6
Fotogalerie

CES 2013: revoluce se nekoná, hledání budoucnosti pokračuje

První veletrh se spotřební elektronikou je za námi. Jaké jsou novinky a trendy, máme se vůbec letos na co těšit? Co jsou jen ochutnávky, které v obchodech nevidíme?

Rok 2013 začíná, CES2013 končí. Akce, na které se výrobci chlubí se svými novinkami, prototypy, nápady a inovacemi skončila. Již nyní je možno říci, že ani letos výrobci nepřijdou s žádnou převratnou novinkou, která by všechny posadila na zadní část těla.

 Curved_OLED_TV Model_Photo_1.jpg
 

OLED televizory se začínají podobat něčemu, co se pořád slibuje, ukazuje, ale ve skutečnosti to nikdy nepřichází. LG sice oficiálně začalo OLED televizory prodávat, ale v evropských obchodech je asi stejně neuvidíme. OLED od Samsungu se do oficiálního prodeje vůbec nedostal. Sony i Panasonic na CESu 2013 ukázali své 56“ OLED displeje, navíc s 4K rozlišením, ale v obou případech jde o prototypy, které v obchodech letos 100 % neuvidíme. Samsung i LG ukázali zahnuté OLED televizory, ale opět jde spíše o mapování zájmu, sbírání ohlasů a reakci, než o skutečné finální produkty.

Naopak se ukazuje, že „4K vlna“, tj. příchod televizorů s Ultra HD rozlišením 4K2K (3840 x 2160) je na spadnutí. Jestliže loni na IFA 2012 jsme mohli vidět několik 84“ modelů, tak na CESu například Sony ukázalo rovnou tři různé úhlopříčky 4K LCD televizorů, 4K jste mohli vidět ale nejen u známých výrobců, ale i u neznámých čínských výrobců. Cena je zatím velmi vysoká, 4K obsah prakticky není, ale například herní konzole PS3 s 4K výstupem ukázala, že právě fotografie mohou být tím pravým, na čem lze běžnému člověku ukázat výhodu vyššího rozlišení – minimálně 10 MPX fotografie už má doma prakticky každý.

V každém případě bude zajímavé sledovat, jaký bude cenový vývoj těchto nových televizorů, protože vysoké 4K rozlišení je konkrétní fyzický údaj, na kterém se dá postavit prodejní strategie a vyšší cena, na rozdíl od OLED televizorů, které pro mnoho lidí splývají s „LED televizory“, kteréžto jsou navíc pro mnoho lidí něco jiného, než LCD televizory.

CES2013_Samsung_Electronics_Smart_TV_F8000_1.jpg CES2013_Samsung_Electronics_UHD_TV_1.jpg

Samsung na CESu uvedl nové prémiové řady svých televizorů, do vrcholného segmentu míří i ostatní výrobci, Panasonic například představil 32 řad svých televizorů. V jeho expozici bylo zajímavé, že zatímco dříve se snažil design plazmových a LCD televizorů odlišit, letos už trend sjednocování vzhledu pokračuje, a tak jste občas nevěděli, jestli koukáte na LCD, nebo na plazmu.

PanaZT60.jpg 

V každém případě pokud jde o technologie, tak 3D už představuje spíše standard, takže se jím nikdo nechlubí. Snad jen LG se stále snaží vyzdvihnout své pasivní 3D, a tak před stánkem LG jste si mohli opět půjčit 3D brýle, byste vše viděli „ve 3D“. O bezbrýlovém 3D ani letos prakticky nikdo nemluvil, pouze Philips ukázal po několikáté svůj prototyp 3D LCD s lentikulární technologií, jehož výroba zatím není na programu dne.

Philips_3Da.jpg 

Pokud jsme čekali, že snad Smart TV aplikace či rozhraní se někam posune, tak ani zde se nic dramatického neděje. Všichni vylepšují vzhled, rozšiřují nabídku aplikací. Dá se pale mluvit o úspěchu že pojem „Smart TV“ se začíná vžívat jako synonymum dobrého, neboli slušně vybaveného televizoru, a tak lidé při výběru zkrátka chtějí takový televizor. U vyšších modelů se začíná využívat kamera nejen pro Skype komunikaci, ale i pro identifikaci konkrétního diváka, jemuž televizor pak přizpůsobí své individuální nastavení.

CES2013_Samsung_Electronics_Smart_Hub_1.jpg

Letos i Panasonic přichází hlasovým vyhledáváním pořadů či informací, uvidíme, zda funkce bude k dispozici i u nás, dá se ale očekávat, že nikoliv. Očekávané rozšiřování využití tabletů a smartphonů pokračuje, ale opět jsme se nedočkali ničeho převratného. Ani od 100" "laserové TV" LG nečekejte zázraky - problikávající DLP duhu, nerovnoměrné osvětlení, či dvoudílné provedení by zachránila jen extrémně nízká cena.

U únoru a březnu firmy samostatně oficiálně představí všechny novinky pro Evropu, i letos bychom měli být u toho, takže pak se podíváme podrobněji na nejzajímavější novinky, konkrétní vylepšení jednotlivých modelů. V každém případě CES je potvrdil, že pro výrobce je nyní daleko důležitější „mobilní“ oblast, čili smartphony a tablety, zatím co televizory a AV technika jsou definitivně na ústupu z dosavadních pozic.

Zdroj: WhatHifi, Samsung, LG, Panasonic

Určitě si přečtěte

Články odjinud