Ant-Man a Wasp: recenze filmu

Ant-Man a Wasp: recenze filmu

Svižná, vtipná a emotivní dvojka přichází se záchrannou misí do kvantové říše. Sází přitom na vícegenerační rodinný model vyprávění a vizuální gagy se zmenšováním a zvětšováním.

Prvním Ant-Manem před třemi lety končila druhá fáze marvelovského filmového vesmíru Marvel Cinematic Universe (MCU). Film z hlediska provázanosti tohoto universa stál tak trochu bokem a šel spíše v komediálních šlépějích Strážců Galaxie než ostatních osudovějších, napínavějších a akčnějších snímků z této superhrdinské série.

Tvůrci se rozhodli prostřednictvím Ant-Mana marvelovskou sérii polidštit, dát jí rodinný charakter a oproti ostatním epickým kolegům v ní věnovat víc času představení jednotlivých postav a vztahů mezi nimi. Nezapomněli přitom, že k patosu sklouzávající rodinnou historii je třeba odlehčit patřičnou dávkou nadsázky a sebeironie, jíž vycházeli herečtí představitelé vstříc.

Navzdory přepisovanému scénáři a změně režiséra z Edgara Wrighta na Peytona Reeda, tedy z osobitého tvůrce na spíše řemeslníka, to nakonec nedopadlo vůbec špatně. Komornější a hravější charakter jedničky dobře zrcadlila finální scéna v dětském pokojíčku Ant-Manovy dcery, kde proti sobě antagonisté metali kousky stavebnic jako jiní superhrdinové mrakodrapy.

Vizuální gagy, postavené na zvětšování a zmenšování

Dvojka v tomto hravém, odlehčeném a rodinném duchu pokračuje a ještě víc sází na vizuální gagy, spojené se zmenšováním a zvětšováním nejen hrdinů, ale i předmětů kolem nich. Dům nebo přenosná laboratoř jde zmenšit na velikost kufru na kolečkách, a jak se dá tato schopnost využít v akčních honičkách s auty na silnici nebo při střetech s protivníky, o tom vás už přesvědčily trailery.

Zmenšení vozového parku na velikost angličáků nebo naopak zvětšení, kontrastní v perspektivě k objektům (loď), k nimž se vtahuje, hýří nápady, ale přesto jsem se nemohl zbavit dojmu, že z tohoto modelu alá Gulliverovy cesty, rodinných filmů z osmdesátých let typu Miláčku, zmenšil jsem děti od Joea Johnstona, nebo když zůstaneme u domácí kinematografie, tak filmů dvojice Miloš Macourek a Václav Vorlíček jako Což takhle dát si špenát, šlo vytěžit víc.

Těch akčních scén není v dvouhodinovém filmu zas tolik, dohromady asi dvacet minut a tvůrci se v nich spolu s trikaři mohli mnohem víc odvázat a dát jim ještě absurdnější ráz. Ten je ve filmu přítomný, ale nezáměrně v tom, jak zacházejí s fyzikálními zákony.

Důležitou součástí příběhu je záchranná mise ztraceného rodinného příslušníka v mikrosvětě kvantové říše, kde se scenáristé snaží vysvětlit její pravidla tak akorát pro potřeby tohoto nenáročného popcornového dobrodružství. Kvantová dimenze, scény s fázováním záporačky Ghost, zesílené schopnosti mravenčího hrdiny, honička v San Franciscu, všechny tyto scény mají především bavit, logiku v nich nehledejte.

Vícegenerační rodinný charakter vyprávění

Vedle gagů vizuálních se dvojka opírá i o humor slovní, dialogový. Jeho nositeli jsou kromě hlavního hrdiny Scotta Langa jeho tři spolupracovníci Luis (Michael Peña), Kurt (David Dastmalchian) a Dave (Tip Harris) z podpůrného týmu, kteří mu nahrávají na slovní smeče. Nejzábavnější z nich je díky svým převyprávěným historkám upovídaný Michael Peña.

Paul Rudd osvědčil komediální talent v mnohem filmech a jeho prostořeký sarkasmus baví i tady. V kombinaci s jeho filmovou dcerou Cassie, s níž se vídá o víkendech, pak dovede vykouzlit momenty, které vás dojmou i pobaví současně.

Humor filmu obecně nemusí sednout každému, někdo ho bude považovat za příliš dětinský, předvídatelný, ale mějme na paměti, že tvůrci míří na opravdu široké rodinné publikum od těch nejmladších až po ty ve věku třiasedmdesátiletého Michaela Douglase.

Rodinný charakter vyprávění podporuje nijak složitá zápletka a romantické pnutí teď už dvou generačních dvojic, které se může opřít o šarm a charisma jak staršího páru v podání Michaela Douglase a Michele Pfeiffer, tak toho mladšího, jež tvoří Paul Rudd a Evangeline Lilly.

Ta má tentokrát mnohem akčnější roli než minule a skrze propojení s její matkou i emotivnější. Hope po mámě zdědí její kostým a jako Wasp pak nejen bojuje po boku Ant-Mana, ale z velké části na ní leží odpovědnost za výpravu do kvantové říše. Její schopnosti jsou podobné těm Ant-Manovým, takže vedle mravenčího muže tu máme vosí ženu, jejíž kostým zdobí křídla, díky kterým dokáže létat.

Zmizení v kvantové dimenzi

Už při přípravě prvního dílu se uvažovalo, na kterého Ant-Mana se zaměřit. Zda na toho původního, tedy Hanka Pyma nebo na jeho nástupce Scotta Langa. Nakonec studio dospělo k tomu, že Pym má příliš pohnutou rodinnou historii, v níž několikrát změnil svou podobu (Giant-Man, Goliath, Yellowjacket) a tak dostal přednost Scott.

Ve dvojce se Hankova (Michael Douglas) minulost připomene nejen prostřednictvím jeho manželky Janet van Dyne (Michelle Pfeiffer), ale i dalších lidí, s nimiž se podílel na kvantovém experimentu. Ten umožnil, že Janet v roce 1987 odvrátila jadernou hrozbu, ale za cenu toho, že sama při zmenšovací misi nadobro zmizela ve světě kvantových částic.

Proč se Ant-Man neúčastnil Infinity War?

Děj dvojky, která je dvacátým filmem v rámci MCU a součástí třetí fáze této série, se odehrává dva roky po událostech z Captain America: Občanská válka a před událostmi v Avengers: Infinity War, jichž se Ant-Man (Paul Rudd) neúčastnil. A film vysvětluje proč.

V Občanské válce, kde se Ant-Man poprvé objevil v soukolí ostatních Avengers, v ideovém a poté frakčním sporu o to, zda se mají superhrdinové zodpovídat vládnímu establishmentu nebo trvat na své nezávislosti, stál na straně Kapitána Ameriky proti Iron Manovi, který byl zastáncem odpovědnosti superhrdinů vůči nějakému kontrolnímu orgánu jejich činnosti na bázi OSN.

V Ant-Man a Wasp za toto své rozhodnutí a porušení Sokovijské smlouvy nese následky. Je už druhým rokem pod policejním dohledem v domácím vězení ve vlastním domě. Tato doba, již využil k upevnění vztahu s dcerou Cassie (Abby Ryder Fortson), se pomalu blíží ke konci a před ním stojí nový úkol, který by nalezenou rovnováhu mezi rodinným životem a povinnostmi superhrdiny mohl zase zvrátit jedním směrem.

Vysvobození Janet van Dyne

Přichází za ním jeho parťačka Hope van Dyne (Evangeline Lilly) se svým otcem a Ant-Manovým mentorem Hankem, že potřebují, aby jim pomohl s vysvobozením Janet z kvantové říše, kde se před lety ztratila. Možná žije a tak je třeba jí lokalizovat, dostat se k ní tunelem, dostat se zase zpátky a zvětšit ji na původní velikost.

Nebude to ale tak jednoduché, protože po Pymově zmenšovacím přístroji a celé jeho laboratoři, která by to dokázala, pase obchodník na černém trhu Sonny Burch (Walton Goggins) a nemilosrdná záporačka Ghost (Hannah John-Kamen), která má (proti své vůli) schopnost měnit hustotu svého těla, stát se nehmotnou a fázovat či procházet skrze pevné předměty. K těm, kteří by tuto misi mohli zhatit, se přidává i FBI v osobě agenta Jimmyho Wooa (Randall Park), který kontroluje Scotta a honí Hope s jejím otcem.

Odhalení toho, za jakých okolností Janet před lety zmizela, spojené s experimentováním s cestováním do mikroskopicky titěrné kvantové dimenze, osvětlí úlohu Hankova bývalého kolegy, asistenta a rivala Dr. Billa Fostera (Laurence Fishburne), který se s ním podílel na projektu Goliath. A také s tím spojenou motivaci Ghost, která je ryze osobní. Děje se tak i za pomocí flashbackových scén s omlazenou rodinou Pymových, Billem Fosterem a Ghost.

Svižné, vtipné a emotivní pokračování

Nevyjevují se ale jen dramatická rodinná tajemství, ale i to, co dělal Ant-Man během událostí Občanské války a Infinity War. Rodinný je i ráz filmu Ant-Man a Wasp, který jde v pokračování cestou klasických sequelů. Postavy se tu objevují ve starších i mladších vydáních, které s sebou vážou více dějových linií než minule.

Vyprávění má svižný charakter, je vtipné a uvolněné, v rodinných momentech mu nechybí emoce. Peyton Reed, režisér vztahových a romantických komedií (Kašlu na lásku, Rozchod!, Yes Man), už podruhé servíruje rodinnou podívanou, která neposouvá marvelovské universum nikam kupředu, ale plní spíš funkci samostatně stojícího projektu, který má především bavit. Daří se mu to na podobné úrovni jak minule, takže pokud se vám líbila jednička, neměli byste být jejím pokračováním zklamáni.

AVmania.cz
Ant-Man a Wasp   6

Ant-Man a Wasp