8
Fotogalerie

Vybíráme aktivní reprobedny k PC pro poslech hudby i filmů

Kvalitní zvuk, který vám vykouzlí úsměv na tváři, nemusí stát šílené peníze. Občas jen stačí věnovat výběru trochu času.

Kapitoly článku:


Když si do internetového vyhledávače zadáte výraz „reprobedny k počítači“, tak se vám z obrovského množství výsledků zatočí hlava. Najdete zde trpaslíky i velikány, elegantní modely i plastové bedny mdlého vzhledu.

V našem testu najdete několik zajímavých stereo sestav, a to jak klasických 2.0, tak i satelitů s basovým pomocníkem v sestavě 2.1. Cenové rozpětí je poměrně široké, nejlevnější model stojí 1 000 Kč a ten nejdražší necelých 5 000 Kč, což byl také cenový strop. Hodnocení je absolutní, takže se nebere v potaz pořizovací cena, rozhodněte se tedy sami, jestli si raději připlatíte za lepší model. V tomto článku si ale posvítíme na výběr samotný.

Letité dilema

Asi si také jako většina lidí lámete hlavu nad tím, jestli si pořídit samotné stereo 2.0 bedny, nebo jestli podpořit basový projev subwooferem a sáhnout po 2.1 sestavě. Na výběr má vliv mnoho faktorů a každé řešení má své přednosti i negativa.

Sestavy se subwooferem mají daleko lepší schopnost zahrát i ty nejnižší kmitočty, a to podstatně hlasitěji než stereo bedny. Protože jsou basové tóny nesměrové, je celkem jedno, jestli necháte subwoofer někde na stole, nebo ho schováte za skříň. Přitom budete mít stále pocit, že hudba vychází jen z malých satelitů, které hrají vyšší frekvence, jež už je třeba nasměrovat blíže k uším, jinak nebudete mít z poslechu ten správný zážitek. Výhodou je, že satelity mohou být, a zpravidla i jsou, o dost menší než jejich kolegové ze sestav 2.0, kteří se musí s celým spektrem poprat samy bez výpomoci subwooferu.

detail čelo Samson GT_oriznout.JPG
Samson Studio GT jsou skvěle vybavene studiove monitory,
ktere po
čtem korekci a vkonektivitě nemaji konkurenci

Negativum řešení představuje fakt, že basy ze subwooferu jsou často pomalejší a některé hudební styly tím velmi utrpí. Čím nižší a hlubší tón je třeba vyloudit, tím má vyzařovaná frekvence delší amplitudu. Řešením je tady použít měniče s velkým průměrem, nebo prodloužit a zvětšit délku výkmitu z nulové polohy, tzv. chod. Když k tomu přidáte rozměrnější ozvučnici, která tón do jisté míry zesiluje, získáte subwoofer, který umí zahrát velmi nízké tóny zhruba od 20 Hz až do přibližně 250 Hz.

Čím je horní frekvence vyšší, tím bývá obtížnější udržet spodní frekvenci čistou a bez rezonance. U lepších reproduktorů se tedy dá nastavit pracovní rozsah třeba jen do 80 Hz, získá se opravdu mohutný a čistý basový zvuk, který se může lépe sladit se zvukem satelitů. Často se ale stává, že mezi subwooferem a satelity zůstává prázdné pásmo, které není pokryto, a to působí u některých stylů hudby negativně.

detail Creative Inspire T3300subáč_oriznout.JPG
Subwoofer u Creative Inspire T3300 zvlada svou roli dobře,
korekce basů však mohl dat vyrobce také na kabelove ovladani

U levnějších sestav se tak musíte spolehnout na práci inženýrů, kterým se v ideálním případě podaří vytvořit subwoofer, který hraje nejnižší kmitočty, neduní a svým frekvenčním rozsahem na něj plynule navážou satelity. Ideálně byste měli získat dojem kompaktního zvuku, který se line ze satelitů, a neměli byste řešit, jaký tón ten či onen reproduktor hraje. Správně byste také měli jednoznačně lokalizovat každý hrající nástroj.

Právě tady se ukazuje nesporná výhoda dvou samostatných reproduktorů. Měniče v 2.0 sestavách je oproti sestavám se subwooferem o něco jednodušší sladit, takže se pravděpodobně nedočkáte výraznějšího hluchého místa ve frekvenčním spektru. I výroba je levnější, proto často zbyde více peněz na lepší měniče, materiál těla bedny a finální vyladění. Nečekejte však, že za 2 000 Kč koupíte zázrak. Opravdu kvalitní stereoreproduktory pro ty nejnáročnější bez problémů atakují desetinásobek této ceny, cenový strop prakticky neexistuje.

detail Creative GigaWorks T40 trafo + měniče_oriznout.JPG
Reprosoustava Gigaworks T40 series II od Creativu překvapí nejen vzhledem,
ale i neuvěřitelně těžkým napájecím zdrojem
 

Relativní nevýhodou 2.0 systému je větší nebo menší směrovost reproduktorů, takže i když jsou bedny rozměrově větší, není možné je schovat pod stůl. Výškové reproduktory musí směřovat k vašim uším, jinak se připravíte o značnou část vysokých frekvencí. Často se také kvůli menším basovým měničům nedočkáte tak hlubokého projevu.

Obecně se dá říci, že systémy 2.1 jsou vhodné pro hráče a fanoušky filmů, právě díky lepšímu podání prostoru a nižším basům, 2.0 sestavy zase ocení posluchači hudby, protože projev takových sestav bývá často vyrovnanější.

Určitě si přečtěte

Články odjinud