlecast a Chromecast pro začátečníky: funkce a instalace [video]

Velkým kladem televizorů s Android TV je Google Cast a snadné streamování, pokud Android nemáte, stejnou službu nabízí Chrome Cast. Jak jednoduše na to si ukážeme v krátkém videu.

1 Jaromír Puk, Tomáš Holčík

Co umí Miracast - bezdrátový přenos obrazu

Co umí Miracast - bezdrátový přenos obrazu

Miracast, Wireless Display, Screen mirroring, řada názvů pro stejnou funkci - zobrazení obsahu displeje mobilního zařízení na televizoru.

35 Tomáš Holčík

Vybrali jsme 13 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Nejen pod stromeček

Vybrali jsme 13 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Nejen pod stromeček

Vybrali jsme 13 nejzajímavějších bezdrátových reproduktorů. Od malých do kapsy až po větší do domácnosti, které nabízejí výborný poměr cena/výkon.

19 Jaromír Puk

7 tipů na kvalitní přenosný bezdrátový Bluetooth reproduktor

7 tipů na kvalitní přenosný bezdrátový Bluetooth reproduktor

Vybrali jsme sedm přenosných bezdrátových reproduktorů, které ve své cenové třídě nabídnou ten nejlepší zvuk doma i na cestách.

37 Jaromír Puk