14
Fotogalerie

Plán útěku: recenze filmu

Sen fanoušků největších akčních ikon se vyplnil. Sylvester Stallone a Arnold Schwarzenegger poprvé ve společném projektu jako rovnocenní partneři. V zmodernizované ozvěně filmu Tango a Cash.

Kapitoly článku:


Na spojení dvou největších ikon akčního žánru v jednom filmu čekají fanoušci již od osmdesátých let. Tedy od doby největší slávy Sylvestera Stallonea a Arnolda Schwarzeneggera.

Před třiceti lety by jejich společný projekt absolutní pecka, dnes, ruku na srdce, je zajímavý především pro pamětníky éry jejich největší slávy. Tehdy však byla jejich spolupráce nemyslitelná, neboť šlo na poli akčního žánru o přímé filmové konkurenty, kteří se přetahovali o přízeň publika. Ve skutečném životě pak o přátele.

Znásobený komerční potenciál

Dnes, když se ukazuje, že jejich samostatné sólovky typu Stalloneho Jedna mezi oči či guvernátorovy Konečné komerčně až tak netáhnou, se vzájemná kooperace přímo nabízí. Neboť násobí komerční potenciál každého z nich samostatně a prodlužuje dobu jejich setrvání v první žánrové lize.

Velmi prozíravě to odhadl Sylvester Stallone, když dal v jedničce a dvojce Expendables dohromady testosteronové muskulatury z osmdesátých let s jejich o něco civilnějšími následovníky z pozdějších let.
 

Výsledkem byla nahláškovaná oddychová akční podívaná, která si nehrála na víc, než mohla nabídnout. V případě Plánu útěku je tomu stejně. Obě legendy v seniorském věku vědí, že svá nejlepší filmová léta mají již za sebou a že přehrání se do podoby charakterních herců v sociálních dramatech by jim nikdo asi neuvěřil.

Dál se proto pohybují v revíru, který pomohli kdysi svými rolemi definovat. A diváci jsou jim s nostalgickou slzou v oku vděčni za to, že si odmítli nazout papuče a berou radši do rukou metrové kulomety, s nimiž řádí jak za mlada. Aniž by to působilo nějak trapně nebo nedůstojně.

Žánrové ikony

Do prvních Postradatelných přizval Sly Arnolda a nabídl mu epizodní cameo. Ve dvojce měl bývalý guvernér Kalifornie o něco větší prostor, ale teprve Plán útěku je možno považovat za jejich první regulérní společný film. Byť Stallone je v něm opět tím, kdo tahá za silnější konec provazu.

Vyplývá to jednak z charakteru jejich rolí v tomto filmu, tak z jejich celkové tělesné konstituce nebo přesněji řečeno míry její zchátralosti. Sylvester Stallone v červenci oslavil sedmašedesáté narozeniny, ale nejen v Expendables, ale i zde je vidět, že se udržuje pořád ve velice slušné kondici.

O rok mladší Arnie ve hvězdné týmovce působil o poznání sešleji, v Konečné už dojem napravil a v Plánu útěku si především připomíná dobu, kdy se pokoušel vymanit z heroické figury a koketoval s komediálním žánrem. Schwarzenegger si ze sebe dělá legraci a ve vyprávění funguje jako ten, jenž se vězeňském prostředí vyzná a umí proto spoustu věcí zařídit.

Oba dva muži totiž přes počáteční potyčky zjistí, že se navzájem potřebují. Pokud se tedy chtějí z nejzabezpečenějšího vězení na světě dostat. Jeden má zkušenosti, druhý kontakty. Součástí jak dalekosáhlého spiknutí se oba stali, zatím netuší ani jeden.

Profesionální „útěkař“

Ray Breslin (Sylvester Stallone) je specialistou na zabezpečovací zařízení věznic. Seznamujeme se s ním v úvodní scéně, připomínající prology k bondovkám. Ray se po potyčce dostává do samovazby, odkud díky promyšlenému plánu unikne na svobodu.

Nejde o zločince, ale o člověka, který tímto způsobem jako insider pod falešnou identitou zkoumá slabiny vězeňského systému a jeho způsobu ostrahy. Ty jsou pak na základě jeho poznatků odstraňovány a zdokonalovány.

92454_gal.jpg escapeplan-mv-10.jpg escapeplan-mv-12.jpg

Další zakázka pro něho a firmu, v níž pracuje, vypadá ale značně riskantně. Čemuž i odpovídá výše jejího finančního ohodnocení. Jeho partnerům, Abigail Rossové (Amy Ryan) a počítačovému expertovi Hushovi (raper 50 Cent), se nepozdává, ale Ray k ní přistoupí jako k profesionální výzvě, s níž se jeho ego musí popasovat. Vždyť jeho prací je prakticky ověřovat své teoretické poznatky. Proto se nechává na „oko“ zavírat do věznic, v nichž hledá slabiny v systému zabezpečení káznic s nejvyšší ostrahou.

Past

Nyní se ocitá v zařízení, které spíše než běžné vězení, připomíná přísně střežený futuristický objekt z nějaké sci-fi. Není na mapě a není zřejmé, kdo je jeho zřizovatelem i kdo nad ním vykonává dohled. Financují ho soukromé osoby a nacházejí se tady ti nejhorší zločinci na světě.

Toto zařízení je sestrojené přesně podle instrukcí, jež sepsal Ray ve své vlastní knize. A ukáže se, že je opravdu pevností, z níž není úniku. Zvlášť v momentě, kdy se prokáže, že na Raye někdo ušil past a že tady začíná boj o holý život. Kdo to ale byl a z jakého důvodu? Šlo o nedorozumění nebo pečlivě připravený plán?

104462_gal.jpg 104464_gal.jpg 104542_gal.jpg

Ray s uměle vytvořenou identitou záhy okusí dopad obušků sadistických dozorců, jimž šéfuje perfekcionismem posedlý ředitel věznice Hobbes (Jim Caviezel). A zjišťuje, že pokud se chce dostat ven, musí spojit své síly s místním vězeňským bossem a překupníkem Emilem Rottmayerem (Arnold Schwarzenegger). Po počátečních neshodách, strkanicích a honění si trika, začnou oba muži na plánu útěku spolupracovat.

Buddy-movie

Děj, výstavba a styl vyprávění působí jako kombinace nového a starého. Tedy současných televizních seriálů typu Útěk z vězení a subžánru útěkařských filmů, s nimiž se měl možnost Sylvester Stallone popasovat už v minulosti.

Ve Vítězství (1981) utíkal ze zajateckého tábora pro spojenecké vojáky za druhé světové války. V Kriminálu (1989) z vězení Getaway, kde na něj sadistický ředitel v podání Donalda Sutherlanda nachystal past. Nejblíže má ale Plán útěku k akční komedii Tango a Cash (1989). Už proto, že více než o akci a napětí zde jde o sebeironické pošťuchování mezi oběma ikonami, blízké populárním buddy-movie.

Určitě si přečtěte

Články odjinud