bbb  ddd

bbb | ddd

aaa ccc

aaa | ccc

17
Fotogalerie

Jurský svět: Zánik říše – recenze filmu

Sázka na komornější atmosféru, prodchnutou hororovým napětím, vychází. Scenáristická recyklace již známých motivů nejen této ságy ale způsobuje, že jurská série přichází o svou osobitost a základní nastavení.

Studio Universal se před třemi lety vrátilo k slavné dinosauří sérii a s novými hrdiny ji oživilo. Režisérovi Colinu Trevorrowi se ve čtyřce Jurský svět podařilo od jeho mentora Stevena Spielberga okoukat jeho finesy, ať už jde o postupné oddalování nebezpečí nebo úlevný nadhled jak nad postavami, tak nad situacemi, do nichž se dostávají.

Akční indianajonesovské pasáže se zde střetávaly s těmi hororovými a humornými v suverénní ukázce letního popcornového dobrodružství, jež nestálo na žánrovém progresu, ale spíš na připomenutí toho, co vždy tak dobře fungovalo na Spielbergových rodinných podívaných.

Ekologický apel

V pětce se Trevorrow přesunul na pozici výkonného producenta a režie byla svěřena španělskému tvůrci J.A. Bayonovi (Sirotčinec, Nic nás nerozdělí, Volání netvora: Příběh života), který do série vnesl komornější a také hororovější ráz, jež souzní s jeho předchozí tvorbou.

V úvodní třetině filmu se to ale nezdá, její katastrofický ráz je patřičně velkofilmový. Ostrovu Isla Nublar, který před třemi lety ovládla prehistorická zvířata, hrozí zkáza. Pobuzená vulkanická sopka může již podruhé v historii způsobit vyhynutí dinosaurů, což někteří vítají a jiní se staví na jejich obranu.

Jako například doktor Ian Malcolm (Jeff Goldblum), známý z prvních dvou dílů série ve Spilbergově režii. Ten do vyprávění v úvodu vnáší eticko-ekologický rozměr, když argumentuje tím, že by dinosauři neměli vymřít, ale měla by jim být dána šance na samostatný rozvoj bez dohledu lidstva. Příroda by tak sama napravila chybu, kterou způsobil John Hammond svým klonováním dinosaurů.

Noemova archa s prehistorickými zvířaty

Vláda se ale s tímto apelem neztotožní a záchranu dinosaurů odmítne. Claire Dearing (Bryce Dallas Howard), která se z upjaté manažerky zábavního parku ze čtyřky promění v pětce v zanícenou aktivistku na obranu prehistorických ještěrů, je poté oslovena tajemným miliardářem a někdejším spoluzakladatelem celého dinosauřího projektu, Sirem Benjaminem Lockwoodem (James Cromwell).

Tento Hammondův partner ji spolu se svým pobočníkem Elim Millsem (Rafe Spall) přesvědčí, že i jeho zájmem je dinosaury zachránit a umožnit jim žít jinde bez lidského zásahu. Claire se tak s týmem na vlastní pěst vydává na ostrov z lávových proudů zachránit co nejvíc zvířat.

Pomáhá jí v tom bývalý mariňák, biolog a cvičitel velociraptorů Owen Grady (Chris Pratt) a dvojice Franklin Webb (Justice Smith) a Dr. Zia Rodriguez (Daniella Pineda) z aktivistické skupiny okolo Claire. On je IT specialista a systémový analytik, ona bioložka a doktorka se specializací na dinosaury. Jde o postavy vedlejší, které mají být především zdrojem komických situací. Hlavně pokud jde o zhýčkaného Franklina, Zia je přeci jen drsnější a praktičtější.

Spiknutí

Zatímco Claire se snaží zachránit co nejvíc unikátních druhů. Owen, jemuž se do tohoto podniku moc nechtělo, má zájem především o inteligentní velociraptorku Blue, kterou od mala cvičil a již si velmi oblíbil. Ta se ztratila a potuluje se někde po ostrově. Záchranná mise v podobě jakési zvířecí Noemovy archy se nakonec podaří, ale ukáže se, že zájem na převezení zvířat na jiný ostrov byl jiný, než ten deklarovaný.

Owen s Claire zjišťují, že se stali obětí rozsáhlého spiknutí, které by mohlo uvrhnout celou planetu do stavu, v jakém byla naposledy v prehistorii. Prehistorická monstra se ocitají ve skrytých podzemních prostorech Lockwoodova starobylého viktoriánského sídla, kde se stávají předmětem dražby pro jejich následné válečné využití. A současně také prostředkem k posílení moci těch, co je vlastní. Z jejich DNA totiž chtějí vyvinout nové dinosaury s ničivým zbrojním potenciálem. Důležitou úlohu v tom má sehrát právě Blue.

Odtud pramení i ono komornější ladění celého snímku, protože naháněná se zvířaty neprobíhá v džungli, ale v obřím sídle s podzemním bunkrem, který slouží zároveň jako laboratoř i aukční síň. Pohyb zvířat v něm i jejich následný útěk režisér využívá k předestření funkční hororové atmosféry, při níž využívá hru světel a stínů i lekačky. Některé scény, kdy se dinosauři pustí do trhání lidských těl, jsou poměrně brutální, ale ne zas tolik nebo tak detailní, aby to ohrozilo přístupnost snímku od dvanácti let.

Scenáristická variace již známých motivů nejen této ságy

Technická stránka filmu, ať už jde o digitální triky, svícení nebo zvukovou složku, je na výši, problém je spíš se scénářem, který připomíná odškrtávání povinných propriet obdobných příběhů. Najdeme tu schématickou dvojici vedlejších postav v podobě geeka a vědkyně, modelové rozvržení dobrých a zlých postav, z nichž ty zlé dost připomínají bondovské padouchy s jejich světovládnými plány i nové a pochopitelně ještě nebezpečnější monstrum než minule. Co na tom, že tak Indoraptor nepůsobí.

Úvahy o genetické hře na bohy, využití monster pro zbrojní účely. Všechno už tu v předchozích dílech série bylo. Jedno oživení zavedeného konceptu tu přesto je, ale působí dost problematicky z hlediska dosavadního nastavení série.

Když už přijmeme tezi, že je z hlediska přirozeného přírodního cyklu dobrý nápad přesouvat naklonovaná, dávno vyhynulá zvířata, z jednoho ostrova na druhý, tak způsob, jakým si scenáristé Colin Trevorrow a Derek Connolly poradili s jejich dalším výskytem v lidském světě, vzbuzuje otazníky.

V důsledku klonování se totiž chování raptorů stává nevyzpytatelné, což si dobře uvědomí Blue při setkání se svým super zabijáckým klonem. Ukáže se ale, že genetické inženýrství se tu neomezuje jen na vyhynulé zvířecí druhy, ale i na lidi, což pak v závěru přispěje k solidaritě těchto klonů.

Tato solidarita či soucit má za následek, že v příštím díle a závěru této trilogie už se lidé nebudou s dinosaury potýkat na místě nějaké ohraničené přírodní rezervace, parku nebo ostrova, ale ve svém přirozeném životním prostoru. Série se tak posune někam směrem k Planetě opic nebo Godzille a získá mnohem globálnější a tím zaměnitelnější ráz.

Ztráta osobitosti

Tvůrcům to dá nové množnosti, jak střetávání lidí a prehistorických zvířat podat co nejbombastičtějším způsobem, ale série tím přijde o svou svébytnost a základní nastavení, kde se má tento střet odehrávat. Zánik říše z podtitulu filmu se tak může přiblížit, jen jiné, než pátý díl avizoval.

Ale to předbíháme, i když se zdá, že pětka plní úlohu jakéhosi mezičlánku v posunu této série jiným směrem. J.A. Bayona ji prodchnul napínavým hororovým napětím a sevřenější, komornější atmosférou, danou místem, kde se střet prehistorických monster a lidí odehrává.

Chemie mezi ústřední lidskou dvojicí ale moc nefunguje a scénář připomíná recyklaci motivů a zápletek z předešlých dílů série (Ztracený svět: Jurský park, Jurský svět) nebo ság příbuzných. Katastrofický thriller s ekologickým apelem se tak v průběhu vyprávění mění v až vetřeleckou naháněnou v podzemních prostorech viktoriánského sídla, aby pak v závěru přes rodinnou linku uhnul někam směrem k ságám jako Godzilla, King Kong či Planeta opic. Operační prostor série se tím do budoucna zvětšuje, ale její osobitost se tím vytrácí.

AVmania.cz
Jurský svět: Zánik říše   6

Jurský svět: Zánik říše

  • Žánr: dobrodružný
  • Původní název: Jurassic World: Fallen Kingdom
  • www.jurassicworld.com/
  • USA / Španělsko, 2018
  • Scénář: Colin Trevorrow, Derek Connolly
  • Režie: J.A. Bayona
  • Hrají: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Jeff Goldblum, James Cromwell, Rafe Spall, Daniella Pineda, Justice Smith, Isabella Sermon, Toby Jones
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 21. 06. 2018

Určitě si přečtěte

Články odjinud