12
Fotogalerie

Skleněný: když se Vyvolený setká s Rozpolceným [recenze filmu]

Mistr překvapivých zvratů M. Night Shyamalan propojuje hrdiny svých filmů Vyvolený a Rozpolcený a snaží se s nimi o realistickou antitezi superhrdinského žánru, která ale doplácí na absurditu oněch zvratů.

Plusy
Obsazení, především James McAvoy
Minusy
Nelogické a absurdní zvraty
5  /10

Když se před třemi lety v kinech objevil film Rozpolcený, asi jen málokoho by napadlo, že jde vlastně o origin padoucha z trilogie, která začala před devatenácti lety filmem Vyvolený. Tato trilogie dostala název Eastrail 177 Trilogy podle vlaku, jenž spojil osudy tří hlavních postav v ní.

Eastrail 177 trilogie

Že by filmy Vyvolený a Rozpolcený mohly mít nějakou spojitost, naznačil až samotný závěr Rozpolceného v baru, kdy se tu při sledování zpráv o unesených děvčatech v krátkém cameu objevil David Dunn (Bruce Willis) z Vyvoleného. Že jde o něj, věděli ale jen diváci, kteří Vyvoleného viděli. Ti, co ne, museli být logicky zmateni.

Rozpolcený vyprávěl příběh psychopata Kevina Wendella Crumba (James McAvoy), přezdívaného Horda, v jehož hlavě se skrývalo 23 identit a co nevidět se měla probudit ta čtyřiadvacátá, zvířecí. Klíč ke všem těmto identitám, jež střídavě přebíraly kontrolu nad jeho tělem, se snažila poskytnout psycholožka (Betty Buckley), která tuto Kevinovu výjimečnou schopnost přisoudila tragédii, prožité v mládí.

Onou tragédií byla nehoda vlaku Eastrail 177, při níž zemřel Kevinův otec, a David Dunn díky ní zjistil, že je nezničitelný. To bylo na začátku Vyvoleného. Režisér teď už trilogie M. Night Shyamalan říká, že s postavou Kevina počítal už do jejího prvního dílu, ale nenašel způsob, jak ony tři dějové linie propojit a proto tuto postavu vyřadil. K jejich propojení tedy dochází až nyní, po devatenácti letech. Způsob, jakým to Shyamalan udělal, ale vzbuzuje rozpaky.

Racionalizace výjimečnosti

Dějově navazuje tam, kde minule v Rozpolceném skončil. Kevin Crumb dál unáší v ulicích Philadelphie děvčata, aktuálně čtyři roztleskávačky. David Dunn, jehož identita je na rozdíl od té Kevinovy veřejnosti stále neznámá, je mu na stopě, spolu se svým synem Josephem (Spencer Treat Clark).

Hned na začátku vyprávění tak dojde k jejich střetu, během něhož jsou zásahovou jednotkou zatčeni a umístěni do psychiatrické léčebny. Na starost je dostane Dr. Ellie Staple (Sarah Paulson), která se je snaží zbavit přesvědčení, že mají nadlidské schopnosti.

Psychiatrička jejich výjimečné schopnosti racionalizuje a snaží se jim vnutit myšlenku, že jde jen o jejich bludy, způsobené narušenou psychikou. Tedy, že nejsou žádnými superhrdiny, ale své schopnosti si jen namlouvají. Součástí těchto terapií, které jsou prokládány retrospektivními vzpomínkami na traumatické momenty z jejich minulosti, při nichž režisér použil nevyužité záběry z Vyvoleného, jsou i rozpravy nad povahou komiksových hrdinů, za něž se považují.

Skleněného plán

Tato část z psychiatrické léčebny je ale poměrně dost dlouhá a oživí ji až výskyt třetí osoby, známé z Vyvoleného. Jde o Elijaha Price (Samuel L. Jackson), alias Pan Skleněného, původce oné havárie vlaku z Vyvoleného. Elijah trpí chronickou lámavostí kostí a železniční atentát způsobil před lety proto, aby zjistil, zda existují v reálném světě další výjimeční lidé jako on.

To, že existují, se totiž před veřejností tají a Elijah, velký sběratel a milovník komiksů, přijde s plánem, jak to dát veřejnosti najevo. Zatím je ale v psychiatrické léčebně pod silnými tlumícími léky a nevypadá to, že by byl něčeho takového schopen. Zdání ale klame a je to on, kdo vymyslí plán, jak Vyvoleného Davida a Rozpolceného Kevina osvobodit a vmanévrovat je do velkolepého ničivého souboje, který už určitě nezůstane bez pozornosti veřejnosti. Mstitel bezpráví a proti němu ten, který ho páchá.

Že se mu to povede, je jedna z mnoha Shyamalanových nelogičností v tomto filmu. Jak Vyvolený, tak Rozpolcený jsou drženi v samostatných celách, které jsou vybaveny tak, aby se jim uniknout nepodařilo. V té Davidově je umístěno vodní zařízení, které by mu v tom zabránilo tím, že by tuto místnost zaplavilo. V té Kevinově je zase osvětlovací přístroj, který má při přepínání jeho osobností zamezit tomu, aby se na povrch dostala ta nejvíc nebezpečná.

Přes toto zabezpečení se jim přesto podaří utéct, ale namísto velkolepého souboje si to oba začnou rozdávat hned před branami psychiatrické léčebny. Elijah je poštve proti sobě, do průběhu zápasu pak zasáhne informace Davidova syna Josepha, který Kevinovi sdělí, jak to bylo s jeho otcem.

Namísto velkolepého finále ale přichází jeho antiteze, když jejich souboji přihlíží Elijahova matka (Charlayne Woodard), Davidův syn, dívka Casey Cooke (Anya Taylor-Joy), kterou v Rozpolceném Kevin unesl a která se zachránila a doktorka Staple. Tyto vedlejší postavy doktorka využívala už při terapii výjimečných jedinců a zasáhnou i do finále.

Snaha o realistický superhrdinský film

A nebyl by Shyamalan, kdyby toto finále neokořenil hned několika nečekanými zvraty, které jsou poznávacím znamením jeho filmů. Od doby, kdy se o něm kvůli Šestému smyslu, Vyvolenému nebo Vesnici mluvilo jako o novém Hitchcockovi, jsou ale už dávno pryč. Díky filmům jako Poslední vládce větru nebo Po zániku Země si hodně pokazil své renomé a studia už k jeho projektům nebyla tak vstřícná.

Nízkorozpočtovým found footage hororem The Visit, který u nás ani nešel do kin a Rozpolceným se proto vrátil k tomu, co mu šlo vždy nejlépe. Tedy k mysteriózně nebo hororově laděným thrillerům. A Skleněný měl tento částečný návrat k lepší profesní pověsti, než té které se v posledních letech těšil, potvrdit.

Bohužel se to ale nedaří, nebo ne zcela. Shyamalana je možné pochválit za způsob, jakým ony tři filmy nebo spíš postavy v něm propojuje. Co se ale míjí účinkem, je jeho opětovná snaha o jiný superhrdinský film, který by byl realistický.

Režisér se zde snaží zopakovat to, co mu vyšlo ve Vyvoleném. V něm jsme sledovali zrod superhrdiny Davida Dunna, který byl strukturovaný podle všech komiksových pravidel, což jsme si uvědomili ale až na konci tohoto civilně vyprávěného psychologického thrilleru, tematizujícího lidský smutek.

Absurdní zvraty

U Skleněného tento moment překvapení odpadá, protože jako diváci už víme o výjimečných schopnostech tří hlavních postav. Změnila se i doba, do níž film přichází. Zatímco v roce 2000, když přišel do kin Vyvolený, se rozhodně nedalo ještě mluvit o komiksovém boomu, v současnosti tyto adaptace tvoří hlavní páteř hollywoodské zábavy.

Čekalo se tedy, jak se Shyamalan k tomuto fenoménu postaví. A on zvolil optiku na jedné straně ironickou, kdy se snaží komiksová pravidla podvratně nabourávat a posouvat je směrem k opaku toho, co očekáváme. Příkladem budiž onen komorní závěr. Ironickou optiku pak kombinuje s tou vážnou, když říká, že komiksy jsou otisky reality, v tomto případě reality, posunuté traumatickými zážitky.

V tom navazuje na Vyvoleného, ale současně do vyprávění vnáší zvraty, které realisticky vůbec nepůsobí. Nejde jen o snadnost útěku z psychiatrické léčebny nebo to, že se ukáže, že Pan Skleněný v ní pobývá už devatenáct let a připravuje svůj plán, aniž by Rozpolceného donedávna znal. Jde i o úlohu Dr. Staple a to, proč používá zrovna tyto terapeutické metody a závěrečný twist, jehož strůjcem je Pan Skleněný.

Shyamalan nám chce opět dokázat, že je mistrem zvratů, ale ty jsou předvídatelnější než v minulosti. Z herců na sebe největší pozornost strhává James McAvoy, který zde projde ještě více proměnami identit než v Rozpolceném. Ono přepínání působí hodně na efekt, ale to k této roli patří. Bruce Willis je značně upozaděn a po většinu času se tváří zachmuřeně, Samuel L. Jackson pak rezignovaně, aby nebylo patrné, co kuje, i když to zřejmé je.

A to je problém celého filmu. M. Night Shyamalan tu vykrádá své scenáristické i režijní trademarky, ale tváří se u toho, že přichází s něčím novým, originálním. Přitom se jen snaží zopakovat, co před devatenácti lety zafungovalo u Vyvoleného. Tedy onen realistický přístup k superhrdinským látkám, který jim měl dodat větší psychologickou váhu. Tuto svou snahu ale podtrhuje nelogičnostmi a absurdními zvraty, které vyprávění vrací zpět tam, odkud ve své antitezi superhdinského žánru vyšel. Jeho někdejší rafinovanost se tak proměňuje v konvenčnost, i když si to odmítá přiznat.

Skleněný

  • Žánr: mysteriózní
  • Původní název: Glass
  • www.glassmovie.com/
  • USA, 2019
  • Scénář: M. Night Shyamalan
  • Režie: M. Night Shyamalan
  • Hrají: Samuel L. Jackson, Bruce Willis, James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Sarah Paulson, Spencer Treat Clark, Luke Kirby, Jane Park Smith, Charlayne Woodard
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 17. 01. 2019

Určitě si přečtěte

Články odjinud