AVmania.e15.cz

Anděl Páně 2: zrodila se nová vánoční klasika [recenze filmu]

Parťácky škádlivá chemie ústřední dvojice, dickensovské ladění, konkurenční boj mikulášských partiček, milostná rivalita a kouzelné lokace Českého Krumlova.

Pohádka Anděl Páně je původně televizní podívaná, vzniklá pro vánoční vysílací schéma České televize. Vyvedla se ale natolik, že šla v listopadu roku 2005 i do kinodistribuce. Následující rok jej ČT uvedla a film vytvořil rekord sledovanosti, když se na něj dívalo 2 731 000 diváků. Anděl Páně se zabydlel v srdcích diváků, kteří celovečerní debut Jiřího Stracha povýšili na asi nejpovedenější pohádku polistopadové éry.

Režisér Strach syndromu dvojky nepodlehl

Z filmu se stala novodobá sváteční klasika, takže není divu, že po jedenácti letech přichází její pokračování. Cesta k němu byla otevřená, protože model parťácké dvojice domýšlivého a nešikovného anděla a provokujícího poťouchlého čerta, kteří napravují hříšníky na zemi, není uzavřený a vybízí k dalším variacím.

Režisér Jiří Strach se ale pokračování dlouho bránil, poté zdůrazňoval, že pokud by na něj přistoupil, musel by se opírat o smysluplný scénář, který by jeho největšímu diváckému hitu neudělal ostudu. Syndrom dvojky, nastavované kaše je ve filmovém světě všeobecné známý a Strach mu nepodlehl.

Vyhýbá se totiž hlavnímu nešvaru všech sequelů a to přebujelé snaze trumfnout svého předchůdce měřítkem. Oním nabídnout všeho, co minule fungovalo, dvakrát tolik. V tomto je vzácně uměřený a zaměřuje se spíš na vylepšení vizuální stránky filmu.

Kouzelné lokace Českého Krumlova

Přeci jen první Anděl Páně vznikl pro televizi, u dvojky je znát, že se víc myslelo na diváka v kině. Film je výpravnější, má velmi pěkné kostýmy, dekorace a rekvizity a objevuje se v něm víc komparzistů a digitálních triků. Ten s rozestoupenými vodami je asi nejvýraznější.

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ona výpravnost ale není zas tak veliká jako třeba u další velmi zdařilé pohádky Sedmero krkavců z loňského roku. Pro potřeby vyprávění byl potřeba sevřenější tvar, jemuž epičnost dodává symfonická hudba Ondřeje Gregor Brzobohatého, v níž si velmi vkusně pohrává s motivy vánočních koled.

Kouzelnou atmosféru, zvoucí k návštěvě města, obstarávají potemnělé uličky Českého Krumlova, kde se spolu s nádvořím hradu v Ledči nad Sázavou, sloužícím pro scény na tržišti, natáčelo. Filmařům se za pomocí těchto lokací podařilo vytvořit iluzi zasněženého pohádkového města z konce 19. století.

Dickensovské sociální ladění

V tomto století žil a psal anglický romanopisec Charles Dickens, od něhož si scenárista Marek Epstein vypůjčil sociální ladění jeho zápletek. Chudá matka samoživitelka s dospívající dcerou, jíž vykořisťuje a současně nadbíhá vilný majitel krejčovské dílny, v níž pracuje, to je dickensovský upgrade, který díky hereckým představitelům dobře funguje.

Není se co divit. Hamižného kapitalistu Košťála hraje Bolek Polívka, který nebohou vdovu vydírá lhůtou na vyklizení bytu a své zaměstnance hrozbami výpovědi. Jeho nadávka „U sta jahelníků!“ v porovnání s tím, když se ve veřejnoprávním rozhlasu dostane do ráže prezident Zeman, působí cudně starosvětsky, jeho pojetí role se pak pohybuje na hraně přiznané ironické nadsázky a karikatury.

Milostná rivalita

Zkoušenou švadlenu Magdalenu ztvárňuje s půvabem jí vlastním Vica Kerekes, takže asi nepřekvapí, že právě ona se stane zdrojem sváru a milostné rivality mezi andělem Petronelem (Ivan Trojan) a čertem Uriášem (Jiří Dvořák). Jde o zalíbení pošetilé, které se stane zdrojem mnoha zábavných situací.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zároveň má toto něžné i výbušně svárlivé zakoukání své limity. V závěru proto musí najít Magdalena lásku z tohoto světa. Děje se tak ale až příliš uspěchaně, i když to, kdo by mohl být jejím vyvoleným, se celkem nabízí při pohledu na obsazení filmu.

Milostná rivalita a s ní spojená ješitnost dodává špičkování mezi andělem a čertem novou dimenzi. S tím, jak Uriáš u sličné vdovy získává navrch, Petronel o to víc zuří. A když se takto chová, čerta baví o to víc ho provokovat a škádlit. Ivan Trojan a Jiří Dvořák jsou ve svých rolích dobře usazeni a jejich parťáctví v duchu buddy movie komedií jen zraje.

Jeden večer v roce to jde

Však to také není první film, na němž se spolu potkávají. A za většinou těchto jejich filmových setkání stál Jiří Strach. Dvojdílná Operace Silver A, mysteriózní krimi trilogie Ďáblova lest a Ztracená brána, televizní pohádka Šťastný smolař, černá komedie z normalizačních let Osmy.

K posledním dvěma, stejně jako k dalším televizním (BrainStorm, Svatojánský věneček) a filmovým (Vrásky z lásky) dílům Jiřího Stracha napsal scénář Marek Epstein. V Anděl Páně 2 vystřídal na pozici scenáristy Lucii Konášovou z jedničky a s Jiřím Strachem vytvořil příběh, který se tentokrát neodehrává v čase vánočním jako první díl, ale předvánočním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nápad se zasazením děje na Mikuláše je pro tvůrce darem z nebes, když vezmeme, odkud čert s andělem přicházejí. Kdy jindy se totiž může anděl s čertem pohybovat mezi smrtelníky zcela přirozeně a bez převleků než právě v předvečer svátku Svatého Mikuláše.

A zápletka, která se odehrává během jednoho dne, z toho těží. Městem chodí Mikulášové se svými pomocníky a mezi ně se snadno vetřou pravý čert s andělem, aniž by budili jakékoliv podezření. Děti vyslovují prostřednictvím rodičů svá přání, ale netuší, že stojí před někým, kdo opravdu zná seznam jejich hříchů. Jejich vyslovení z úst profesionálů malé uličníky pořádně vyděsí a před rodiči srovná. I proto jsou během oné noci rodiči tak žádaní.

Konkurenční mikulášský boj

Scenáristické duo ale nezůstává jen u tohoto nápadu. Pravého anděla s čertem, kteří dělají stafáž Anežce (Anna Čtvrtníčková) v převleku za Mikuláše, vystaví konkurenci falešných koledníků. Zatímco Petronel s Uriášem se domnívají, že jde o jejich kolegy z nebe, podvodníci je mají za nekalou konkurenci.

Oni podvodníci jsou ve skutečnosti zloději, kteří chtějí mikulášskou noc využít ke svým rejdům. Mikuláše v této trojici ztvárňuje Stanislav Majer, anděla Marek Taclík a čerta Pavel Liška. A protože konkurenční boj je neúprosný, volí tato trojice i takové prostředky jako je únos Anežky.

Anežka je dcerou Magdaleny, která chce své mamince výslužkou přispět na živobytí. Mikulášská noc je k takové „brigádě“ ideální příležitostí, holčička má ale smůlu, že je na to sama. Pomoc Petronela a Uriáše proto uvítá, oni zas věří, že se skrze ni dostanou k zatoulanému jablku z rajského stromu poznání dobra a zla. Kdyby si z něj nějaký člověk ukousl, mělo by to nedozírné následky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

A jak se to jablko v městečku ocitlo? Petronela v jeho službě u Nebeské brány pokouší čert Uriáš a výsledkem jejich tahanice je spadlé jablko poznání na zem. Pán Bůh (Jiří Bartoška) se hrozně rozčílil a pošle oba výtečníky, aby jej přinesli zpět. Pokud tedy nechtějí být proměněni v hvězdnou mlhovinu.

Anežka ono jablko najde, ale cesta k jeho návratu zpět se během předvečeru svátku Svatého Mikuláše zkomplikuje. Jablek je tu víc, stejně jako konkurenčních mikulášských partiček a zájemců o krásnou maminku Anežky. Osobní zájmy se začínají promíchávat s těmi božskými a cesta k nalezení lásky, přátelství, poznání sebe sama i schopnosti odpuštění bude ještě klikatá.

Vtipná hra s biblickými odkazy

Režisér Jiří Strach ji ale dovede vybavit velmi lidským rozměrem, byť se jedná o záležitosti božské. Vtipná hra s biblickou mytologií se rozehrává za pomoci situací, odkazů (Kladivo na čarodějnice) i dialogů. Služba u Nebeské brány připomíná činnost prověrkových komisí, apoštolové na schůzi řeší dluh za Poslední večeři.

Kocovina nebeských obyvatel je vysvětlována nácvikem na Silvestra u svatého Silvestra nebo vodou, proměněnou na víno. Když se Pán Bůh zlobí na Petronela za rozlité víno, říká, že on nikdy nic nerozlil. A Panna Maria (Klára Issová) mu oponuje s tím, co tedy byla tedy potopa světa?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nebeský provoz má úřednický i mile domácký ráz, zabydlený spoustou postav, jež ztvárňují populární herci, režiséři, zpěváci a osobnosti veřejného života. Od Jiřího Bartošky jako Pána Boha, přes Josefa Abrháma, Veroniku Žilkovou, Matěje Hádka, Martina Hubu, Karla Smyczka, Lucii Bílou až po prezidentského kandidáta Michala Horáčka s účesem alá Ondřej Hejma. Jde vesměs o camea nebo epizodní role, která nacházejí svůj otisk i na zemi (Viktor Preiss, Marián Labuda).

Největší prostor vedle sehrané ústřední dvojky dostává osobitá Anna Čtvrtníčková a její zásadová filmová maminka Vica Kerekes. Vojta Dyk jako prodavač párků je postavou důležitou, která ale nedostává v příběhu prostor, který by ji měl náležet. Proto ono zakončení působí tak uspěchaně.

Náběh k další vánoční klasice

Co se oproti jedničce změnilo, je skutečnost, že se oba nebeští vyslanci musí na zemi mnohem víc spoléhat na sebe a svou schopnost improvizace a ne tolik na nadpřirozené schopnosti. S artefakty jako zlatý klíč od Očistce se zachází trochu nekonzistentně, stejně jako s celým systémem napravování hříšníků v Očistci. Dobře je to vidět na scéně s Herodem v podání Romana Luknára. Však také Petronel reptá na šéfa, že odpustí snad každému. Motiv odpuštění k vánoční pohádce s křesťanským podtextem patří. Ale i to, že zlo by mělo být potrestáno.

Jiří Strach přichází s pokračováním, které má šanci zasáhnout rodiče i jejich ratolesti. Prohlubuje to, co v jedničce fungovalo, tedy onu parťáckou chemii ústřední svárlivé dvojice a vtipné odkazy k biblické mytologii. A přidává dickensovský rozměr ústřední zápletky a kouzelnou scenérii zasněženého Českého Krumlova. První Anděl Páně před jedenácti lety se stal uctívanou vánoční klasikou, dvojka ji bude v diváckém přijetí následovat.

Anděl Páně 2

  • Žánr: pohádka
  • www.andelpane2film.cz/
  • Česko, 2016
  • Scénář: Marek Epstein, Jiří Strach
  • Režie: Jiří Strach
  • Hrají: Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Anna Čtvrtníčková, Jiří Bartoška, Bolek Polívka, Vojtěch Dyk, Pavel Liška, Stanislav Majer, Marek Taclík, Marián Labuda, Viktor Preiss
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 01. 12. 2016
Anděl Páně 2
film   7
Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Neviděl jsem jedničku, ale dvojka byla super… . 20. 12. 2016, 12:52
Taky nechápu proč do recenze montujeme prezi… Michal 9. 12. 2016, 12:17
Recenzi jsem přestala číst v momentě, kdy js… Darina 5. 12. 2016, 11:49
Od prvni chvile do temer konce jsme se cela … Matej 5. 12. 2016, 07:06

Další podobné články

Vetřelec: Covenant – recenze filmu

Vetřelec: Covenant – recenze filmu

Frankensteinovské téma stvořitele a jeho výtvoru slouží nejen k poznání vetřelčího rodokmenu, ale i úskalí režijního přístupu Ridleyho Scotta k této látce.

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

Sharon Stone, Gina Gershon, Salma Hayek, Cameron Diaz, Demi Moore, Pamela Anderson, Kate Winslet, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley nebo Nicole Kidman a jejich odhalené scény ve filmech.

Válka o planetu opic: výborný finální trailer na očekávané sci-fi [video]

Válka o planetu opic: výborný finální trailer na očekávané sci-fi [video]

Král Artuš: Legenda o meči – recenze filmu

Král Artuš: Legenda o meči – recenze filmu

Londýnská gangsterka, zkřížená s hrdinskou fantasy, v níž se hrdina dlouho zdráhá přijmout svůj úděl. Guy Ritchie Artušův origin napumpoval velkou audiovizuální energií, která překrývá zjednodušený výklad legendy.

Lady Macbeth: recenze filmu

Lady Macbeth: recenze filmu

Manželství jako obchod, patriarchální dominance, probuzený chtíč, cizoložství a vraždy. Viktoriánské erotické drama na motivy předlohy Nikolaje Leskova ukazuje, jak se z oběti stává krutá a manipulativní vládkyně.

Blade Runner 2049: první oficiální trailer na očekávané sci-fi [video]

Blade Runner 2049: první oficiální trailer na očekávané sci-fi [video]

Wonder Woman: finální trailer před premiéru je tu [video]

Wonder Woman: finální trailer před premiéru je tu [video]

Strážci Galaxie Vol. 2: recenze filmu

Strážci Galaxie Vol. 2: recenze filmu

Sázka na excentričnost ústřední pětice a její týmovou chemii z jedničky je v pokračování vystřídána větším příklonem k blockbusterovému schématu s výraznou melodramatickou linkou rodinných vztahů.