© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation

© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation
© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation
© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation
© TM & © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation
23
Fotogalerie

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Vzývaný scenárista akčních komedií přelomu osmdesátých a devadesátých let Shane Black stál za scénáři k prvním dvěma Smrtonosným zbraním, Poslednímu skautovi, Poslednímu akčnímu hrdinovi nebo Dlouhému polibku na dobrou noc.

Ve svém režijním debutu, krimi komedii Kiss Kiss Bang Bang (2005), obsadil Roberta Downeyho, Jr. do role zlodějíčka, který se dostane k filmu. O osm let později se s ním znovu pracovně setkal při natáčení třetího dílu Iron Mana, kterého se mu podařilo zásobit dostatečným množstvím vtipných, ironických, sebeironických a hlavně typicky starkovských neuctivých hlášek.

Na buddy movie chemii Smrtonosných zbraní, přesný timing úderných hlášek z Posledního skauta, absurditu Kiss Kiss Bang Bang, sebeironickou popkulturní hru s žánrovými pravidly Posledního akčního hrdiny i moderní pojetí akčního žánru z Iron Man 3 navázal i ve svém třetím režijním počinu, parťácké krimi komedii Správní chlapi.

Navázání na první dva díly série

A i jeho čtvrtý celovečerní film se nese plně v jeho režii. Napsal si k němu spolu Fredem Dekkerem (RoboCop 3) scénář a na studiu 20th Century Fox si vydupal nejen 90 milionový rozpočet (neoficiální zdroje hovoří až o 150 milionech), ale i eRkový rating, který mu dal větší tvůrčí svobodu v tom, jak navázat na sérii, kterou pomáhal v roce 1987 jako herec rozjet. V jedničce s Arnoldem Schwarzeneggerem ztvárnil obrýleného vojáka Hawkinse, tedy postavu, kterou Predátor zabil jako první. Možná za to jeho neustálé vyprávění vtipů o dámském přirození.

Sepjetí s původním filmem v režii Johna McTiernana dalo Blackovi silné slovo v tom, jak by čtyřka predátorské série měla vypadat. Původně se plánovalo, že by mělo jít o remake prvního filmu nebo restart celé série, tak jak to velí současný trend blockbusterových sérií, ale nakonec si Black na studiu prosadil, že půjde o pokračování, které naváže na dosavadní filmovou mytologii v zodpovězení otázky, proč se vesmírní predátoři neustále vracejí na naši planetu a jaké jsou zde jejich cíle.

Film se odehrává třicet let po událostech z jedničky, s jinými hrdiny, přičemž na ty staré se pomrkává prostřednictvím takových fanouškovských narážek, jako že jednu z postav vědce ztvárňuje Jake Busey, skutečný i filmový syn Garyho Buseyho, který ve dvojce (1990) ztvárnil zvláštního agenta Petera Keyese.

Toto je konkrétní odkaz, jinak je provázanost s původními filmy spíše v rovině toho, že i ten nový se odehrává částečně v džungli a do popředí je opět vypíchnuta chlapská pospolitost a čest, stvrzená společnými boji. Trojku Predátoři i oba crossovery s Vetřelci novinka víceméně ignoruje, ale oproti prvním dvěma dílům série se zaměřuje více na samotné predátory.

Predátorská mytologie

Tím, že je nám odhalen důvod jejich návštěv, jak je pojímají, proč se vrací, jak jsou zkonstruováni i to, jak tyto návštěvy přispívají k jejich genetickému zdokonalení, tím vším mimozemští predátoři ztrácejí hodně ze svého tajemství. A ztrácí ho i tím, že režisér od začátku hraje s otevřenými kartami ohledně toho, jak vypadají.

Zlaté pravidlo hororových naháněček, že největší strach panuje z nebezpečí tušeného, ne zjeveného, režisér nedodržuje už od úvodní scény v lese, kde predátora vidíme bez maskování. Predátor ztroskotá se svou lodí někde na území Mexika, kde zrovna se svým týmem plní misi americký armádní odstřelovač Quinn McKenna (Boyd Holbrook).

Mají sejmout členy drogového kartelu, ale predátor jim operaci naruší. Ze setkání s ním Quinn jako jediný vyvázne živý a navíc si z místa střetu s touto obrovskou příšerou odnese část její výzbroje. Brnění chce poslat do své zamykatelné poštovní přihrádky, za níž ale nezaplatil a tak se tato mimozemská výzbroj omylem dostane k jeho bývalé ženě Emily (Yvonne Strahovski) a desetiletému synkovi Rorymu (Jacob Tremblay).

Ten má diagnostikovaný Aspergerův syndrom a je to malý génius, kterému se podaří rozluštit jazyk Predátorů a ovládnout jejich technologii. Což tento šikanovaný školák využije nejen k zjednání si respektu mezi ostatními dětmi během Helloweenu.

Pošuci

Tato rodinná linie se ve filmu prolíná s tou bojovou, kdy bitvu s predátory svádí nejen váleční veteráni s posttraumatickou stresovou poruchou, kteří se s Quinnem potkají ve vězeňském autobusu, ale i speciální vládní jednotka pod vedením agenta Willa Traegera (Sterling K. Brown), která už třicet let mapuje výskyt predátorů na Zemi.

Právě ona ztroskotaného predátora polapí, uspí, odveze do tajné laboratoře a k jeho zkoumání povolá půvabnou a ambiciózní evoluční bioložku Casey Bracket (Olivia Munn). Predátor ale uteče, začne se shánět po ukradeném vybavení, stejně jako jeho větší a ještě zkázonosnější kolega, doprovázený dvěma bojovými psy.

Začíná tak velká naháněná lidí s predátory a mezi predátory navzájem, v níž ve finále musí spojit síly uprchlí pacienti armádní psychiatrické nemocnice, kteří se znají ze skupinové terapie a říkají si příznačně Pošuci, evoluční bioložka, která v sobě objeví schopnosti akční hrdinky a autistický kluk, který se ocitne v hledáčku dalších predátorů díky svému nakládání s poslanou výzbrojí.

Nekorektní humor

Charakter této naháněné, do níž ještě zasahuje a nepříliš pozitivně tajná vládní agentura, sledující své zájmy, je akčně komediální. Shane Black servíruje přiznaně béčkovou podívanou, která by se dobře vyjímala v osmdesátých letech. Řádění predátora nechybí krvavá gore brutalita s useknutými končetinami, vyhřezlými střevy a vytrženou páteří.

Humor mezi šesticí šílených ex-mariňáků je vulgární, cynický, plný sexuálních narážek a ukázkově nekorektní, o čemž svědčí například to, že vzhled predátora přirovnávají k herečce Whoopi Goldberg. Jinak složení týmu a vůbec herecké sestavy je na oplátku politicky velmi korektní.

Humorné odlehčení a nadsázku režisér používá jako způsob, jak k této předvídatelné vybíjené přistoupit. Na strach z neznámého se tu nehraje, v důsledku čehož filmu chybí napětí nebo pocit plíživé hrůzy z jedničky. Mytologii predátorů nám objasní vědci, včetně toho, že zabíjení lidí je pro ně něco jako kombinace sportu, zábavy a nástroje k zdokonalení vlastní DNA. A pak už nastupuje nahláškovaná řezničina se zaměnitelnými a lehce načrtnutými postavami, která se nebere příliš vážně.

Chybí napětí

Shane Black v hereckém obsazení sáhl po ne až tak známých tvářích, po nichž chce jediné. Aby působili drsně macho a cedili sprosté hlášky. Jednu postavu veterána z Iráku a Afghánistánu, již hraje Thomas Jane, proto vybavil dokonce Touretteovým syndromem, ale působí to dost prvoplánovým dojmem. Ochočení jednoho z Predátorových psů ex-mariňáky, který aportuje pro různé předměty a stane se jejich mazlíčkem, je zas jak z filmu pro mladší skupinu diváků, než které je snímek určen.

Navíc těch hlášek, co fungují, ve filmu není zas tolik, což u Shanea Blacka jako scenáristy Posledního skauta zamrzí. Režisér není ani nijak zvlášť zručný realizátor akčních sekvencí, které se z velké části odehrávají v noci a nejsou až tak přehledné. Z dějových nahodilostí a absurdních zvratů je znát i to, že se film přetáčel a přestříhával. Co funguje, je hudební podkres Henryho Jackmana, který se nostalgicky inspiroval syntezátorovými motivy jeho předchůdce z jedničky a dvojky Alana Silvestriho.

Film má 108 minut a tak se nestane, že by vás nudil. Akce se odehrává v lese, tajné laboratoři i ve městě a Black pro její oživení používá střídání různých dopravních prostředků. Brutální charakter akčních scén, ani vulgárně nekorektní humor ale nemohou zastřít fakt, že filmu chybí napětí a že ho budete přijímat spíše jako takovou odlehčenou variaci na původního Predátora, která si v závěru říká o další pokračování. Od Shanea Blacka jsem čekal trochu víc.

AVmania.cz
Predátor: Evoluce   5

Predátor: Evoluce

  • Žánr: akční sci-fi komedie
  • Původní název: The Predator
  • www.foxmovies.com/movies/the-predator
  • USA, 2018
  • Scénář: Shane Black
  • Režie: Fred Dekker, Shane Black
  • Hrají: Boyd Holbrook, Trevante Rhodes, Jacob Tremblay, Keegan-Michael Key, Olivia Munn, Thomas Jane, Alfie Allen, Sterling K. Brown, Jake Busey, Yvonne Strahovski
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 13. 09. 2018

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud