20
Fotogalerie

KEF Q950: sloupové Hi-Fi reprobedny s velkým zvukem [test]

Moderně vypadající reprosoustava s nepřikrášlovaným, klidným a přitom ale fajnově živým zvukem. Nabízí audiofilský přednes - klidný, věrný, rovný a přehledný.

Jedním z nejtradičnějších anglických výrobců reprosoustav je bezpochyby dítko Raymonda Cooka, v Maidstone usazená značka KEF, která nedávno oslavila již úctyhodné padesátiny. Jedním z nejtradičnějších produktů v jejím katalogu pak je bez diskuse základní řada Q, uvedená v roce 1991, kterou od poloviny roku 2017 nabízí v již osmé generaci.

KEF Qswerie.jpg

Složení nové řady Q, oficiálně odstartované na výstavě High End Mnichov 2017, je poměrně tradiční - najdete tu tři sloupky, dvoje regálovky a centrální reproduktor. Regálovky dvou velikostí mají pouze Uni-Q měnič, všechny sloupky jsou pak také stejně osazené - Uni-Q s třemi basáčky na doplnění. K dispozici jsou štíhlé sloupečky Q550 i mohutné sloupky Q950. Právě těm jsme se podívali na zoubek - není mnoho takových značek a modelů, které by nabízely za takové peníze tolik "hmoty".

Vzhled a konstrukce

KEF Q950 jsou opravdu velké - navíc díky pravoúhle střižené klasické skříni jejich velikost nic nezjemňuje. Kvádr ozvučnice s rozměry 106,2 x 24,4 x 32,8 cm ještě dále zvedají hvězdicovité podstavce s hroty o dalších 6 centimetrů nad zem. Při prvním pohledu byste jim rozhodně odhadovali mnohem víc, než je udávaných 20 kg.

lifestyle_kef_q_white_floorstander.jpg

Je cítit, že Q950 jsou koncipovány přeci jen dle moderních nároků, ostatně i jako poslední inkarnace modelů Blade či Reference a LS50, které mají spoustu barevných variací včetně barevných membrán. Řada Q je výrazně jednodušší - buď černá, nebo bílá, ke každému z obou matných provedení je sladěná i barva laku na membránách.

Pokud si materiály osaháte, je celé provedení solidní, ale poplatné cenové hladině (třeba tím, že na povrchu je vinyl a ne dýha) - pokud jen trošičku odstoupíte, vypadají KEF ale jedním slovem výtečně, moderně a čistě.

 kef-q950-conception.jpg

Samotná uzavřená ozvučnice je vyrobena z MDF panelů, uvnitř pak rozdělná dvěma příčkami na tři vzájemně propojené komory (vlastní prostor mají basový měnič a pasivní zářiče a druhý vlastní Uni-Q), bytelnost zajišťují ještě další rozpěry. Vpředu najdete reproduktory, vzadu dole jen vaničku s jediným párem terminálů.

Osazení měniči pak vychází z aktuálních generací reproduktorů, odvození z týchž technologií jako je v referenčních úrovních firemního katalogu je velmi dobrá zpráva. Začíná to pochopitelně u charakteristického Uni-Q měniče, kombinujícího kopulku tweeteru vsazenou doprostřed středotónové membrány. Nad kopulkou je pak již tradičně "mandarinková" rozptylka, pomáhající lepšímu rozptýlení zvuku.

Vysokofrekvenční kopulka má velmi nadstandardní průměr 3,8 cm a je hliníková, stejně jako její "strážce", hliníková středotónová membárna s průměrem 20 cm s papírovým základem. Zajímavý je i závěs se silným vroubkováním pro zmírnění nežádoucích difrakcí. Tweeter pak má za sebou také krátký tubus s mohutným tlumením, v němž postupně odeznívá energie zadní strany membrány.

Tři "kolečka" pod Uni-Q vypadají stejně a mají stejné 20 cm hliníkové kónusy membrán (opět je tu základní tvar definovaný papírovou vrstvou). Jen to prostřední je ovšem aktivní reproduktor, horní a spodní jsou přídavné pasivní zářiče. Oba reproduktory jsou pak nově vyvinuté.

Výrobce udává frekvenční rozsah 44 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), což je možná méně, než byste řekli, zejména s ohledem na litrový objem ozvučnice i plochu membrán. V KEF nicméně říkají, že se stále použitelným poklesem -6 dB umí Q950zahrát až 38 Hz. KEF definuje koncept Q950 jako dvou a půl pásmový, práci na frekvenční výhybce dělí jen v úrovni 2 200 Hz. Citlivostí 91 dB / 2,83 V / m patří ke snáze rozehratelným, u nominální impedance 8 ohm přiznává pak výrobce propad na 3,2 ohm.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením prvky Sonitus Acoustic. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.

2017-08-11-TST-KEF-Q950-m1.png

Na naměřené křivce frekvenční odezvy je patrný propad na úrovni 110 Hz, odpovídající interakci reprosoustav s danou velikostí prostoru. Nástup v plné síle je tu patrný zhruba od slibovaných 45 Hz, i pokles o 6 dB na úroveň 38 Hz je také realistický - potud tedy výtečně. Je tu vidět i maličko silnější pásmo pod 220 Hz, kde velké reprosoustavy umí napumpovat množství energie.

2017-08-11-TST-KEF-Q950-m2.png

Průběh impedance (červená) je až překvapivě klidný, byť na mnoha místech klouzající po tříohmové hranici. V žádné části spektra se však nezdá, že by KEF potřebovaly příliš proudu. Celkově jsou Q950 nastavené na snadnou spolupráci s alespoň slušně stabilními zesilovači. 

Jak to hraje

KEF Q950 jsme poslouchali v poslechové místnosti Perfect Sound Group s vynikajícími akustickými úpravami. Poslouchalo se na děleném zesilovači Emotiva XSP-1 + Emotiva XPA Two Gen. 3, zdrojem byl Creek Evolution 50CD. K tomu jsme alternativě zkoušeli i Creek Evolution 50A. Napojeno bylo na filtr IsoTek EVO3 Aquarius napájený kabelem Nordost Red Dawn, propojení k reprosoustavám zajišťoval Nordost Tyr 2. Nicméně i na úplně obyčejné sestavě hrají Q950 dobře, lepší elektronika tu vede zejména k lepší kontrole basů (což se u velké reprosoustavy poměrně hodí).

Divoká pasáž s množstvím basu na vrcholu skladby "Wheel of Fortune" Hanse Zimmera ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) byla v podání KEF Q950 rozhodně mohutná a rozhodně působivě hromová. Na rozdíl od starší generace nemají ale nové Q950 tendenci ani při onom hlasitém hřímání nemají tendenci valivému dunění. Naopak, je tu basu méně, je audiofilsky zaměření spíše na kontrolu a klidnost, ne na efekt a pompéznost. Přesto už samotná velikost reprosoustav zaručuje na danou kategorii výtečnou plnost a hutnost - varhany sice asi nebudou ideální, ale jakýkoliv kontrabas nebo elektrická basa zafungují parádně. Potřebujete ale k adekvátní kontrole více než průměrný zesilovač - tady prostě nešetřete a na stroje za 10 - 15 tisíc rovnou zapomeňte.

Nová generace Uni-Q patří k velmi příjemně hrajícím měničům - navíc umí být i díky koncentrické koncepci výtečně konkrétní a čitelný. Vokál Toma Jonese v "Did Trouble me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) byl na poměry dané kategorie pojatý opět velmi kulturně, velmi klidně a audiofilsky, bez příkras a bez efektů. Výtečná byla pak jeho artikulace - slovům je rozumět už bez většího soustředění, hlas má velké, nadživotní proporce a plyne neuspěchaně, nicméně se solidním rozlišením a s velmi pěknou čistotou. Výsledný projev je mnohem kultivovanější, než byste od v zásadě lifestylově koncipovaných reprosoustav mohli čekat.

Největší změnu ale prodělaly výšky - nejvyšší tóny zkřehly, uvolnily se a zjemnily a nyní už nehrozí ani při vyšší hlasitosti riziko, že vám s ostřejší elektronikou nejvyšší "kvéčka" odstřelí uši. Činely v live záznamu "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) zněly právě tak akorát - již pěkně znělé, ale přitom ne ostré, spíše naopak učesané, byť dostatečně přímé a konkrétní. Reprosoustavy i s nejlevnějším z testovaných zesilovačů zvládly již dobře oddělit jednotlivé údery a i když se nedočkáte kdovíjak delikátního, dlouhého dozvuku, za dané peníze je čistota a neefektnost vlastně skvělá. Q950 si na nic nehrají a jsou v dobrém slova smyslu jednoduché.

Dynamikou jsou v dané cenové hladině pak Q950 prostě výtečné - pokud se chcete nechat okouzlit makrodynamikou, jako třeba tlukotem mohutným bubnů v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music), pak umí být Q950 dostatečně pompézní. Na danou třídu působí tyto sloupky až bezbřeze dynamickým dojmem - když je náležitě nakrmíte, ucítíte už opravdu velký tlak, důraz a mohutnost. Bubny jsou velké a i když zvuk je trochu pomalejší a měkčí na okrajích, aby dosáhl žádaného pocitu všudypřítomnosti, je to dostatečně výbušný a energický přednes, aby nebyl zbytečně audiofilsky puristický, ale univerzálně zábavný.

Protože KEF Q950 nemají sloužit nikterak jako monitorovací nástroj v blízkém poli, ale naopak je i vzhledem k jejich velikosti pravděpodobné, že budou 3, 4 nebo i 5 metrů od posluchače, není fér od nich očekávat nějakou analytičnost jako třeba od LS50. Ne, tady se i dle dojmů z "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) hraje hlavně na celistvost, byť už příjemně přehlednou a nenásilnou. Je tu cítit ladění "na rovno", kdy žádná část spektra nezapadá nebo není zdůrazněna. Důležitý je všeobjímající klid, který v reprodukci vnímáte a to, že je přehledná. S ohledem na cenu víc než dostatečně přehledná.

Pokud mají Uni-Q měniče nějakou zásadní charakteristiku, pak je to prostorovost, přesněji řečeno vynikající schopnost zrekonstruovat pocit realisticky velké scény (vlastně až nadživotně velké, když o tom mluvíme) s velmi dobrým pravolevým zakotvením instrumentů a dokonce i předozadním prostorem. V "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG Music) tak je lokalizace všech muzikantů už snadná a nekomplikovaná a hlavně - scéna drží své proporce i svou přehlednost i s vaším pohybem; nakloňte se vpravo, vlevo, nebo dokonce vstaňte a přehlednost prostoru zůstává víceméně stejná.

Dunivý disko rytmus "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records) zvládly reprosoustavy s fajnovým klidem - i při vysoké hlasitosti zůstávají klidné, nekomplikovaně srozumitelné a přednes dýchající a velký. Sice vás nezarazí do sedačky efektní adrenalinovou jízdou, ale na druhou stranu - a to je spíše charakteristika dospělého hi-fi - vás ničím neotráví. Reprodukce je velmi neúnavná, má dostatečně robustní basový základ a šlape sice pozvolněji, ale zato plynule a příjemně.

Verdikt

KEF Q950 jsou poměrně razantní vývojovou změnou v historii řady Q - nový model už není určený jen na oslovení široké veřejnosti za pomoci efektního, velkého a důrazného zvuku. Je určen - můžeme-li to tak říct - ke kultivaci ucha a k objevení toho, co znamená audiofilský přednes, klidný, věrný, rovný a přehledný.

Rozměry Q950 pak zároveň zaručují dostatečnou hloubku basu, je tu dostatečná dynamika i férový detail, navíc je vše propojené a soudržné; výsledkem je moderně vypadající reprosoustava s nepřikrášlovaným, klidným a přitom ale fajnově živým zvukem, který si vás nezíská během prvních vteřin, ale zato zůstane stále stejně uspokojivý během příštích dlouhých let. Takhle nějak má vypadat navenek moderní a uvnitř konzervativní reprosoustava, která si plně zaslouží pojmenování high fidelity vyšší třídy.

+ velký zvuk
+ oproti minulé generaci čistší, rovnější
+ solidní dynamika na danou kategorii
+ férová cena

- bas je těžké ukočírovat

KEF Q950

Cena: 37 980 Kč

Zapůjčil: Perfect Sound Group

  • Sloupová 2,5-pásmová reprosoustava (zadní bassreflex)
  • Koncentrický měnič Uni-Q: nízké frekvence: 200 mm Aluminium membrána, vysoké frekvence: 25 mm Aluminium kalota s rozptylkou
  • Basový měnič: 200 mm Aluminium membrána
  • Pasivní zářiče: 2x 200 mm Aluminium membrána
  • Nominální impedance: 8 ohm
  • Terminály: single-wiring
  • Doporučený výkon zesilovače: 15 - 200 W
  • Frekvenční rozsah: 44 - 28.000 Hz (+/- 3 dB), dolní frekvence (-6 db) 38 Hz
  • Citlivost: 91,0 dB
  • Rozměry (š x v x h): 357 x 1116 x 328 mm (včetně podstavce)
  • Hmotnost: 20,6 kg
  • Barevné provedení: černé nebo bílé

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud