AVmania.e15.cz

Amazon: Prodej vinylových gramodesek vzrostl o 745 %

Hudba na CD se už téměř neprodává, MP3 můžeme snadno on-line nakupovat i u nás, ale proti tomuto trendu jde rostoucí zájem o „zastaralé“ gramodesky. Proč?

Když jsem před čtyřmi lety psal článek CD je mrtvé, ať žije LP a MP3 netušil jsem, jak budu blízko pravdě. Internetový obchod Amazon.com vydal statistiky prodejů a ty ukazují, že od roku 2008 vzrostl prodej LPíček, neboli klasických vinylových analogových gramofonových desek, o 745 %.

Klepněte pro větší obrázek

Pro nás z ČR je tento fakt zajímavý o to více, že právě česká firma GZ Digital Media (bývalé Gramofonové závody v Loděnici u Berouna) je jednou z mála, která gramodesky vyrábí.

CD je mrtvé, ať žije LP a MP3

CD je mrtvé, ať žije LP a MP3

Stahování hudbu nezabíjí, ale určitě se podepíše na postupném odchodu CD. Co nám pak zůstane? Bude to opět analogové LP?

Pokud se podíváme na tabulku, tak růst je takřka lineární, čili každý rok se kupují gramodesky stále více. Trend je o to zřetelnější ve srovnání s padajícími prodeji CDček, s neúspěchem fyzických nosičů pro audiofily (například SACD). Přesun hudby na internet, rozvoj hudebních služeb, kdy si lidé ani hudbu už nekupují, jen ji poslouchají streamovanou z internetu by teoreticky hovořil pro zánik všech (!) fyzických médií. Ale neděje se tak.

Zájem o gramofonové desky roste, přičemž si však nedělejme iluze, že to na svědomí mají jen audiofilové, kteří vlastní drahé High-end gramofony. Také je třeba mít na vědomí, že většina „analogové“ vinylové produkce podlehla jevu zvaném „Loudness war“, který zasvěcení čtenáři znají.

Loudness war: válka, kterou prohrává posluchač (ukázka)

Loudness war: válka, kterou prohrává posluchač (ukázka)

Válka hlasitostí má na svědomí více obětí kvality než komprimující zabijáci. Nenechte si utrhnout uši a bojujte vhodným výběrem hudby.

Stačí se podívat do tabulky, co vlastně lidé na gramofonových deskách kupují. Z 55,6 % jde o rockovou produkci, popmusic pak je druhý s 9,8 %. Při pohledu na podíl klasiky (0,1 %), a jazzu (1,5 %) lze říci, že „náročný“ posluchač gramofonové desky rozhodně masivně nenakupuje.

Klepněte pro větší obrázek 
Co lidé kupují?

Pokud jste sázeli na taneční muziku, tak její podíl je jen 3,9 %. A tak právě rockové, či metalové skupiny svými speciálními gramofonovými edicemi přispívají k obrodě LPíček. V roce 2004 přitom podíl tohoto žánru činil také téměř polovinu, přičemž v roce 2012 vzrostl. Z toho vyplývá, že k analogu se vrací stále více lidí, a to i těch, kteří již gramofon pravděpodobně už někdy odepsali.

Podívejte se do tabulky nejprodávanějších titulů. Když pomineme popové hvězdy Adele a Amy Winehouse, tak se v první 20 objevují legendy typu Pink Floyd, David Bowie, Led Zeppelin, Fleetwood Mac najdete zde i Iron Maiden, Black Sabbath.

Klepněte pro větší obrázek 
Nejprodávanějí gramofonové desky

Rostoucí zájem o LP potvrzuje původní předpoklady, že CD pomalu umírá, masy spotřebitelů své komprimované nahrávky kupují na on-line obchodech Apple či Google, ale zkrátka fyzické médium má pro mnoho lidí také své kouzlo. Zejména při poslechu hudby doma, kdy se z poslechu stává obřad, kdy hudba není pouhým hlukem na pozadí, který vyluzuje nějaká „bedýnky“ ze které se bezdrátově streamuje hudba ze smartphonu. Přeci jen tu zůstane půvab gramofonové desky, kdy je potřeba desku opatrně vylovit z obalu, položit na gramofon a teprve poté pomalu spustit jehlu, abyste vůbec mohli hudbu poslouchat.

Klepněte pro větší obrázek 

Ano. Gramofonové desky zabírají hodně místa. Nikdy se už nevrátí doba, kdy se budou masově kupovat a lisovat a prodávat v miliónech kusů. Ale zjevně ti, co poslouchají hudbu, stále touží mít v rukách něco hmotného, z čeho si svoji oblíbnenou hudbu pustí. A stříbrné kolečko to nebude.

Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

už kdysi dávno tady byly pokusy nahradit saf… Radon 10. 10. 2013, 22:04
CD,vyrobené převodem z vinylu bývá většinou,… krakonoš 9. 10. 2013, 15:01
CD rozhodně není mrtvé a bude tu s námi ješt… Pekop 9. 10. 2013, 14:54
Pokud se starej princip gramodesek prenese d… JendaBenda 9. 10. 2013, 12:56

Další podobné články

Bluedio Turbine T4: potlačení hluku v čínském provedení [test]

Bluedio Turbine T4: potlačení hluku v čínském provedení [test]

Po sluchátkách s aktivním potlačením hluku od známých výrobců se dostala na řadu sluchátka Bluedio, která mají kořeny přímo v Číně. Mimo potlačení hluku je na nich zajímavá také odvážná velikost měničů.

11 nejlepších sluchátek pro domácí poslech

11 nejlepších sluchátek pro domácí poslech

Jako domácí sluchátka označujeme rozměrnější a pohodlnější sluchátka pro dlouhodobější poslech: například hudby u počítače, domácího Hi-Fi, ale i televizoru. Vybrali jsme ta nejlepší.

Octave V 70 SE: integrovaný elektronkový Hi-Fi zesilovač [test]

Octave V 70 SE: integrovaný elektronkový Hi-Fi zesilovač [test]

Dospělý zesilovač se vší potřebnou autoritou, přesností, dynamikou a čistotou, který navíc vkládá do hudby trochu svého vlastního charakteru. Nabídne úžasně snadno poslouchatelný zvuk, který se neomrzí.

Beoplay H9 – luxusní bezdrátový zvuk i provedení [test]

Beoplay H9 – luxusní bezdrátový zvuk i provedení [test]

Dánský Bang & Olufsen je jednou z nejznámějších skandinávských značek. Výrobky této společnosti jsou obvykle synonymem pro luxus, kvalitu a perfektní minimalistický design. Jak si vedou Bluetooth sluchátka s aktivním potlačením hluku?

KEF Q950: sloupové Hi-Fi reprobedny s velkým zvukem [test]

KEF Q950: sloupové Hi-Fi reprobedny s velkým zvukem [test]

Moderně vypadající reprosoustava s nepřikrášlovaným, klidným a přitom ale fajnově živým zvukem. Nabízí audiofilský přednes - klidný, věrný, rovný a přehledný.

KZ Bluetooth modul: z drátových špuntů bezdrátové za pár šupů [test]

KZ Bluetooth modul: z drátových špuntů bezdrátové za pár šupů [test]

Čínská značka KZ vyrábí levná hybridní sluchátka s odnímatelným kabelem. Za 7 dolarů pak prodává samostatný Bluetooth modul, který vás zbaví nutnosti propojovat sluchátka s telefonem kabelem.

Panasonic SC-UX100 – mikrosystém nejen do malých prostor [test]

Panasonic SC-UX100 – mikrosystém nejen do malých prostor [test]

Mikrosystémy zažívají v posledním roce znovuzrození, a to především díky poklesu nákladů na integraci všemožných technologií, na které jsme zvyklí především z bezdrátových reproduktorů. Má smysl je pořizovat.

Noble Audio Katana: luxusní in-ear sluchátka s devíti měniči [test]

Noble Audio Katana: luxusní in-ear sluchátka s devíti měniči [test]

Noble Audio Katana jsou ukázkovým zástupcem té nejvyšší třídy špuntových sluchátek. Ať už jde o excelentní zvuk, skvělý vzhled, praktickou či odolnou konstrukci, ve všech ohledech plně odpovídají požadované ceně 50 000 Kč.