6
Fotogalerie

Zabiják & bodyguard: recenze filmu

Bodyguard má dopravit zabijáka k soudnímu dvoru. S běloruskými zabijáky i policajty v patách. Samuel L. Jackson a Ryan Reynolds v parťácké buddy movie o protikladech, které se přitahují.

Žánr buddy movie stojí na dvojici protikladných charakterů, kteří jsou jak oheň a voda. Dohromady je většinou svede nějaká náhoda, společný úkol, ochrana toho druhého. V parťáckých akčních a krimi komediích se ti dva zezačátku nesnášejí, pak k sobě obtížně hledají cestu, což je zdrojem vzájemného pnutí a z něho vyplývajícího neustálého špičkování, aby nakonec při společné cestě zjistili, že se potřebují a stali se přáteli.

Základní model je možné různě variovat a asi ho všichni znáte z filmů jako 48 hodin, Smrtonosná zbraň, Půlnoční běh, Tango & Cash, Křižovatka smrti nebo naposledy Správní chlapi. Tento subžánr si spojujeme především s osmdesátými a devadesátými lety, kdy byl i zlatý věk akčních filmům. Ty dnes vystřídaly superhrdinské komiksové adaptace a i těch buddy movie je jak šafránu.

Šance dostat se zpět

Proto každý přírůstek potěší. Tento je ozvláštněný tím, že se ti dva znají již z dřívějška, což při jejich povolání zvyšuje množství třecích ploch mezi nimi. Michael Bryce (Ryan Reynolds) je špičkový trojnásobný áčkový agent pro ochranu, pověřovaný úkoly tajnými službami. Darius Kincaid (Samuel L. Jackson) je špičkový zabiják, který se Michaela pokusil v minulosti sedmadvacetkrát zabít.

Jde o dva profesionály, kteří se z hlediska ochrany sebe sama mohou v klidu spolehnout na sebe a nepotřebují toho druhého. V originálu je ironie tohoto jejich postavení zvýrazněna názvem Zabijákův bodyguard, což je nápaditější titul než ten český.

Jeden z nich se tedy stará o bezpečnost svých klientů, ten druhý se ji snaží narušit. Michaelovi se ale před lety stalo to nejhorší, co může člověka v jeho profesi potkat. Jeden z jeho prestižních klientů byl zabit a on přišel o svůj vybraný áčkový rating. A nejen o něj, ale i o vztah s agentkou Amelií Roussel (Elodie Yung).

Klienty už si nemůže vybírat jak dřív a tak bere jako šanci vrátit se zpět na profesní výsluní a možná i do přízně své bývalé, když ho tato agentka Interpolu osloví s tím, že by potřebovala do Haagu dopravit jednoho klienta. A tím klientem není nikdo jiný než jeho starý známý Kincaid.

Maniakální běloruský diktátor

Původně se o jeho dopravu Interpol pokusil sám, ale muž, proti němuž má Kincaid v Haagu u Mezinárodního soudního dvora svědčit, během této přepravy ukázal, jak daleko sahají jeho prsty a koho všeho umí zkorumpovat. Amelie už lidem z její agentury nevěří, a proto svěří úkol inkognito přepravy někomu zvenku.

Oním člověkem u soudu v Haagu je běloruský prezident Vladislav Dukhovich (Gary Oldman), obviněný z genocidy vlastního národa a zločinů proti lidskosti. Aniž bych chtěl nějak stranit postsovětským vládcům, oněm autoritářským dynastickým klanům, s nimiž se prezident Zeman a jeho okolí snaží navazovat ekonomickou diplomacii, etnické čistky bych přisuzoval spíš nacionalistickým vůdcům z bývalé Jugoslávie.

Ale od scenáristy Toma O'Connora (Nezahrávej si s ohněm) to berme jako zjednodušující licenci, která vyjadřuje obecně vztah k tomuto typu krutých totalitních vládců. Gary Oldman si roli psychopatického prezidenta maniakálně užívá, stejně jako Salma Hayek úlohu Kincaidovy milované ženy Sonii, kvůli níž zabiják celou soudní anabázi absolvuje. Má totiž slíbeno, že za jeho svědectví bude ona propuštěna z vězení.

V něm mezitím Sonia peprnými vulgarismy ve španělštině i angličtině častuje spoluvězenkyni, bachaře i po telefonu jejího manžela. Že jde o holku od rány, o tom svědčí historka, kterou Kincaid vypráví Bryceovi o jejich seznámení. Potkal ji totiž v baru v momentě, kdy ožralým machistickým křupanům dávala lekci v etiketě chování k ženám za pomocí lahve piva s uraženým dnem. Zní k tomu píseň Hello od Lionela Richieho, což vytváří podobně zábavný kontrast drsných scén s jemným hudebním doprovodem jako v Atomic Blonde.

Přisprostlá parťácká chemie

Není divu, že právě takovou ženu si vybral Darius Kincaid. Člověk spontánní, intuitivní, požitkářský, romantický, který neanalyzuje a řeší situace, až když nastanou. Michael Bryce je jeho pravý opak. Metodik, který má vše dopředu naplánované, tak aby jej nic nepřekvapilo a vyloučil tím riziko nebezpečí. Darius mu jde naopak naproti.

Tyto jejich vlastnosti v přístupu k práci se promítají i do jejich vztahu k ženám, jež milují a o nichž se během jejich road tripu z Londýna do Haagu baví. Hovory o milostných trablech se stávají součástí jejich přisprostlého vzájemného popichování, jehož nezůstane ušetřena ani naše stověžatá matička.

Slovní přestřelky a urážky, při nichž Samuel L. Jackson nastokrát ukáže, jak šťavnatě umí vyslovit slovo „motherfucker“, pokouší samolibě upjatou krustu sebeovládajícího se Ryana Reynoldse. Střídány jsou situačními gagy, jako je ten s bezpečnostními pásy a proletěním předním sklem auta. Chemie mezi oběma herci výborně funguje i proto, že film se co do počtu postav příliš nerozptyluje a soustředí se na ně dva a pak asi na další čtyři postavy.

Drsná akce

Plakát k filmu svým vizuálem paroduje film Osobní strážce s Whitney Houston a Kevinem Costnerem, ale parodií Zabiják & bodyguard není. Režisér Patrick Hughes, který natočil třetí Expendables, si z žánrových klišé obdobných snímků sice utahuje, ale zároveň tuto šablonu sám naplňuje.

Scénář je sledem ověřených postupů žánru buddy movie, k nimž režisér přidává poctivou kaskadérskou akci. S třicetimilionovým rozpočtem udělal z nedostatku přednost a akce, která se z Londýna přesune do Holandska, nabírá na na R-kových obrátkách.

Samuel L. Jackson kosí běloruské zabijáky v akci tělo na tělo jak na běžícím pásu, zapojuje do toho po vzoru Bournea různé předměty (kuchyňské, věci ze železářství) a ještě u toho stihne řádně fuckovat. Honička amsterodamskými kanály v druhé půli upomene na bondovky a stejně jako ty automobilové, na motorce nebo na střechách domů působí přehledně.

Na celém filmu je pak možná nejsympatičtější fakt, že jde o neambiciózní záležitost, která se nestydí za to, že chce jen bavit. Nebere se příliš vážně a sází na parťáckou chemii dobře vybrané ústřední dvojice, vulgární narážky a špičkování, drsnou akci, romantiku a evropské lokace. Ano, protiklady se opravdu přitahují.

Zabiják & bodyguard

  • Žánr: buddy movie
  • Původní název: The Hitman's Bodyguard
  • www.thehitmansbodyguard.movie/
  • USA, 2017
  • Scénář: Tom O'Connor
  • Režie: Patrick Hughes
  • Hrají: Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Gary Oldman, Elodie Yung, Salma Hayek, Richard Price, Richard E. Grant, Rod Hallett
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 17. 08. 2017
AVmania.cz
Zabiják & bodyguard   6

Určitě si přečtěte

Články odjinud