18
Fotogalerie

Oko dravce: recenze filmu

Režisér s postmoderní eklektičností a zručností sobě vlastní kombinuje již viděné, od Hitchcocka po bruckheimerovské velkoprodukce.

Režisér D. J. Caruso se po hitchcockovské teenagerské variaci na Okno do dvora v Disturbii opět obrací k uctívanému Mistrovi a tentokrát vzdává poctu jeho thrillerům Muž, který věděl příliš mnoho a Na sever Severozápadní linkou.

Spojenci proti své vůli

Mladík Jerry (Shia LaBeouf), je podobně jako Hitchcockovi hrdinové, vržen do soukolí událostí, jejichž významu nerozumí a jež ho mnohonásobně přesahují. Zběhlý student, který k nelibosti rodičů obsluhuje provoz kopírek, jednoho dne na svém kontě objeví cifru v řádu pěti nul a ve svém bytě v Chicagu arzenál, který spíše než na hračky pokročilého pyrotechnika ukazuje na výbavu člena teroristické skupiny. Vzápětí ho neznámý svůdný ženský hlas v telefonu instruuje, co musí v nejbližších třiceti sekundách udělat pro to, aby nebyl polapen FBI, do jejíhož hledáčku se dostal.

Eagle-Eye-movi-e02.jpg Eagle-Eye-movi-e08.jpg Eagle-Eye-movi-e05.jpg

Podobnou situaci v jiném koutu Spojených Států zažije i svobodná matka Rachel, jež je držena v šachu skrze výhružky únosem jejího osmiletého syna, kterého právě odeslala se školním orchestrem na koncert do Bílého domu. Komu má malý trumpetista zahrát a kdo se ocitne v ohrožení života, asi tušíte.

DVD/Blu-ray filmy si můžete zakoupit na www.Filmopolis.cz

Okolnosti svedou spojence proti své vůli dohromady a oni se stanou prostředníkem čehosi, co jim zůstává skryto. V rámci zachování svých životů, které jsou monitorovány s precizní důsledností, musí táhnout za jeden provaz a plnit i ty úkoly, jež se jim příčí. Nemají na vybranou, neboť po jejich stopě jde policie, FBI a letectvo. Hra na kočku a myš začíná a uprchlíkům a posléze i jejich pronásledovatelům nezbývá než přijít na kloub tomu, kdo a proč je do této hry zatáhl.

Big Brother tě vidí

Čtveřice scénáristů přichází s příběhem, jenž zahraje na vaši paranoidní strunu a rozšíří tušené obavy, že oku „Velkého bratra“ neunikne nikdo. Pomocí odposlechů, informací z databází, záběrů z bezpečnostních kamer, GPS-ek, mobilů, jež nosíme po kapsách nebo výběrů hotovostí z bankomatů nás mohou sledovat vládní i nevládní organizace.  Ztráta soukromí v důsledku propojení moderních komunikačních technologií je všudypřítomná a je jen otázkou času, kdy to bude v případě potřeby použito proti nám.

Eagle-Eye-movi-e07.jpg Eagle-Eye-movi-e09.jpgEagle-Eye-movi-e10.jpg

Nečekejte ale futurologickou vizi ani apokalyptickou alegorii současnosti o tom, že lidé jsou jen loutky, za jejichž provázky někdo tahá, ale spíš popcornový blockbuster v moderním hi-tech či techno hávu. Tedy něco na způsob přímočaře nekomplikovaného asimovského Já, robot než dickovských adaptací Blade Runner nebo Minority Report.

Po úvodní expozici se vyprávění rozeběhne ve zběsilém tempu splašeného vlaku. Pořád se zde běhá, něco vybuchuje a před našimi zraky se odehrávají srážky, jež si v choreografii berou za vzor aranžmá automobilových honiček z Friedkinovy Francouzské spojky. Po prozrazení, kdo je ona tajemná žena s klidným hlasem na telefonu, ale scénáristé přehodí výhýbku směrem k značně spekulativní sci-fi, kořeněnou takovou náloží „spielbergovských“ rodinných hodnot, patosu, nezbytných poselství lidstvu a logických lapsů, že se začnete na úkor příběhu s nechtěnou škodolibostí bavit.

Eagle-Eye-movi-e16.jpg Eagle-Eye-movi-e15.jpg Eagle-Eye-movi-e17.jpg

Caruso, poučen na režijním stylu Michaela Baye a Tonyho Scotta, servíruje nabušenou jízdu, v níž akce střídá akci, jen občas si dopřávající oddechových momentů, v nichž se dolují emoce. Děj prudce pádí vpřed, napěchován efektními a dobře nasnímanými dynamickými scénami. Díky rychlému střihu snadno zapomenete na klišé i skutečnosti, popírající zákony kinetiky. Čím víc necháte při intenzivní adrenalinové náloži odpočívat mozek, tím lépe si film užijete.

Kam příště?

Režisér s postmoderní eklektičností a zručností sobě vlastní kombinuje již viděné, od zmíněného Hitchcocka po bruckheimerovské velkoprodukce. Supervynález v podobě všemocného počítače ARIA upomene na velice nepravděpodobné dějové obraty i zápletku v Déjá Vu Tonyho Scotta, po jehož hi-tech thrilleru Nepřítel státu zas pokukuje vizuální stránka filmu.

Eagle-Eye-movi-e18.jpg Eagle-Eye-movi-e19.jpg

Epileptická kamera Dariusze Wolskiho, vznášející se vysoko nad krajinou, stejně jako po „greengrassovsku“ dýchající protagonistům na krk, se zúčastněným vpíjí do detailů jejich tváří, aby navodila pocit totální ztráty soukromí a zmatku, v němž se nachází mysl jednajících aktérů.

Hlavní představitel Shia LaBeouf, kterého producent snímku Steven Spielberg označuje za nového Toma Hankse, ale kráčí spíš ve šlépějích nejvýdělečnější hvězdy současného Hollywoodu Willa Smithe, který si s okázalou jistotou vybírá projekty určené k masovému úspěchu. Terorista proti své vůli je nezodpovědný fracek, žijící ve stínu svého ctižádostivějšího a úspěšnějšího bratra, jehož zářné aureole se po jeho smrti snaží vyrovnat. Michelle Monaghanová se coby matka samoživitelka a vyděšená kráska v nesnázích začíná pomalu přehrávat do rolí matek a jako LaBeoufův nahrávač funguje spolehlivě.

Billy Bob Thornton v úloze urputného agenta FBI Morgana odmítá věřit oficiálním hypotézám, jež jsou mu předkládány a ze všeho nejvíc připomíná svého kolegu Gerarda z Davisova Uprchlíka v podání Tommyho Lee Jonese. Rosario Dawsonová jako přísná důstojnická vyšetřovatelka zaujme hlavně svým půvabem.

Eagle-Eye-movi-e12.jpg Eagle-Eye-movi-e13.jpgEagle-Eye-movi-e14.jpg

Oproti militantněji zaměřeným bayovským spektáklům nabízí Oko dravce mnohem liberálnější ideové vyznění. Varuje před přístupem současné republikánské administrativy k otázkám národní bezpečnosti a kritizuje všemocné politické i vojenské „jestřáby“, kteří nabízejí v rámci boje proti terorismu radikální řešení bez opory v liteře zákona a ohledu na ústavnost takových kroků.

Caruso ale nepřichází s politickým thrillerem (jež nacházely v americké kinematografii živnou půdu hlavně v sedmdesátých letech minulého století), jen chce upozornit na to, že prostředky užité v boji proti globálnímu ohrožení se mohou obrátit proti jeho osnovatelům.

Jsem zvědavý, kam se obratný režisér D. J. Caruso se Spielbergovým chráněncem Shiou vydá příště. Pro generaci diváků, jimž jsou jejich produkty určeny, už asi na Hitchcockovy filmy až příliš sedá prach. Mladí diváci nemají trpělivost na jeho hru s postupně budovaným napětím a dávají radši přednost přímočařejším recyklacím. Takže se můžeme příště zřejmě těšit na kleptomanku Marnie, zažívající závrať v Ptačím údolí, sledována maminčiným mazánkem Normanem.  

Eagle-Eye-movi-e20.jpg

Oko dravce

  • Žánr: thriller
  • www.eagleeyemovie.com
  • Původní název:Eagle Eye
  • USA 2008
  • Scénář: John Glenn, Travis Adam Wright, Hillary Seitzová, Dan McDermott
  • Režie: D. J. Caruso
  • Hrají: Shia LaBeouf, Michelle Monaghanová, Billy Bob Thornton, Rosario Dawsonová, Ethan Embry
  • Distribuce: Bontonfilm
  • Distribuční premiéra v ČR: 2. 10. 2008
AVmania.cz hodnotí
filmHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_0,5_tmavsi.pngHvezda_0_tmavsi.png7/10
 

Určitě si přečtěte

Články odjinud