Chytrá satira, která si utahuje z hloupých rasistů. Spike Lee natočil podle skutečného případu politicky angažované dílo, které je současně velmi zábavné v tom, jak si pohrává s filmovými žánry a jejich postupy.
Velkou cenu poroty si z letošního ročníku festivalu v Cannes odvezl věhlasný afroamerický režisér Spike Lee (Jednej správně, Malcolm X, Krvavé léto v New Yorku, Spojenec) za film BlacKkKlansman. Ve filmu se inspiroval skutečným příběhem černošského policisty, jenž se v roce 1979 infiltroval do prostředí místní buňky Ku-klux-klanu ve městě Colorado Springs.
První černoch v policejním sboru
Spojené státy se na počátku sedmdesátých let minulého století zmítaly v záplavě demonstrací za lidská práva. Rasová segregace černošských obyvatel padla, postupně se přijímaly právní reformy pro jejich plné a rovnoprávné začlenění do společnosti, což vyvolávalo odpor na straně těch z bělošské většiny, kteří černošské obyvatelstvo považovali za méněcennou rasu.
V této třaskavé době, plné napětí, bylo třeba čím dál naštvanější černošské komunitě něčím vyjít vstříc. A tak se stalo, že do řad policejního sboru ve městě Colorado Springs přišel v roce 1972 mladý, devatenáctiletý černý kluk s gigantickým afrem Ron Stallworth (John David Washington).
Ron byl první Afroameričan v tomhle sboru a jeho přijetí mělo plnit funkci toho, co dnes nazýváme pozitivní diskriminací. Jeho nadřízení si s ním ale nevěděli moc rady a těch změn nechtěli zas připustit tolik a tak ho šoupli do archivu oddělení evidence důkazů, kde měl co nejméně překážet.
Jenže Ronovy ambice byly o poznání větší než práce v kartotéce. Soustavným tlakem na nadřízené se mu podařilo stát se součástí vyšetřovacího týmu. Jako tajný detektiv pak v civilu infiltroval lokální politické mítinky radikálních „černých bratrů a sester“. Mezi nimi ho zaujala sličná prezidentka černošského studentského svazu Patricie Dumas (Laura Harrier), v níž našel zalíbení.
Fanatický vyznavač bílé rasy
Odtud už pak vedla cesta k dokonale absurdnímu kousku, který se mu povedl. Na podzim roku 1978 si všiml v místních novinách, že zdejší buňka Ku-Klux-klanu hledá prostřednictvím reklamního inzerátu nové členy. Nelenil a po telefonu se na něj přihlásil.
Naprosto přesvědčivým způsobem se pak v hovoru s místním šéfem této rasistické organizace Walterem Breachwayem (Ryan Eggold) prezentoval jako fanatický vyznavač bílé rasy, který upřímně nenávidí černochy, Židy, Asijce, Mexičany, Iry, Italy a vůbec všechny ty, kterým v žilách nekoluje árijská krev.
U členů klanu a především Waltera tím vzbudil takovou důvěru, že jej pozvali mezi sebe. To logicky nešlo a tak za sebe poslal svého židovského kolegu Flipa Zimmermana (Adam Driver), který se schůzek účastnil místo něj. S nadšením docházel na tajná i veřejná setkání členů klanu s cílem získat co nejvíc informací a překazit plánované násilné operace.
Ty byly namířené proti zdejším radikálním černošským studentům a měly mít nejen rasistický, ale i teroristický charakter. Pro Rona tím celá akce získala mnohem osobnější charakter, zvláště když se v přímém ohrožení ocitla Patricie. A nejen ona.
Uvědomění si vlastní identity
Všichni členové klanu totiž nebyli takoví zaslepení rasističtí pitomci jako Walter, kteří nepoznají, že ten na druhém konci drátu si z nich dělá srandu. Někteří jako Felix Kendrickson (Jasper Pääkkönen) byli mnohem ostražitější a Flipovo domnělé židovství se jali prověřit na židovském detektoru lži.
Práce v utajení se stávala pro oba policisty a především pro Flipa čím dál nebezpečnější. Ron se za této situace rozhodl v Louisianě kontaktovat Velkého čaroděje Ku-Klux-klanu, politického aktivistu Davida Dukea (Topher Grace), s tím, aby se urychlilo jeho přijetí do této organizace. Po několik měsíců s ním komunikoval po telefonu, zatímco se Flip v jeho identitě účastnil srazů Ku-klux-klanu osobně.
10 nejlepších filmů, kde hrdina bere spravedlnost do svých rukou [video]
Soudcova noc, Pokrevní bratři, Muž v ohni, Rozsudek smrti, Mé druhé já, 96 hodin, Gran Torino, Harry Brown, Ctihodný občan, Equalizer. Když selhává právní systém, přichází čas vzít spravedlnost do svých rukou.
Ve světě bílých kápí, hořících křížů, pochodů, antisemitismu a nenávisti k černé rase si přitom mnohem víc než dřív začal uvědomovat své židovské kořeny a náboženské vyznání, k němuž do té doby zaujímal spíše pasivní postoj.
V obtížné situaci se nacházel i Ron. Jeho bílí kolegové v policejním sboru mu dávali najevo, že není jedním z nich, jeho aktivističtí černí bratři a sestry zas, že je zrazuje, když je součástí systému, vůči němuž se oni vymezují. A navíc ještě musel před členy Ku-Klux-klanu předstírat, že je někým, kým není.
Vymezení vůči rasismu a radikalismu na obou stranách
Spike Lee se tu prostřednictvím postav vymezuje vůči rasismu a radikalismu, ať už přichází z jakékoliv strany. Dobře je to vidět ve slovních konfrontacích Rona a Patricie, kdy Patricie slouží jako doklad nesmiřitelnosti na obou stranách barikády.
Pomáhá si i za pomocí paralelních montáží, kdy při schůzích Ku-klux-klanu nebo Černých panterů stoupenci těchto hnutí skandují buď bílá, nebo černá síla. Rozdíl mezi nimi ale přesto vidí. Zatímco jedno hnutí je postaveno na ideologii nenávisti a nadřazenosti a uchyluje se k násilí, to druhé vzniklo na základě represe a má spíše emancipační, ideový a aktivistický ráz, byť radikální.
Těch montáží, poukazujících na to, že rasová nesnášenlivost, náboženský fanatismus či předsudky na straně bílých i černých v Americe jen tak nemizí, je ve filmu mnoho. Stávají se zdrojem humoru i mrazivými mementy. Hned v úvodu Alec Baldwin, který v Saturday Night Live tak skvěle paroduje Donalda Trumpa, vystřihne další anti-trumpovský skeč, když jako Dr. Kennebrew Beaureguard na pozadí scény z filmu Sever proti Jihu vede přednášku o nadřazenosti bílé rasy.
Součástí přijímacího rituálu nových členů Ku-klux-klanu zas režisér činí sledování němého filmu Zrození národa z roku 1915, kde jsou stoupenci tohoto hnutí vykresleni jako bílí rytíři, chránící Ameriku před černými barbary. A promítání tohoto filmu s popcornem v ruce prostříhává se vzpomínkami starého černocha v podání Harryho Belafonta, který vypráví o době svého mládí a brutálním lynčování černocha, jehož byl svědkem.
Zařazením obou ikonických děl, jež jsou součástí zlatého fondu kinematografie, režisér poukazuje na to, že někteří bílí rasisti se stále ještě nesmířili s výsledkem americké občanské války. Můžeme tyto aluze brát jako příliš návodné, ale i jako způsob, jak se angažovaně a přitom umělecky sofistikovaně vyjádřit k dnešku.
Emotivní epilog, nabízející přesah k dnešku
A to prostřednictvím hry s filmovými žánry. Režisér kauzu, jíž se inspiroval a o níž skutečný Stallworth promluvil až po letech v roce 2006 s tiskem a o osm let později tyto události popsal v knize Black Klansman, pojal jako směsici zábavné parťacké komedie, blaxploitation a ostré satiry na přetrvávající rasismus v americké společnosti.
Ostatně producentem filmu je Jordan Peele, kterému v jeho režijním debutu Uteč hororový žánr se všemi jeho klišé posloužil jako podloží k zábavné a přitom sofistikované úvaze o společenských a rasových předsudcích v současné americké společnosti, která se pyšní svým liberálním charakterem.
BlacKkKlansman, v němž titulní roli Rona Stallwortha ztvárnil třiatřicetiletý syn herce Denzela Washingtona a někdejší hráč amerického fotbalu John David Washington, není jen chytrou retro satirou, ale nese i zcela zřetelné politické poselství, vztahující se k současnosti.
Krimi komedie končí emotivním epilogem, který na doklad rozmáhajících se rasistických tendencí v americké společnosti předkládá divákům dokumentární záběry z událostí v Charlottesvillu ve Virginii, kde se loni konaly demonstrace proti odstraňování jižanských symbolů. Během nich dvacetiletý mladík autem najel do davu a usmrtil mladou ženu, protestující proti rasismu.
Proti Trumpovi
Spike Lee se v této souvislosti navezl do amerického prezidenta Donalda Trumpa kvůli jeho neochotě jasně odsoudit původce této tragédie. Symbolickým gestem je i uvedení snímku v Americe právě v den prvního výročí pochodu bělošských extremistů v americkém Charlottesville.
Trumpovu politiku a hesla jeho kampaně (America First) zesměšňuje ve filmovém vyprávění prostřednictvím narážek uvnitř dialogů nebo za pomocí gagů, aby dal najevo, že i když se děj odehrává v sedmdesátých letech, vyjadřuje se prostřednictvím něj i k dnešní Americe.
Tato jeho angažovanost a připomínání toho, že historie se opakuje, nepůsobí násilně, ale naopak vyvěrá z charakteru díla. Režisér, který přišel se stylovou adaptací skutečného případu, který působí jako anti-rasistická fantazie afroamerického muže, tuto filmovou „fantazii“ konfrontuje se skutečnou realitou a postoji lidí jako David Duke nebo Donald Trump. Ti nám sice mohou připadat směšní, ale jen do doby, než si uvědomíme, jakou mocí či vlivem disponují.
Absurdnější o to víc, že jde o realitu
Spike Lee natočil chytrý a zábavný film s coenovsky absurdní zápletkou, nad jejímiž peripetiemi se budete současně výborně bavit a zároveň se zdráhat uvěřit, že přesně takhle se to stalo. Například v momentu setkání Rona s Davidem Dukem, jemuž poskytuje jako člen policejního sboru ochranu.
Ale ano, když se s případem blíže seznámíte, tak uvidíte, že posuny oproti realitě nejsou nijak velké a že toto vyšetřování nakonec přispělo k odhalení působení Ku-klux-klanu v armádních kruzích a vedlo k přeložení několika důstojníků, spjatých s touto organizací.
Budete se tedy dobře bavit hloupostí jižanských rasistů, tarantinovskými dialogy, kombinací absurdního, černého a satirického humoru, vypointovanými gagy a skvělými hereckými výkony, které potvrzují, že chemie mezi herci na place opravdu fungovala.
Spike Lee natočil politicky uvědomělé, angažované a naléhavé dílo, které je současně velmi zábavné v tom, jak si pohrává s filmovými žánry a jejich postupy. Učinil tak s lehkostí, nadsázkou, ale i silným a mrazivým morálním poselstvím k dnešku. Vznikl tak jeho nejlepší a současně nejdiváčtější film minimálně za poslední dekádu.
AVmania.cz |
BlacKkKlansman |
|
9 |
BlacKkKlansman
- Žánr: satirická komedie
- Původní název: BlacKkKlansman
- http://focusfeatures.com/blackkklansman/
- USA, 2018
- Scénář: Spike Lee, David Rabinowitz, Charlie Wachtel, Kevin Willmott (předloha Ron Stallworth)
- Režie: Spike Lee
- Hrají: John David Washington, Adam Driver, Topher Grace, Laura Harrier, Ryan Eggold, Paul Walter Hauser, Corey Hawkins, Robert John Burke
- Distribuce: CinemArt
- Distribuční premiéra v ČR: 16. 08. 2018