20
Fotogalerie

Transformers: Poslední rytíř - recenze filmu

Alternativní historie, již Transformeři ovlivňují, se rozšiřuje o rytíře kulatého stolu i nacisty. V epicky nestřídmém eklektickém tvaru, který působí jako nástřely či torza hned několika nedokončených filmů.

Hérakleitovou větou, že nevstoupíš dvakrát do téže řeky, se zcela zjevně neřídí Michael Bay. U něj by se ale dala parafrázovat jako nevstoupíš dvakrát do stejného kovošrotu. Série Transformers se dočkala pátého přírůstku, v němž se na planetě Zemi opět střetávají robotické hromady železa, měnící se v auta a jiná vozidla a plavidla různé tonáže.

Alternativní historie

Duchovní otec série Michael Bay oznámil, že se s ní loučí, což v jeho megalomanském pojetí znamená, že s opravdu velkým ohňostrojem. Klasické akční detonační orgie jsou ale tentokrát obohaceny o pohled do minulosti, spjatý s mytologií Transformerů.

V předchozím dílu Zánik nám scenárista Ehren Kruger odhalil, jak došlo ke zrodu Transformerů a k jakému účelu byli před mnoha miliony let využívaní. Souviselo to nějak s vyhlazením dinosaurů a prehistoričtí ještěři, transformovaní v obří Dinoboty, se stali největší atrakcí Bayova Jurského parku.

V pětce se trojice scenáristů Art Marcum, Matt Holloway a Ken Nolan rozhodla, že se v otázce alternativní historie a podílu Transformerů na ní odváže ještě mnohem víc než Kruger posledně a pořádně ji napne. Jak už podtitul filmu Poslední rytíř napovídá, ke slovu přichází artušovská legenda o rytířích kulatého stolu.

Merlinova hůl

Dozvíme se, že rytířů nebylo dvanáct, ale čtyřiadvacet, přičemž polovinu z nich tvořili Autoboti neboli cybertronští rytíři, kteří pomohli králi Artušovi (Liam Garrigan) v boji proti jeho barbarským protivníkům. Vyjedná to kouzelník Merlin (Stanley Tucci), jehož hůl se ve vyprávění stává MacGuffinem, o nějž postavy usilují.

Skrze onu Merlinovu hůl pak scenáristé splétají předivo vztahů a historických událostí, na nichž měli Transformeři svůj zásadní podíl. Ukazuje se, že už v pátém století stáli na straně lidí. V první světové se transformovali do tanků a ve druhé světové válce byli součásti speciálních jednotek, které bojovaly na frontě a snažily se odstranit Adolfa Hitlera. Za pomocí živých hodinek.

Pokud už teď máte pocit, že se Michael Bay nebo jeho scenáristé zbláznili, tak tohle je teprve začátek všeho toho, co do filmu naroubovali. Takže dojde na kovové tříhlavé draky, plechové dinosaury, ponorky, Stonehenge a původ a účel kamenů v něm nebo iluminátské řády. A také na příbuzenské vazby současných postav s rytíři od kulatého stolu nebo rodem Witwicků (jistě si vzpomenete, jak se jmenoval hrdina prvních tří dílů).

Režisér jako hyperaktivní dítě

Rozvětvený děj s mnoha podzápletkami se rozbíhá do několika kontinentů, staletí a historických epoch, mezi nimiž režisér neustále přestřihává. Ze začátku vám to bude připadat opulentní ve své eklektické epičnosti, po čase se ale přistihnete, že kinetická akce napříč několika vyprávěcími plány je spíše ubíjející.

Spousta motivů je pouze nahozena, aniž by poté byly jednotlivé střípky adekvátně rozvedeny nebo vysvětleny. Působí to marnotratně nebo trochu jako když pejsek s kočičkou připravovali dort. Více než na soudržném ději, který by měl nějaký dramatický oblouk, staví tvůrci na atrakcích a co největším epickém měřítku.

Bay si počíná trochu jako hyperaktivní dítě, které u ničeho nevydrží příliš dlouho pozornosti. A tak musí své smysly zaměstnávat neustále novými podněty, které se budou snažit přebít ty předešlé. Obraz se proto neustále hýbe, kameraman střídá zajímavé úhly, z nichž by obraz přiblížil, kolem to hodně bouchá a je to hodně hlučné, ale výsledkem je totální přesycení a až vyčerpání diváka.

Úlitba hračkářskému koncernu

Ve čtyřce si režisér vzal k srdci rady kritiků a k dobru věci zredukoval počet lidských i robotických hrdinů. Autoboti získali mnohem zapamatovatelnější podobu, barvu, povahu a díky dabérům i hlasovou identifikaci. Lépe jsme se mezi nimi pak orientovali především v bojových scénách.

Pětka je v tomto ohledu krokem zpět a je jedno, zda je to z důvodu Bayovy megalomanie nebo podlehnutí hračkářskému koncernu Hasbro, který pochopitelně chce, aby se co nejvíc jeho postaviček objevilo na plátně. Robotů je moc a nedostávají adekvátní prostor.

Megatron po dohodě s vládní jednotkou Transformers Reaction Force (TRF), která potírá všechny Transformery bez ohledu na to, ke které frakci patří, začne sestavovat svůj oddíl, který má v Chicagu na vrakovišti najít Cadea Yeagera (Mark Wahlberg) a Autoboty, které zde ukrývá. Každý ze členů jednotky dostane svůj krátký představovací prostor, ale v akci pak působí zcela zaměnitelně.

Situace Transformerů je neradostná, protože je pronásleduje mezinárodní komando TRF. A nejen zlé Deceptikony. Noví a noví roboti přilétají na Zemi, ale nemají vedení. Optimus Prime odlétá na Cybertron, kde je omámen robotí záporačkou. Mocnou bohyní a kouzelnicí Quintessou (Gemma Chan), která chce získat onu Merlinovu hůl, k níž by ji mohl dovést talisman, jež Cade vlastní.

Strážce tajemství existence Transformerů

Objasnění historické úlohy Transformerů a toho, proč se neustále vracejí na Zem, si vezme na starosti historik a strážce tajemství jejich existence Sir Edmund Burton (Anthony Hopkins), který věří, že v minulosti leží klíč k ukončení jejich války s lidmi.

Cadea spojí s oxfordskou profesorkou anglické literatury Vivian Wembley (Laura Haddock), která by díky svému rodokmenu mohla vědět, kde leží Merlinův hrob. Společně se pak snaží najít artušovskou relikvii dřív, než se to podaří nepřátelům. Jen tak mohou svět zachránit před zánikem. K planetě Zemi se totiž blíží napůl zničená planeta Cybertron, aby z ní vysála energii.

Do hry vstupuje i osiřelá čtrnáctiletá dívka Izabella (Isabela Moner), která na rozdíl od profesorky Vivian už má s Transformery své zkušenosti. A to velmi neblahé, jak napovídá její status. Obě Michael Bay zabírá tak, aby u mužů staršího i pubertálního věku vyvolávaly smyslné představy. Což u té mladší vzhledem k věku postavy působí trochu nepatřičně. U té starší tomu zas brání její rezervovanost.

Ostatní lidské postavy fungují jako nostalgická spojnice s předešlými díly. To je příklad jak Joshe Duhammela, který se objevil v původní trilogii, tak Johna Turturra, který na Kubě na pláži dovádí s Transformery. Mark Wahlberg je pak tím, kdo Autoboty chrání.

Oživení série z hlediska lokací

Z hlediska lokací je Poslední rytíř určitě přitažlivější než díly, kde si to Autoboti s Deceptikony rozdávali mezi mrakodrapy. Artušovský úvod připomene historické filmy Ridleyho Scotta, ale Merlinovo počínání v něm je trochu jak ze skečů Monty Pythonů.

Britskou část okoření suchý humor lorda Burtona i pohyb mezi starobylým hradem a premiérovým sídlem v Downing Street. Finále, kdy se k sobě dvě planety přibližují, se nese v duchu teze „Aby jeden svět přežil, jiný musí zemřít“ a je patřičně velkolepé.

Opět ale nepřináší, tak jako celý film, nic nového, co bychom v sérii už neviděli. Jde spíš o ono měřítko, které Bay stále natahuje. Víc postav, víc robotů, lokací, výbuchů a fetišistických zpomalených záběrů. Nováček, který uvidí pětku jako první film ze ságy, může být nadšen, ten kdo už zná Bayovy trademarky, méně.

Torza několika filmů

Pokud si přečtete jakoukoliv mou recenzi na Transformers od jedničky do pětky, opakuje se s drobnými obměnami to samé. Film má špičkové triky a velkolepou výpravu. Natáčení na 3D kamery vynikne v akčních scénách na rozlehlých plochách. Akce z hlediska choreografie má až baletní ráz a je přehledná.

Humor je stále stejně infantilní či křečovitý a dialogy toporné. Forma či design vítězí nad obsahem, který se ve snaze o co největší epickou košatost stává nepřehledným a zmateným. Postav i robotů je zbytečně moc, u těch druhých je za tím cítit kalkul, že děti po jejich představení vezmou hračkářství útokem.

Scénář evokuje dojem, že před námi v rychlém sledu defilují nástřely nebo torza hned několika filmů, které se nedočkaly konečné realizace. Jakoby se tvůrci nemohli rozhodnout, v jaké žánrové tónině chtějí vyprávět. Chvíli sledujeme postapo nebo military sci-fi, pak teenagerskou komedii, špinavou artušovskou rytírnu nebo variaci na iluminátské příběhy typu Šifra mistra Leonarda.

Těch inspirací byste tam ale našli víc. Den nezávislosti, Star Wars, Jurský park nebo Armaggedon. A vy si přitom kladete nejen otázku, proč se Transformeři vrací na Zem, ale proč se vrací vůbec. Jedničku Michael Bay už stejně nepřekoná a dostávat popáté to samé unaví i... fanouška této série.

Transformers: Poslední rytíř
Film   5

Transformers: Poslední rytíř

  • Žánr: sci-fi
  • Původní název: Transformers: The Last Knight
  • www.transformersmovie.com/
  • USA, 2017
  • Scénář: Art Marcum, Matt Holloway, Ken Nolan, Akiva Goldsman
  • Režie: Michael Bay
  • Hrají: Mark Wahlberg, Anthony Hopkins, Laura Haddock, Isabela Moner, Stanley Tucci, John Turturro, Josh Duhamel, Santiago Cabrera, Liam Garrigan
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 22. 06. 2017

Určitě si přečtěte

Články odjinud