Blu-ray nikdy nedostihne DVD, obchody zmenšují jejich prodejní prostor

Dvě zajímavé zprávičky ze zahraničí se týkají prodeje fyzických médií. Futuresource uveřejnila studii, podle níž ve stejném časovém horizontu pěti let od uvedení médií na trh (2002, 2010) bude Blu-ray v USA úspěšnější (odhad je 34,1 % domácností), zatímco DVD vlastnilo 32,6 % domácností. Přes tuto na první pohled pro HD optimistickou informaci se odhaduje, že v roce 2013 bude Blu-ray jen v 67,8 % domácností. Znamená to, že nikdy nebude takovou samozřejmostí jako DVD přehrávač.

Důvodem jsou služby VOD – „video na vyžádání“ (meziroční nárůst shlédnutých filmů je 11 %), tzv. internetové videopůjčovny, televize po internetu, stahování filmů atd. Ty už pomalu v USA začínají vytlačovat i DVD. S tím souvisí zprávička druhá, ohlášení amerického obchodního řetězce Wal-Mart, že zmenší prodejní prostor pro DVD a Blu-ray. Čísla totiž hovoří jasně – prodeje loni poklesly o 13,5 %, zatímco tržby půjčoven DVD vzrostly o 8,3 %. Rapidně roste internetový prodej z Amazon.com a stahování filmů z Apple Inc. iTunes – o 21 %. Když k tomu připočteme rozmach služeb v USA, které nabízí legální stáhnutí filmu, důsledek je jasný.

Přes tento výhled je Blu-ray s nástupem plochých televizorů stále častěji na nákupním seznamu majitelů zejména Full HD přístrojů. Ceny Blu-ray přehrávačů utěšeně klesají a často stojí za zvážení, zda kupovat „obstarožní“ DVD, či přidat pár tisíc (u loňských BD modelů i pár set) a pořídit Blu-ray.

Zdroj: Blu-ray

Určitě si přečtěte

Články odjinud