AVmania.e15.cz

Barry Seal: Nebeský gauner – recenze filmu

CIA, povstalečtí Contras, kolumbijská narkomafie, DEA. Barry Seal stihne pracovat pro všechny v živelné biografické jízdě, které Tom Cruise dodává zábavnou rozjívenost.

Adler Berriman "Barry" Seal (1939 - 1986) se stal jedním z nejmladších pilotů v letecké společnosti Trans World Airlines (TWA). S létáním začal už jako teenager, v šestnácti se stal pilotem civilních leteckých hlídek. Po službě v Louisianské armádě Národní gardy nastoupil v TWA jako letecký inženýr, od roku 1966 pak jako dopravní pilot na vnitrostátních linkách.

Práce pro CIA

Prestižní práce, krásná manželka, dvě děti, hezký dům. Ale také rutina vnitrostátních letů, která Barryho Seala (Tom Cruise) pomalu ubíjí. Chce zažít dobrodružství, které mu poskytne nabídka poněkud záhadného agenta CIA Montyho Schafera (Domhnall Gleeson). Pod záštitou této zpravodajské služby má létat do mnohem exotičtějších destinací než dosud a pořizovat z nich dokumentaci. Finanční ohodnocení této práce je více než slušné nebo spíš přímo úměrné riziku, které přitom podstupuje.

Barry s malým rychlým špionážním letadlem létá nad Nikaraguí, Panamou a dalšími státy Jižní a Střední Ameriky, kde probíhají protirežimní revoluce, a tyto teritoria mapuje. Postupně se jeho záběr rozšiřuje. Pro CIA dokumentuje základny kolumbijských narkobaronů, k nimž se úřady jen tak nedostanou. Dělá to pod záštitou letecké společnosti IAC (Independent Airways Consultant), již mu CIA zřídila na míru.

Časem se přidá i dodávání zbraní povstalcům v Nikaragui nebo pašovaní vojáků ze Střední Ameriky do amerických výcvikových táborů. Doručování tajných zásilek i jejich přejímání. Manželka Lucy (Sarah Wright) přitom nic netuší. Třeba o tom, že začal pracovat i pro ty, které měl monitorovat.

Ve službách Medellínského kartelu

Čilé styky a osobní kšefty s panamským generálem Manuelem Noriegou nebo nikaragujskými Contras po vyostření situace v Nikaragui přenese do malého městečka Mena v Arkansasu, kde si zřídí svou vlastní operační základnu s několika letadly.

Rozjeté kšefty už nejde zastavit a Barryho začne na počátku osmdesátých let zaměstnávat nechvalně proslulý Medellínský kartel k pašování kokainu z Kolumbie a Panamy na území Spojených států amerických. Za jeden takový let si vydělá až půl milionu dolarů a peníze po čase nemá po domě i zahradě kde schovávat.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.

Medellínský kartel kontroloval většinu drog, mířících do Mexika, Portorika a Dominikánské republiky. Kokain povětšinou pocházel z Peru a Bolívie, koka z Kolumbie. Escobarův produkt se rychle rozšířil do obou Amerik. Na svém vrcholu Medellínský kartel kontroloval zhruba 80 procent obchodu s kokainem.

Disponoval přitom rozsáhlou flotilou lodí, letadel a drahých aut. Díky ohromnému množství drog, které se Escobarovi dařilo úspěšně pašovat přes Bahamy do USA, se z něj stal nepřítel Spojených států a Kolumbie, naproti tomu v Medellínu jej oslavovali jako národního hrdinu alá Robin Hood.

Informátor DEA

Barry Seal se na této vlně vezl. Jeho spojení s drogovými bossy Jorge Ochoou, Carlosem Lehderem a Pablo Escobarem ale nemohlo zůstat bez následků. Následovalo zatčení a odsouzení k deseti letům vězení. Po vyřčení rozsudku však Barryho kontaktoval agent amerického Národního úřadu pro kontrolu obchodu s drogami DEA, který mu nabídnul snížení trestu výměnou za donášení informací americkým výzvědným službám.

Ty se rozhodly rozjet jednu z největších operací, vedoucích k rozbití drogového kartelu v USA a Barry v ní měl posloužit jako informátor. Hrát to na více stran byl zvyklý, ale jeho víra, že ze všeho vybruslí, ho zradila v momentu, kdy ho v jeho rodném městě Baton Rouge v Louisianě zastřelili najatí zabijáci.

Spider-Man: Homecoming – recenze filmu

Spider-Man: Homecoming – recenze filmu

Za patnáct let již třetí verze Spider-Mana, která sází na kombinaci superhrdinské akce a teenagerské komedie, přičemž zajímavěji působí právě ona středoškolská linie.

Milovníci konspiračních teorií si myslí, že za jeho smrtí mohla stát americká vláda, soudy to ale vyhodnotily tak, že trojici zabijáků si objednal Jorge Luis Ochoa Vásquez, kolumbijský narkobaron a jeden z ústředních členů Medellínského kartelu. Ke spekulacím o zadavatelích vraždy přispělo i to, že důležitý svědek proti špičkám narkomafie nebyl pod policejní ochranou.

Scorseseho styl

Všechny tyto okolnosti Sealova života i jeho smrti přispěly ke vzniku živé legendy, která už na filmovém plátně nebo v televizi našla svůj otisk. V roce 1991 Barryho Seala v televizním filmu Podveden ztvárnil Dennis Hopper. Jako vedlejší postava se objevil v první řadě seriálu Narcos a loni také v biografickém filmu Infiltrátor, kde si ho zahrál Michael Paré.

Nejnověji jeho biografický příběh zpracovává nepříliš zkušený scenárista Gary Spinelli, který má na svém kontě jen podprůměrný hororový thriller s Dolphem Lundgrenem Dokonalá skrýš (2012). Jistí ho ale zkušený režisér Doug Liman (Agent bez minulosti, Mr. & Mrs. Smith), který s Tomem Cruisem už před třemi lety spolupracoval na akční sci-fi Na hraně zítřka.

V ní prokázal cit pro nadsázku, která nechybí ani Nebeskému gaunerovi, kterého Tom Cruise modeluje trochu ve stylu hédonistického Vlka z Wall Street či cynického Obchodníka se smrtí v podání Nicolase Cage. U Scorseseho Vlka z Wall Street se Doug Liman inspiruje i ve stylu vyprávění.

Vetřelec: Covenant – recenze filmu

Vetřelec: Covenant – recenze filmu

Frankensteinovské téma stvořitele a jeho výtvoru slouží nejen k poznání vetřelčího rodokmenu, ale i úskalí režijního přístupu Ridleyho Scotta k této látce.

Podobně jako on klade důraz na rodinnou linii a vypráví příběh amerického snu, po jehož bláznivých peripetiích musí následovat pád. Morální ponaučení zde nechybí, ale podobně jako u Scorseseho jím diváky režisér nijak nemlátí přes nos.

Tom Cruise jako vypravěč vstupuje po prolomení čtvrté stěny do děje a určuje, kdy a co uvidíme. Současně retrospektivně glosuje dění na plátně, což díky jeho ironickému přednesu působí velmi vtipně. Našlapaný soundtrack, rychlá střihová skladba filmu, vizuální vychytávky, živelná energie, která z filmu jde. To vše rovněž známe ze Scorseseho epických gangsterek.

Kameraman César Charlone, který často spolupracuje s Fernandem Meirellesem (Město bohů, Nepohodlný), dostává prostor vyžít se v atraktivních leteckých záběrech ze Střední a Jižní Ameriky nebo těch na americké půdě, kde dojde k nouzovému přistání.

Rozpustilá přitažlivost amorálního grázla

Retro sedmdesátých a osmdesátých let je uvěřitelné i díky využití archivních dokumentárních záběrů, kostýmů a rekvizit, ale na biografickou přesnost se tu až tolik nehraje. Tvůrci jsou si vědomi, že nadsazené vyprávění se spoustou šílených zvratů bude vždy zábavnější než realita a Tom Cruise jde tomuto jejich pojetí svým výkonem naproti.

Barry si ví skoro v každé situaci rady, nešetří přitom sarkastickými glosami, a když je zatlačen do kouta, nahodí odzbrojující úsměv, který vám dá na chvíli zapomenout, že jde o nezodpovědného hazardéra s životem svým i těch druhých a amorálního grázla, který dělá bez skrupulí pro ty, co mu zaplatí.

Masaryk: recenze filmu, který získal rekordních 12 Českých lvů

Masaryk: recenze filmu, který získal rekordních 12 Českých lvů

Mnichovská dohoda, psychiatrická léčebna a kokainové večírky. Velká historie se zrcadlí v subjektivním prožívání bonvivánského diplomata, který cítí, že v ní neobstál.

Rozpustilá přitažlivost jeho figury tkví v tom, že pracuje pro vládu, středoamerické povstalce, tajné služby i narkomafii a doma přitom před manželkou své aktivity skrývá jak školák, nachytaný při opisování. Užívá si na jedné straně s rodinou luxusu ve svém přepychovém sídle, ale zároveň rád riskuje. Když už na něj dopadne ruka zákona, vždy z toho nějak vybruslí nebo se přidá na stranu těch, kteří mu z oné šlamastyky pomohou.

Tom Cruise přitom sází ony známé široké „top gun“ úsměvy věčného kluka, který se při letech na vnitrostátních dopravních linkách natolik nudí, že začne vyvolávat umělé turbulence a nedopřeje tím cestujícím poklidný spánek.

Ironický komentář k americké politice

Mefistofelovskou a zase jinak amorální postavou je agent CIA Monty Schafer. Skrze ni tvůrci přicházejí s ironickým komentářem k politice reaganovské administrativy, jež vedla k aféře Írán-Contras. Díky špionážním akcím a podpoře povstalců ve stylu účel světí prostředky, docházelo ve Střední Americe k politickým změnám, jež měly za následek jen vzestup drogových kartelů, proti nimž pak Amerika plakátově bojovala.

Ironické popíchnutí směrem k práci špionážních služeb se stává součástí této akční komedie, kombinované s dramatičtějšími momenty. Vypráví o sympatickém gaunerovi, který to hraje na všechny stany a s rozjíveným úsměvem mu to prochází. Jakoby film podprahově říkal, že s drzostí nejdál dojdeš, ale Barryho konec ukazuje něco jiného.

Dokud to ale jde, je třeba si tu jízdu užít. V podání Toma Cruise má velmi zábavný a živelný charakter, který je daný tím, že si tvůrci z biografie Baaryho Seala vybírají ty nejšťavnatější momenty, které pak s velkou nadsázkou prezentují. U Nebeského gaunera se budete dobře bavit.

Barry Seal: Nebeský gauner

  • Žánr: biografická komedie
  • Původní název: American Made
  • www.americanmademovie.net/
  • USA, 2017
  • Scénář: Gary Spinelli
  • Režie: Doug Liman
  • Hrají: Tom Cruise, Domhnall Gleeson, Sarah Wright, Jayma Mays, Jesse Plemons, Connor Trinneer, Alejandro Edda, Mauricio Mejía, E. Roger Mitchell, Caleb Landry Jones
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 24. 08. 2017
Barry Seal: Nebeský gauner
film   7
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Film je super od začátku až do konce. Smích,… . 29. 8. 2017, 11:57

Další podobné články

Liga spravedlnosti: recenze filmu

Liga spravedlnosti: recenze filmu

DC až příliš povědomě opisují u marvelovských Avengerů. Špičkující humor postav od Josse Whedona se přitom topí v digitálním balastu akčních scén od Zacka Snydera.

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Poirotův přehnaně majestátní knír se stává symbolem tohoto okázale ironického zpracování detektivní klasiky Agathy Christie. Za vizuální opulentností je ale cítit úcta k předloze a jejímu moralistnímu jádru.

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Moderní parafráze antické tragédie o vině a krutém trestu ústí do vyšinuté černohumorné morality, jež staví Colina Farrella před rozhodnutí, známé ze Sophiiny volby. Jen pro otrlé diváky.

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Reflexe mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2017, spojená s recenzemi filmů o Vladimíru Mečiarovi a Miloši Jakešovi, které vzbudily největší zájem publika i médií.

Mečiar: recenze filmu

Mečiar: recenze filmu

Tereza Nvotová skládá portrét trojnásobného slovenského premiéra a jeho éry vládnutí, která slouží jako výstražné memento i pro naši zemi, že obdobu mečiarismu bychom neměli nikdy připustit.

Milda: recenze filmu

Milda: recenze filmu

Tragikomický portrét muže, který neumí překročit svůj totalitní stín. Dokumentarista Pavel Křemen svádí marný boj s Milošem Jakešem, kterého chce přimět k nějaké sebereflexi jeho politického působení.