AVmania.e15.cz

Andělský podíl: recenze filmu

Nezaměstnaný mladík se dostane na exkurzi do palírny whisky, kde objeví, že má pro degustaci tohoto nápoje značný talent. Film si odnesl z Cannes Velkou cenu poroty.
Andělský podíl: recenze filmu

Ken Loach se zapsal do filmových dějin jako nesmiřitelný zástupce britského sociálního realismu, neúnavný levicový kritik společenských (ne)pořádků a zastánce nemajetných, problémových lidí na okraji. I jeho novinka Andělský podíl se vrací na zanedbané předměstí Glasgow a začíná u soudu, kde právě mladý, ale už životem poznamenaný rváč Robbie dostává druhou šanci, tedy místo vězení trest veřejných prací. Jeho situace přesto pořád vypadá beznadějně, jako kruh násilí, odplat, kriminality a nenávisti.

 

Dřív nešťastní obyčejní hrdinové, které pro Loache napsal jeho obvyklý scenárista Paul Laverty, takovou nálož překážek většinou nedokázali prorazit a končili jako alkoholici, zločinci nebo na hřbitově. Podobně jako Kaurismäki, i Loach se ale nejspíš na stará kolena rozhodl, že neutěšenosti je kolem už příliš. A „vyměkl“. Dnes netočí sociální dramata, ale sociální komedie.

Levičákem ovšem zůstává a kritikem také. Jeho komedie proto nejsou efektní, ale klidné a zahalené oparem tragiky, zvlášť v první půli, velmi realisticky popisující následky Robbieho dřívějších násilných činů. Pak ale autoři hrdinu odmění za vůli se změnit a dovolí, aby tentokrát všechno vyšlo.

Tak hladce jako v pohádce, až už se ani divák nebojí o výsledek. Alespoň ve filmu funguje vysněná spravedlnost a nějaké z úderných hesel. Předchozí Loachův titul Hledá se Eric inzeroval, jaká je síla v kolektivní jednotě. Nyní tvrdí, že ubrat bohatým nepatrný andělský podíl, jehož ztráty si ani nevšimnou, zato chudým změní život, je správné.

Konkrétně se tu jedná o část velmi vzácné a velmi drahé skotské whisky, ostatně sousloví „andělský podíl“ je představeno právě jako termín ze světa destilerů. I výběr nejatraktivnějšího skotského vývozního artiklu naznačuje, že Loachova novinka je asi jeho divácky nejvstřícnějším filmem, dokonce obsahuje prvky lidové. Jen používaný skotský akcent zůstal nesmiřitelně nesrozumitelný.

Loachova upřímná humanistická snaha pokusit se změnit svět pro změnu pozitivním příkladem nakonec dostatečně bere za srdce. Přesto, že chutě trpkosti a sladkosti se tu tak zvláštně tříští. I režisérovo smířlivější já má tak úspěch. V Cannes, kde kdysi Loach získal Zlatou palmu za militantní film o irském ozbrojeném boji za nezávislost Zvedá se vítr, mu Andělský podíl letos vynesl Cenu poroty.


Andělský podíl

  • tragikomedie, Velká Británie / Francie / Belgie/ Itálie, 101 minut
  • Režie: Ken Laoch
  • Hrají: Paul Brannigan, John Henshaw, Gary Maitland, Roger Allam
  • Premiéra: 26. Července
  • Hodnocení: 70 %

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.