AVmania.e15.cz

Arcam Solo Movie 2.1: High-End domácí kino "vše v jednom" [test]

Chcete AV přijímač, Blu-ray přehrávač, síťový přehrávač s Bluetooth i WiFi v jedné krabici? Arcam to umí, dokonce ve třech variantách a ve výborné kvalitě.

Kombajn je jednoúčelový stroj, zajišťující sklizeň úrody na polích, ale také přátelské označení pro kombinované přístroje - ať už ty, které mají třeba jen dvě funkce v jedné, nebo ty, které výbavou doslova přetékají. Britský Arcam byl zhruba před dekádou jedním z prvních, kdo "nahustil" všechny pro domácnost důležité audio-video funkce do jediného kompaktního šasi. A dodnes je tradice produktů Solo stále živá.

Série Solo má v současnosti v zásadě tři součásti, jednak je to jen pro stereo poslech muziky určený model SoloMusic, jednak pro dvoukanálové sledování filmů určený SoloMovie 2.1 a jednak pro "plnoformátový" 5.1 prostorový zvuk dotažený model SoloMovie 5.1. K nám se dostala zmiňovaná prostřední verze, která v českých podmínkách dává patrně nejvíce smyslu, protože je vskutku univerzálním domácím přístrojem v rozměrech, které snesou i jinak k hifi velmi netolerantní rodinní příslušníci.

Vzhled a konstrukce

SoloMovie 2.1 (respektive všechny tři varianty) je velmi štíhlý komponent, přes svou standardní šířku 42 cm a hloubku 41,4 cm má na výšku pouhých 9 cm; nebýt bohatých větracích otvorů na vrchní straně a tamtéž umístěného kruhového souboru ovládacích tlačítek, zapadl by přístroj do jakékoliv škvírky v obýváku, vzhledem k celkové relativní nenápadnosti ale nebude dělat ostudu ani položený někde v okolí televize.

HUM Pristine: jak málo stačí [test High-End špuntů]

HUM Pristine: jak málo stačí [test High-End špuntů]

Sféře high-end in-earů už několik let vládne trend navyšování počtu měničů, jak zde tedy mohou obstát sluchátka, která si vystačí pouze s jedním párem měničů?

Tomu pomáhá i zaoblená horní hrana čelního panelu a nenápadná hladkost jednotlivých prvků; vše podstatné je z pohledu zpředu integrováno do úzkého pásu v horní třetině. Je tu jednak mírně excentricky uložená mechanika, vedle které je přepínač vstupů a tlačítko pro vysunutí, vpravo od mechaniky je pak malý dvouřádkový displej a ještě kousek dál další tři tlačítka pro ovládání reprodukce.

Dva kruhové prvky u spodní strany čela hostí jednak 3,5 mm sluchátkový výstup, jednak spínací tlačítko. Zbylé ovládání je z nějakého důvodu soustředěno do již zmíněného do kruhu uspořádaného souboru tlačítek na horní stěně. Praktičtější a asi v reálu ani nijak méně komfortní by bylo odkázat uživatele na výhradní použití dálkového ovladače nebo aplikace, kterou k přístrojům Arcam nabízí.

iRiver Astell & Kern AK70 & AK300: Test high-end přenosných přehrávačů

iRiver Astell & Kern AK70 & AK300: Test high-end přenosných přehrávačů

Pokud se podíváte na současný trh s přenosnými Hi-Fi přehrávači, Astell & Kern najdete na každém rohu. Podíváme na levnější, ale nejspíše i nejpovedenější přehrávače.

Na zadním panelu je největším konektorem napájecí zásuvka, vedle které je vyskládáno v jedné rovině vše potřebné - optický a koaxiální digitální vstup pro případné externí komponenty typu televize, případně ale i vstup analogový třeba pro gramofon (korektní předzesilovač ale uvnitř není). Zjevné určení do kina podtrhuje subwooferový výstup, naopak komfort třeba pro propojení s telefonem ještě dodatečný 3,5 mm analogový vstupní jack. Smysluplnější zrovna zde je ale možná použít buď přítomnou LAN zásuvku, nebo dvojici antén - jedna je určena pro Bluetooth s aptX kodekem, druhá pro Wi-Fi. Aby toho nebylo málo, je tu ještě konektor pro DAB / FM anténu.

Sony MDR-1000X: nejlepší Bluetooth sluchátka s potlačením hluku [test]

Sony MDR-1000X: nejlepší Bluetooth sluchátka s potlačením hluku [test]

Nová bezdrátová sluchátka Sony nabízejí nejen aktivní potlačení hluku, ale také dotekové ovládání, výborný zvuk. To vše v luxusním provedení. Zkrátka nový král je tu.

Video obstarává čtveřice HDMI 1.4b vstupů a pohříchu pouze jediný HDMI výstup (duální by v této kategorii rozhodně dával smysl). Přístroj můžete řídit přes chytré systémy pomocí RS232. Protože SoloMovie je ve zkoušené verzi čistě dvoukanálový model, najdete tu dva páry standardních reproterminálů.

Při pohledu dovnitř je jasné, že volného prostoru výrobce moc nenechal a také třeba to, že 11,5 kg hmotnosti nemalou měrou připadá na dosti velké toroidní trafo. Mechanika je vpravdě univerzální - krom Blu-ray a DVD disků zvládne CD i SACD kotoučky.

Co je však z pohledu audiofilů ještě důležitější, to jsou v zásadě 1:1 převzaté obvody koncových stupňů ze stereo zesilovače A29. To znamená využití konceptu třídy G a výkon 80 Wattů na kanál do 8 Ohm, respektive 125 Wattů do 4 Ohm.

Fender FXA5 & FXA7: in-ear sluchátka od legendárního výrobce [test]

Fender FXA5 & FXA7: in-ear sluchátka od legendárního výrobce [test]

Když se legendární výrobce kytar Fender pustí do špuntových sluchátek, skutečně to přinese nové zajímavé produkty, nebo jde jen o obyčejnou snahu přiživit se na rostoucím trhu?

Ze zvukových stop u filmů umí Arcam vše důležité - DTS-HD nebo Dolby TrueHD, z obrazových verzí je tu i podpora 3D. Po síti nebo lokálně umí SoloMovie 2.1 i hi-res soubory - třeba FLAC do 24 / 192, stejně jako WAV, případně AAC do 24 / 96. DSD v nabídce ale momentálně není, stejně jako u obrazu 4K (končí se na FullHD).

Ovládací rozhraní je smysluplné, jednoduché a rychlé, vše je zjevně orientováno na běžného domácího uživatele.

Na čem se testovalo

Arcam SoloMovie 2.1 jsme používali (celkem logicky) jako samostatnou jednotku, porovnání proběhlo zejména s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / OPPO BDP-105D, ale po čistě hudební stránce i s Cambridge CXA80 / Cambridge CXC nebo Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica nebo TelluriumQ Silver a Black. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Xavian Premio a filtraci napájení zajišťoval IsoTek EVO3 Solus.

 

Zvuk

S ohledem na svou nenápadnost a zahuštění součástkami uvnitř nabízí Solo Movie 2.1 bas až překvapivě dobře laděný i pro náročné filmové efekty - je jedno, jestli jde o výbuchy v "Transformers" nebo basovou linku ve "Wicked game" Chrise Isaaka ("Best of" | 2006 | Reprise | 9362-49418-2). Bas není tvrdý, spíše vibrující jako natažená guma, je plný energie, chvílemi až hřmotně vtékající do místnosti, což byste od tak kompaktního zesilovače, respektive dokonce kompaktního all-in-one, jen stěží čekali. Spousta energie a dostatek objemu drží bas dobře pohromadě a spodní tóny mají citelný impuls, každé brnknutí je citelné už od relativně nízkých hlasitostí. Ačkoliv jsou obvody identické s těmi v A29, jako kdyby u SoloMovie 2.1 byly ještě trochu autoritativněji zkrocené a zvuk odspodu se zdál o kousek pevnější.

Yamaha MCR-N870D: kompaktní síťový hi-fi systém pro náročné [test]

Yamaha MCR-N870D: kompaktní síťový hi-fi systém pro náročné [test]

Komponentní mikrosystém z řady PianoCraft s CD přehrávačem, stereo receiverem a technologií MusicCast a nechybí ani DAB přijímač. Jaký je nejvyšší model řady?

Vokální pásmo, velmi důležité pro filmovou reprodukci, je velmi dobře prokreslený, byť je tu cítit určitý nádech vřelosti a trochu měkčí, jemnější podání. Zpěv Vince Jonese byl férově soustředěný a čitelný, opět velmi obdobně jako ze setu A29 / CDS27, byť bylo cítit, že se nesnaží o nějakou technickou brilanci jako mnohé "kinové" stroje, ale že SoloMovie 2.1. cílí spíše na hladší, uvolněné podání. Zpěvákův hlas pak vystupoval před nástroji, bez zmatku a ve velkém poklidu, čistý a velký, s příjemným klidem, byť s náznakem hebkosti.

Ani na výškách SoloMovie 2.1 nijak nezklamal, objemu měly činely v "Elucidation" Garyho Burtona ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6) víc než dost, stejně jako byly vysloveně výborně čitelné a energické. Zejména prokreslený a strukturovaný dozvuk, pěkně našponovaná cinknutí a svižné, velmi znělé náběhy dávají pocítit velmi slušnou kontrolu tohoto zařízení.

Xavian Joy: vynikající, dostupné kompaktní reprosoustavy [test]

Xavian Joy: vynikající, dostupné kompaktní reprosoustavy [test]

Malé Xavian Joy jsou důkazem toho, že v malém prostoru, jakým je běžný český obývák, můžete mít i kompaktní reprosoustavy a jsou-li udělané dobře, přináší spousty muzikální radosti.

Ani dynamika vůbec není špatná - je jedno, jestli se koukáte na akční scény z "Temného rytíře", kde zvuk působí stejně pevně a úderně jako z velkých receiverů, nebo si pustíte Mahlerovu "6. symfonii" v provedení Václava Neumanna a České filharmonie (1995 | Octavia Records | OVCL-00259). Je pravda, že při vysoké hlasitosti je cítit, že vášeň a autorita mají své lehké limity, na druhou stranu při běžném poslechu je tu citelný důraz, sytost i výbušnost, dynamika nástrojů působí v rámci dané kategorie velmi dobře a v ničem si nezadá s FMJ A29 - i dynamická špička má razanci a už se pomalu klube i pocit "dýchajícího" zvuku. Od kompaktního řešení jsme, upřímně, čekali větší omezení, SoloMovie 2.1 je naprosto dostatečně živý i v porovnání se stejně drahou sestavou z jednotlivých komponentů.

Podobně jako zmínění stájoví kolegové, i Arcam Solo Movie 2.1 nabízí solidní transparentnost a rozlišení, kupříkladu ve "What a wonderful world" Evy Cassidy a Katie Melua ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) se zvuk přehledně rozdělil na jednotlivé stopy, jednotlivé nástroje a hlasy, tóny byly dobře ohraničené a konkrétní, stejně jako byly zřetelné rozdíly mezi oběma vokalistkami. SoloMovie 2.1 není vysloveně analytický stroj, neklade důraz na mikrodetaily ani nevytahuje ta nejmenší šustnutí z pozadí nahrávky, nicméně rozkrytí a rozpracování základních informací je velmi prostě dobré.

LG OLED55E6V: opravdu skvělý 4K UHD OLED televizor [test]

LG OLED55E6V: opravdu skvělý 4K UHD OLED televizor [test]

Plazmofilové ucítili záchvěv svěžího vánku. OLED se totiž vnímá jako pokračovatel stylu zobrazení, které poskytovaly plazmové televizory. Do určité míry pravdivé tvrzení. Opravdu pravdivé?

Prostor v Brahmsově "Scherzo c-moll" v podání Anne-Sophie Mutter ("The Berlin Recital" | 1996 | Deutsche Grammophon | 445 826-2) byl moc pěkný, přes "nahuštěné" obvody se nezdá, že by přístroj byl v čemkoliv horší než jeho základ v podobě FMJ A29. Arcam dokázal vytáhnout zvuk už víceméně mimo reprosoustavy, scéna zůstala pevná, jistá, s dobře lokalizovanými nástroji, byť takový ten pocit vzdušnosti a holografické výseče skutečnosti, kterou vám elektronika přenesla domů, ten tu ještě tak úplně není. Jde zejména o pocit hloubky, která tu sice je ve scéně jako takové, ale nástroje jsou rozloženy spíše jen v pravolevém směru.

Plně, plynule, energicky a s nadhledem pak Arcam zahrál rytmickou "Africa" od Toto ("Feel the difference - Blu-spec CD" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9). Až přehnaně objemný bas v nahrávce SoloMovie 2.1 ustál se solidním klidem, basové tóny dokázaly šťouchnout a až agresivní kytaru naopak systém zvládl udržet pod hranou agresivity, jakkoliv nejvyšších tónů bylo proporčně přeci jen víc, či možná byly nadmíru znělé a výrazné. Dobré bylo ale udržení tempa a rytmu.

Verdikt

Arcam SoloMovie 2.1 je velmi férově vyřešený komponent, který ve štíhlém a skladném těle dokáže za cenu v praxi nezřetelných kompromisů nabídnout zvuk jako stereo sestava Arcam FMJ A29 / CDS27, obohacený ale ještě o výborný obraz (žel bez podpory 4K, což by za dobu životnosti přístroje už mohlo být částečně omezující) a příjemnou podporu ovládání a přehrávání po síti.

Pokud tak hledáte "rodinně přijatelnou" variaci na plnohodnotné komponentové hi-fi a toužíte rovněž po dvoukanálovém domácím kině, nic skladnějšího a rozumnějšího než právě Solo Movie 2.1 asi v současnosti nenajdete. Takhle nějak by měl patrně vypadat lifestylový systém s kvalitním zvukem i obrazem...

Klady

+ relativně kompaktní a univerzální stroj
+ velmi dobrá aplikace
+ utažený, kontrolovaný a energický zvuk
+ výbava a podpora formátů

Zápory

- mechanika není nejrychlejší
- nepodporuje 4K signál

Arcam Solo Movie 2.1

Cena: 61 590 Kč

Zapůjčil: AQ
Stránky výrobce: www.arcam.co.uk

Zesilovač:

  • 2x 80 W (všechny kanály řízené 8Ω)
  • 2x 125W (všechny kanály řízené 4Ω)

Vstupy:

  • 1 x BD / DVD / SACD / CD, 4 x HDMI, 1 x SPDIF, 1 x optický,
  • 1 x FM / DAB / DAB +, 1 x USB,
  • 1 xRJ45 (Net) / Wi-Fi, 1 x linka, 1 x 3,5mm

Rozměry: 420 x 90 x 414 mm
Váha: hmotnost 11,5 kg

Arcam Solo Movie 5.1

Cena: 69 990 Kč 

Zesilovač:

  • 5 x 60 W (všechny kanály řízené 8Ω)
  • 5 x 75W (všechny kanály řízené 4Ω)

Vstupy:

  • 1 x BD / DVD / SACD / CD, 4 x HDMI, 1 x SPDIF, 1 x optický,
  • 1 x FM / DAB / DAB +, 1 x USB,
  • 1 xRJ45 (Net) / Wi-Fi, 1 x linka, 1 x 3,5mm

Rozměry: 420 x 90 x 414mm
Váha: hmotnost 12 kg

Arcam Solo Music

Cena: 55 990 Kč

Zesilovač:

  • 2 x 80W (8Ω)
  • 2 x 125W (4Ω)

Vstupy:

  • 1 x SACD/CD, 4 x HDMI, 1 x SPDIF,
  • 1 x optical, 1 x FM/DAB/DAB+, 1 x USB,
  • 1 xRJ45 (Net)/Wi-Fi, 1 x line, 1 x 3.5mm

Rozměry: W420 x H90 x D414mm
Váha: hmotnost 11,5 kg


Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

....nehoň si tu ego, každý nemá prostor na v… Zodiac 20. 3. 2017, 12:34
Co je spicka, zavisi dle vkusu kazdeho soudr… MuVo 20. 3. 2017, 09:50
Som na tom rovnako. Ked mi niekto povie "Kup… MuVo 20. 3. 2017, 09:48
Jsem jedinej kdo kdyz se rekne kino, tak si … BlackRider 20. 3. 2017, 08:50
Planujem investovat do noveho audia. Tak daj… Pepe______ 20. 3. 2017, 07:54

Další podobné články

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

Vybrali jsme nejlepší produkty, které nabídnou kvalitní zvuk pro poslech hudby nebo vylepší zvuk při sledování filmů. Od mikrosystémů přes AV přijímač až po soundbary.

Pioneer: dva kapesní Hi-Res přehrávače náročné

Pioneer: dva kapesní Hi-Res přehrávače náročné

Beoplay E8: opravdu bezdrátové luxusní Hi-Fi špunty z Dánska (test)

Beoplay E8: opravdu bezdrátové luxusní Hi-Fi špunty z Dánska (test)

V záplavě mnoha různých bezdrátových sluchátek jsou malé špunty, bez jakéhokoliv spojení kabelem stále ještě mírně exotickým zbožím, a to nejen kvůli vyšší ceně. Bang&Olufsen připravili takové špunty v luxusním provedení.

11 tipů na levná a kvalitní sluchátka pro mobily

11 tipů na levná a kvalitní sluchátka pro mobily

Levná přenosná sluchátka nabízejí za málo peněz hodně muziky. Vybrali jsme nejlepší modely v ceně od 200 Kč do 2 000 Kč.

Sony WI-1000X: nejlepší špunty s potlačením hluku na trhu [test]

Sony WI-1000X: nejlepší špunty s potlačením hluku na trhu [test]

Špuntová sluchátka sama o sobě jsou velmi dobrou cestou k izolaci od okolního hluku, když ovšem přidáte aktivní potlačení hluku, dostanete perfektní sluchátka nejen na cesty.

Marantz PM8006: zesilovač s novou technologií Musical Phono EQ

Marantz PM8006: zesilovač s novou technologií Musical Phono EQ

Meizu Lifeme BTS30 – levný Bluetooth reproduktor se skvělým zvukem [test]

Meizu Lifeme BTS30 – levný Bluetooth reproduktor se skvělým zvukem [test]

Elegantní a minimalistický design v kombinaci s velmi dobrým zvukovým projevem – to vše za velmi slušnou cenu. Tak by se dal jednoduše charakterizovat bezdrátový reproduktor BTS30 od společnosti Meizu.

Pioneer SE-MS: nová dostupná Hi-Res sluchátka nabídnu i bezdrátovou verzi

Pioneer SE-MS: nová dostupná Hi-Res sluchátka nabídnu i bezdrátovou verzi