AVmania.e15.cz

Až vyjde měsíc: recenze filmu

Až vyjde měsíc: recenze filmu

Nejméně americký režisér ze všech amerických tvůrců Wes Anderson dosáhl svou novinkou Až vyjde měsíc dosavadního vrcholu svých snah. Znalcům jeho díla a obdivovatelům snímků jako Taková zvláštní rodinka, Život pod vodou či Fantastický pan Lišák možná na první pohled přijde Až vyjde měsíc jako další střípek do jeho kouzelné filmografie. Tím však přijdou o to hlavní – že jde o nejstylovější a formálně nejpropracovanější film dosavadního roku.

Klíčové je organické propojení formy, Andersonova rukopisu a příběhu. Ten vypráví osud dvou dvanáctiletých dětí, které kvůli problematickému vztahu ke svým kořenům a okolí utíkají z domova a nacházejí nový cit. Sami si jej nazvou láskou, ale spíše jde o nalezení spřízněné duše. Okolí, ať už rodina, od níž odchází Suzy, nebo skautský oddíl sirotka Sama, se je snaží znovu připoutat k sobě. Proto je neustále nahání po jednom odřízlém ostrově, kam se navíc blíží největší bouře za desítky let.

 

Příběh filmu Až vyjde měsíc však nelze oddělit od způsobu, jakým jej Anderson vypráví. Zjevně jej inspirovala hudební forma fugy, jež je také svým způsobem „útěkem či úprkem“. Fuga je kontrapunktická, polyfonní, imitační, dvouhlasá až šestihlasá jednovětá hudební skladba. A přesně tím je také Andersonův snímek. Neustále se střídá perspektiva, scény téměř anarchicky plynou, aniž by končily, a náhle je střídá scéna další, často se mnoho scén odehrává paralelně.

Totéž často Anderson využíval v předchozích snímcích, ale většinou jen jeden či pár z těchto formálních postupů. Úvod (a také titulkový závěr) snímku obstarává nahrávka skladby, kterou nejprve zahraje celý orchestr a poté postupně jednotlivé sekce. Právě v tu chvíli si divák uvědomí kouzlo celku – není sumou jednotlivostí, ale novým organismem. Právě v tom je největší síla Až vyjde měsíc oproti všem těm krásným a báječným Andersonovým filmům. Navíc tak krásná oslava dětství na plátně snad nikdy nebyla zachycena (a to ani Françoisem Truffautem v jeho legendárním debutu Nikdo mne nemá rád).

Anderson rozumí dětem, byť ty v jeho podání často jednají mnohem dospěleji než všichni jejich dopělí protivníci. A jeho filmařská svéhlavost (viz geometrické pohyby kamer), také trochu dětsky zatvrzelá, je ideálním společníkem pro magické příběhy o neztrátě nevinnosti a naivity.

Až vyjde měsíc

  • (komedie, USA, 94 minut)
  • Režie: Wes Anderson
  • Hrají: Kara Haywardová,
  • Jared Gilman
  • Premiéra: 12. července

Hodnocení: 100 %

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Konečně recenze ve snesitelném rozsahu. Holt… pd 14. 7. 2012, 08:07
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

KZ AS10 – deset měničů táhne za jeden provaz (test sluchátek)

KZ AS10 – deset měničů táhne za jeden provaz (test sluchátek)

Čínský výrobce nabízející víceměničová sluchátka za směšné peníze, nám doslova učaroval. Po dvou měničích, nabídl tři měniče, čtyři měniče, a dokonce nyní i pět měničů ve sluchátku. Znamená to ale zákonitě lepší zvuk?

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.