11
Fotogalerie

Creed: recenze filmu

Režisér Ryan Coogler pohledem nové generace nahlíží na téměř čtyřicetiletou rockyovskou historii a přitom představuje Apollova syna, který by v ní mohl pokračovat.

Na Silvestra vstoupil do našich kin Rocky Balboa. Již posedmé a otázkou je, zda naposledy. Před devíti lety se totiž zdálo, že se Sylvester Stallone s touto postavou velice důstojně rozloučil ve filmu Rocky Balboa, který vznikl i jako náplast na fanoušky série nepříliš dobře přijímanou pětku.

Nyní zde máme sedmý film s „Italským hřebcem“ Rockym, který sice formálně nespadá do předchozí číselné sériové řady, ale duchovně je s ní pevně spjat. Právě přes postavu Rockyho Balboy, který zde rozvíjí ono humanizující pojetí stárnoucího boxera, udílejícího moudré rady nastupující generaci, jež jsme mohli vidět v předchozím filmu ve Stalloneho režii.

Rozdíl je v tom, že tentokrát Rocky už opravdu neboxuje v ringu. V šestce se ještě tehdy šedesátiletý představitel této ikonické postavy do něj postavil, nyní moudře usoudil, že je čas stáhnout se do pozadí. Tedy do svého restauračního podniku Adrians ve Philadelphii, pojmenovaném po jeho milované zemřelé ženě.

Krev není voda

Právě zde ho vyhledá nemanželský syn Apolla Creeda. S ním se v úvodu seznamujeme jako s malým chlapcem, vyrůstajícím v sirotčinci. Odtud si chlapce, který se rád pere, vezme pod svá ochranná pěstounská křídla Creedova manželka Mary Anne (Phylicia Rashad).

Adonis Johnson (Michael B. Jordan) svého slavného otce, který byl šampionem v těžké váze, nikdy nepoznal, protože zemřel ještě před jeho narozením. Krev ale není voda a geny prostě nezapřete. Adonis sice přes den vykonává spořádané úřednické povolání, ale v noci jezdí z Kalifornie boxovat do Mexika.

creed-mv-10.jpgcreed-mv-12.jpg

Až se jednoho dne rozhodne následovat svůj sen stát se profesionálním boxerem úplně. K nelibosti adoptivní matky opouští lukrativní zaměstnání a rozhodne se ve Philadelphii vyhledat „strýčka“ Rockyho s žádostí, zda by ho trénoval.

Hlavní soupeř v pozadí

Rocky zpočátku odmítá, ale postupně v Adonisovi objevuje sílu a odhodlání jeho otce Apolla. S Apollem svedl Rocky tři zápasy (jeden neoficiální), jež byly předmětem jedničky a dvojky Rockyho. Ve trojce se Apollo stal jeho trenérem, který ho připravoval na zápas s Clubberem Langem. Ve čtyřce pak Apollovi v exhibičním zápasu doslova zlomil vaz ruský bijec Ivan Drago, čímž pak jeho studenoválečnické zápasení s Rockym dostalo i akcent osobní.

creed-mv-14.jpgcreed-mv-17.jpg

V průběhu čtyř dílů se Apollo z Rockyho rivala a největšího protivníka, který mu ale dal šanci dostat se do nejvyšší boxerské ligy, změnil v jeho trenéra, blízkého přítele a člověka, který jej celý život motivoval. Ve filmu Creed je Adonisovým hlavním soupeřem britský šampión Ricky Conlan, jehož hraje skutečný boxer Tony Bellew.

Ten ale oproti protivníkům z rockyovské série dostává mnohem menší šanci se před závěrečným zápasem předvést. Ve filmu jeho postava slouží především k tomu, aby Adonise provokovala štiplavými poznámkami, že využívá svého slavného příjmení. Což je přesně záležitost, jíž se chce Adonis vyhnout a jež jeho výbušnou povahu dráždí. Chce prorazit za sebe jako Johnson, ale pochopitelně marketingovou atraktivitu zápasu umocňuje skutečnost, že v něm boxuje syn Apollo Creeda.

Adonisův origin

Hlavní soupeř je tedy víceméně odsunut do pozadí a vyprávění se soustředí na Creeda juniora. Nejen jako na boxera, ale i na člověka, který musí prokázat, že má srdce na pravém místě. Zvlášť poté, co je konfrontován se skutečností, že by po otci mohl přijít o dalšího blízkého člověka.

Sledujeme tak na jedné straně klasický origin boxera, který musí prokázat velkou vůli a odhodlání, aby vystoupal na vrchol, ale zároveň nostalgické bilancování celé rockyovské série. Režisér se v něm ale nijak neutápí, jeho hlavní ambicí je vyzkoušet, zda by postava Adonise mohla nastartovat novou sérii, která se zatím bez podpory té rockyovské neobejde.

creed-mv-2.jpgcreed-mv-3.jpg

Proto ta hned dvojí spojitost učedníka a mentora s Apollem Credem, proto připomenutí Adrian i strejdy Paulieho, proto ony fotky Rockyho slavné minulosti v jeho restauraci či jeho socha před Muzeem umění. Rocky ale stále žije a jeho postava vyvolává nefalšované dojetí.

Realističtější pojetí

Zadýchává se nejen při chůzi do slavných filadelských schodů, ale i při uskladnění zboží v jeho restauraci. Když ale jako trenér vytáhne svého svěřence do filadelfských ulic, je znát, že má tento prostor dokonale zmapovaný. Režisérovi se velice věrohodně daří oživit ducha místních tělocvičen a amatérských ringů, kde jméno Rocky funguje jako nejlepší vstupní brána pro mladého boxera.

Jeho cestu nahoru vykresluje režisér civilně, pro někoho možná trochu zdlouhavě. Proslulé a efektní tréninkové montáže jsou nahrazeny realističtějším pohybem v otřískaných halách a v ulicích, kde nechybí i drobné odlehčení v podobě běhu za slepicemi jako součást Rockyho tréninkových metod.

creed-mv-4.jpgcreed-mv-5.jpg

Vedle vztahové chemie žák-mistr rozvíjí režisér i tu partnerskou, když mladému boxerovi přihrává v místě jeho bydlení pohlednou a sympatickou sousedku Biancu (Tessa Thompson), která si v domě pouští muziku hodně nahlas. Je to nejen proto, že zkouší v klubech prorazit jako zpěvačka, ale i proto, že sama postupně přichází o sluch. Její přítomnost v ději povzbuzuje emotivní linii vyprávění, ale i tu humornou, když se dozvíme, která činnost oslabuje nohy sportovců před zápasem.

Emotivní mudrlant

Nejemotivněji či chcete-li nejdojemněji ale vyznívá postava Rockyho. Rozdává jednoduchá boxerská a životní moudra, kterým se i ti cyničtější z nás už dávno nesmějí. Protože víme, že k postavě Rockyho, onoho srdcaře outsidera, neodmyslitelně patří.

Rocky zestárl a ví, že ty nejhorší rány neutržil v ringu, ale v životě. Je zranitelnější, ale současně smířený s vlastní konečností. Mladý boxer ho ale nutí znovu vzepřít se osudu. A on jemu zas předává kus svého poznání, že nejdůležitější v životě nejsou vyhrané zápasy.

creed-mv-7.jpgcreed-mv-8.jpgcreed-mv-9.jpg

Sylvester Stallone půl roku před sedmdesátkou hraje Rockyho tak, že jeho výkon vzbuzuje kritické i divácké nadšení, jež se promítlo do nominací pro nejlepšího herce ve vedlejší roli na Zlatých glóbech a jistě zasáhne i do těch oscarových.

Herec, který byl ve své kariéře zvyklý spíš na Zlaté maliny, díky svému úspornému výrazovému minimalismu slaví úspěch. A důvodem je, že ony otřepané fráze, vydávané za životní moudra, působí v jeho podání citlivě a uvěřitelně. Jako součást životního příběhu někoho, kdo má ve filmové historii díky svým fyzickým i lidským dispozicím své nezaměnitelné místo.

Ve známém fikčním světě

Stejně jako rockyovské filmy, jejichž schémat se devětadvacetiletý černošský režisér Ryan Coogler ve svém druhém celovečerním snímku drží. Kouč se zprvu zdráhá, než výzvu k trénování přijme, protivník je patřičně zlý, ale na konci zápasu prokáže své sportovní srdce, boxuje se na dvanáct kol.

Coogler má tento fikční svět v úctě a od génia loci Philadelphie až přes rozvržení postav ho věrohodně zpřítomňuje. Ženské postavy nám tak jako v minulosti umožní nahlédnout do psychologie těch mužských a i když se o muže-boxery jako Adonisova nevlastní matka bojí, ví, že bez sportovního zápolení by svůj život považovaly za nenaplněný.

Co se v případě Adonise Creeda mění, je motivace, která ho vede k zápasení. Na rozdíl od Rockyho si neplní svůj americký sen, ale spíš hledá potvrzení vlastní identity. Vyplývá to i z odlišného sociálního statusu obou hrdinů, kdy Creed přes dětství, strávené v sirotčincích, žil v materiálně uspokojivých poměrech.

Předání štafety

Rocky mu předává pomyslnou boxerskou štafetu, ale otázkou je, zda by Michael B. Jordan na svých bedrech unesl sportovní sérii, podobnou té rockyovské. Domnívám se, že ne a proto film beru spíš jako ohlédnutí za celou, skoro čtyřicetiletou rockyovskou historií pohledem tvůrce nové režijní generace.

Ryan Coogler nám připomíná, že některé věci jsou neměnné a budou vždy dobře fungovat. Jako filmy o boxerských srdcařích, kteří se v ringu mlátí do krve, zatímco jejich mámy nebo partnerky s hrůzou trnou nad každou jejich modřinou.

Režisér k boxerskému subžánru sportovních filmů přistoupil s pokorou a starosvětskou realističností, která nám připomene právě prvního oscarového Rockyho z roku 1976. Tehdy Sylvestr Stallone hereckého Oscara nezískal. Podaří se mu to letos?

Creed

  • Žánr: boxerské drama
  • Původní název: Creed
  • www.creedthemovie.com
  • USA 2015
  • Scénář: Ryan Coogler, Aaron Covington
  • Režie: Ryan Coogler
  • Hrají: Michael B. Jordan, Sylvester Stallone, Tessa Thompson, Mauricio Ovalle, Ritchie Coster, Wood Harris, Mark Falvo, Phylicia Rashad, Tony Bellew
  • Distribuce: Forum Film CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 31. 12. 2015
Creed
film   7

Určitě si přečtěte

Články odjinud