AVmania.e15.cz

Co zabíjí hudbu: kopírování, streaming nebo nenasytnost?

Hudební průmysl se za poslední desetiletí velmi změnil. Od poslechu rádií, gramofonových desek, CD až k digitální streamované hudbě. Co bude dál?
Co zabíjí hudbu: kopírování, streaming nebo nenasytnost?

V posledních dnech se proslechlo, že Twitter prý chce koupit Soundcloud a Spotify . Nedávno také Apple koupil za tři miliardy dolarů společnost Beats, která kromě výroby sluchátek se také nabízí internetové streamování hudby. Podívejme se ale na poslední vývoj z dalších hledisek. 

V loňském roce se prodeje digitální hudby v ČR vyšplhaly na 41 % celkového objemu prodané hudby. Lidi se zkrátka i u nás naučili platit za hudbu stahovanou z internetu. Nicméně z popularity digitální hudby se příliš neradují vlastníci autorských práv a samotní interpreti. Online prodeje jim totiž přináší daleko menší zisky než prodeje fyzických nosičů. Publicista Veselý potvrzuje, že zatímco s CD kupují lidé všechny písně, při online nakupování je běžné, že si koupí jen jednu píseň alba.

 Klepněte pro větší obrázek
 

Ze streamování hudby přímo z internetu jsou příjmy autorů ještě nižší. Zde jde o velmi malé částky, které se přerozdělují dále. Spotify přes rostoucí počet platících i neplatících uživatelů je stále v červených číslech, proto je s podivem, že o Spotify jeví zájem ztrátový Twitter. Ten navíc nemá žádné závratné částky, které by mohl na akvizice utratit. Loňský vstup na burzu vynesl 2,1 miliardy dolarů a má zajištěnou úvěrovou linku na jednu miliardu dolarů, ale firma samotná zůstává nadále prodělečná. 

Jak ukazují lednová čísla z USA za rok 2013 od výzkumné společností Nielsen Soundscan zájem o digitální hudbu začíná klesat i v zemi, ve které se tento způsob prodeje odstartoval. Prodej digitální hudby ve Spojených státech loni vůbec poprvé klesl. Počet stažených skladeb se snížil o 5,7 procenta na 1,26 miliardy, přestože podíl prodejců digitální hudby na tomto trhu pokračoval v růstu a vyšplhal se na 40,6 procenta.

Celkový prodej hudebních alb v USA loni klesl o 8,4 procenta na 289,4 milionu, kompaktních disků se loni v USA prodalo o 14,5 procenta méně. Rostl jedině prodej vinylových desek – stoupl na šest milionů z předloňských 4,55 milionu. 

Klepněte pro větší obrázek

Vývoj v hudbě začíná působit, jako kdyby se stroj na peníze začínal zadrhávat. Před vynálezem gramofonu hudebních hvězd moc nebylo, celebrit bylo pomálu a těch opravdu bohatých ještě méně. Teprve poté, co se začaly prodávat gramofonové desky, tak se z hudby stal skutečný průmysl a stroj na peníze.

Hudební vydavatelství, hudební superhvězdy s miliónovým majetkem, pomíjivá sláva, to vše přineslo dvacáté století. Ve známé lidské historii neexistoval způsob, jak prostřednictvím hudby přijít tak rychle k bohatství a slávě. Stačí jedna povedená skladba a po celém světě ji lidé znají. Ale autorské a ochranné svazy, vydavatelství, prodejci kamenní i ti internetoví, ti všichni chtějí z peněz, které lidé za svoji oblíbenou hudbu vydají, ukrojit svůj díl. I kvůli tomu mnoho menších hudebníků si vydělává peníze už opět koncerty, nikoliv prodejem nahrávek jako dříve. Zkrátka zlatá doba je pryč.

Samozřejmě že hudbu stále budou lidé skládat, nahrávat, prodávat. Ale s rostoucím množstvím prodejních kanálů a streamovacími službami roste i počet lidí, kteří si chtějí ukrojit svůj desátek, přitom se objem peněz pomalu, ale jistě už začal snižovat.

Kam to tedy všechno povede? S jistotou lze prohlásit pouze jediné – klasické gramofonové desky hned tak nezmizí. Co vlastně posloucháte vy?
 

Další článek




celkem 55 komentářů

Nejnovější komentáře

Dneska snad není problém pro kapely a interp… milanS 3. 9. 2014, 17:43
Čítal som všetky prispevky a vcelku aj súhla… eugen1 30. 6. 2014, 11:56
Hezky to napsal na FB <a rel="nofollow" href… Janek Wagner 26. 6. 2014, 09:15
Koncerty boli ziskove vzdy - aj pri predajoc… jj 25. 6. 2014, 09:26
Coze? Jaky "zabiji hudbu"? Vzdyt dneska hudb… Michal Sukatý 24. 6. 2014, 14:50
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Beseda u Bigbítu sází na progresivní dramaturgii

Beseda u Bigbítu sází na progresivní dramaturgii

Grado láká na svá první bezdrátová sluchátka

Grado láká na svá první bezdrátová sluchátka

Beyerdynamic Byron BT vs Byron BTA, která jsou lepší [test]

Beyerdynamic Byron BT vs Byron BTA, která jsou lepší [test]

Beyerdynamic patří mezi osvědčení německé výrobce sluchátek a mikrofonů, jehož výrobky najdeme především v profesionálních studiích. Známá je značka především díky výborným studiovým sluchátkům, jak si vedou malé bezdrátové špunty?

Spotify v budoucnu zřejmě umožní blokování sledujících

Spotify v budoucnu zřejmě umožní blokování sledujících

iDance AC/DC TNT 3 – bezdrátový reproduktor na kolečkách (test)

iDance AC/DC TNT 3 – bezdrátový reproduktor na kolečkách (test)

Výkonné Bluetooth reproduktery už dnes nejsou ničím výjimečným, ovšem většinou se setkáme s udávaným výkonem do 30 W. Kde se ale poohlédnout, pokud jsou požadavky vyšší a zároveň chceme poslouchat hudbu i bez zdroje elektřiny?

Jaké jsou vaše testovací skladby pro porovnání sluchátek?

Jaké jsou vaše testovací skladby pro porovnání sluchátek?

Sony SRS-XB10: skvělý, levný BT reproduktor - malý tělem, velký zvukem

Sony SRS-XB10: skvělý, levný BT reproduktor - malý tělem, velký zvukem

Přenosné reproduktory Sony prošly za poslední roky vývojem, který přidal některé nové funkce a zároveň vylepšil celkové zvukové podání. Vyzkoušeli jsme, jak je na tom nejmenší zástupce XB10.

Spotify ukončilo podporu přehrávání ve starších síťových zařízeních

Spotify ukončilo podporu přehrávání ve starších síťových zařízeních