AVmania.e15.cz

Captain America: Občanská válka – recenze filmu

Seznam kapitol
Avengeři se stávají sami sobě nepřáteli. Marvelovská série potemňuje a rozšiřuje možnosti, jak čerpat ze svého universa. Je to ještě sólovka nebo spíš Avengers 2 a 1/2?
Captain America: Občanská válka – recenze filmu

Promyšlenou strategii studia Marvel v uvádění jejich komiksových adaptací jsem už v recenzích mnohokrát popsal. Studio nejprve představilo sólovky nejvýznačnějších členů Avengers, pak dvakrát jejich společný crossover. Ve dvou fázích, jež zahrnují dohromady dvanáct filmů (recenze všech jsme přinesli), jsme tak mohli spatřit tří díly Iron Mana a po dvou Kapitána Ameriky a Thora. Mimo to Neuvěřitelného Hulka, a Strážce Galaxie.

Postupně vznikl komplexní, navzájem se prostupující vesmír Marvel Cinematic Universe (MCU), který dnes zahrnuje rozšiřující se řadu filmů a seriálů. Druhou fázi ukončil hravě sebeironický Ant-Man, který kráčel v odlehčených šlépějích Strážců Galaxie.

V konspiračních šlépějích předchozího dílu

Třetí díl Captaina Ameriky načíná třetí a obsahem největší fázi, která bude zahrnovat deset filmů. Ty předchozí dvě měly po šesti a jejich charakter se odlišoval. Ta první byla seznamovací a více uvolněná. Ta druhá na humor nezapomínala, ale snažila se i o vážnější přesah.

Nejlépe to bylo vidět právě na postavě Kapitána Ameriky. Zatímco první díl Captain America: První Avenger přišel s kombinací vlasteneckého patosu, romantiky a pulpového dobrodružství, zasazeného do časů druhé světové války, dvojka už poskytovala mnohem deziluzivnější politický komentář ke špionážním skandálům současné americké administrativy.

Klepněte pro větší obrázek

Bratři Russoové pokračování Captain America: Návrat prvního Avengera prodchnuli paranoidní atmosférou konspiračních thrillerů sedmdesátých let. Té propadl i nejpatriotičtější a nejidealističtější ze všech Avengerů Kapitán Amerika. Systém, jehož byl vždy ztělesněním, z něj udělal štvance, který nikomu a ničemu nevěří. Tato jeho zkušenost se promítá i do jeho rozhodování ve třetím díle.

Kdo bude hlídat hlídače?

Steven Rogers (Chris Evans) alias Captain America v něm vede nově zformovaný tým superhrdinů, který se i nadále snaží ochraňovat lidstvo. Při jedné z rutinních misí v nigérijském Lagosu však dojde k nešťastnému incidentu, který se neobejde bez obětí na civilním obyvatelstvu.

Po předchozích masakrech v New Yorku, Washingtonu či Sokovii jde o poslední kapku nespokojenosti s jejich činností, která v očích veřejnosti a jejich politických zástupců nastoluje otázku, kdo bude hlídat hlídače. Americká vláda a další postižené země vytváří tlak k utvoření komise pod záštitou OSN, která by dohlížela a řídila tým superhrdinů. Právě ona by pevně určovala, kdy a kde mají Avengers zasahovat a kdo je odpovědný za případné škody jimi způsobené.

Vnitřní konflikt v týmu

Smlouva s OSN ale rozdělí Avengers na dva tábory. Na ty, kteří souhlasí s tím, že se budou zodpovídat nějakému vládnímu orgánu a ty, kteří hájí svou nezávislost na politickém establishmentu. Představitelem prvního názoru je překvapivě individualistický Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr.). Představitelem druhého neméně překvapivě (i když) dosud politickému systému loajální Captain America.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pochopit a vzít za své postoje hlavních mluvčí obou frakcí není ale zas tak obtížné. Zvlášť s přihlédnutí k událostem z Návratu prvního Avengera a dvojky Avengers: Age of Ultron. Steve je vůči vládní moci nedůvěřivý. Požaduje nezávislost a nechce se stát žoldákem v bitvách, které by si on sám nevybral. Tony si naopak líže rány a přijímá odpovědnost za sestrojení Ultrona.

Scenáristické duo Christopher Markus a Stephen McFeely jde s Kapitánem Amerikou od prvního dílu a na děj obou filmů navazuje. Občanská válka se odehrává rok po událostech, jichž jsme byli svědky v druhých Avengers. Více než o konflikt vnější v ní jde ale o ten vnitřní.

Tým je rozhádán, přibírají se noví členové a povolávají se zpět ti již ozkoušení. Vytváří se nová spojenectví, stará se rozpadají. Někdo lavíruje mezi oběma partami, protože nechce dopustit, aby mezi nimi vznikl nevratný klín. A spíše v pozadí stojí hlavní záporák, plukovník Helmut Zemo (Daniel Brühl), který s mistrnou psychologickou taktikou tento konflikt přiživuje.

Souboj principů

Občanská válka jde v otázce vnitřního konfliktu na straně spravedlivých ve stejných šlépějích jako nedávný crossover konkurenčního vydavatelství DC Comics Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti.  A zde se ukazuje zásadní rozdíl mezi oběma filmy.

Zatímco Marvel systematicky buduje vztahy mezi postavami a v jednotlivých filmech MCU je postupně prohlubuje, warnerovský BvS si počínal jako někdo, kdo chaoticky dohání ztracený čas a do jednoho filmu se snaží trochu uměle tuto komplexnost protlačit. Výsledkem byl těžkopádný a přepjatě osudový komiksový opus, jemuž chyběla prokreslenost jak dějová, tak charakterová.

Bratři Russoovi naopak zúročují péči, kterou věnovali budování tíživé, podezíravé atmosféry v minulém díle. Příklon k temnějšímu, nolanovskému ladění byl patrný už v Návratu prvního Avengera, takže snadno přijmete i fakt rozkolu uvnitř týmu.

Práce s postavami a vývojem vztahů mezi nimi má pak pozitivní odraz v tom, že názorový střet Iron Mana a Kapitána Ameriky nebereme jako střet dvou nabubřelých egomaniaků, ale jako opravdový souboj principů. Žádné nadživotní monumenty jako v BvS, ale postavy, jejímž postojům rozumíme, protože vypovídají něco o povaze přátelství i způsobech ochrany dnešního světa.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

jiste, protoze natocit akcni film o lidech s… smallshady 9. 5. 2016, 18:22
Jeste bych jenom podtknul, ze Kapitan chce z… smallshady 9. 5. 2016, 18:15
vsak oni spolu nebojuji aby se znicili Team… smallshady 9. 5. 2016, 18:11
Film srajda a recenze ještě větší :-| To se … dpc 9. 5. 2016, 06:51
??? Film si viděl..? Komiks si četl..? Jestl… pics22 9. 5. 2016, 06:00
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Miss Hanoi: recenze filmu

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Nejlepší díl série a akční film roku, plný zvratů a spektakulární akce. Agent Ethan Hunt se ocitá na šachovnici mocenských zájmů různých tajných agentur, které proti sobě intrikují a vzájemně si nevěří.

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Hotel Artemis – recenze filmu

Hotel Artemis – recenze filmu

Drew Pearce ve svém debutu spoléhá na noirovou atmosféru zašlého hotelu, přebudovaného na supermoderní nemocniční zařízení pro členy zločineckého podsvětí, méně už na rozvíjení zápletek, s nimi spjatých.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.

Alita: Battle Angel – nový trailer ke Cameronovu filmu

Alita: Battle Angel – nový trailer ke Cameronovu filmu

Střídavá péče – recenze filmu

Střídavá péče – recenze filmu

Rodinné drama o manipulaci a domácím násilí přerůstá do dech beroucího thrilleru, který v sobě spojuje přednosti evropské i zámořské produkce. Debut francouzského režiséra Xaviera Legranda, oceněný v Benátkách i na Febiofestu.