20
Fotogalerie

Pacific Rim: Povstání – recenze filmu

Roboti proti monstrům s nebezpečnou DNA. Ve dvojce, která potěší přehlednou akcí, barvitým laděním a snahou o inovaci charakteru ústředního souboje, méně už absentující osobitostí.

Jednička Pacific Rim před pěti lety nabídla odpověď studia Warner Bros. na úspěch Bayových Transformerů. Na režijní stoličku byl povolán Guillermo del Toro jako odborník na monstra všeho druhu. Zadání studia znělo poměrně jasně - vytvořit roboty a obojživelné příšery ve velikosti, proti níž budou morfující Transformeři vypadat jako igráčci.

Toto zadání mexický režisér splnil se ctí a do filmu vnesl svou lásku k japonským vědeckofantastickým žánrům kaiju a mecha. Na filmu, který působil jako kombinace osmdesátkových a devadesátkových sci-fi blockbusterů, japonských anime a Transformerů bylo přes jeho megalomanský a heroický ráz sympatické, jak si režisér z velikášství celého toho projektu tak trochu utahoval.

Kritici i diváci byli s útokem příšer kaiju z trhlin v hlubinách oceánu spokojeni, komerční úspěch ale nebyl tak velký, jak se očekávalo. Při rozpočtu 190 milionů dolarů získal film v Americe zpět jen něco přes 100 milionů dolarů, celosvětově pak vydělal 410 milionů dolarů.

Zacílení na asijské publikum

Zachraňovaly ho především tržby z Číny a tak není divu, že na tamní nebo obecně asijské publikum míří i pokračování. Bylo tomu ostatně tak už v jedničce, pro niž se del Toro inspiroval v japonském anime seriálu Neon Genesis Evangelion z roku 1995.

Místo dětí sice v Pacific Rim bojovali dospělí, bojové stroje se nenazývaly Evangeliony, ale Jaegery a tito roboti se neutkávali s Anděly, ale Kaiju, ale ve shodě s japonským seriálem zůstalo zachované mnohonárodnostní složení posádky, pnutí mezi jejími členy, design skafandrů a choreografie soubojů v ulicích měst. Geografická volba hongkongská lokace pro zásadní střet mezi roboty a ještěry také nebyla zvolena náhodně, ale s ohledem na asijský trh.

Dvojka v tomto trendu pokračuje a ještě víc se přizpůsobuje potřebám asijského publika, které epické filmy o gigantických střetech monster miluje. Až tak, že hraný film v tomto případě připomíná spíše ten animovaný, s posádkou teenagerského věku a čínskou, zprvu podezřelou, podporou při záchraně světa. Cílí se na ještě nižší věk publika než minule a devítileté až dvanáctileté děti si film také nejlépe užijí.

Vyřazení Jaegeři

Ti ostatní a hlavně ti starší musí skousnout, že v případě dvojky Pacific Rim jde o záležitost absolutně bez ambicí, jež chce jen bavit. To se jí daří, ale opět jen za předpokladu, že přistoupíte na to, že film obsahuje spoustu logických nesmyslů, které mění pravidla, nastavená prvním dílem.

Například synchronizace mozků pilotů za pomocí tzv. driftu byla při řízení robotů možná jen u některých dvojic, ve dvojce to vypadá, že se driftuje každý s každým bez ohledu na předchozí zkoumání kompatibility této dvojice při tréninku.

Chybí del Torovy ironické hrátky s měřítkem postav, v nichž roboty nebo příšery pravidelně umisťoval vedle objektů, o jejichž rozměrech můžeme mít nějakou představu. Jedna taková poťouchlost ale přeci jen zůstala. Na začátku, kdy si patnáctiletá Amara Namani (Cailee Spaeny) vyrobí ze šrotu vlastního malého Jaegera, který se pak střetne se svým mnohem větším předobrazem.

Její kutilství k ní zároveň přitáhne postavu Jakea Pentecosta (John Boyega z nových Star Wars), který zrovna lítá v průšvihu. Není divu. Syn generála Stackera Pentecosta (Idris Elba), který se v jedničce obětoval, aby lidstvu zajistil vítězství proti příšerám Kaiju, se chtěl stát také pilotem, ale zapletl se s podsvětím.

Útok z vlastních řad

Děj Povstání se odehrává deset let po událostech jedničky. Mezidimenzionální trhlina pod Tichým oceánem, kudy přicházela osmdesátimetrová mimozemská monstra Kaiju, se sice uzavřela, ale lidstvo zůstává dále ve střehu.

Program Jaeger s obřími roboty, řízenými člověkem, se vyvinul v nejsilnější celosvětovou obrannou sílu. Organizace Pan pacifické obrany (PPDC) teď vyzývá ty nejlepší, aby se přihlásili a stali se novou generací hrdinů, kdyby se hrozba znovu vrátila.

Jake si ale vybral jinou cestu, možná i z osobních důvodů, vztahujících se k otcově smrti. Zapojil se nelegálních kšeftů se zbytky obřích Kaiju na černém trhu. Tato jeho aktivita k němu a Amaře přitáhne pozornost PPDC, v němž ve vysoké pozici působí jeho adoptivní sestra Mako Mori (Rinko Kikuchi). Dostane možnost vybrat si mezi vězení a návratem do organizace jako instruktor pilotů a není asi překvapením, kterou možnost si zvolí.

Jake doufá, že jeho anabáze v armádě nebude mít dlouhého trvání, vzhledem k mírovému stavu, který trvá. Co nevidět ale přijde další útok. Jen tentokrát z vlastních lidských řad. Když monstra nepřicházejí zvenku, lidé si je vyrobí v podobě moderních dronů, které v sobě obsahují nebezpečné DNA. Jeho původ je asi největším překvapením filmu, i když…

Jinak se vše odehrává tak, jak očekáváte. Jake se spojí s Natem Lambertem (Scott Eastwood), který mu bude dělat parťáka a kopilota a pustí se do výcviku nováčků. Než ho ale stihnou dokončit, přichází nový střet se starými známými. A opět asi nebude překvapením, že v něm nakonec John bude chtít dostát cti svého otce.

Přehledná akce

Ve vyprávění se sice setkáváme s postavami, známými z jedničky, jako je dvojice hašteřivých vědců (Charlie Day a Burn Gorman), Mako Mori nebo robot Gipsy Avenger, je ale postavené především na nováčcích. Dodržuje se u nich korektně multikulturní výběrový klíč, ale jejich charakterizace je velmi letmá, stejně jako u robotů a monster.

Dvojka tak sice naplňuje zlaté sequelové pravidlo nabídnout všeho více, ať už jde o postavy, roboty, monstra, akci nebo humor, ale pak už si nedá tolik práce s tím množstvím funkčně nakládat. Z postav si zapamatujeme tři, vedle Jakea je to Nate a Amara, ostatní nováčci jsou zaměnitelní. Je to ostatně především Jakeova sólovka, který tu lavíruje mezi dvěma polohami. Sympatický dareba a odpovědný vůdce, jenž začne po vzoru otce motivačně promlouvat ke kadetům.

První polovina vyprávění, v níž v pilotní akademii probíhá výcvik, je okořeněna o prvky romantiky i náznaku psychologického dramatu pro věkovou skupinu, jíž je film určen, ta druhá už je čistě akční. Na příchod ještěrů se dlouho čeká, ale závěrečná třetina pak nabízí odměnu v podobě opulentní destrukční bitvy mezi několika roboty a monstry v centru Tokia, kdy proti sobě v boji využívají dosud stojící mrakodrapy, obří motorovku či vysunovací čepele.

Je to přepálený digi festival barev a designových tvarů robotů a monster, v němž Kaiju tahají za ten slabší konec provázku. Oproti jedničce, v níž se akční scény odehrávaly v dešti, mlze nebo v noci, zde tvůrcům nebo možná spíše prodejcům hraje do karet slunečné počasí na pozadí jejich soubojů. Děti mají alespoň možnost si všechny ty kolosovité titány pořádně prohlédnout, aby pak v hračkářství už šli na jistotu. Ti robotičtí už se jim ostatně představili ve výcvikové akademii.

Chybí del Torova osobitost

Akci tedy režisér Steven S. DeKnight zvládá dobře, i když mu chybí del Torův cit pro detail a práci s prostorem a jeho perspektivou. Na poli celovečerního filmu jde o režijního debutanta, který se dosud jako scenárista (Buffy, přemožitelka upírů, Spartakus) a režisér (Angel, Smallville, Dům loutek, Daredevil) věnoval seriálové tvorbě.

Dvojka byla původně ohlášena na rok 2015, ale přichází až nyní. Guillermo del Toro se její režie vzdal kvůli práci na jiném projektu, kde také pracoval s monstrem. Jde o Tvář vody, za niž získal čtyři Oscary, včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film a režii.

Oproti této sofistikované variaci na příběh o Krásce a zvířeti je dvojka Pacific Rim přímočarou záležitostí, u níž jeho osobitý přínos chybí. Už třeba v té ironii nad tím vším monstrózním pixelovým dováděním, u něhož si ponechal dohled producenta a vizuálního konzultanta.

Steven S. DeKnight s trojicí scenáristů del Torův ironický nadhled vyměnil za humor pro náctileté, pro něž a spíše ty mladší je film nejvíce určen. Potěší přehlednou akcí, barvitým laděním a snahou o inovaci charakteru ústředního souboje. Na velikosti protivníků v něm záleží, na charakteristice lidských postav moc ne. Jestli se vám dovádění robotů nezajedlo už u Michaela Baye, tak to s dětmi v rámci rodinné návštěvy kina s dvojkou Pacific Rim zkuste.

AVmania.cz
Pacific Rim: Povstání   5

Pacific Rim: Povstání

  • Žánr: akční sci-fi
  • Původní název: Pacific Rim: Uprising
  • www.universalpictures.co.uk/theatrical/pacific-rim-uprising
  • USA, 2018
  • Scénář: Kira Snyder, Emily Carmichael, Steven S. DeKnight, T.S. Nowlin
  • Režie: Steven S. DeKnight
  • Hrají: John Boyega, Scott Eastwood, Rinko Kikuchi, Cailee Spaeny, Charlie Day, Burn Gorman, Adria Arjona, Rahart Adams, Tian Jing,
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 22. 03. 2018

Hodnocení filmu: 5/10

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud