9
Fotogalerie

Fender FXA5 & FXA7: in-ear sluchátka od legendárního výrobce [test]

Když se legendární výrobce kytar Fender pustí do špuntových sluchátek, skutečně to přinese nové zajímavé produkty, nebo jde jen o obyčejnou snahu přiživit se na rostoucím trhu?

Kapitoly článku:


Trh se sluchátky zažívá obrovský rozmach, obyčejní zákazníci najednou kupují i dražší modely a ceny vrcholových kousků šplhají do závratných výšin. Nelze se tedy divit, že se na trh pouští každá firma, která má aspoň trochu společného s HiFi nebo hudbou. Po výrobci HiFi komponentů NAD, profesionálech na bedny Focal a dalších tu teď máme nově výrobce kytar.

DSCF2113 (1280x960).jpgDSCF2118 (1280x960).jpg

Fender ale k novému trhu přistupuje tím nejjednodušším způsobem, místo vývoje vlastních modelů a rozbíhání výroby jednoduše koupil už zavedenou značku Aurisonics. Tento malý americký výrobce si za několik let na trhu vybudoval velmi dobrou pozici díky svým hybridním in-earům, které nabízel v universální i custom podobě (vyráběné na míru dle odlitku uší). Pokud někdo hledal in-eary s nejmohutnějším a nejúdernějším basem, často skončil právě u značky Aurisonics. Ale ne všechny modely se zaměřovaly pouze na bas a například takové Rockets byly opravdu skvělými univerzálními in-eary.

Po přechodu pod značku Fender se nabídka výrobce výrazně zúžila. Z aktuální pětice modelů pouze tři vycházejí z původních Aurisonics, další dva jsou zbrusu nové. Lze tedy říci, že Fender na trh nepřináší příliš nového, pouze díky své popularitě a široké distribuční síti nabídne již osvědčenou kvalitu většímu počtu potencionálních zákazníků.

DSCF2120 (1280x960).jpgDSCF2125 (1280x960).jpg

V tomto testu se představí in-eary FXA5 s cenou 6 590 Kč a FXA7, vrcholový model výrobce, který se prodává za 11 990 Kč. FXA5 využívají dva tlakové měniče, přičemž každý z nich pokrývá celé zvukové spektrum a místo rozdělení zvuku dle pásem tak dochází spíše k určitému rozložení zátěže mezi měniče. FXA7 navazují na tradici Aurisonics a kombinují dynamický měnič o průměru 9.25 mm s dvojicí tlakových měničů. Ovšem jedná se o velmi netradiční zapojení nevyužívající tradiční výhybku, kdy dynamický měnič hraje všechna pásma a tlakové měniče fungují pouze jako přídavné výškové reproduktory.

Příslušenství

Aurisonics byl znám pro své silikonové Sureseal nástavce, které se značně lišily od běžného standardu. Pro někoho byly naprosto perfektní, jiným vůbec neseděly. Tyto nástavce ve čtyřech velikostech v příslušenství najdeme stále, ale kvalita provedení se bohužel zhoršila. U testovaných sluchátek lze najít nástavce lišící se odstínem, různě deformované a i nepřesně vyrobené. U takto zkušeného výrobce zarážející.

DSCF2128 (1280x960).jpg

Dále výrobce přidává drobnosti jako redukci na velký jack a nástroj na čištění zvukovodů in-earů. Nejvíce ale potěší cestovní pouzdro, které zvládá být menší než ta konkurenční a přitom se do nich sluchátka naprosto ideálně vejdou a jsou dostatečně chráněna.

Konstrukce

Na speciální konstrukci testovaných in-earů si výrobce velmi zakládá a tak se lze všude dočíst o využití 3D tiskárny pro výrobu skořepin a návrhu tvaru dle tisíců naskenovaných uší. Výsledný tvar skutečně patří mezi ty méně obvyklé na trhu a má vzhledem mnohem blíže ke custom sluchátkům. Na první pohledu působí zvláštním dojmem, různě pokroucené a plné záhybů, ale to vše začne dávat smysl hned po prvním nasazení, kdy sluchátka přesně vyplní záhyby ucha. Co se rozměrů týče, patří mezi větší in-eary, přibližně na úrovni současných Noble Audio, ale díky drobnějšímu tělu sluchátek nijak extrémně nevyčnívají z ucha.

DSCF2138 (1280x960).jpg

V jiných ohledech sluchátka příliš nezaujmou. Kvalitě provedení nelze nic zásadního vytknout, ale kompletně plastová konstrukce nepůsobí moc zajímavě a v kombinaci s úzkým krčkem vyvolává drobné pochyby nad dlouhodobou odolností. Do testu byly zaslány černé varianty sluchátek, které působí nudným dojmem a navíc si na nich lze všimnout odlišných odstínů černé mezi polovinami skořepin. Doporučuji tedy spíše sáhnout po barevných variantách, šedivé u FXA5 a zlaté u FXA7.

Sluchátka nabízejí výměnné kabely, pro připojení byl zvolen rozšířený, ale méně spolehlivý konektor MMCX. Standardně se dodávají s obyčejným kabelem od firmy Plastics One, která už ale také využívá kvalitní postříbřené vodiče. Na jedné straně zakončeno 3.5 mm jack konektorem zahnutým do L, na straně druhé MMCX konektorem ve čtvercovém provedení pro snadnější uchopení a také dlouhou tvarovatelnou částí kabelu. Jedná se o kabel příjemně tenký, poddajný, měkký a slušně odolný. Pro mě osobně plně dostačující, ovšem trh nabízí spoustu alternativ s lepším komfortem, ovládáním k telefonům, vyšší kvalitou provedení či určitým přínosem ke kvalitě zvuku.

Pohodlí a izolace

Správné usazení vždy záleží na perfektně zvolených nástavcích, což může být u Fenderů drobným problémem. Dodávané příslušenství příliš velký výběr nenabízí, navíc konstrukce krčku není úplně kompatibilní s nejběžnější velikostí nástavců. Ideálně sedí pěnové nástavce Comply Tips velikost T200 či silikonové od Vsonic, Sony a Spinfit. I tak jsou Fendery citlivější na správné usazení a vyplatí se s nástavci chvíli experimentovat.

DSCF2131 (1280x960).jpg

Sluchátka díky svému tvaru více vyplňují ucho a opírají se o různé záhyby, jejich usazení tedy působí výrazně jistějším dojmem a drží pevně i při velmi prudkých pohybech. I přes tento způsob usazení není dlouhý poslech nejmenším problémem a ani po několika hodinách nikde netlačí či jinak neobtěžují. Celkově patří mezi ty nejpohodlnější in-eary na trhu a další zlepšení nabídnou nejspíše až customy, in-eary na míru.

Oba modely mají totožnou konstrukci, mají také stejné větrací otvory a stejně přenášejí hluk od větru, přitom každý izoluje nepatrně jinak. S ohledem na konstrukci a přítomnost větracího otvoru nabízí FXA7 až překvapivě dobrou izolaci. Řadí se k těm nadprůměrným a i v letadle a metru bylo okolí dostatečně odrušeno. FXA5 na izolaci lehce ubírá a do zvuku propouští nepatrně více z okolí, což ale stále stačí pro slušný nerušený poslech.

Určitě si přečtěte

Články odjinud