AVmania.e15.cz

Andělský podíl: recenze filmu

Nezaměstnaný mladík se dostane na exkurzi do palírny whisky, kde objeví, že má pro degustaci tohoto nápoje značný talent. Film si odnesl z Cannes Velkou cenu poroty.
Andělský podíl: recenze filmu

Ken Loach se zapsal do filmových dějin jako nesmiřitelný zástupce britského sociálního realismu, neúnavný levicový kritik společenských (ne)pořádků a zastánce nemajetných, problémových lidí na okraji. I jeho novinka Andělský podíl se vrací na zanedbané předměstí Glasgow a začíná u soudu, kde právě mladý, ale už životem poznamenaný rváč Robbie dostává druhou šanci, tedy místo vězení trest veřejných prací. Jeho situace přesto pořád vypadá beznadějně, jako kruh násilí, odplat, kriminality a nenávisti.

 

Dřív nešťastní obyčejní hrdinové, které pro Loache napsal jeho obvyklý scenárista Paul Laverty, takovou nálož překážek většinou nedokázali prorazit a končili jako alkoholici, zločinci nebo na hřbitově. Podobně jako Kaurismäki, i Loach se ale nejspíš na stará kolena rozhodl, že neutěšenosti je kolem už příliš. A „vyměkl“. Dnes netočí sociální dramata, ale sociální komedie.

Levičákem ovšem zůstává a kritikem také. Jeho komedie proto nejsou efektní, ale klidné a zahalené oparem tragiky, zvlášť v první půli, velmi realisticky popisující následky Robbieho dřívějších násilných činů. Pak ale autoři hrdinu odmění za vůli se změnit a dovolí, aby tentokrát všechno vyšlo.

Tak hladce jako v pohádce, až už se ani divák nebojí o výsledek. Alespoň ve filmu funguje vysněná spravedlnost a nějaké z úderných hesel. Předchozí Loachův titul Hledá se Eric inzeroval, jaká je síla v kolektivní jednotě. Nyní tvrdí, že ubrat bohatým nepatrný andělský podíl, jehož ztráty si ani nevšimnou, zato chudým změní život, je správné.

Konkrétně se tu jedná o část velmi vzácné a velmi drahé skotské whisky, ostatně sousloví „andělský podíl“ je představeno právě jako termín ze světa destilerů. I výběr nejatraktivnějšího skotského vývozního artiklu naznačuje, že Loachova novinka je asi jeho divácky nejvstřícnějším filmem, dokonce obsahuje prvky lidové. Jen používaný skotský akcent zůstal nesmiřitelně nesrozumitelný.

Loachova upřímná humanistická snaha pokusit se změnit svět pro změnu pozitivním příkladem nakonec dostatečně bere za srdce. Přesto, že chutě trpkosti a sladkosti se tu tak zvláštně tříští. I režisérovo smířlivější já má tak úspěch. V Cannes, kde kdysi Loach získal Zlatou palmu za militantní film o irském ozbrojeném boji za nezávislost Zvedá se vítr, mu Andělský podíl letos vynesl Cenu poroty.


Andělský podíl

  • tragikomedie, Velká Británie / Francie / Belgie/ Itálie, 101 minut
  • Režie: Ken Laoch
  • Hrají: Paul Brannigan, John Henshaw, Gary Maitland, Roger Allam
  • Premiéra: 26. Července
  • Hodnocení: 70 %

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Teheránská tabu aneb Sex, drogy a šaría [recenze filmu]

Teheránská tabu aneb Sex, drogy a šaría [recenze filmu]

Sex, drogy a šaría. Stejné touhy, ale jiná pravidla v teokratickém světě dvojí morálky. Metodou rotoskopie natočený animovaný film přináší obžalobu pokrytecké iránské společnosti, svázané restriktivními pravidly.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.

Já, Simon: recenze filmu

Já, Simon: recenze filmu

Feel-good movie a gay varianta oblíbených romantických teenagerských komedií nabízí pozitivní pohled do světa, jemuž vládne tolerantní a liberální duch.

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

Bird, Great Balls of Fire!, The Doors, Ray, Walk the Line, Control, Edith Piaf, Serge Gainsbourg, Get On Up - Příběh Jamese Browna, Nico, 1988. Nejslavnější muzikanti na filmovém plátně.

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Upínání se k nepřítomnému otci, špatná komunikace v rodině, milosrdná lež a ztráta iluzí díky ní. Adaptace předlohy Petry Soukupové, oceněné Magnesiou Literou jako Kniha roku.

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.